Vergelijking PCB fabrikanten

Dit topic is gesloten


klein is fijn

Moderator

Op 2 mei 2013 21:34:31 schreef vincent1971:
Enige dat ik bijzonder vind is de oscillator. 3 pen aansluitingen. In het midden kan je de oscillator behuizing aan de 0v leggen.

Die is bedoeld voor een keramische resonator.

Shiptronic

Golden Member

is dat niet voor een kristal waar de c's al ingebouwd zitten ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die print met al die 90° hoeken brrr

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 2 mei 2013 23:57:41 schreef Shiptronic:
is dat niet voor een kristal waar de c's al ingebouwd zitten ?

Volgens mij wel. Heb er 1 liggen. Denk dat er binnenkort een stel bij ga bestellen.

Op 3 mei 2013 00:05:05 schreef Damic:
Die print met al die 90° hoeken brrr

Wat is daar mis mee? Je hebt het niet over superhoge frequenties.

Wat is daar mis mee? Je hebt het niet over superhoge frequenties.

Het is een goed gebruik bij het ontwerp van printen om de sporen zo kort mogelijk te houden, ook bij lage frequenties,(Hoeken van 90 graden leveren per definitie langere sporen op.)
De weerstand is dan kleiner, inductie door pulsbelasting is kleiner en door de kortere lengte zijn ze minder kwetsbaar.
Als je dit gebruik consequent doorvoert hoef je ook niet steeds na te denken of je nu HF bezig bent of niet.

Jochem

Golden Member

Geheel irrelevant hier.

Ik zie bovendien slechts enkele 90° hoeken, misschien lijkt het erger door de sterke X/Y-biasing, maar daardoor is het esthetisch zelfs wel eens een keer aardiger om de 90° hoeken te behouden.

Oh, en ook ik leg over het algemeen liever 2 keer 45° dan één keer 90°, vaak voor het oog. Maar het doet tot aan zeer hoge frequenties geheel niet ter zake. En op het moment dat je op de weerstand en inductiviteit (danwel capaciteit) van je sporen moet gaan letten, moet je ook op hele andere aspecten van je routing gaan letten. Een hoek van 90° is dan wederom niet je eerste probleem.

Als je dit gebruik consequent doorvoert hoef je ook niet steeds na te denken of je nu HF bezig bent of niet.

Dan kun je ook wel zeggen dat je overal microstrips moet gaan gebruiken. Je denkt bij routen van kritieke signalen ALTIJD na.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Fabrikant:ITEAD
Aantal besteld: 10
Afmeting: 46 x 36 mm
Prijs per stuk: ~€0.80
Verzendkosten: ~€3,00
Levertijd: 29 mrt 2013 - 3 mei 2013
Bruikbaarheid: 10/10
Kwaliteit: Perfect

Doel: RGB modules, voor het aansturen van RGB strips via RS485
Opmerkingen: hier en daar een krasje en wat weggevaagde silkscreen, maar niet kwaliteit verminderend.

Zie ook
dit topic.

Foto's: (klikbaar tot formaat poster)
Lege printjes:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27000920/Circuitsonline/RGB_SMD/Print%20leeg%20%28Small%29.jpg

Gesoldeerde bovenkant

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27000920/Circuitsonline/RGB_SMD/Print%20bovenkant%20%28Small%29.jpg

Gesoldeerde onderkant

https://dl.dropboxusercontent.com/u/27000920/Circuitsonline/RGB_SMD/Print%20onderkant%20%28Small%29.jpg

Dit is mijn eerste professionele print. Tevens eerste dual layer en eerste SMD print. Algeheel vind ik ze goed gelukt, ik ben er trots op.

(tips altijd welkom natuurlijk)

Nice nice, die jumpers is voro het adres? Waarom geen adres schakelaars?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dat is inderdaad voor het adres, ze zijn nu ook soldeerbaar. (soldeerjumper, zie eerste foto) Mijn idee was om het zo klein mogelijk te houden en een dip switch vond ik wat groot.
Er kunnen nu qua adres en software 256 modules op 1 bus (moeten dan wel extenders tussen denk ik).

