goede dag,

ik heb hier een tijd niks gedaan maar nu ben ik hier toch weer omdat ik een leuk projectje heb.

ik heb 2 gokkasten op de kop kunnen tikken. 1tje werkt nog op guldens en de andere op euros.

nou staan ze hier in de kelder en heb ik gekeken wat ze deden.
http://www.timoheskes.com/uploads/images/Gallery/gokkasten/thumb_20120728_140230.jpg
klik voor meer fotos

manual:
pharoah
21-11-96
impact dutch cabinet '95
jpm

deze zou op euros moeten werken.
de kast was aan de achterkant al open dus kon hier vrij makkelijk binnen kijken. behoorlijk stoffig. in de deur heb ik de manual gevonden hoe hij zou moeten werken en om te testen. ook staan alle aansluitingen op de printplaat erop.

ik heb deze aangezet. alle voedingsspanningen zijn aanwezig. er branden wat ledjes in de kast. wel kwam er een flits van 1 van de borden dus maar weer snel uitgezet.

als ik heb goed heb komt dit van de processor card maar dat ga ik morgen effe voor de zekerheid nakijken. hier zit wel een batterij op die vervangen moet worden.

voor de rest heb ik hier nog niet echt naar gekeken hoe of wat.

dan de andere kast:

deze werkt op guldens hier heb ik er ook nog wel wat van dus dat gaat wel lukken.

deze heb ik aangezet, ik kreeg alleen wat licht bij de onderste rollen en het wintabel. verder gebeurde er niks.
hierin zitten 2 verschillende soorten sloten. een normale sleutel.
hiervan zijn 2 sleutel gaten. maar in eentje kan hij ook draaien. in de ander gaat hij wel maar gebeurt er niks

nou is deze kast op slot. bij de andere kast zat zo'n sleutel, alleen is deze met geen mogelijkheid open te draaien. op 5 verschillende plekken op de kast geprobeerd maar niet gelukt.
kan het zijn dat van deze sleutel er verschillende maten zijn(hoe heet deze sleutel, en waar zou ik die kunnen krijgen)
of is dit omdat het gewoon zo vast zit. ik wil hem nou niet echt slopen.
ik hoop dat in deze ook een handleiding zit maar dat is effe afwachten dan maar.

tips en hulp zou heel mooi zijn. mochten er nog meer foto's zijn van specifieke dingen dan maak ik die ook zonder problemen.

die sleutels hadden oude pc's als keyboardlock . ik meen dat kleine kluisjes ook deze sloten gebruiken , stelt niks voor in een metalen plaat , deze zitten met 1 moer vast . als je een goede tang op dat slot zet en draait dan gaat het slot open en kun je deze vervangen. als een tang niet past kun je met een slijper ook een sleuf erin maken en een lompe schroevendraaier gebruiken om het slot te draaien.

een klein gaatje boren langs het slot tegen de rand aan werkt ook , als je er een schroevendraaier insteekt en een tik ertegen geeft buigt de lip krom die de deur sluit .

de flits klinkt als een zekering die het begaf , zoek maar eens naar een glaszekering , als deze er niet zijn kan een tantaal geklapt zijn .

daar herkende ik ze dus van. ik zal het eens proberen met een tang ja.

ik heb al effe vlug op de print gekeken. (het is een moederbord met 3 opsteek kaarten. )
ik heb de kaart effe vlug bekeken en er zit flink wat aanslag op. ik dacht zelf dat het daar mee te maken had en daar vandaan kwam. ik zal er morgen nog wel beter naar kijken.

aanslag van een lekkende accu ? die haal er maar af want die zooi is geleidend en kan sluiting veroorzaken.

yup dat was het. dat idee had ik ook al en denk dat gebeurt is. ik ga hem er zoiezo vanaf halen en een nieuwe opzetten.

Die sloten kun je uitboren, daar waar het palletje in moet vallen, boren en met een drijver ofzoiets dergelijks uitslaan, kast blijft 100% onbeschadigd al doe je t goed, doen wij ook als de sloten bij die gokkasten kwijt zijn. die sloten ziten meestal wel in een sleuf dus draaien zal waarschijnlijk niet gaan. PS De radiaalsloten

meestal zit er een platte kant aan die sloten , maar omdat het messing is draai je die wel door als er grip zat in de met de tang.

de sleutels zijn best complex , met een stuk of 7 tanden heb er hier ook wat liggen .

