Ik heb een lcd tv met een probleem. wel standby spanning (5 volt) , maar andere spanningen komen niet op.
Nu heb ik in schema gezien dat Q9 de spanning 12vh naar u3 (12 v spanningsregelaar) en Q8 (Deze schakelt de hoofd 5 volt) schakelt
Q9 word met 0,7 op basis aangestuurd. Ik dacht eerst dat q9 'lek' was en de spanning naar beneden trok ofzo.
De 12 vh spanning word niet doorgeschakelt naar de spanningsregelaar ingang (u3) en drain van q8. Deze verdwijnt na de weerstand R35. Haal ik q9 weg dan wel, dan komt de spanning tot op collector pad van de transistor.
of ik meet niet goed of ik snap iets niet goed. Hoe kan het dat de spanning 'verdwijnt' . kan verder niks kortgesloten o.i.d vinden.
weet iemand meer?
Maak die schakelspanning in de 12 V lijn eens hoog of juist laag.
Er moet dan wat gebeuren.
Normaal gesproken hoog na signaal processor .
JVC veel elco probelemen in de voeding.
Staan er geen elco,s bol? juist die in de 12 V lijn?
Meten is weer eens weten
ik denk dat voeding wel goed is.zal nog eens naar kijken met scope.
alle elco's wel getest met esr meter. ik snap niet helemaal wat je bedoelt. waar moet ik precies die lijn hoog of laag maken?
Ik ben na tijdje verder gegaan met de tv. De 5v en 12v werken gewoon. nu is er een probleem met de schakeling die de 14 volt maakt.De spanning op vcc pin (8) van u1 is te laag. varieert nogal loopt soms op. In het begin van tv inschakelen c.a. 1,5 volt.
Ik kan echter de oorzaak niet vinden. Vermoedelijk word de spanning omlaag getrokken door een onderdeeltje ? Ik heb al diverse onderdelen gecontroleerd (uit de print gehaald) zoals u1 , de transistors,diode, zenerdiodes maar kan de oorzaak niet vinden. Heeft iemand tips of suggesties misschien. Sta op het punt om op te geven, heb er al vrij veel tijd ingestoken.
Ik weet niet of deze 14V voor het mainboard of voor inverter board dient bij deze tv, maar meet je deze spanning onbelast (dus met de kabel van de 14V out pin op de voeding naar andere print los) of belast? (dus met de 14V-kabel van voeding naar andere print nog vast)
als ik het goed begrijp word de 14v ook gebruikt voor een andere verop liggende schakeling die de 24v voor de inverter genereert. misschien heeft die schakeling een probleem. want de 24v spanning ontbreekt ook. De schakeling op het linkje is van de PFC?
Snap het niet helemaal
De 24v kabel naar inverter is los.
op volgend schema zie je de 14v die gebruikt word om 24v te genereren
link
[Bericht gewijzigd door siebo op (19%)]
Als je nu van die pcb de draad van de 14V (die van de voeding komt) losmaakt, hoeveel spanning komt er dan uit de voeding? Komt er dan nog steeds maar zo'n 1,5V uit of is het dan terug 14V?
Komen verder alle andere spanningen op?
En wat doet de tv eigenlijk nog?
Deze voedingen staan bekend om de rotte elco's -zoals Arnold D al aangaf- die ook in het primaire deel voorkomen, alle 4 de kleine elco's nameten. Indien er 1 niet goed is stort een deel van de voeding in elkaar.
Een andere bekende klacht bij deze toestellen is een spannings regelaar die je vindt op de achterzijde van het mainboard bij de aansluiting naar de voeding.
De gegenereerde voeding mag niet teveel afwijken anders krijgt de proc. niet genoeg en start het toestel ook niet op.
bedankt voor de tips. rotte elco's kan ik niet vinden. tv doet niks.
nu heb ik gemeten dat de 5v te laag is (1,7v). Er is een FET die de 5 volt moet doorschakelen maar dit niet goed lijkt te doen. op de drain en gate meet ik 5 volt maar komt slechts 1,7v uit. Ik meet onbelast (belast maakt geen verschil) Dus stekker naar mainboard waar de 5v heen gaat los/vast geen verschil.
De fet word volgens mij wel goed aangestuurd, heb voor zekerheid een elco in de 5v lijn vervangen maar dat hielp niet. Kan het zijn dat de FET rot is?
[Bericht gewijzigd door siebo op (12%)]
alles elco's gecontroleerd maar zijn allemaal goed.
hier een stukje van het schema , de 12 volt werkt. de 5 volt is slechts 1,8 volt na de FET (Q8).
het is me een raadsel waarom er slechts 1,8 volt te meten is op de source van Q8 . Deze fet schakelt de 5 volt toch alleen door, of zie ik het niet goed?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
FET al vervangen? Het lijkt me dat hij inderdaad gewoon 5V op de source moet hebben.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]
weet iemand waar ik de FET kan kopen. FQPF20N06 .
of een vervanger? ik weet niet goed hoe je een vervanger kan vinden. naar welke parameters kijk je dan in de datasheet?
Even Google gebruiken en je komt genoeg webshops tegen die de FET's verkopen.
Je kunt ook de FET tijdelijk overbruggen eventueel met een weerstand om te zien of de FET wel de oorzaak is.
Het kan namelijk ook een te zwaar verbruik zijn aan de source die de zaak naar beneden haalt zoals bij een sluiting in een of ander onderdeel het geval kan zijn.
Een andere mogelijkheid is ( als je zeker weet dat de FET defect is) om er een externe voeding aan te hangen om de 5V te genereren.