Hallo,
Ik ben op zoek naar een resistief lampje dat wat licht kan geven bij 250mW. Bestaat dit ? Welke technologie ?
Ik zoek geen LED's
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Gewone lampjes zijn altijd resistief. Een fietslampje misschien?
Of een zaklantaarnlampje: http://www.elektronica-online.nl/?content=8565
[Bericht gewijzigd door Arco op (37%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Een lampje dat zich hetzelfde gedraagt als een vaste weerstand bestaat eigenlijk niet. Een gloeilampje verandert flink van weerstand als de gloeidraad warm wordt. Een LED gaat pas geleiden boven een bepaalde spanning, en vrijwel alle andere soorten lampen hebben een stuurschakeling nodig die meestal ook niet zuiver resistief is.
Het beste in de buurt kom je met een DC-gestuurde dimmer.
Waar is het voor?
Het is in het kader van wireless power. (85kHz AC)
Ik wil de secundaire belasten met een lampje (weerstand)
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Zijn twee LEDjes antiparallel dan niet een beter idee?
En je moet toch echt de spanning (of stroom) specificeren, anders kunnen we je niet helpen. Is het bij 10kV, dan is een sparkgap genoeg. Is het bij 10pV, dan zou ik lekker het koolstof staafje uit een potlood op laten lichten.
- koolstof staafje ? bij 10 pico volt of 10 volt piek ?
-2 LED's parallel gaat, maar dan is het geen echte weerstand meer..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een achterlichtlampje voor een fiets zou in principe geschikt moeten zijn. Die zijn er in 300mW en in 600mW. Anders een zaklantaarnlampje 2,5V 100mA zoeken. Het aantal windingen van de secundaire pas je aan aan het lampje.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
Tommyboy
Dat was geen serieuze suggeste, net als de sparkgap... bij 10pV kan je op 250mW met een beetje geluk een flinke stroom (vele 10tallen amperes) laten lopen, waardoor het staafje opgloeit. We kunnen gewoon geen nutig antwoord geven, als je de spanning/stroom niet definieert.
En de LEDs niet parallel, maar antiparallel zetten, anders heb je er geen ruk aan.
[Bericht gewijzigd door Tommyboy op (14%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Tommyboy
Op 26 juni 2012 18:39:51 schreef Fuzzbass:
Haha, 250 mW bij 10 pV is 250 GA!
Zal wel, had geen zin om met nullen te schuiven 
[Bericht gewijzigd door Tommyboy op (17%)]
ow dan 25GA, wie laat daar even een kabelberekening op los 
maarja TS heeft blijkbaar niet in de gaten dat je met "250mW" als enige parameter niks kunt
spanning stroom 85khz AC?
blijkbaar geen 10pV, dan deed de led oplossing het niet 
waarom gaat iedereen hier zo super misterieus doen....
als je 1x door je topics heen scrolt zie ik allang dat je met draadloze energie overdracht bezig bent...
[Bericht gewijzigd door DK op (25%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik snap niet helemaal wat het probleem is. Kennelijk is de schatting dat het lukt 250mW over te dragen. Als je de secundaire spoel of kring wilt construeren kan je die vast wel aanpassen op een voorhanden lampje.
Versnipperd over de pak 'm beet tien threads is inmiddels voldoende informatie om die aanpassing gewoon uit te rekenen.
Amateurs hebben door de 'eeuwen' heen gloeilampen gebruikt om zenders te testen. Dat is een beetje lastig, omdat de weerstand van de koude lamp anders is dan de uiteindelijke weerstand, zodat de aanpassing eerst niet klopt. Maar het lukte toch altijd. Een kwestie van niet te snel aan de instellingen (afstemcondensatoren, stand van de koppelspoel) draaien.
--
Gewone lampjes zijn altijd resistief. Een fietslampje misschien?
Een lampje dat zich hetzelfde gedraagt als een vaste weerstand bestaat eigenlijk niet. Een gloeilampje verandert flink van weerstand als de gloeidraad warm wordt.
Dat is alletwee waar. Maar nu zullen sommigen zich gaan afvragen wat nu eigenlijk 'zuiver resistief' is.
Zuiver resistief (zuiver ohms) wil in het algemeen zeggen dat er geen reactief aandeel in de impedantie zit, dus dat er geen sprake is van 'blindvermogen'. Weer anders uitgedrukt, het 'ding' kent geen energieopslag, dus geen L- of C-achtig deel. En ten slotte kun je ook nog zeggen: er is geen faseverschil tussen spanning en stroom als je met een wisselspanning voedt.
Dat de weerstand (uitgerekend als R= U/I) bij sommige onderdelen (zoals lampjes) variëert onder verschillende omstandigheden (zoals temperatuur) maakt niet uit. Zo'n variabele weerstand gedraagt zich dan alleen maar niet als een vaste weerstand, maar nog steeds wel als een zuivere, 'ohmse', weerstand.
en nog blijft dan de spanning/stroom van belang om te zien om een fietslampje geschikt is voor deze toepassing..
een fietslampje is gemaakt voor 1 voltage om 250mW te verbruiken, een fietslampje op 230V verbruikt heeeeeeel wat meer dan dit, of helemaal niets, licht eraan hoelang je het probeert 
vind de vraagstelling zoiezo al "vreemd" hoezo zoek je niet een resistief lampje wat licht geeft op 10V, of bij 1A, maar "250mW"
ik moet meteen denken aan een 250mW zender.. hoogfrequent met microampère's? ik geloof niet dat het mogelijk is om een lampje rechtstreeks aan een antenne te hangen? moet dan meteen aan die mythbusters aflevering denken met 200m antenne met te weinig vermogen om een horloge te laten lopen
Ik zou niet weten waarom niet. Amateurs hebben door de 'eeuwen' heen gloeilampen gebruikt om zenders te testen. Blijkbaar kan het.
De vraag is inderdaad een beetje gek, maar er is wel een antwoord op: Ja, er bestaan lampjes die nominaal 250mW verbruiken.
Of dat nu een 6, 12, 24 of 42V lampje is maakt verder minder uit, want @TS moet de aanpassing tòch nog ontwerpen.
Heb een resistief lampje gevonden op farnell van 0.3W
-spanning en stroom maakt niet uit->matching circuit
-weerstand bepaal ik bij het gloeien van het lampje
solved.. thx FET en co
maartenbakker
Golden Member
Maar wat voor lampje (bijvoorbeeld artikelnummer) is het nu geworden? Even dat degenen die uitgebreid gereageerd hebben ook weten waar ze het voor gedaan hebben. De term resistief lampje suggereert nog steeds veel, maar ik gok dat het gewoon een gloeilampje is?
Overigens als het inderdaad klopt dat je meerdere topics over hetzelfde project opent, kan het zijn dat je vroeg of laat een tik op je vingers krijgt van een moderator om het een beetje centraal te houden. Voor je eigen gemak en dat van degenen die reageren. Doe er je voordeel mee.
Het is dit lampje geworden:
http://be.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1139297&CMP…
Misschien is het inderdaad beter dat ik 1 algemeen topic open over wireless power
Thx!
Tot dusver zijn al je topics opengebleven van het algemene karakter, maar als je zo summier met informatie blijft doorgaan dan zit er niets anders op om alles te sluiten.
Er zijn je allemaal vragen gesteld, geef dan ook eens wat antwoorden, anders heeft een forum ook weinig zin.
Open dus aub een algemeen topic in /ontwikkeling, en wees niet te zuinig met informatie.
.