Weet iemand hoe ik met een multimeter of zelf kan uitrekenen hoeveel farad mijn flessen condensator levert, maar om zelf uit te rekenen is nooit zo precies... 
Nee klopt, uitrekenen aan de hand van het gebruikte materiaal, de afstanden, oppervlakten e.d. geeft meestal geen goede resulaten. Dan zul je echt aan het meten moeten gaan.
Ik zit nu met hezelfde probleem als jij. Mijn multimeter heeft wel een capaciteit meting erop zitten, maar deze vindt ik absoluut niet betrouwbaar (schommelt tussen de 8 en 16nF). Daarom ben ik nu bezig met het maken van een eigen metertje. Misschien heb je mijn post eerder al gelezen over RC-constantes met een NE555? Zo wil ik het dus gaan oplossen. De RC constante zorgt mbv de NE555 voor een bepaalde frequentie. Deze frequentie kun je dan weer gaan terugrekenen, zodat je de C te weten kan komen.
Maar ja, dit is natuurlijk de moeilijke manier
Misschien handiger voor jou om een goede multimeter te lenen met capaciteit meting erop.
jah ik zit ook al met dat probleem.
ik ga morgen ff op school vragen of ik daar een multimeter mag lenen
Ja moeten ze er wel een op school hebbe
Das dus mijn probleem, ik heb echt zo'n oerschool, waar ze niet eens trafo's of spoelen of osciloscope hebbe...
Ik kijk wel even op norrod... oid
Maar, klinkt wel logisch wat je zei, killerB, ik kijk wel ff bij je post daarover
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ik heb een redelijk nauwkeurige capaciteits meter, +-50pF.
Als jullie nou het zelfde soort fles en de zelfde constructie gebruiken wil ik er wel een namaken en even meten.
Hallo mensen
Ik heb 2 nieuwe HV trafo's dus nu.
Specs zijn:
input: 120, 220, 240
output: 1850V bij 150mA
Nou vroeg ik me toch echt af of er een mogelijkheid is om die 2 in serie te zetten want het voltage is zo laag dat je de draden ontzettend dicht bij elkaar moet houden houden om een vonkje te trekken dat ik al een keer gehad heb dat de draden tegen elkaar kwamen en meteen aan elkaar smolten... kortsluiting en daar ging de stop.
Dus dat is niet de bedoeling en dat zal ik minder snel hebben bij 3700V.
Iemand die weet of ik dan me secundaire wegsmelt?
ArjanEmm
Als de secondaire geen middentak heeft lijkt me dat geen probleem. Let er nog even op of de secondaire niet aan de kern zit ergens, dat moet dan los.
Aangezien de stop erut ding toen je een secondaire kortsloot geeft aan dat de trafo's op geen enkele wijze gelimiteerd zijn. Als je een vonk gaat trekken gaat de stop er meteen weer uit of een van de windingen smelt als dat niet al gebeurd is. De trafo's zijn 300VA en je hebt meer als 3700 VA nodig om een stop van 16A eruit tekrijgen. Ga maar na...
okee ik wou morgen gaan beginnen met het bouwen van mijn tesla coil maar nu was ik vandaag eerst een tekening aan het maken. ik heb nu alleen 1 ding waar ik niet uitkom.
het gaat om de primary.
PRIMARY COIL
Gradient angle [degrees] 15
Primary tap factor [%/100] 0,853
Primary inner radius [cm] 4,20
Primary number of turns 10,50
Primary copper diameter [mm] 3,00
Primary winding distance [cm] 1,00
Primary safety distance [mm] 7,00
Primary outer radius [cm] 14,34
Primary outer tap radius [cm] 12,85
Primary tapped windings 8,96
Primary avg. Tap radius [cm] 8,53
Primary tap winding width [cm] 8,65
Primary length of copper wire [m]
Primary inductivity [uH] 15,50
Primary resonance frequency [kHz] 469,96
Resonance wavelength/4 (Lambda/4) [m] 159,59
(dit is uitgerekend met de excel sheet)
wat ik nu niet snap is dat de outer radius 14.34 cm is.
en ik heb 10.5 windingen met 1 cm tussen ruimte. dan zit is het volgens mij 10.5 cm per kant. dus 21 cm in totaal maar dan zit de secondary er nog niet tussen.
mijn coil lijkt wel aardig op de bonsai coil maar heeft een veel lagere frequentie. (rond de 470 inplaats van 1080).
