Ik weet dat mijn NST ongeveer doorslaat bij een afstand van 8-9mm, en daarop heb ik de afstanden van de buisjes afgestemd. Het idee van meerdere buisjes is ook dat je een beetje kunt testen met verschillende afstanden. Het komt dus niet zo precies.
Als je het moeilijker wilt doen met resonant laden, dan kun je misschien het beste even kijken naar een simulatie, wat precies de juiste spanning is zodat je een BPS van 100 hebt (= maximale energie per doorslag). Je kunt dan met die spanning gaan terugrekenen wat de juiste afstand moet zijn voor de spark-gap. Let wel op dat deze afstand nooit helemaal juist van te voren te bepalen is. Dit komt doordat de overslag-spanning afhankelijk is van een boel factoren. Een verstelbaar type is daarom altijd handig.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ja het testen en kijken waar bij de vonkbrug doorslaat lijkt mij ook de beste methode.
Ik heb trouwens een vraagje, ik wil een soort veldsterkte meter maken (het zal wel niet zo heten voor de toepassing maar goed) ik zat te denken aan allemaal stukken koperdraad die ik in een kring buig (installatiedraad in mijn geval) waar ik aan 4 kanten in die cirkel neonlampjes zet, en dat dat om de 5 cm ofzo, omdat ik wil weten bij welke afstelling mijn bobine het meeste straalt, maar meer ook om te kijken in welke richting het meeste.
Want ik ben erachter gekomen dat het netwerk alleen ontregeld raakt wanneer ik een bepaalde frequentie op me bobine zet.
met die neonlampjes wil ik dus een soort meter maken.
als ik namelijk een neonlampje met een tang in me hand hou begint het neonlampje al op te lichten, terwijl de bobine dan nog niet op zijn sterkst staat.
Nu neem ik dus een stuk koperdraad (een kwart) voor de eerste ring die 5 cm vanaf het 'breakout point' van de bobine komt te staan, dan soldeer ik er een neonlampje aan en komt er aan het andere contact weer een kwart stuk koperdraad, en dan weer een neonlampje, tot de cirkel rond is.
En dan komt de volgende cirkel op 10 cm afstand en zo door tot 40 cm ofzo (ik ga er vanuit dat mijn bobine flink wat straling produceert) nu vroeg ik mij alleen af, moeten de cirkels een onderbreking hebben, en is 4 neonlampjes misschien niet een te grote 'belasting'?
Ik zie de antwoorden al voor me van 'gewoon uitproberen' maar helaas kosten neonlampjes bij mijn electroboer nogal wat, dus zo even uitproberen kost nogal wat.
misschien is dit goed om te weten, er is GEEN verbinding met de bobine zelf.
Arg, mijn trafo werkt/doet het niet! Ik weet dat plus en mijn niet uitmaakt (vanwege, wisselspanning), het is niet nodig om aarding aan te sluiten (Werd mij op de vorige pagina verteld), en mijn variac werkt zeker ste weten wel! Waar moet ik op letten als ik de trafo aansluit e.d.?? Als het goed is gaat de trafo toch ook een beetje zoemen? 
die van mij zoemt niet als ik hem aanzet
maar als ik de draden ongeveer een cm van elkaar zet springt er een vonk over. dus ik weet niet of je op het zoemen af ging ofniet maar die hoeft niet perse
Ok, ik zal nog even proberen de draden een stukje uit elkaar te zetten... Maar, ik heb mijn jacobs ladder erop aangesloten, mijn vonkbrug, en een lamp... maar er gebeurt niks! (en het is trouwens al de tweede trafo die ik probeer!)
hmm het zou jammer zijn als je trafo stuk was maarjah.
ik heb trouwens net een nieuwe condensator gebouwd
http://www.fortunecity.com/greenfield/bp/16/cupcap.htm
maar naar eventjes testen sloeg hij al door.
weet iemand anders nog een manier om condensatoren te bouwen (zo goedkoop mogelijk) wie geschikt zijn voor een kleine tesla ?
Ja ik probeer nu de biervels condensator... Heb jij die al gebprobeerd? Als die niet werken, kun je deze proberen, klinkt wel belovend:
http://f3wm.free.fr/tesla/poly_cap.html
staat op deze site:
http://f3wm.free.fr/tesla/my_first.html
Alleen weet ik niet hoe je aan polystyreen schuim spul komt... Bij de gamma misschien?
En me trafo werkt ondertussen, leuke ladder van jocab
(Maar mijn vader vertelde me dat bruin een aarde draad is... maar dat is de geel groene dus
*doh*)
[Bericht gewijzigd door Evil Oizo op ]
jah ik heb nu al flessen condensatoren maar ik had gehoord/gelezen dat deze niet zo geschikt waren voor tesla's.
hoe kun je trouwens het makkelijkst het alluminium tegen een fles aankrijgen ?
