Hoe sluit in de bel aan op mijn beltrafo

Hallo allemaal,

Ik heb bij mij een bel aangesloten. Alles lijkt goed te zitten. Het enige probleem dat ik heb is dat ik niet weet hoe ik de 2 draden op de beltrafo moet aansluiten. Zie de foto voor meer info:

https://lh5.googleusercontent.com/-iL1EEnnhA1o/UKtBs4K2MaI/AAAAAAAABek/gQsQtrzsC2U/s512/IMG409.jpg

Het gaat om een ingebouwde beltrafo van 8 volt. Er zijn 3 plaatsen waar een schroefje zit, namelijk groep 6, 7 en 8. Maar waar moet ik dan de nuldraad aansluiten? Ik krijg verder niets gevonden waarop iets aan te sluiten is.

Ik heb geprobeerd de nuldraad aan te sluiten op groep 7, maar dat werkte niet.

Graag jullie hulp! Ik kan het goed gebruiken :-)

Met vriendelijke groet,

Ries

Trafo krijgt 230 volt d.m.v. het busboard waar hij op zit, gok ik. Gewoon aanzetten en de drukker met de bel in serie op schroef 6 en 8.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Koop een multimeter bij de gamma, zet hem in 20VAC stand, en verbind de meetpennen met 6 en 8. Je zult zien dat hier dan een spanning van ongeveer 9-12V op staat. (mits de schakelaar in de stand "1" staat...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Schroefje 7 is loos, daar kun je eventueel een doorverbinding op maken. De beldrukker tussen 6-7 en de bel tussen 7-8.

misschien overbodig, het schakelaartje op de trafo moet uiteraard op '1' staan, en onderaan de beltrafo ( onder het afschermkapje ) moet uiteraard 230V worden aangesloten.

@sine. Zou kunnen dat de 230 aansluiting daar zit. Een hint dat Fuzzbass z'n theorie klopt zie ik in dat de fabrikant de 8V kant duidelijk heeft aangegeven, en dat ik dat van de 230 kant ook zou verwachten. Hmmm. Mogelijk staat het onder het kapje. Nouja....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De 230V aansluiting zit bij zulke trafo's aan de onderkant. Daar zie je een kapje met de nummers 1 2 3 4. Maar dat zit waarschijnlijk al aangesloten.

De montage volgens Sine lijkt mij het handigst. Een kabeltje op 6-7 naar de beldrukker, en een kabeltje op 7-8 naar de bel.

Tidak Ada

Golden Member

Is die aansluiting niet gewoon een aftakking op 3 resp. 5 V (afhankelijk van welke andere aansluiting je gebruikt? Alle beltrafo's, die ik ken zijn 3, 5 en 8 V

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Niet onbelangrijk detail: heb jij die transfo geplaatst, ik vermoed van niet. Dan zal de 230 kant al aangesloten zijn.
Verder zou ik hem aansluiten zoals Sine opgeeft.

@Tidak ada, ik heb nog nooit een bel geweten die op 3.5Vac werkt, maar
ik heb natuurlijk ook nog niet alles wat bestaat gezien.:-)
Maar moesten alle beltrafo's zo zijn uitgevoerd zou ik me vast ooit al eens afgevraagd hebben waarom.
Bij mijn weten is een bel altijd 8Vac, behalve de gelijkstroombellen natuurlijk en de elektronische.
Ook deuropeners zijn 8 of 12Vac.
En parlofoon is 12V-24Vdc.

Waarschijnlijk zal 8V Niet volstaan om twee bellen parallel aan te sluiten wat ik denk dat de bedoeling is.
Beide bellen zullen zwak klinken.
Een transfo 12 V _ 1A is aangewezen.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Arco

Special Member

Oude beltrafo's waren standaard altijd 3v, 5v, en 8v. (waarom weet ik ook niet, je zag zelden iets wat op 3 of 5v werkte)
Hedendaagse zijn 8 en/of 12v. (die op de foto is alleen 8v, staat er op.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat de trafo op een busboard zit, een rail met 230 volt onder de montagerail, waar je onderdelen op kunt klikken en zo meteen de nul en fase aansluit.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Tidak Ada

Golden Member

Precies wat in bedoel, Arco.
Die drie volt werd gebruilt voor bellen die eerst op zo'n 1,5V zink-lucht batterij draaiden.

Hier een plaatje van zo'n (ouwe) trafo

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/beltrafo.jpg klikbaar

Er staat op :

Primair 220V 50Hz
Secundair 3-5-8 V
1A bij 8V
Nullastvermogen 1W

Merk : NEDAP

Het ding werkt al zeker 60 jaar zonder problemen :P
Mooi gewolkt bakeliet... (Ik zal hem eens schoonmaken :o )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

valt me wel op dat de fase van de zekeringsautomaat links van de beltransformator slordig aangesloten is.

Op 20 november 2012 13:39:02 schreef Fuzzbass:
Ik denk dat de trafo op een busboard zit, een rail met 230 volt onder de montagerail, waar je onderdelen op kunt klikken en zo meteen de nul en fase aansluit.