maar als ik zijn primary bekijk dan ziet die er heel anders uit. hij heeft een plaat van 16 bij 16 voor zijn primary en 9.5 windingen. http://home.wtal.de/herbs_teslapage/m3-pri2-h.jpg
hier een plaatje ervan.
er zit hier nog minder als 0.5 cm tussen de windingen.
nou vraag ik mij af of het nodig is dat die windingen 1 cm uitelkaar staan. volgens de sheet wel want als ik het minder maak word de safety distance rood. maar als ik het aanhoud dan is mijn primay bijna 30 cm in doorsnede en mijn toroid maar 12.5
dat lijkt mij niet echt goed en volgens mij krijg ik dan heel snel dat er vonken naar mijn primary gaan.
heeft er iemand een idee wat ik nou fout doe of over het hoofd zie want ik kom er zo niet meer uit
edit:
zou iemand mijn een schets kunnen geven met wat de goede verhoudingen zijn bij de primary en secondary (de afstand wie ze ongeveer uit elkaar moeten staan enzo)
bij voorbaat dank 
Op 23 september 2004 22:05:26 schreef fry:
Als de secondaire geen middentak heeft lijkt me dat geen probleem. Let er nog even op of de secondaire niet aan de kern zit ergens, dat moet dan los.
Aangezien de stop erut ding toen je een secondaire kortsloot geeft aan dat de trafo's op geen enkele wijze gelimiteerd zijn. Als je een vonk gaat trekken gaat de stop er meteen weer uit of een van de windingen smelt als dat niet al gebeurd is. De trafo's zijn 300VA en je hebt meer als 3700 VA nodig om een stop van 16A eruit tekrijgen. Ga maar na...
Dus je denkt dat ik mijn trafo's zonder probleem in serie kan zetten?
Ik denk niet dat er al een wikkeling gesmolten is. De trafo heeft nog de zelfde weerstand als toen ik hem uit de doos haalde en hij heeft nog steeds de zelfde resultaten. Met een condensator in serie is de trafo enigzins gelimiteerd en lukt het vonken trekken wel.
@ Jorrit
Je outer radius is dus van af het centrum van je spoel gemeten tot aan de buitenste wikkeling van je primaire. Oftelwel de helft van de hele dwars doorsnede van je primaire.
Dat je primaire groter is dan je toroid heeft absoluut niks te maken met hoe snel de vonken naar je primaire springen.
Dit kun je overigens voorkomen met een strike-ring. Oftewel 1 koperen wikkeling boven de buitenste wikkeling van je primaire die verbonden is aan de aarde. Zo gaan de vonken naar de strike ring en niet naar de primaire.
Een goeie afstand is denk ik zoiets als 2,5cm ofzow. Om zeker te weten dat er geen vonken slaan ga ik nog een extra stuk isolatie tussen de primaire en secundaire zetten.
Anders is al dat wikkel werk voor niks.
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Op 24 september 2004 20:15:59 schreef ·°*teslaman*°·:
@ Jorrit
Je outer radius is dus van af het centrum van je spoel gemeten tot aan de buitenste wikkeling van je primaire. Oftelwel de helft van de hele dwars doorsnede van je primaire.
of "buitenstraal"...
ArjanEmm
okay, ik heb teveel gedronken maar omdat er morgen(of nu) gebouwt gaat worden. Toroid groter als primaire maakt zeker veel uit. Een grote toroid dwingt de vonk ver van de secondaire en het primaire circuit. Veld sterkte is waar het allemaal om draaid.
Ik heb die fout gemaakt bij mijn beide coils.
Zorg dat dat de toroid een grotere diameter heeft als de primaire. Mijn vonk lengte is steeds gelimiteerd door vonken naar de primaire. terwijl als de toroid groot genoeg is de vonken nooit naar het primaire circuit willen slaan.
