blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Tubos stelde een vraag over zijn active load die niet wilde werken.
Daar kon ik niet meer op reageren dus maak ik even een nieuw topic omdat ik het wel belangrijk vind waarom het vaak mis gaat.
Ik heb het schema van Tubos aangepast en daar wat fouten uitgehaald.
Veel makers van dit soort schakelingen doen het zelfde fout...
Het gaat vooral om de loop eigenschappen rond de opamp en fet/transistor.
Meestal is het niet echt moeilijk het stil te krijgen als je maar op de goede plek compensatie aanbrengt.
In het schema wat Tubos gebruikt heeft bevind zich een extra kantelpunt door R1 en C2.
Dit is dus helemaal fout!!!
R1 is meestal van 100 tot 330 Ohm, dit is niet krities, C2 hoort daar niet.
Als in de min ingang van de opamp die de gate stuurt een weerstand van zeg 2K7 word opgenomen en dan een condensator
van de uitgang van die opamp naar de - ingang dan is deze schakeling bijna altijd stabiel.
Speel een beetje met C1 en R3 om uit te vinden hoeveel waar het kritische punt ligt.
Verder heb ik de spanningsdeler tussen de opamps aangepast zodat er bij volledig rechtom draaien van de potmeter (MAX stroom)er 2A loopt.
De diode aan de uitgang van de opamp is niet nodig.
Condensator tussen de plus en min ingang van de opamp is niet nodig.
Let op je bedrading.
De opamp ground en de uA7806 ground gaan met een apparte draad naar je - aansluitklem.
Link groter schema
http://www.bramcam.nl/AL-Tubos-01.JPG
Mooi uitgelegd !
Schema's van de EEVblog zijn wel vaker te minimalistisch zodat ze niet werken. Maar Tudos had er geen current load, maar een oscillator van gemaakt.
Het is wel een hot topic, die active loads. Ben de jouwe nog aan het bekijken maar het ziet er al indrukwekkend uit.
Bedankt blackdog voor de gedetailleerde hulp.
Straks even proberen.
@Blackdog Ik heb de combinatie R1,C1 en R3 zoals in uw aanpassing
aangebracht in mijn circuit en ik kan je zeggen dat je 100% gelijk hebt, de oscillatie is verdwenen over de hele range, 1000x dank.
Welke functie hebben R7 en C2 ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ha die Tubos,
R7 en C2 is een filter en als de loper van je potmeter even zwevend word als je aan de potmeter draaid de stroom niet onnodig hoog word en wat ruis uit de 7806 filterd.
Ik zou zelf nog meer aanpassingen doen maar dit schema was om je op de goede weg te zetten 
Gegroet,
Blackdog
Voor mij voldoet het nu prima 
nu alleen nog nadenken hoe ik het best
de stroom en spanning kan weergeven op een lcd of led display.
Bij voorkeur met materiaal dat ik liggen heb 
Ik heb laatst deze gebouwd
beviel prima, zolang de spanning voldoende isom de gate open te sturen,
zit je goed hiermee,dus vanaf zo'n 6v
De laagst instelbare stroom is 1.23A met een 1R weerstand, omdat de referentie spanning van de TLV431 1.23V is. er bestaan er dacht ik ook nog met lagere spanningen van Onsemi.
edit - ja ik weet het weer :NCP100 - die heeft een ref spanning van 0.7V
Ik ben ook op zoek naar een manier om een voeding te belasten. Na het doorlezen van wat topics kwam ik dit topic tegen. Het ontwerp staat mij wel aan, lekker simpel. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de limieten voor deze schakeling zijn. De maximale stroom is 2A, maar wat is de maximale spanning?
Ik zou graag een load maken die tot 100W kan verstoken en tot 100V aan kan. Dit hoeft niet tegelijk: ik zou graag 0-2A hebben bij 0-50V en 0-1A bij max. 100V. Hoe kan ik het bestaande ontwerp geschikt maken voor mijn doeleinden?
Als ik de huidige MOSFET vervang door twee maal IRFP240 en twee extra drain weerstanden zou ik mijn specs makkelijk moeten kunnen halen toch?
[Bericht gewijzigd door electrofreak op (18%)]