Op 15 september 2004 15:11:58 schreef Evil Oizo:
Gewoon rollen, staat wel voorgedaan op de site van Jeroen
{ADWARE ROMMEL SITE}
ARGH! Wat een zooipagina! Allemaal adware rommel op mn PC!!! Dit soort pagina's is de bron van alle adware en zou direct uit de lucht gehaald moeten worden.
Nadat 1 van de adware progjes op die site mijn hele winsocket verneukt had kon ik niet eens meer internetten! Nieuwe winsocket keys hebben het probleem verholpen. Maar daar ben ik dan wel een uur mee zoet geweest 
BAN deze site AUB!
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Neee DUH! zo achterlijk ben ik niet, maar direct naar het klikken op de link was mn computer al geinfecteerd. En dat met alle IE updates (nog geen SP2).
En sowieso alle sites die adware verspreiden (of je nu op ja moet klikken of niet) moeten permanent gebanned worden 
Bobbyb
hallo
Evil Oizo
polystyreen is gewoon piepschuim en dat is wel bij de bouwmarkt te kopen ja 
Jorrit
Zover ik weet zijn fles condensatoren wel te gebruiken voor een tesla maar ze hebben een laag rendement. Ik heb zelf een condensator die bestaat uit een glas plaat met aan beide kanten alu folie en als ik daar 4kv op zet hoor ik hem wel steeds tikken om de 1 seconden wat betekent dat hij (via de lucht denk ik)leeg loopt. Als je een goed rendement wil hebben moet je wima condensatoren gebruiken dacht ik. Die condensatoren die fty had gebruikt zijn ook erg goed (volgens fry)
Een "echte" condensator is wel wat duurder maar als bijv je fles condensatoren werken kan je toch een 2e condensator maken met kwaliteit condensatoren???
En over www.about-high-voltage.tk erg jammer van al die pop ups en zo er staan wel leuke dingen op de site zelf. Maar ik heb geen zin om 8 maal reclame weg te gaan klikken
[Bericht gewijzigd door Bobbyb op ]
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Piepschuim is OOK polystyreen. Polystyreen bestaat ook in folie vorm en dat is wat gebruikt wordt in die condensatoren. Ik weet niet waar je dat kan krijgen.
Landbouw plastic is meestal polyethyleen, gewoon doorzichtig plastic folie. Dat is overal te krijgen en heeft betere eigenschappen. Lage dissipatie factor als voornaamste.
Op de meeste plastics staat wel ergens een soort driehoekje met daar in welk type plastic het is. Je moet uitkijken naar folie waar PE op staat, dat kan PE, LDPE, HDPE of iets wat er oplijkt zijn. Mocht je PP folie vinden is dat nog beter.
Zwarte folies zijn over het algemeen niet geschikt doordat koolstof toegevoegd is.
Flessen condensatoren hebben een wat lager rendement door de hoge dissipatie factor van glas (Energie wordt omgezet in warmte). Ze zijn makkelijk te maken en erg duurzaam.
Zelf bouw folie condensatoren hebben een goed rendement als het juiste dielektrum wordt gebruikt (PE of PP). Ze zijn moeilijk te maken en slaan erg snel door. Vaak omdat door corona vorming het plastic smelt. Olie is eigenlijk een must.
Dat is wat ik ervan denk teweten tenminste.
Ja ik ben vanmiddag bij de Gamma geweest, daar was idd piepschuim ed... maar nogal dik allemaal, dus houd ik het maar bij bier
En plastic vermijd ik liever, dat smelt nogal snel lijkt mij... tenzij we olie erbij gebruiken ja...
En trouwens, ad-awere is alleen het programma om die shit te verwijderen, zogenaamd spyware... Je hebt trouwens ook Ad-watch, soort van blocker tegen de spyware! (msschien een aanrader killerB. En je hoeft idd niet op ja te klikken om spyware op je pc te krijgen! Alleen al als je freeware (gratis software) installeert krijg je het al(zoals bij kazaa, quicktime, realplayer,DivX,winamp...)
ik denk dat ik ook maar gewoon voor bottle caps ga
maar toch eerst nog maar ff wat uitproberen kan geen kwaad
hooguit wat gesmolten plastic.
nog 1 ding wat ik me afvraag.
ik heb mijn tesla afgesteld rond de 595khz.
moet ik nu ook zorgen dat mijn sparkgap precies op die frequentie overspringt of hoeft dat niet speciaal ?
Ik heb Spy Sweeper tegen adware. Behoorlijk effectief, aangezien er meer dan 300 traces van adware gevonden werd na het openen van bovenstaande link.
Over dat plastic, ik ga gebruik maken van PE. PE is het meest toegepaste materiaal in de verpakkingsindustrie. De meeste draagtassen, vuilniszakken enzo zijn gemaakt van dit materiaal. Ik heb hier thuis nu een flinke rol met diepvrieszakken liggen. Lijkt me prima geschikt voor een plaatcondensator. Enige nadeel is dat er wat tekst op is gedrukt met witte inkt. Zou dit nog nadelig kunnen zijn?
