Control power van 4 ESC's combineren

Hallo,

Uit een ESC komen 3 "stuur"-draadjes die gebruikt dienen te worden voor de aansturing van de motor: GND PWM en VCC. Nu vroeg ik mij af of ik van 4 verschillende ESC's de VCC mag parallel zetten om voldoende vermogen te verkrijgen voor het voeden van een raspberry pi?

Ik vermoed dat de ESC er wel voor zal zorgen dat er niets mis loopt met de lipo's die erachter hangen?

Een raspberry pi gebruikt 5 volt, 700mA. Een esc kan vaak meerdere amperes leveren, waarom zou je ze parallel willen zetten? Voor het voltage? Meeste escs hebben ook een BEC die 5volt en een x aantal milliampères kan leveren, die kan je beter voor een RPi gebruiken.

Ja het zijn die BEC's die ik bedoel (ik kende de naam niet dus noemde ik het maar "stuur"-draadjes). De ESC zelf gebruik ik nog steeds om de motoren aan te sturen. Maar voor de BEC's had ik schrik dat één te weinig ging zijn voor de RPi aan te sturen, daarmee dat ik wou weten of ik er 4 parallel mocht zetten ...

Ik heb deze

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25112__HobbyKing_Red_Brick_…

Nu ik weet dat het BEC noemt heb ik gevonden de mijne een lineaire is en ik ze dus parallel mag schakelen.

Thanks!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 2 mei 2013 18:24:54 (48%)

Lambiek

Special Member

Waarom zou je ze parallel schakelen, ze leveren 2A dat is toch genoeg voor een raspberry pi.

Ik weet niet of je problemen krijgt als je ze parallel zet, het is in ieder geval niet gebruikelijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja maar ik vind het wat vervelend dat dan altijd dezelfde batterij extra zal worden belast en daardoor de vliegtijd zal worden beperkt. Daarom dacht ik dat als ik ze parallel schakelde ik ze meer gelijkmatig kon laten leeg lopen ...

Je gebruikt dan per ESC een lipo ?

In verhouding gebruikt de RPI weinig stroom in vergelijking met je Brushless motor (neem ik aan, ik weet je toepassing niet helemaal), dus het zal denk ik wel wat mee vallen met de 'onbalans'

[Bericht gewijzigd door Gatze op donderdag 2 mei 2013 14:53:33 (74%)

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Ja idd, één lipo per ESC. Toepassing is een quadrocopter.

Conclusie is dan dat het niet zeker is wat er juist zal gebeuren bij parallel en dat onbalans te verkiezen is?

Dan moet je voorkomen dat er stromen de becs in gaan lopen lijkt me. Dus dan moeten er diodes tussen (correct me if I am wrong). Die weer een voltagedrop geven. Zou gewoon al je lipo's iets groter dimensioneren, neem aan dat 1 grotere lipo een onbalans in je gewicht geeft.

Op 2 mei 2013 10:52:33 schreef Pieter-Jan:
Hallo,

[..]

Ik vermoed dat de ESC er wel voor zal zorgen dat er niets mis loopt met de lipo's die erachter hangen?

Denk dat het verstandig is om dit ook zelf in de gaten te houden. Als jij vier verschillende LIPO's hebt zullen die nooit tegelijk leeg raken, als er eentje leegraakt dat 1 motor begrenst worden door de failsafe.
Nou heb ik nooit een quadcopter gevlogen, maar als 1 van de 4 motoren minder lift gaat leveren dan lijkt mij dat een recept voor ongelukken.

Ik denk dat er een factor 100 verschil zal liggen tussen het gemiddelde verbruik van een RPi en een BLDC van een quadcopter. Niet iets om je dus zorgen over te maken.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.