@ hieronder, Damic:
dat is inderdaad een goede tip. Hier heb ik ook nog even over gedacht maar ik wou eigenlijk alle spullen kunnen bestellen bij dick best. (Maar uiteindelijk heb ik alles bij Farnell besteld, alleen niet meer bij nagedacht)

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op 3 mei 2013 20:01:45 (31%)]

Smd adres switches zijn kleiner: http://www.digikey.com/product-detail/en/GDH08STR04/450-1761...ND/1202093

edit: hehe, db zal dat ook wel hebben evenals farnell :)

[Bericht gewijzigd door Damic op 3 mei 2013 20:07:29 (22%)]

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Fabrikant: ITEAD
Aantal besteld: 20
Afmeting: 47 x 95 mm
Prijs per stuk: 2,50 dollar
Verzendkosten: 8 dollar
Levertijd: 20 april 2013 - 4 mei 2013
Bruikbaarheid: 20/20
Kwaliteit: Perfect

Doel: 7-segment displays voor een groot zonnestroom opbrengst bord.
Elke print heeft een 74hc595 schuifregister met een uln2003a plus nog een losse transistor voor het schakelen van de punt.

zie ook:
http://svitterzon.nl/ --> projecten --> Zonnestroom informatie bord

Foto's:
http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FElektronica%2FZonnestroom+informatie+bord%2F2013-05-04+17.44.53.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FElektronica%2FZonnestroom+informatie+bord%2F2013-05-07+20.44.39.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

dit was de eerste keer dat ik printjes heb laten maken, er zitten een paar foutjes in de teksten bij de componenten en mijn eigen tekst. Gelukkig allemaal mijn eigen fout aandacht puntje voor de volgende keer.

ritmeester

Golden Member

Mooie printplaten. Toch een kleine opmerking: Voor de weerstanden had ik toch voor mooie blauwe 1% weerstanden gekozen. Mooie zwarte printplaten en dan van die vieze ouderwetse beige weerstanden op solderen. Afbreuk ten top :-)

Iets wat mooi is mag best gezien worden.

I love it when a plan comes together !
Jochem

Golden Member

Tja, het viel me ook op, maar wilde er niet over beginnen omdat het een PCB-topic is. Nu het toch aangehaald wordt: ik zou gewoon zwarte SMD weerstanden gepakt hebben. Desnoods 1206 als je het solderen nog wat lastig vindt. Zelfde verhaal voor die zorgvuldig weggebogen tor; kennelijk heb je de hoogte voor iets anders nodig. Een SOT23 was een stuk makkelijker geweest. (En als je dan toch bezig bent... die IC's er gelijk bij ;))

Wel sjiek, zo'n zwarte print. Heeft iemand eigenlijk al eens een volledig gevulde silkscreen geprobeerd bij zo'n chinese fabrikant? In hoeverre wordt dat mooi dekkend?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Smd onderdelen soldeer je dan direct onder het display zodat je de achterkant volledig vlak hebt en hem eventueel vast kan plakken met tape... :)

Heb zelf net als test wat PCB's besteld bij elecrow. Helaas afgekeurd omdat ze niet willen dat je slots aanbrengt.. jammer.

ritmeester

Golden Member

Stef110 heeft voor de allereerste keer printplaatjes LATEN maken. Ik kan me goed voorstellen dat dit nogal wat stress oplevert omdat je geen fouten wilt maken en dan te blijven zitten met onbruikbare printplaten.

Stef heeft het mooi en goed gedaan en als deze printplaat zo werkt wat HIJ voor ogen heeft dan is het helemaal perfect.

Mij ging het alleen maar om de KLEUREN en niet de plaatsing van onderdelen. Wat mooi is mag mooi gezien worden.

I love it when a plan comes together !