Dat klinkt gezien het ontbreken van aansluitgegevens op zowel trafo als automaten ernaast, erg aannemelijk. Ik vond het eerst wat apart, maar na beter kijken lijkt dat me de enige optie. Ik heb een betreffende montage overigens nog nooit in het echt gezien, weer wat geleerd dus.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Anoniem

Op 20 november 2012 14:01:38 schreef Tidak Ada:
Precies wat in bedoel, Arco.
Die drie volt werd gebruilt voor bellen die eerst op zo'n 1,5V zink-lucht batterij draaiden.

Hier een plaatje van zo'n (ouwe) trafo

[afbeelding] klikbaar

Er staat op :

Primair 220V 50Hz
Secundair 3-5-8 V
1A bij 8V
Nullastvermogen 1W

Merk : NEDAP

Het ding werkt al zeker 60 jaar zonder problemen :P
Mooi gewolkt bakeliet... (Ik zal hem eens schoonmaken :o )

Je ziet toch ook aan de foto's dat het een vrij moderne installatie betreft.Komen aandraven met spul van voor de oorlog vind ik desinformatie. Misschien is het je ontgaan, maar sindsdien is de techniek toch wel iets geevolueerd. Je woont toch niet meer in je kelder vanwege de V2 bommen hoop ik? :-)
Dan kun je evengoed schrijven: "230V? Dat te vele ende overdreven, den netspanning heeft nu ten enen maele enen alternerende potentiaal zijnde 130 Volt." :-)

@timmothy,

Dat is tegenwoordig normaal tijd kost geld en netheid wordt er HAAST niet meer gemaakt.
Vroeger toen werd er nog aandacht aangeschonken om van een groepenkast een mooi pronkstuk te maken.

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......
maartenbakker

Golden Member

De middelste schroef (niet groep!) zal inderdaad loos zijn, maar als het om een bestaande of net aangelegde installatie gaat waar 2 draden bij de trafo uitkomen dan hoef je niet de drukker en de bel nog in serie te zetten. Die zitten dat waarschijnlijk al. Gebruik dus de klemmen 6 en 8 en kijk vervolgens voorzichtig of het werkt (als het niets doet, niet langdurig op de bel gaan drukken).

P.S. Hoeveel CO'ers zijn er nodig om een bel aan te sluiten of een lamp in te draaien? ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Sorry, maar die oorlog is meer dan 60 jaar geleden geëindigd :P Dus die hoef je er niet bij te halen. Bovendien kon ik nog heel lang van die trafo's met 3, 5 en 8 V bij de elektroboer en zelfs bij de bouwmarkt krijgen ! Dus die norm is nog heel lang gebruikt (Zo hij niet nog bestaat). @grotedikken : Vebazend dus dat jij er nog nooit van hebt gehoord, gezien je leeftijd !

Misschien een reden dat moderne elektro mannetjes gelijk de bestaande boel weg gooien en er modern weggooidingetje in zetten, gewoon omdat ze niet meer weten waarvoor het dient.

Dat ik niet dagelijks meer met die dingen om ga is wat anders. Ik heb het gewoon niet meer nodig : De bel doet het ! :)
Het ging er dus om wat een verklaring zou zijn van dat derde schroefje. Dit was één mogelijkheid...

Ik vind trouwens die L-aansluiting op de foto van TS ook niet lekker Een flink stuk blank draad is nou niet echt wat je noemt 'veilig'

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 20 november 2012 14:49:29 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

deze trafo is idd een speciale busboard trafo , normaal mag dit niet , want de trafo zit direct op de hoofdvoeding , is alleen via de aardlek beveiligd. ik heb deze modellen wel vaker terug gehad , soms werkt het schuifknopje niet op de voorkant.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de draden aangesloten op 6 en 8. En ja hoor, werkte meteen. Bedankt voor de hulp mensen!!

Beste Carni
Hopelijk heb je iets bijgeleerd, en kun je dit in het vervolg zelf uitzoeken met jou eigen multimeter.
Natuurlijk is een forum ook gemakkelijk, maar iets zelf vinden is nog altijd leuker.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Lambiek

Special Member

Op 22 november 2012 17:39:22 schreef Erelce:
Beste Carni
Hopelijk heb je iets bijgeleerd, en kun je dit in het vervolg zelf uitzoeken met jou eigen multimeter.
Natuurlijk is een forum ook gemakkelijk, maar iets zelf vinden is nog altijd leuker.

Off toppic,

Kijk dit snap ik nu niet, je leverd wel kommentaar maar geen bijdrage.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat was nu net mijn bijdrage...om TS ertoe aan te zetten om in het vervolg zelf het probleem te kunnen oplossen.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Dat helpt niet altijd. Sommige mensen hebben zo weinig benul van elektrotechniek dat ze echt geen flauw idee hebben waar ze moeten beginnen. Anderen zijn bang om iets te proberen, omdat ze bang zijn dat de vonken om hun oren vliegen. Zulke mensen moeten even een zetje hebben in de vorm van een concreet advies.
En dat is hier gebeurd. Er is advies gegeven, TS heeft gedaan wat hem was geadviseerd, en het werkt. Iedereen blij.