Zijn ervoor verschillende maten van die sleutels dan qua diepte?
Ik heb er namelijk wel een maar daar krijg ik hem niet mee open

de diepte is maar 1 deel , aan de rand van de sleutel zitten sleufjes die net als een cylindersleutel moeilijker na te maken zijn als de oude nemef sleutels .

je kunt beter de sloten vervangen voor andere.

Aha oké. Ik heb inderdaad in die sleutel van die sleuven zitten. Maar toch past het niet. Dan maar met wat meer geweld open maken. Wilde ze zoiezo al vervangen. Wil het wel goed maken zonder dat ik weer moet klote met het open maken

De radiaalsloten (rond) zijn nodig om de kast te openen. Dit zijn grotere en veel betere sloten dan je pc-keybord-slotje. De methode met een tang kun je wel vergeten, het zijn veiligheidssloten en bovendien zijn gokkasten toch wel een beetje erop gemaakt dat ze niet open willen. Ik heb zelf met uitboren m'n doel bereikt. Kan wel een paar boortjes kosten.

De bijvul-sloten (platte sleutel, meestal in de buurt van de uitbetaalbak) zijn alleen schakelaars. Deze hoef je niet uit te boren, als je de kast open hebt kun je ze simpel vervangen. Je kunt het ook proberen met een Lowe & Fletcher 87000, ze zijn vrij universeel omdat je er toch niet veel meer mee kunt dan de kast bijvullen :)
Overigens zit het slot om de voorkant van de kast omhoog te krijgen ook in die buurt, waar je meestal een knop/schuif bij in de buurt vindt om het mechanisme te bewegen. Ik weet niet zeker of een kast met een achterdeur ook altijd de voorkant omhoog kan klappen.

Mochten er nog sloten voor het openen van de kast bij zitten die niet rond maar gewoon als platte sleutel eruit zien, dan heb je nog kans met een Lowe & Fletcher 92250. Daar werden een hoop kasten af fabriek mee uitgeleverd; de exploitant verving ze doorgaans door een veiligheidsslot.

Je JPM is een IMPACT 1 bord, met aparte sloten (nee, niet die met een sleutel, maar die om een printplaat in te drukken) voor cpu/sound/etc. Ze hoeven niet allemaal gevuld te zijn. De batterij op de CPU PCB zal zijn gaan lekken. Met een beetje pech krijg je de PCB niet meer hersteld, maar je kunt het proberen. Batterij voorzichtig losknippen, restanten met azijn afweken, goed borstelen, naspoelen met demiwater. Goed laten drogen, niet in de zon of erg heet, maar kan ook een paar dagen op kamertemperatuur. Als je een oven op 50 graden kunt houden is een dag genoeg.

Daarna kijken of je printsporen, solderingen en/of via's moet herstellen. Goed met een loep nalopen. Laat de oude pootjes van de batterij er nog even in zitten. Deze doorverbinding zorgt dat de top en bottom van de PCB met elkaar verbonden blijven. De IMPACT kan ook zonder batterij opstarten, dit is enkel voor het behoud van uitbetalingspercentage over langere tijd. Als de kast het eenmaal weer doet kun je alsnog een nieuw batterijtje erin stoppen als je dat wilt.

CPU borden worden op ebay (.co.uk, of .de) vaak verhandeld, maar zorg dat je te weten komt of dit niet net zo goed een kapotte is. Je spel-roms kun je overzetten.

De voeding kan ondanks zijn vrolijk oplichtende ledjes bij elke voedingslijn nog steeds kapot zijn en op verkeerde momenten de spanning laten inzakken. Schroef hem open en waarschijnlijk zie je alle elco's bol staan. Vervangen door dezelfde waarden (capaciteit en voltage, waarbij voltage altijd hoger mag zijn).

De Elam heb ik geen ervaring mee, maar het batterij en voedingsverhaal is wel redelijk universeel voor veel gokkasten.