Meer als ik weer kan typen en zo....
daar was ik dus al bang voor maar ik krijg de toroid niet groter als de primary tenminste tot nu toe nog niet maar dan ga ik nu eerst nog maar ff flink rekekenen
ik heb mijn rsg wel bijna af
zou er straks wel een foto van posten
edit:
hmm ik ben bang dat ik dit weekend niet verder kom als de rsg want ik moet eerst alles goed hebben voordat ik verder kan. heeft er iemand nog tips om de frequentie van de secondary om hoog te krijgen en van de primary omlaag. want met een toroid van 30 cm is de frequentie wel heel laag van de secondary (220 khz).
maarjah hoop dat ik iniedergeval de berekeningen nu goed krijg met een grotere toroid
en dan volgend weekend bouwen.
edit2:
ik krijg mijn toroid maar niet groter als mijn primary.
mijn primary heeft nu een outer radius van 14 cm dat is dus 28 cm doorsnede maar als dan een toroid van 30 cm er boven zet moet ik hem of heel dun maken of heel dik zodat hij heel weinig capiciteit heeft.
dan zou ik dus een toroid krijgen van 30 cm outer radius en 0.5 cm dik.
of word de toroid ook van het midden gerekend en is hij nu dus 60 cm doorsnede ?
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
ik heb mijn rsg af en hij werkt goed ik kan er wel ff fotos van maken als er interesse is
heeft iemand trouwens een goede site waar ik ze op kan zetten?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
ja mag ze er bij mij wel opzetten, hoor, zet ik je naam er even heel groot bij ofzo, moet je ze ff mailen en ik zet ze er op
okee ik heb nu een schets gemaakt van mijn tesla coil zou iemand hier even naar kunnen kijken of het zon beetje klopt
link http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Afbeeldi…
ik wou mijn toroid gaan maken van een alluminium plaatje met daaromheen isolatie materiaal voor leidingen aangezien dit precies 4 cm doorsnede is of met tuinslang van 4 cm doornsede. wat zou het beste werken of maakt het niet uit ?
ik doe er wel alluminium folie omheem natuurlijk.
hier ook nog de fotos van mijn rsg en mijn nieuwe bottle cap.
(de rsg is trouwens afgesteld op 100 bps)
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=rsg1.JPG
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=rsg2.JPG
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=bottleca…
edit:
van tuinslang enzo lukt niet dat kan niet genoeg gebogen worden merk ik net dan bouw ik hem denk ik van piepschuim ofzo
ik heb nu trouwens voor mijn flyback een s2000
maar met deze tor kom ik maar iets van 1 cm en het is echt een mini vonkje niet echt supper dus.
ga maar weer een 3055 gebruiken ook al gaat die af en toe stuk
ArjanEmm
Om de secondaire frequentie omhoog tekrijgen kun je wat minder windingen nemen. 1500 is best veel. Je zou bevoorbeeld 0,15 mm draad kunnen nemen en voor 1000 windingen gaan.
Uit ervaring weet ik dat 0,15mm al moeilijk te winden is, laat staan 0,10mm.
Bij een kleine tesla is de primaire altijd wat groot tenopzichte van de rest. De verhoudeingen in je schets lijken erg op mijn kleine tesla.
jah maar ik heb het koperdraad al dus ga ik hem gewoon maar hiermee bouwen.
moet alleen nog 2 dopjes hebben voor de pvc buis en epoxy en dan heb ik alles dus ik hoop hem met een maandje af te hebben.
is het trouwens normaal dat je vonken van 5 cm kun trekken met een nst van 8kv (wel met condensatoren eraan en een rotating spark gap)
in ieder geval bedankt voor de hulp 
ArjanEmm
5 cm !! Nee dat is niet normaal.
Begint de vonk op 5 cm of kun je hem uitrekken tot 5 cm ?
5-10mm zou normaal zijn.
ik had de 2 contacten in het piepschuim staan en 1 werd er zo warm dat hij wegzakte hij ging toen bij ongeveer 4 cm uit maar toen bij 5 cm sprong er nog een paar keer een vonk over. ik vond dit wel raar omdat ik anders nooit zover kwam het enigste wat ik veranderd had was dat mijn rsg er tussen zat.
ArjanEmm
ik heb parralel met de trafo eerst de condensator en daar parralel op zit mijn rotating sparkgap. daar weer parralel op had ik een naald en een bolletje zitten.
de motor draait op 3000 rpm en heeft 2 contacten in de schijf en er is 1 contact punt op de plaat zelf
edit:
nog even een vraagje
ik heb nu de berekeningen zo goed als klaar maar nu vraag ik 1 ding af de Resonance wavelength
en de lengte van het koperdraad zit bij redelijk wat verschil in. zou dit veel uitmaken op de prestaties van mijn tesla coil. (het verschil is 165 en 150 er zit dus 15 tussen. )
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]