Hallo,
recentelijk heb ik in mijn grootouders hun huis een itt schaub lorenz violetta 103 gevonden.
Ik vind dit wel een tof radiotje en wou die in mijn eigen huis plaatsen, echter is de radio zo dood als het maar kan zijn.
Is het mogelijk dat ik alle elektronica er uit haal en hier een nieuwe am/fm radio ontvanger in plaats met de huidige bediening dan wel.
Is dit mogelijk? Indien ja, zijn er modules die jullie aanraden om te gebruiken?
Mvg,
klenne456
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Als de radio dood is kan er niet zo heel veel mis mee zijn.
Zonde om de verbouwen repareren moet te doen zijn.
Zet anders je woonplaats in je profiel wie weet is er een co member in jou buurt die kan helpen.
ik heb een goede kennis van elektronica dus herstellen is geen probleem, maar wou eigenlijk een vintage radio in mn interieur hebben staan maar dan met moderne techniek er achter
. (tenzij deze veel geld zou opleveren als deze herstelt zou zijn)
[Bericht gewijzigd door klenne456 op (42%)]
Ik zou hem netjes laten maken, er is vast wel iemand die dat voor niets of flesje wijn wil proberen. Het kan een simpele zekering of condensator zijn.
Voor FM zal het daarna prima werken, voor mp3 e.d. kan je er iets achter of in plakken, een simpel klein mp3 spelertje de line of een FM zendertje vanaf je PC etc..
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Een mooie defecte vintage radio is meer waard dan wanneer hij gemoderniseerd wordt met modernere delen
joopv
Golden Member
Op ebay nederland staat er al enkele maanden een te koop voor 70 euro. (item 330798998568)
Er zijn wel vintage radio's die veel waard zijn, maar deze hoort daar niet bij.
Hij is nu nog niet veel waard en daarom gooi je hem misschien weg of maakt hem waardeloos door de zaag erin te zetten.
Als je hem nu echter maakt overleeft de radio menig ander exemplaar dat zeer waarschijnlijk dezelfde problemen heeft. Dus jij hebt de komende 10 jaar een leuke radio en daarna kan je hem misschien voor 50 verkopen, of 100 als retroradio's tegen die tijd erg hip worden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 8 januari 2013 11:42:40 schreef klenne456:
ik heb een goede kennis van elektronica dus herstellen is geen probleem, maar wou eigenlijk een vintage radio in mn interieur hebben staan maar dan met moderne techniek er achter. (tenzij deze veel geld zou opleveren als deze herstelt zou zijn)
Geld is doorgaans niet de reden om vintage te behouden, maar er zijn natuurlijk wel items die een zeer goede prijs opbrengen. Als er hiervan eentje voor 70 euro langdurig te koop staat, zal hij dat op het moment misschien nog niet waard zijn. Gezien het gele seventies-uiterlijk verwacht ik echter wel prijzen in die richting op enig moment. Het zijn de klassiekers van over een paar jaar, dus zonde om nu op de valreep nog even te verbouwen.
Liefde voor techniek (en het uiterlijk) is meestal de reden van het herstellen van dergelijke apparaten, en je geeft zelf aan dat je een goede kennis van electronica (herstellen is trouwens een vak apart binnen de electronica, leuke uitdaging!) hebt. Verder geef je aan dat je het uiterlijk ook leuk vindt. Dus wat let je om het ding gewoon te herstellen? Er zit ongetwijfeld ook een ingang op voor MP3 spelers, DAB-ontvangers e.d. dus toekomstzeker is hij ook.
P.S. Het gaat om een transistorapparaat zo te zien, dus geen ellende met papiercondensatoren, buizen die slijten, periodiek onderhoud etc. Nu opknappen is met grote kans 10 jaar probleemloos spelen.
P.P.S. Zelf nieuwe electronica bouwen rond de huidige bediening is waarschijnlijk ook nog eens een flink pak meer werk dan herstellen. Conclusie is dus dat er geen enkele reden overblijft om hem om te bouwen.
ok
bedankt voor de tips 
dan gaan we eens beginnen uitmeten wat wel en niet meer werkt en dan mooi in de keuken posteren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik denk dat 'ie in werkende staat momenteel zo'n 25...30 euro op zal brengen. Wat meer als je toevallig een "moet ik hebben!" verzamelaar treft...
Als je er echter een aux input bij weet te knopen mits die er nog niet op zit?
Of wellicht een mod met een Bluetooth interface erbij dat je wireless kunt streamen... Zie je aan de buitenkant niet en is wel een leuke toevoeging die zelfs voor puristen eenvoudig te verwijderen is.
maartenbakker
Golden Member
Op dezelfde manier is er nu iemand bezig om een FM-module te ontwikkelen voor in buizen-middengolfradio's, zodanig dat er alleen wat in de bedrading veranderd hoeft te worden.
Maargoed, deze radio is dusdanig modern (voor een oldtimer) dat er vrijwel zeker een DIN-ingang achterop zit, dus je hoeft niet eens in de kast te zijn om een blauwe tand of dergelijke toe te voegen.
30 euro is een accurate schatting voor een gewone radioverzamelaar mits het toestel in perfecte staat is, maar er beginnen langzamerhand meer mensen te komen die in de jaren '70 opgroeiden en de nostalgie uit die jaren willen beleven. Zo ontstaat er altijd een x aantal jaar na dato vraag naar bepaalde modellen. Dat zou over een paar jaar financiële gevolgen kunnen hebben, al denk ik dat het ergens tussen de 50 en 100 euro echt zal ophouden. Aan de andere kant worden er op het moment soms radio's uit de jaren '50 en '60 geëxporteerd naar Azië en Amerika voor compleet belachelijke bedragen.