Weet iemand de ruststroom (bias) van een Master DL1800 eindtrap??
of kan iemand die bij een andere nameten ?
Heb er eentje staan, maar die ga ik niet opengooien. Ding is net pas gerepareerd 
Vraag dit na bij de importeur:
http://www.rsl.nl/contact
Als je deze firma belt is er maar 1 monteur die 1 dag per week
langskomt.
En de vraag is als je een email stuurt wanneer wordt deze beantwoord
Gewoon bellen, vragen naar de TD en vragen wat de ruststroom is.
Nooit problemen met RSL. Dus probeer het in ieder geval even op te vragen.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (22%)]
Zéér bedankt voor het schema!
De Master die hier staat had een kortsluiting aan de secundaire kant van de transformator. Dus vervangen voor een nieuwe, dat was verder alles wat defect was. Die Master is van een kennis van me, vandaar dat ik hem niet meer open wil draaien. Het is nogal een complex apparaat
.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Ben jij de Kees/Maxisound van New-line? Kreeg namelijk van deze persoon dezelfde vraag gesteld via de email.
Ik antwoorde toen dat ik geen gegevens heb van de rust-stroom van deze versterker. Eindtrap zelf sneuveld niet zo heel vaak, het zijn meestal de DC ontkoppel elco's welke defect raken.
Als de eindtrap zelf defect is kun je hem beter richting RSL sturen daar deze eindtrap is opgebouwd met zéér moeilijk verkrijgbare transistoren.
Misschien als je me het schema geeft dat ik het kan uitzoeken voor je.
Je ziet dat er dan meer mensen mee bezig zijn.
Hoeveel van deze torren zou je willen hebben ?
Iedere electro zaak heeft ze liggen of kan ze bestellen
Farnell , RS online zelf Nedis heeft deze torren gewoon op voorraad
Als je ze regelmatig repareert dan zal je deze transistoren
wel regelmatig nodig hebben
Het eerste wat kapot wordt gemaakt zijn in ieder geval de eindtransistor
en als tweede, gaat de emitterweerstand mee
En vervolgens komt de stuurtor te spreken
Is regelmatig repareren dan de zaak regelmatig doorsturen
naar RSL ??
Die DC elco's die regelmatig kapot gaan,wat voor waarde hebben deze ??
DJohnny
En welke transistoren zitten er dan in volgens jou?
En probeer eens te begrijpen wat ik schrijf:
Ik zei dat de eindtrap niet vaak sneuvelt. Dus je hoeft ze ook niet vaak naar RSL door te sturen!
Elco's hebben een capaciteit van ik dacht 8200uF en een werkspanning van 110 volt. Wanneer deze defect gaan vervang ik ze altijd voor 2 elco's van 3900uF / 160 2 stuks parallel. De originele elco's zijn ook maar een stel goedkope chinese en gaan bijzonder vaak stuk.
Hierzo:
http://www.paforum.de/phpBB/viewtopic.php?f=42&t=51617&start=0
also normalerweise gibt es bei einer Endstufe pro Seite zwei Potis. Eins für den Ruhestrom und eins für den DC Offset. Welches welches ist, muss man anhand der Schaltung rausfinden. Das Ruhestrompoti sitzt meist in der Nähe des 'Spreizers', also des Transitors der zwischen den Basen der Endstufentransistoren bzw. deren Treiber sitzt.
Die Abgleichprocedure ist normalerweise wie folgt:- Ruhestrom auf minimal
- Ausgang gleichstommässig auf 0 Volt stellen.
- Möglichkeit zur sicheren Strommessung schaffen (Amperemeter in Plusleitung, o.ä. ich messe immer ganz gerne den Spannungsabfall an einem Emitterwiderstand).
- Jetzt vorsichtig den Ruhestrom erhöhen, bis der Sollwert erreicht ist. Als Faustregel gelten so 50mA pro Leitstungstransitorpäärchen. Evtl. kann man auch einen Sägezahn oder einen Sinus mit geringem Level nehmen, und den Ruhestrom so einstellen, das der Nulldurchgang gerade nicht mehr verfällscht wird.
