Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Ik heb, zoals ik in een ander topic al had aangekondigd, eens geprobeerd om een printplaat te belichten met een blacklight CCFL buisje. Ik heb dit gedaan met een afstand tussen plaat en lamp van 4cm. Ik heb het bij de allereerste keer 10min lang belicht en het gaf een perfect resultaat!
Nu is mijn vraag, hoeveel van die lampen zal ik gaan gebruiken voor mijn definitieve lichtbak? Want die ene was ff een proef/test en ook maar met een heel klein printplaatje. Nu wil ik een echte lichtbak gaan maken.
Ik zit te denken aan 2 of 3 van die buisjes op een onderlinge afstand van 7 tot 10 cm van elkaar.
Zodra de lichtbak af is wordt hij erg klein en compact met toch een groot werkoppervlak, omdat ik geen starters en tranformatoren voor TL-buizen nodig heb. Ook zijn mijn CCFL buisjes maar 4mm dik, in verhouding tot een ~3cm dikke TL-buis.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Ik zou er ook 3 doen. En dan misschien daar boven alu folie plakken zodat het zo goed mogelijk refelecteert richting printje. Waar haal je die CCFL buisjes? Ik had er nog nooit van gehoord.
Wat ga je verder mee inbouwen? Een ventilator, of worden die buisjes niet zo warm? Een timertje misschien voor automatische afslag?
Succes ermee!
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
alstie klaar is willen we natuurlijk wel een UITGEBREIDE fotoshoot zien heej

ik zou de grote aanhouden van de print de je maximaal kan etsen in je etsbak, groter past toch niet 
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Hoe groot (lang) is die ccfl die je gebruikt hebt?
Het lijkt me persoonlijk handig om te zorgen dan je in ieder geval 10x16cm goed kunt belichten (eurokaart), veel grotere prints heb je zelden.
Als je ccfls van 16cm of meer hebt kun je in dat geval met 2 wel toe denk ik.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op zo 15-09-2002 09:06:34 schreef Alex Talsma:Waar haal je die CCFL buisjes? Ik had er nog nooit van gehoord.
Wat ga je verder mee inbouwen? Een ventilator, of worden die buisjes niet zo warm? Een timertje misschien voor automatische afslag?
Succes ermee!
Bedankt!
CCFL staat voor Cold Cathode Fluorescent Lamp. Het zijn buisjes met een doorsnede van 4mm en zijn verkrijgbaar in de lengtes 10 en 30cm. Je kunt ze kopen in de kleuren: blauw, wit, groen, geel, blacklight, rood (eigenlijk roze).
Ikzelf heb het bij stuutenbruin.com uit den haag vandaan, maar er zijn meer winkel die het hebben. Iets grotere elektroboeren en MODwinkels voor PC's bijvoorbeeld. Veel tweakers (van Gathering) gebruiken het als verlichting in hun pc kast, ik trouwens ook.
Grote voordelen zoals: smalle buisjes, weinig warmte en maar 12v voeding nodig. Er hoort een soort van converter/transformator bij die de 12v voedingsspanning omzet in een spanning tussen de 180V tot 1000V voor de werkspanning van de buisjes. Het zijn dus eigenlijk minitl-lichtjes.
Bij stuutenbruin kosten de 30cm incl converter euro 13.60.
En de korte (10cm) euro 11.35.
Hier zie je 2 foto's van mijn pc case waarin een blauwe zit.
En hier de groene
Ik heb er 3 van 30cm, de groen, blauwe en de blacklight. Met laatste heb ik dus al een printplaat belicht en dat ging zeer goed (vond ik zelf dan).
Ik wil graag een bak maken net zoals die te koop zijn met 3-tlbuizen erin, maar toen ik bij de praxis keek hoe duur de tlbuis incl armatuur wel niet kostte (50euro per stuk)hield mijn enthousiastme meteen op. Toen kwam ik dus opeens op het idee om zo'n CCFL te nemen (14euro in verhouding tot de 50euro
).
Op zo 15-09-2002 10:41:20 schreef Jeroen Boere:
alstie klaar is willen we natuurlijk wel een UITGEBREIDE fotoshoot zien heej![]()
![]()
Die komen er zeker weten. Kunnen dan mooi bij jouw artikel worden toegevoegd 
Ik zal er eens opletten als ik weer bij mijn elektroboer ben. Je pc is trouwens netjes afgewerkt zeg met dat raamrubber. Heb je de belichte printplaat ook al ontwikkeld? Soms denk je dat de print mooi belicht is, maar dan is het na ontwikkelen toch nog wel rafelig.
Bastiaan
Op zo 15-09-2002 22:02:32 schreef Alex Talsma:Heb je de belichte printplaat ook al ontwikkeld? Soms denk je dat de print mooi belicht is, maar dan is het na ontwikkelen toch nog wel rafelig.
Ja, ook al ontwikkeld en ge-etst, perfect. Ik heb het alleen wel 10 min. belicht onder dat ene buisje voor de zekerheid.
Het was wel gaaf, want het was mijn allereerste ervaring met zelf belichten, ontwikkelen en etsen en het ging in 1x goed (mede dankzij jullie postings over jullie methodes). Ik zal zodra het allemaal klaar is en geperfectioneerd mijn uitleg en ervaringen bij het bestaande artikel van Jeroen toevoegen.
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]
Super... wij (Erik en ik) etsen zelf met een mengsel van zoutzuur, waterstofperoxide en water. Dat kost niets en je printje is binnen de minuut super strak geetst.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
hey alex ... ik denk dat ik trouwes al weet waarom jou printjes niet echt super strak worden... die ik dan in me handen heb gehad... dat komt gewoon door te kort belichten doe voor de grap eens de dubbele belichtingstijd bij de printplaat die je nu hebt maakt overbelichting niks meer uit
Op zo 15-09-2002 21:52:20 schreef Bastiaan:
[...]
Bij stuutenbruin kosten de 30cm incl converter euro 13.60.
En de korte (10cm) euro 11.35.quote]
[offtopic]
Ook een Haagenees?
Bastiaan
Op zo 15-09-2002 23:56:05 schreef Hugo Welther:Ook een Haagenees?
Nee, ik woon in een randgemeente van Den Haag.
Off topic: weten jullie als moderators dat niet van elkaar?
Geweldig... wat een virtuele community hier zo! Hebben jullie elkaar wel eens irl gezien? Eens per jaar uit eten of zo? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe zo iets gaat?
Jeroen
Moderator
[sorry voor offtopic]
Op ma 16-09-2002 19:53:12 schreef Alex Talsma:
Eens per jaar uit eten of zo?
Hé, we hebben een sponsor
.
Je brengt mij wel op een idee. Een mod meeting?
We kunnen ook een meeting voor alle CO users organiseren. Anders open maar een topic ergens
.
[/sorry voor offtopic]
[ontopic]
Bouwbeschrijving van het een en ander is natuurlijk altijd leuk Bastiaan. Als het goed werkt met die CCFL buisjes lijkt me dat wel een goede oplossing want zo kun je makkelijk een kleine lichtbak maken.
Bastiaan