Ik heb zelf al heel wat printen geëtst, zelfs voor deze printen heb ik een test print geëtst om te kijken of alles past. Ik heb wel al eerder printen gemaakt met smd, en heb ook overwogen om deze printen in smd uit te voeren. Uiteindelijk toch voor dip gekozen weet eigenlijk niet waarom.. Kleur van de weerstanden stoor ik me niet zo aan ook aangezien dit aan de onderkant van de print zit. Heb nu inmiddels 16 printen gesoldeerd en ben erg tevreden over het resultaat.
Kortom heb weer hoop geleerd van deze printen, en neem dit weer mee naar de volgende.

Mag misschien wel niet laten zien maar toch:
http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache[DIR]albums[DIR]Elektronica[DIR]Zonnestroom_informatie_bord[DIR]2013_05_08_19.54.50.jpg
(5e print is de test versie)

stef

Jochem

Golden Member

Ik vind ze er keurig uit zien, laat daar geen twijfel over bestaan. De werkende variant in zijn beoogde toepassing zie ik graag terug in Show Your Projects... :)

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Mooie printen Stef. Twee kleine puntjes: Als je een ULN2803 had gebruikt ipv een ULN2003 had je geen losse transistor nodig gehad.
Dat type condensator is niet echt geschikt als ontkoppelcondensator voor de 74HC595, zelf gebruik ik altijd multi layer condensatoren voor ontkoppeling.

http://www.probotics.nl/Shop/data/articles/images/big/b_74.jpg

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Fabrikant Elecrow (www.elecrow.com)
Aantal besteld: 50
Afmeting (in millimeters): 50x100
Prijs per stuk (in euro): 0,93
Verzendkosten (in euro): 14,23
Levertijd (in dagen van bestellen tot ontvangen): 12
Bruikbaarheid (aantal bruikbaar / aantal ontvangen, bijv: 7/10): 50/50
Kwaliteit (perfect, goed, matig, slecht, bizar): goed (voor het doel zelfs perfect)

http://farm8.staticflickr.com/7298/8727508860_15ecd6bfc1_m.jpg
Dit is een eenvoudige relais-print voor gebruik door een modelspoorvereniging, simpel van opbouw en gemakkelijk te solderen.

Hebben jullie wel eens doorgezaagde gaten aan de rand van een PCB gehad?

Elecrow doet erg moeilijk om het volgende:
http://i43.tinypic.com/2ns6u7n.png

Ze willen 10 dollar extra om dit te produceren terwijl de PCB 50x35 is en ze dus al besparen op materiaal.

Ik denk dat er extra werk (=arbeid=geld) in zit voor ze.
Ze moeten eerst de gaten doorzagen(frezen) voordat ze kunnen doormetaliseren. Normaal gesproken is het loszagen v/d de printen de laatste stap in het proces en dat moeten ze nu gedeeltelijk ook aan het begin van het proces doen.
Doormetaliseren is vaak de 2e stap stap in het gehele proces, na het boren v/d gaten.

Materiaal kosten besparing op de 1,5cm is natuurlijk helemaal niks.

Hoezo zouden ze dat eerst moeten doen? Ze kunnen eerst de gaten boren en doormetaliseren en daarna in de laatste stap het contour van de PCB frezen. Voor hun zit er dus geen extra werk in. Daarnaast zijn standaard pockets wel toegestaan en frezen+boren van pockets en gaten gaat volgens mij in het begin van het proces.

Ze geven mij net als reden aan dat de producent het lastig vind om met constante kwaliteit doorgemetaliseerde half holes te maken.

Reageren wel lekker snel bij elecrow!

klein is fijn

Moderator

Op 12 mei 2013 10:36:59 schreef LED-Maniak:
Elecrow doet erg moeilijk om het volgende:
[afbeelding]

Waarom wil je precies de rand doorgemetaliseerd hebben? Met een stuk of 4 kleine via's midden in het pad is de verbinding naar de andere kant veel zekerder. En gezien ze dan niet open liggen gaan ze ook niet zo snel stuk.

Doormetaliseringen zijn niet heel stevig. Als je ze door de midden wilt frezen heb je best kans dat ze eruit vliegen.

Dit topic is gesloten