Ik heb een gereviseerde tweedehands ferrarismeter aangeschaft (AEG gekocht bij Conrad) om daarmee mijn zonnestroomproductie te volgen. Nu begrijp ik dat zo'n meter sluipstroom gebruikt. Maar hoeveel?
Ik heb de weerstand van de ferrarismeter gemeten. Die blijkt ongeveer 2.1 kOhm te zijn. Met mijn middelbare schoolkennis kwam ik op een stroomsterkte van ongeveer een 0.1 A bij 230 volt.
Indien juist, dan is het jaarverbruik
365 x 24 x 0.1 x.0.1 x 2000 = 175000 wattuur of 175 kWh.
Dat lijkt me nog al veel, bijna de hoeveelheid stroom van een 200 Wp zonnepaneel.
Mijn vraag is nu: Wat is het werkelijke verbruik van een ferrarismeter? Is mijn berekening mis? Is deze ferrarismeter niet in orde? Of is mijn Elro multimeter van slag?
Indien wel bij benadering juist, wat is dan een goed alternatief met weinig stroomverbruik? Wifi aanschaffen? Kost toch ook heel veel stroom?
De 'sluipstroom' is de stroom die de spanningsspoel van de meter opneemt. Maar die kan je niet bepalen aan de hand van de gelijkstroomweerstand. De impedantie van de spoel wordt hoofdzakelijk bepaald door de zelfinductie.
Als je een meetinstrument hebt dat wisselstroom kan meten, dan is dat een vele betrouwbaarder bepaling. Je kan ook meten met een gelijkstroommeter, maar dan moet je er een bruggelijkrichter tussen zetten.
Je kan eigenlijk op je klompen aanvoelen dat die 0,1A niet kan. Dat zou betekenen dat er continu 23 watt wordt opgestookt in de meter, dat is het vermogen van een kleine soldeerbout. Als dat echt zo zou zijn, dan wordt de meter verschroeiend heet.
Je kan ook besluiten om je er geen zorgen over te maken. Ik weet niet precies hoe groot het energieverbruik van de spanningsspoel is, maar ik weet wel dat het verwaarloosbaar klein is.
beste Stroomproducent, buiten het feit dat je de weerstand in rekening bracht ipv de impedantie van de spoel, nog een andere kleine vaststelling; Volgens jouw berekening schijnt de zon 24 aan een stuk . In welk land woon je 
overigens kan je een goed idee krijgen van de impedantie van de spanningspoel door het stroomverbruik ervan te meten in werking.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (23%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wifi aanschaffen? Kost toch ook heel veel stroom?
Om daar een zinnig antwoord op te geven moet je eerst definieren wat je onder 'heel veel stroom' verstaat... 
Beste Kris,
Er staat 24 uur per dag 230 V spanning op de meter die tussen het net een de inverter zit. Dan lijkt 24 uur de goede maat. Of zie ik dan verkeerd?
Beste Arco,
Een modem neem zomaar 10 watt. Dat is dan ~90 kwh per jaar, d.w.z. 50% van de opbrengst van een paneel van 200 wp. Gelukkig heb ik drie panelen. Dan is het relatief al minder 16%. Maar toch....
ik heb zlef ongeveer 1 als deze
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/125424/
heeft eigen gebruik < 0,4 Watt
Of een mechanische ferrarismeter meer eigen verbruik heeft durf ik niet te zeggen. Ik kon het niet zo maar opduikelen via de google-o-matic
Op 13 april 2013 18:36:24 schreef Stroomporducent:
Beste Kris,Er staat 24 uur per dag 230 V spanning op de meter die tussen het net een de inverter zit. Dan lijkt 24 uur de goede maat. Of zie ik dan verkeerd?
Als hij 24 uur op het net hangt blijft de spanningspoel idd verbruiken. (je vergist je dus niet in dit geval)
Het verbruik van een eenfazige kWh meter is in ieder geval niet zoveel als je berekende ik dacht enkele watts. Ik zoek eens op wat een gemiddelde spanningspoel verbruikt.
Op 13 april 2013 23:16:01 schreef kris van damme: Ik zoek eens op wat een gemiddelde spanningspoel verbruikt.
In de datasheet van een fabrikant (mag geen reclame maken hier
) lees ik:
- Eigen verbruik: 1W (3,9VA)
- Spanningskring: 0,11W
- Stroomkring: 0,23VA
Hoe die cijfers samen passen versta ik niet echt. Omdat er een demping op een electromechanische KWh-meter zit denk ik wel dat het eigen verbruik stijgt naarmate het gemeten verbruik de hoogte in gaat. Ik vermoed dus dat deze 1W bij vollast is en 0,11W enkel het verbruik van de spanningspoel wanneer deze onder spanning staat.
Groeten
Omdat het zondagmiddag is, even enkele verschillende modellen kWhmeters aan de Wattmeter gehangen om het nullastverbruik te meten.
Afhankelijk van het type; 0,7 tot 0,9 watt.
groeten
Kris