Ik zoek een simpel schema, waarbij IC's niet geschuwd hoeven te worden, ook 'lastige' formule's draai ik mijn hand niet voor om.
Graag wil ik het signaal dat binnenkomt van de kabelmaatschappij verdelen naar 2 aparte kamers, kabels dus. Daarbij wil ik dat de kwaliteit van het signaal daar niet onder te leiden valt.
Praktijk leert mij dat het signaal zwakker wordt wanneer het verdeeld wordt over 2 kabels.
Voor de duidelijkheid: 1 coax ingangssignaal naar 2 coax.
signaal ruis ratio even groot of groter als bij ingang.
Bij voorbaat dank,
Tonny Wildeman.
MGP
LDmicro user.
Op 8 september 2004 19:07:42 schreef twildeman:
Ik zoek een simpel schema, waarbij IC's niet geschuwd hoeven te worden, ook 'lastige' formule's draai ik mijn hand niet voor om.
Bij VHF en UHF bouw zijn IC's en lastige formules niet de moeilijkheid, eerder de ervaring in het bouwen van die dingen.
Een goede raad, koop er één.
Voor minder dan 25E heb je er één met ingebouwde voeding en regelbaar en 3 of 4 uitgangen. Die kun je niet maken voor die prijs.
Maar als zelfbouw een must is, dan is deze link een voorbeeld.
http://www.antus.org/radio/06masthd.pdf
Het ontwerp uit de link van MGP ziet er leuk uit, helaas is de MAR6 nogal gevoelig voor misaanpassingen (dat wordt 'beloond' door oscillaties) en ontworpen voor een 50 ohm systeemimpedantie, antennesystemen zijn helaas 75 ohm, dus moet je naar 75 ohm MMICS of Hybrids gaan zoeken (de in de tekst genoemde OM350 is wel 75 ohm) Daarnaast hebben MMIC's nog een ander nadeel, de lage frequenties (VHF band I en III) worden flink meer versterkt dan de hoge frequenties (UHF band IV en V) de kabeldemping is bij lage frequenties ook lager, met als gevolg dat de lage freq's te sterk doorgegeven worden en dus oversturen, en de hoge freq's nog altijd te zwak zijn.
Twildeman: je kunt met versterkers nooit een verbetering van een signaal/ruisverhouding bereiken, als je een ruisvrije versterker zou hebben blijft ze gelijk, helaas wordt ze door de versterking altijd een beetje slechter. een versterker ruist altijd een beetje.
Maak gebruik van deugdelijk materiaal (metalen stekkers/splitters, en koaxkabel voor satelliet installaties) is wel wat duurder, maar extra versterking is ook niet alles, probeer eerst de demping te minimaliseren, dan wordt de versterking misschien overbodig. En als je wat wilt versterken, koop dat dan, en dan geen twee tientjes bouwmarkt spul, dat geeft meer ellende dan dat het zijn geld waard is.