Op 15 september 2004 20:22:32 schreef Jorrit:
nog 1 ding wat ik me afvraag.
ik heb mijn tesla afgesteld rond de 595khz.
moet ik nu ook zorgen dat mijn sparkgap precies op die frequentie overspringt of hoeft dat niet speciaal ?
Nee, de frequentie van je sparkgap staat daar dus voledig los van. Je sparkgap zal iets van 100-500 keer per seconde ontsteken. Lagere frequentie hierbij betekend een grotere energie overdracht per knal, en dus betere prestaties. Probeer deze frequentie dus zo laag mogelijk af te stellen, rekening houdend met een minimale frequentie van 100Hz (iedere sinus piek van de NST 1x spark).
moet je trouwens perse transformator olie nemen of kun je ook andere olie nemen ? (zoeits als motor of auto olie ?)
Bobbyb
hallo
Ik heb het een keer met frituur olie geprobeerd en dat isoleerde ook al vele malen beter dan lucht:). ik zou het gewoon proberen dus.
ik heb nog eens zitten rekenen voor mijn tesla en ik vond het wat klein een toroid van maar 10 cm dus.
ik heb nu dit berekent zou iemand hier naar kunnen kijken
ik ben nu trouwens een rsg aan het maken inplaats van een static spark gap. ik had toch nog een motor ligen dus ik laat wel wat fotos zien als ik hem af heb.
TRANSFORMER & CAPACITOR
Mains frequency [Hz] 50
Transformer voltage [V] 8000
Transformer current [mA] 25
Transformer power [W] 200,00
Transformer impedance [Ohm] 320000,00
Maximum primary Capacity [nF] 9,95
Chosen primary capacity [nF] 7,40
Transformer peak voltage [V] 11315,42
BANG - Energie [J] 2,00
PRIMARY COIL
Gradient angle [degrees] 15
Primary tap factor [%/100] 0,853
Primary inner radius [cm] 4,25
Primary number of turns 12,00
Primary copper diameter [mm] 3,00
Primary winding distance [cm] 1,00
Primary safety distance [mm] 7,00
Primary outer radius [cm] 15,84
Primary outer tap radius [cm] 14,14
Primary tapped windings 10,24
Primary avg. Tap radius [cm] 9,19
Primary tap winding width [cm] 9,89
Primary length of copper wire [m]
Primary inductivity [uH] 21,28
Primary resonance frequency [kHz] 401,07
Resonance wavelength/4 (Lambda/4) [m] 187,00
SECONDARY COIL
Minimum safety distance to primary [cm] 1,00
Secondary diameter [cm] 3,20
Secondary wire diameter [mm] 0,10
Secondary number of windings 1500
Secondary length of wire [m] 150,80
Secondary winding height [cm] 15,0
Secondary ratio h/d 4,69
Weight of wire [g] 10,54
Secondary inductivity [mH] 13,794
Medhurst factor 0,782
Secondary self capacitance [pF] 2,503
Secondary self capacitance [pF] 2,3699851
TOROID
Toroid outer diameter [cm] 20,00
Toroid thickness [cm] 5,80
Toroid capacity [pF] 8,866
Secondary resonance frequency [kHz] 401,889
Weet iemand hoe het komt dat een ignition coil niet werkt met een snelheidsregeling uit een boormachin.
Wanneer ik de spanning opzet geeft de spark gap 1 vonk en dan gebeurt er niets meer, ik zou toch denke dat die snelheids regeling ook met pulsen werkt zoals een dimmer.
En die Bottle caps met bierflesjes is ook niks geworde ik had er 10 gemaakt en die in parallel gezet en getest met een MOT maar binne de minuut was de helft gesneuvelt allemaal kapot gebarsten.
Emmm zou je wel een mot met c's gebruiken? dat ding levert al zoveel(dodelijke)stoom... Je moet een bobine ook alleen op een lichtdimmer zetten, met een c in serie
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Misschien heeft die boormachine regeling een terugkoppeling?
Dat hij kijkt wat zijn snelheid is en dat hij die aanpast bij de belasting zodat je een beetje constante snelheid hebt.
Maar ja een bobine is geen motor.
Waarom zou een boormachineregeling met pulsen werken? (tenzij het natuurlijk een laagspannings boormachientje was)
Ik zou gewoon eerst een schakeling met een 555 timer maken en hem daar eerst op aan sluiten kan je hem daarna wel op gaan voeren (opvoeren kan trouwens ook met een 555 schakeling)
waar kun je trouwens het beste epoxy halen ?
ik ga binnenkort weer bij conrad bestellen maar daar hebben ze volgens mij alleen soorten wie gemaakt zijn voor reparatie van boten en dat soort dingen.