Wie kan mij helpen met het maken van dubbelzijdige printen, enkelvoudige print is geen probleem.
Ik heb een enkele lichtbak, kan ik dan toch nog dubbelzijdige printplaten belichten? wie weet hoe, wie heeft hier ervaring mee.......

Op za 14-09-2002 18:43:18 schreef xinetic:
Wie kan mij helpen met het maken van dubbelzijdige printen, enkelvoudige print is geen probleem.
Ik heb een enkele lichtbak, kan ik dan toch nog dubbelzijdige printplaten belichten? wie weet hoe, wie heeft hier ervaring mee.......

ik neem aan om en om belichten

Dat keren moet wel heel zorgvuldig gebeuren willen de zijdes niet tov van elkaar bewegen!

Je kunt van een groter stuk print een soort frame maken waar je te belichten print inpast. Dan kun je de transparanten aan het frame plakken.

Elektuur van september 2002 staat een doe het zelf houder voor dubbelzijdige printen.
Ziet er goed na te maken uit.

Move Overig -> Ontwikkeling

zo heb ik het gedaan voor mijn eindwerk enkele jaren geleden (een I/O kaart voor de pc):

maak voor elke zijde een aparte folie, zorg dat je zeker een orienteringspunt hebt.

Kleef ze tegen mekaar, langs 2 kanten(L-vorm), met enkele centimeters extra folie rond de layout. De ene folie iets groter dan de andere. Doe dit uiterst nauwkeurig, elke ic-pen moet overeenkomen!

Aan de open kant van de folie steek je de print in, en kleef de folie vast aan de uitstekende hoek van de (onbelichte) print. Dit weer zeer stevig, je moet je print kunnen omdraaien ZONDER dat de layout weg kan schuiven.

en dan belichten, omdraaien en terug belichten... De bovenkant moet wel afgedekt worden!
Serie produktie zal niet lukken, maar als je alles heel nauwkeurig uitvoert, lukt dit zonder probleem

xinetic,

In het begin heb ik gewerkt met een L vormige tool van perspex echter het is dan erg belangrijk dat de tool niet dikker is als de printplaat. Dit omdat de folie dan gaat verschuiven als je de printplaat omdraait als je de andere kant wil belichten.
De laatste keer heb ik als volgt gedaan en het ging hier om een PC insteektkaart (ISA) met ongeveer 80 via's van 0,6mm groot.

Ik heb eerst de de layout van een kant op de print geplakt met aan bijde zijde de bescherm folie er nog op.
Zorg dat je layout goed vlak en strak op de print zit.
Zoek dan in de hoeken van de print vier soldeer eilandjes uit en boor die door je layout en de print.

Verwijder je layout en daarna je bescherm folie van de print. Nu zitten de gaatje in je print waarop je je layout van de voor en achterkant heel goed kan uitlijnen.

Ik moet zeggen dat mijn PC kaart zeker goed is gelukt en het werkte perfect zoals de bedoeling was.

Veel succes