Als het keyboardlockachtige sloten zijn, kan je die soms met een kartonnetje, een dun schroevendraaiertje of wat ander materiaal al openfroebelen. Hangt ook een beetje van de variant af.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

de el cheapo keybord sloten met een sleutel van 7mm doorsnee zijn dit niet , deze grotere sloten zaten bij op de oude philips pc's weleens als keyboardlock . heb ze verder wel vaker gezien gehad , maar de kast zelf stelt niet heel veel voor om te openen . tenslotte ging het erom dat het niet op mocht vallen als de kroeg zelf de opbrengst eruit haalde . een schroevendraaier die tussen de deur gezet was valt wel op als de geldbak werd leeggemaakt door het bedrijf..

de kast is meestal van dat bruine spaanplaat met een metalen deurtje erin .met een boortje in de kern van het slot werkt prima , net als met een dremel de binnenkern van een gleuf voorzien en er een lompe schroevendraaier opzetten , die kern is niet gemaakt voor een lomp stuk gereedschap en draait zo door.

ze zitten nog weleens in snoepautomaten en die toegangspoortjes met muntautomaat. die ik hier heb zijn van eurolock .

ik had ook gedacht om hem met een schroevendraaier open te kunnen maken. maar dat gaat dus niet. ik ga ze dus uitboren en dan zou het wel moeten lukken. wilde ze toch vervangen.

ik ben er nu ook achter waar die flits vandaan kwam op de proccesor kaart. er is 1 dikke baan beetje in rook opgegaan en daar komt het vandaan. ik moet de rest nog nakijken en schoonmaken. voeding zal ik ook nog nakijken

nu heb ik ook nog een vraag over het moederbord. hierop zitten een hoop connectoren. kan ik deze loshalen of zit dit gewoon vast. ik durfde er niet te veel mee te kloten omdat ik het misschien sloop?

http://www.timoheskes.com/uploads/images/Gallery/gokkasten/silver-streak/thumb_20120729_144142.jpg

De backupbatterij is gaan lekken en heeft je print aangetast. Eerst batterij verwijderen en de boel goed schoonmaken.

daar ben ik nu net mee begonnen. opzich gaat het er wel redelijk af. als het schoon is ga ik het nameten

Zoals verwacht is dus inderdaad de batterij op je processorbord gaan lekken. Schoonmaken ook echt met azijn doen, om de basen te neutraliseren. En goed naspoelen. Die print is flink aangetast, maar je lijkt nog een kans te maken als je alle baantjes herstelt. Ik hoop dat er met de flits niks mee kapot is gegaan.

Die connectoren op je impact-bord kunnen uiteraard gewoon los. Het zijn wel typische connectoren, maar nadat je er eentje los hebt durf je de rest ook wel. Het handige aan deze connectoren is dat je bij het loshalen niet de kans loopt dat de pennen aan de zijkant verbogen raken.

De voeding al open geschroefd? Doe maar vast, de rails zijn vast niet meer stabiel door de bolle condensatoren.

dus met alcohol is niet echt een optie??

effe een update:

ik heb de andere kast open gekregen. opnieuw aangezet. het licht wat ik zag komt rechtstreeks van 2 tl buizen die direct op de 220 staan. zekeringen nagekeken en deze zijn nog goed. ik heb de power plug losgehaald en gekeken of ik wat kon meten. hier heb ik wel een aantal spanningen op gemeten. het lijkt me te kloppen maar heb geen aansluitingen dus kan het ook niet zeker weten.
voeding verder nagekeken en dit is recht toe recht aan. geen elco's bol. de spanningen die uit de trafo komen zijn ook gewoon goed.

nu zit er op de mainprint 2 letjes en 2 drukknopjes. de knoppen doen niks alsmede de ledjes niet. de rode is de reset led. en de groene de 12volt led. ook deze gaat niet aan.

ik kan er nou niet echt achter komen waar dit niet goed gaat. ik denk zelf dat die rechtstreeks aan zou moeten gaan als de plug erop zit.

ook de schakelaars gemeten en hier staat 5 volt op. had het idee dat als deze aan zouden staan de kast misschien aan ging. dit is dus niet zo.

ik heb nog geen beschrijving kunnen vinden van deze kast. misschien dat iemand wat meer weet met de pagina's die op de deur zijn geplakt

http://www.timoheskes.com/uploads/images/Gallery/gokkasten/victory/thumb_20120729_182340.jpg

voeding van de andere kast heb ik er nu uitgehaald en ga ik nakijken.

