Martijn Berntsen
pe4mb
hallo,
ik heb wel eens met een oude pc wat gedaan met de outputs van de printerpoort (stappenmotoren, 7x5 led display's).
nu wilde ik de inputs gebruiken op een wat nieuwere pc, maar dat wil niet! ik gebruik qbasic en later wil ik mischien vb gaan gebruiken (kan ik al wel). er staat win95 op dus HET XP probleem is er niet. heeft iemand dit wel eens gehad? of iemand een oplossing?
hier even de qb code:
cls
do
locate 1,1
print inp(&H378) 'alleen output
print inp(&H379) 'output
print inp(&H37A) 'in/output
loop until inkey$ <> ""
of ik de inputs nu aan de + of de - leg, verandert niets aan de getallen op het scherm.
kan iemand mij hierbij helpen?
mvg,
Martijn
volgens mijn qbasic moet er niet het woord , print voor een opdracht , om een uitgang aan te sturen of in te lezen
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op wo 18-09-2002 18:49:27 schreef cormoran1000:
volgens mijn qbasic moet er niet het woord , print voor een opdracht , om een uitgang aan te sturen of in te lezen
Niet om de uitgang in te lezen, maar wel om hetgeen wat ingelezen is op het scherm te zetten. Bovenstaande code is niets mis mee.
Martijn, welke pinnen gebruik je als input? De poort zit toch wel op adres 378h
Marcel
Martijn Berntsen
pe4mb
ik heb het geprobeert door eerst de inputs in te lezen naar een integer, en dan die integer met print naar het scherm te zetten, maar dat lukte ook niet.
ik heb alle pinnen geprobeert maar werken allen niet, output is geen probleem.
iemand nog een idee?
Martijn Berntsen
pe4mb
Als je nou eerst deze neemt om te proberen of je inputs wel goed werken. Dan is dat in iedergeval goed:
Waar staat je printerpoort op ingesteld? (Even in de BIOS kijken, staat daar ergens) De instellingen schijnen er vaak wel wat mee te maken te hebben, gewoon ff proberen dus...
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Martijn Berntsen
pe4mb
Marcel
Ik gaf je twee suggesties, maar op 1 reageer je helemaal niet. Dus nogmaals: de poort zit toch wel op adres 378h en niet 3BCh of 278h
Marcel
Martijn Berntsen
pe4mb
sorry, hij zit op hex 378.
ik heb het geprobeerd in EPP en SPP mode.
[Bericht gewijzigd door Martijn Berntsen op ]
Op wo 18-09-2002 18:37:42 schreef Martijn Berntsen:
hallo,ik heb wel eens met een oude pc wat gedaan met de outputs van de printerpoort (stappenmotoren, 7x5 led display's).
nu wilde ik de inputs gebruiken op een wat nieuwere pc, maar dat wil niet! ik gebruik qbasic en later wil ik mischien vb gaan gebruiken (kan ik al wel). er staat win95 op dus HET XP probleem is er niet. heeft iemand dit wel eens gehad? of iemand een oplossing?hier even de qb code:
cls do locate 1,1 print inp(&H378) 'alleen output print inp(&H379) 'output print inp(&H37A) 'in/output loop until inkey$ <> ""of ik de inputs nu aan de + of de - leg, verandert niets aan de getallen op het scherm.
kan iemand mij hierbij helpen?
mvg,
Martijn
Het is
cls
do
locate 1,1
print inp(&H378) 'alleen output
print inp(&H379) 'ALLEEN INPUT
print inp(&H37A) 'ALLEEN OUTPUT
loop until inkey$ <> ""
Suc7
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Martijn Berntsen
pe4mb
volgens pc poorten onder windows van de elektuur is BA + 2 zowel input als output. BA = &H378 dus BA+2 = &H37A!
goed, maar het werkt nog steeds niet.
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Ik geloof dat pin 10 (of 12) de waarde 97 heeft als die kontact maakt met de aarde.
Dus dan heb
do
var=inp(&H279)
loop until var = "97" or inkey$ = chr$(27)
print "pin 10 staat hoog"
kijk dit is een simpel programmatje om te kijken of alles het wel een beetje doet.
Anders moet je zoiets als dit proberen.
do
var=inp(&H379)
print var
Rem pause cre-eren
for T = 1 to 5000:next t
loop until inkey$=chr$(27)
end
En dan kan je programma altijd met chr$(27) met de ESC knop uitschakelen.
Suc6
Martijn Berntsen
pe4mb
alleen, wat is het verschil met mijn testprogje, behalve dat ik 3 adressen bekijk met hogere snelheid?
Martijn Berntsen
pe4mb
ik heb nog even wat ontdekt,
ik heb de biosinstellingen op ECP gezet en toen dat progje van mij gestart,
met een 1 k weerstand naar de - of + wil niet, maar direct aan de - wil... WEL? iemand enig idee, een input heeft toch maar een heel klein stroompje nodig? en mag toch maximaal 10 mA hebben?(uitgangen tenminste)
Martijn
Marcel
Martijn Berntsen
pe4mb
ik geloof, pentium 2, rond de 200 MHz.
ik heb een oudere pc, (kan windows niet eens op) en daar werkte het allemaal prima.
Geloof mij maar, dat de B+2 adres WRITE ONLY IS, kan elektuur schrijven wat ze willen. Btw de LPT poort bestaat uit nog meer adressen
378 SPP Dataport
379 SPP Control Inputs
37A SPP Control Outputs
37B EPP Bidirectional Dataport
37C EPP Control Inputs
37D EPP Control Outputs
37E ECP Data output on dataport
37F ECP Data input on dataport
Hawel