zingende plant: variatie op Wheatstonebridge solderen

Goedendag,

vorig jaar stond ik met een vriend op het magneetfestival. we verkochten eten en hadden dj's, bandjes en klassieke muziek op het menu. voor de aankomende editie van dit festival hebben we iets totaal anders in gedachte. eigenlijk een combinatie van gekkigheden die de bezoekers zullen verbazen.

Een van die ideeen is het volgende: BIORhythm

planten hebben gevoel en een soort bewustzijnsvermogen om mensen te herkennen. planten groeien beter als je met ze praat of zingt. als je boos tegen ze doet groeien ze minder goed. op de hieronder gegeven link kun je zien hoe een groep mensen dat heeft uitgewerkt en wordt er een summiere verklaring en/of uitleg gegeven hoe ze dat hebben gedaan.

http://digitaljournal.com/article/322993

de synthesizer heb ik. de planten heb ik. alle verdere audiokomponenten ook. maar ik wil dat kastje dat ze "zelf ontwikkeld" hebben "....waar ik mn twijfels bij heb......ook maken/solderen.
Bij meet en regeltechniek op de MTS heb ik destijds ( 1993) uitleg gehad over de brug van wheatstone dus ik denk dat dat kastje niet echt ingewikkeld is.

Mijn schoonvader is onlangs overleden. zijn huis is een groot audio en soldeer museum. Alles is aanwezig. bovendien ben ik metaalbewerker dus ik kan ook solderen.

Wat ontbreekt is de electronische knowhow to do it.

Als ik mijn mickey mouse electrohersenen erop los laat kom ik tot dit.

Het gaat er ( denk ik )om dat het spanningsverschil, wat varieert omdat de weerstand veranderd in de plant , wordt omgezet naar MIDIopdrachten.....midipuntjes op een sequenzer..

ik was al zover gekomen : http://midikits.net23.net/cv2midi/cv2midi.htm

als je voor die converter die brug van wheatstone zet met 3 bekende weerstanden. namelijk

worteleinden plant
toppen van de bladeren.
natuurlijke geleiding/ de aarde in de pot

krijg je al vier voltages .....dus midipuntjes .....en dat zijn tonen als je het op een synth aansluit.
je kan er ook 2 voorzetten...

Wie kan mij stap voor stap uitleggen hoe ik dit kan maken. op wat voor moederbordje ik dat maak, welke weerstanden ik nodig heb. wat voor meters. hoeveel potmeters, etc etc.

en we kunnen ook wel wat hulp bij andere ideeen gebruiken.

mzl

Leon

Hoi,
Tja, of planten een bewustzijn hebben, daar waag ik mij niet aan.
Maar is het gaat om het hoorbaar maken van spanningen of weerstands variaties, dan zou een simple VCO al genoeg moeten zijn (ff googelen op simpele audio VCO)
Met een van die simpele leugen detector schakelingentjes moet het ook wel kunnen

MIDI lijkt me dan twee bruggen te ver.

maar daar moet ik wel op uitkomen ....op MIDI. want ik wil er een synth mee aansturen. want wat jij bedoelt is monophonisch vanuit spannings verschillen een oscillator aansturen. en dat is saai. heb je de links wel bekeken? boven

bovendien heb ik uitgelegd dat ik niks weet van schakelingen en dergelijke. dus met een antwoord: ff googlen naar audio vco kom ik niks verder.

toch bedankt.

Dit is wel heel erg bijzonder, beetje te bijzonder ;)

Is het niet zo dat in al die onderzoeken mbt tot praten die planten gewoon meer CO2 ontvingen door de adem van de spreker?

Het doet mij een beetje denken aan hekserij met een schepje elektronica termen waar wetenschappers (waarschijnlijk biologiestudentes) een showtje mee opvoeren.

Midi direct uit een plant halen door weerstand verschillen gaat niet lukken. Je zal een soort vertaalslag moeten maken tussen voltages en tonen + tempo, een tabel als het ware.