Met alcohol is wel 'een optie', maar je wilt gewoon niet dat (onzichtbare) restjes blijven doorbijten. Dus wil je met azijn neutraliseren. Dep maar eens wat azijn op de blauw aangeslagen plekjes, aan de bubbeltjes (soms zelfs gesis) kun je al merken dat het nodig is. Lekker door laten gaan tot het geneutraliseerd is.

Die Victory is een Bell-Fruit Scorpion 1. Ik heb zelf een Scorpion 4 staan, maar dat is toch wel een ander bord. Maar van de Scorpion 1 kun je op internet vast wel een manual van vinden.

Ook voor die kast eerst eens kijken naar dat batterijtje. Lekt die niet? Welke spanning meet je daar als de kast UIT staat?

Je foto's zetten weinig zoden aan de dijk, de meesten zijn niet scherp en ik kan er geen detail in zien.

Dan ga ik morgen eens azijn halen xd.

Opzoek naar de manual dan maar.

Batterij meet 1.3v veels te weinig. Hij ziet er nog goed uit en heeft niet gelekt gelukkig.

Doet deze het zelfde als bij de andere kast?

Ik zal ze nog eens opnieuw maken. Het zag er eerst scherp uit.

Haal dan gelijk een flesje demi-water voor het naspoelen.

Voor die Scorpion: batterij er alvast voorzichtig uit knippen. De functie ervan is ongeveer gelijk als bij je andere kast. Ik weet dat een scorpion 4 net als een JPM Impact zonder batterij kan lopen. Geen idee of een scorpion 1 dat ook doet, maar ik gok :) van wel.

Spanningsrails van de voeding onder belasting op een oscilloscoop nakijken.

De 2 kaarten uit het moederbord trekken en zowel kaart als moederbord daar schoonmaken, en daarna opnieuw steken. Zelfde voor alle (EP)ROMS in een voetje. Zo te zien zitten de insteekkaarten in een kastje, deze wellicht even open schroeven om na te kijken.

op een kaart zit de ep(roms) de andere zit wat transistortjes en wat weerstandjes op. heeft geloof ik met geluid te maken.

het is alleen lastig om die voeding goed na te kijken omdat ik niet weet wat op welk contact staat.

nu van de andere voeding. daarvan zijn alle spanningen goed. wel staan er flink wat elcos bol. hier ga ik morgen naar opzoek en ik ga ze vervangen.

demi water heb ik hier nog in de auto liggen. gebruik het dagelijks voor me werk

de victory kast doet het nu.

ik heb een lijst gevonden met aansluitingen. alles na gemeten en ik miste een 12 volt.
nog een keer goed gekeken en de connector vanaf de power supply gaf een slecht contact. deze schoon gemaakt en nu doet hij het weer.

nu is het alleen uitzoeken hoe alles werkt. want daar ben ik nog niet achter. nu ben ik de paar gulden munten die ik had kwijt in de buisen. is er een manier om die buizen leeg te maken?? of dat ik een test game/ free game speel

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

zit er geen repair schakelaar ergens voor als er een reparatie gedaan moet worden dat er geen geld inhoeft ? dat hadden en hebben veel machines met een muntproever . de copiers bij de supermarkt bijv ook :)

Mooi, dat is nummer 1 die het weer doet.

Onderin de geldbak openen, meestal zit achter het aller binnenste luikje (met geldbak) nog een schakelaar. Eerst bijvul-sleutelschakelaar omzetten, dan die schakelaar achter het luikje indrukken (of ingedrukt houden?). Meestal is dit de manier om de hopper leeg te gooien in de uitbetaalbak.

En anders draaien ze meestal in demo-mode als de achterklep of voorklep los staat. Betaalt dan echter niet uit.

Nogmaals: zoek even een scorpion 1 manual op internet, is wel te vinden.

ik heb van die scorpion 1 geen manual kunnen vinden. wel vind ik een hoop van de 2 en de 4.

onder in de geldbak zit nog een sleutel schakelaar. ik heb wat combo's geprobeerd maar kwam er niet helemaal uit. vanavond nog maar eens kijken.

demo mode had ik ook niet aan de gang gekregen. maar ik denk dat dit niet een heel groot probleem moet zijn