- Amp etwas laufen lassen, durchaus mit Last und Mucke, dabei Temperatur des Kühlkörpers beobachten.
- Nach einiger Zeit den Ruhestrom nochmals kontrollieren.
- DC Offset nochmals kontrollieren, ggf nachstellen.
- Potis sichernIch persönlich wechsle inzwischen immer die Potis, speziell die für den Ruhestrom, bei Reparaturen aus, da ein Aussetzter des Ruhestrompotis zur schnellen Zerstörung des Amps führen kann.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
2SA1943 bij Farnell bestelnummer 1218390
2SC5200 bij Farnell bestelnummer 1218389
@Roy Bedankt voor de info
Ik hoop van harte dat je er iets mee kunt, in ieder geval succes. Laat weten of het gelukt is.
edit, bij DickBest zijn die torren ook voor een aardige prijs verkrijgbaar:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1906
[Bericht gewijzigd door Roy B op (43%)]
DJohnny
Op 14 augustus 2012 14:17:54 schreef Taran:
2SA1943 bij Farnell bestelnummer 1218390
2SC5200 bij Farnell bestelnummer 1218389@Roy Bedankt voor de info
En zoals ik al dacht klopt dat dus niet!
Er horen standaard (net zoals in vele andere Master DL en K serie eindtrappen) PA001P voor de PNP en PA001N voor de NPN torren van Semelab in te liggen. Deze torren zijn nog gematched ook (te herkennen aan de gele/rode/groene stickers die erop zitten). De PA torren hebben een hogere Vceo en lagere Hfe dan de genoemde 2SA en 2SC torren! Ergens op het internet zwerft een datasheet.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (13%)]
Die staan inderdaad vermeldt in het schema. Kan het zijn dat er verschillende versies van die versterker bestaan?
Op de typen PA001P / N is inderdaad weinig tot niks te vinden online.
Ik kan je in ieder geval wel de garantie geven
(wat jij volgens jouw uitspraak niet doet, (hi))
dat je Master DL 1800 zowel met de ene tor als met de andere tegenkomt
Ligt er gewoon aan van welk jaar
Zo zijn er ook verschillende kasten met en zonder speakon
Er zijn er met 3x speakon onder elkaar
en er zijn er met 2x naast elkaar
Zo zijn er met de trafo aan de linkerzijde
en er zijn er met de trafo aan de rechterzijde
Zo zijn er waar 8000uF in zit
en er zijn er waar 8200uF in zit (met en zonder schroefaansluiting)
Zo zijn er met verschillende koelplaatjes op de stuurtorren
Er zijn er met het input printje op de bodem van de kast
en er zijn er met het printje tegen de zijkant van de kast
en zo kunnen we nog even door gaan
Als ik nu had gezegd er zit PA001P in dat had jij zeker gezegd dat het een 2SC moest zijn
Als je zo precies bent dan begrijp ik niet dat je de boel niet zelf repareert en dat je boel door een ander laat omruilen.
Want bij die firma wordt niet gerepareerd alleen omgeruild
Voorheen was dat Cor en nu is het ene Kees
Dat is ook de rede dat je niet naar bias hoeft te vragen
Als je snapt wat ik bedoel
Ik wil het hier bij laten en voor mij mag het slotje erop
Ganzz
-
In mijn gerepareerde DL1800 zaten 2 (optisch) verschillende eindtrappen maar ik merkte geen verschil.
Verder zat er in de MASTER DPU 3K6 gewoon 5200+1943 in.
Ik wil er verder geen discussie over aangaan, dat is redelijk zinloos.
Heb de DL1800 (productiejaar 2004 zoiets) die hier staat toch maar even open gegooid, en daar zitten die PA torren in. Er zullen zeker verschillende versies zijn, dat komt wel bij meer merken voor en heeft misschien iets te maken met verkrijgbaarheid van torren of een omschakeling vanaf een bepaald productiejaar.