Ik zou eerst kijken of je daadwerkelijk leuke voltage/weerstandverschillen krijgt van een plant, ik denk dat je lang kan wachten, misschien wat verschil tussen dag/nacht/droog/nat. Voor dat gedeelte kan je alvast beginnen met een simpele multimeter..

Als dat werkt via een IO boardje (arduino, msp430) eventueel omzetten naar wat midi.

Met een brug van Weathstone kun je alleen verschil meten tussen stroom in de ene arm van de brug en de ander.
Zie het als een kraan met een T-stuk en twee slangen en weer een T-stuk naar de afvoer. Door beide slangen loopt nu evenveel water. Knip de slangen halverwege door, zet daar in elke slang weer een T stuk met slng van de ene naar de ander met in het midden een flowmeter. Als er evenveel water door beide loopt, of er evenveel druk staat dan ziet de flow meter links en rechts evenveel druk en slaat niet uit. Die je nu met een van de slangen wat doet om de flow te verminderen, bv een kraantje er in om minder door te laten, dan zal het water zich verdelen over de twee stukken.bDe druk in de ene wordt minder, de aanvoer blijft gelijk dus er gaat meer door de tweede. Dat zal ook door de flowmeter gaan lopen.

Met electriciteit is het net zo. Alleen, hoe kleiner die stroompjes zijn, hoe moeilijk het wordt ze te meten . Bij een brug heb je ook niet drie spanningen, je hebt evenwicht op het meetpunt , of niet. Hoe meer het evenwicht zoek raakt, hoe groter de stroom door de detector of het spanningsverschil tussen de brug meet punten van de detector.

Wat jij wilt is een soort spanningsdeler met de plant als weerstand. Dus geen brug. Ik laat even in het midden ofdat een plant zoveel verschil in weerstand kan opleveren en dan ook nog zo snel. Dan moet je met de Ohm stand van je multimeter al verschillen kunnen meten. Probeer dat eerst maar eens. Een speld onderin en een boven in en daar de meetpennen aan en dat er tegen aan ouwehoeren. Lukt dat dan, dus zie je behoorlijke weerstandsverandering dan is het met behoorlijk wat electronica mogelijk om spanningen om te zetten naar midi ( ik weet niks van midi maar dat zal vast kunnen ( of het makkelijk is weet ik niet).

Geeft dat geen meetbaar resultaat dan moet je richting 6,5 digit meter of uOhm meter, zie je dan wel wat dan moet dat eerst versterkt worden, maar dat is niet iets wat je als beginner even doet. Het is wel de manier om muziek te krijgen. Alleen dan dus niet door de plant maar door dingen als triboelectrische effecten in bewegende kabels, seebeck effect ( temperatuur wisseling door de adem van jou stem) , ruis, veranderende lichtopval op sommige diodes ect.

Lukt dat ook niet dan zou je kunnen kijken of er een meetbaar capaciteitsverschil is of mogelijk dat je de geleiding kan meten (in siemen) . Met heel veel ervaring in analoog ontwerp zou je dan mogelijk wel iets kunnen bouwen.

Waarschijnlijk zit je hier eerder met impedantie dan puur weerstnd of puur reactantie. Maar dan ga je richting VNA. ( en dan heb ik het puur over statisch meten, of je ook veranderingen zult meten is iets anders en dan zit je al in het voodoo gebied van electronica).

Ik heb al dat soort meetspul ,maar geen kamerplanten en hoewel ik te porren ben voor de meest vreemde metingen gaat dit mij behoorlijk te ver. ;-) stel dat je gelijk hebt dan zou je zomers je grasveld aan moeten sluiten en met de grasmaaier naar buiten komen. Als ze zich dan niet laten horen weet ik het niet meer >:-)

Zal wel gein wezen??t klinkt iig wel heel grappig en als het lukt erg leuk waarschijnlijk.

ja ik moet eerlijk bekennen dat ik de mogelijkheid van dat ze een grap hebben uitgehaald nog geen eens heb bekeken of bedacht.
hahahaha
maar des te leuker om er misschien middels een omweg wel te komen. er inderdaad een grap van te maken. dus ergens anders je midi vandaan te halen

als de grasmaaier over het grasveld gaat