RSL repareert overigens wel, of ze alles zelf doen of via een servicepartner weet ik zo niet. Zal wel het laatste zijn, zo is Hanex bijv. een Tascam servicepartner. Die repareren alles van Tascam, of ze ruilen de bewuste print met het defect om en repareren die defecte print naderhand. Dat is mij tenminste verteld door Hanex en zo werkt het ook bij RSL.
Met de drie personen waarin wij samenwerken in geluid hebben wij veel materiaal van/via RSL, en ook de reparaties lopen zonder probleem via RSL.
Als wij bellen en naar de TD vragen voor info, krijgen we die of net niet.
Werken ze voor Master met een servicepartner, kunnen ze die info betreffende bias, inderdaad niet geven.
Als ik zo naar de posts kijk van DJohnny over de afgelopen paar jaren dat ik dit forum al volg, repareert die nogal veel PA apparatuur.
En die zal zeker heel wat Masters in handen hebben gehad, sommige zaken kun je toch beter opsturen naar een bedrijf dan dat je er zelf aan gaat liggen klooien.
Ik doe dat ook zo, wat ik zelf kan repareren, doe ik. Wat niet lukt, of waar ik zit met slecht verkrijgbare componenten, stuur ik weg.
Zo werkt het.
Cross-over vervorming regel je weg met een testsignaal (sinus bijv. 10 kHz) en een scope en/of vervormingsmeter op de uitgang.
De waarde die de fabrikant aangeeft is een gemiddelde en hoger dan noodzakelijk ivm spreiding van onderdelen.
Bovendien kan de ruststroom tijdens het gebruik wijzigen door verloop van onderdelen, bijv. bij goedkope instelpotjes.
Toen ik een scope bouwde, in het jaar kruik, was dat een van mijn eerste metingen.
Als ik al niet een beetje van elektronica wist, zou ik er bang van worden, zo ingewikkeld wordt er over die ruststroom gedaan.
Draai gewoon op tot de vervorming weg is. Zo nauw komt het niet. Is het te weinig, dan hoor je dat wel (en zo niet, wat maakt het dan uit?
).
Is het te veel, nou, dan gebeurt er nog niet zo veel. Als die versterker zijn werk staat te doen, dan nemen de eindtorren gemiddeld een paar ampere op. Dus van een 50mA ruststroom zullen ze niet gauw wakker liggen.
Dat is ook vaak waar het fabrieksvoorschrift op neer komt; het getal dat de fabriek noemt is een stroom die in elk geval hoog genoeg is.
Waar ik me ook steeds weer over verbaas (maar dat terzijde) is steeds weer die nadruk op vervangen met EXACT dezelfde transistors als die erin zaten (en kapot gingen
).
Waarom? De fabrikant zèlf levert die versterker toch ook met tig verschillende soorten eindtorren; net wat hij kon inkopen. Kan ook gemakkelijk; zeker voor gelijkstroom (wat LF tenslotte zo'n beetje is) zijn alle goeie torren ongeveer gelijk in het gebruik.
Alle normale versterkers zijn hetzelfde: een soort stuurbare gestabiliseerde voeding. Met een normaal ontwerp ben je tamelijk onafhankelijk van de precieze eigenschappen van de halfgeleiders.
Een ontwerp dat sterk afhangt van de soort transistor is geen goed ontwerp.
Toen hij open lag heb je natuurlijk gelijk de ruststroom gemeten
Nee, heb ik niet meer gedaan. De versterker functioneert, is niet mijn eigendom en ik blijf er dus liever vanaf. Tevens heb ik er te weinig tijd voor, ik zit vol met live geluid en opnamen en dat heeft hier de prioriteit.
ps, bias afstellen mbv scoop en crossover vervorming monitoren is een perfecte manier. Dit heb ik zelf regelmatig zo gedaan en functioneert echt prima.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (20%)]