Wat ik mij afvraag;
Als ik de spanningsregelaar 78S75 bekijk in de datasheet zie ik een behoorlijk grote band waarbinnen de uitgangsspanning valt;
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/125000-149999/148270-d…
Het kan maar liefst tussen de 7,1V en 7,9V liggen....
1, Of lees interpreteer ik de DS niet goed?
2, Zou een zener hier uitkomst kunnen bieden?
Wat ik wil; een Canon-camera voeden welke normaal een accu heeft van 7,4V.
De camera heeft geen uitwendige aansluiting voor externe voeding.In plaats daarvan is het de bedoeling een bestaande voeding aan te passen. Die bestaande voeding is een 230V >> 7,5V DC adapter en biedt zijn voeding aan via een dummy-accu welke in plaats komt van de normale accu.(dummy-accu is een lege plastic huls welke contact maakt met de inwendige contactjes van de camera)
Bedoeling is om de dummy-accu een voeding aan te bieden van 7,5 V.
Ik wil dan de camera voeden met een autoaccu om langdurige projecten te voeden zoals time-lapse opnamen.Om de spanning van de autoaccu naar 7,5V te brengen dacht ik dus aan de 78S75......
Maar als de 78S75 7,9 V de camera in gaat sturen heb ik de angst dat dat wel eens einde camera kan gaan betekenen.
Doe ik er misschien beter aan de LM317 voeding te bouwen zoals opgenomen onder "schakelingen" in de linker boven hoek.
Aangezien in dit ontwerp een potmeter opgenomen is heb ik wat huivering t.a.v. onbedoeld oplopende uitgangsspanning als potmeter wat brak is.Ik heb al heel wat gelezen en wil om die reden de pot vervangen voor een vaste spanningdeler.Omdat de camera soms flink moet werken vind ik 1,5A wat mager (genoemde 230/7,5 adapter levert 2A)
3, Kan ik twee LM317's parallel zetten met éénzelfde spanningdeler die dan beide LM317's van referentiespanning voorziet?
4, Hoe schatten jullie de stabiliteit van de uitgangsspanning in, of zal ook deze zo'n brede band hebben als de 78S75?
Vragen en gedachten,:-) soms loopt mijn hoofd er een beetje van over vandaar dit ik jullie mening erg op prijs stel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Afwijking is niet zo groot, kleiner als 5%... (Denk niet dat veel apparaten daar last van hebben)
Maar dat zijn ook de mogelijke uitersten; in praktijk zullen de meeste redelijk dicht bij de 7.5v liggen.
O, moet ik de variatie in spanning (7,1 - 7,9 V) dan niet lezen als geldend voor één exemplaar maar voor de afwijking die de verschillende 78S75 's t.o.v. de norm (7,5V) kunnen hebben??
Zeg maar dat als je er een hebt die 7,6V afgeeft dat de regelaar dan wel die 7,6V nauwkeurig "vasthoudt".
[Bericht gewijzigd door 240diesel op (23%)]
paulp
I thought, I thought of everything
ik denk dat de afwijking van je spanning je minste probleem is.
Als je bijna 5V bij 1,5A moet verstoken wordt t aardig warm voor t regelaartje.
En een overspanningsbeveiliging op de uitgang lijkt me ook geen overbodige luxe, 7.9V zal die camera wel overleven maar 12V kon wel is teveel van het goede zijn.
Waarom niet een dik accu pakket vor buiten gebruik?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Regelaars zijn wel nauwkeurig inderdaad, maar ze bedoelen de spreiding tussen de diverse exemplaren. Worst case is dat 7.1 of 7.9v...
Die 1.5A is inderdaad te veel voor een 78xx regelaar, beter iets schakelends.
Een 12-5V omzetter voor in de auto-aansteker kost bij Action maar een paar euro. Een weerstandje aanpassen en je hebt 7.5V...
OK, beiden al vast bedankt voor jullie antwoord.
Dikke accu zou dan 7,4V moeten leveren terwijl de cameraslider 12V nodig heeft.Daarvoor wilde ik de autoaccu gebruiken en dan van die accu de 7,5V betrekken via een spanningsregelaar.
Ook de andere suggesties sla ik al vast op in mijn geheugen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zo dan!!
Dat is een mooi schema!
Daar kan ik zeker weten mee vooruit.Hartelijk bedankt ik ga zo gelijk maar eens shoppen voor componenten.
Enne, die opmerking van Maarten stelt me ook wel gerust, zo had ik het nog niet bekeken.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Op 17 mei 2013 14:10:07 schreef Arco:
Regelaars zijn wel nauwkeurig inderdaad, maar ze bedoelen de spreiding tussen de diverse exemplaren. Worst case is dat 7.1 of 7.9v...
Die 1.5A is inderdaad te veel voor een 78xx regelaar, beter iets schakelends.
Een 12-5V omzetter voor in de auto-aansteker kost bij Action maar een paar euro. Een weerstandje aanpassen en je hebt 7.5V...
Arco, hij heeft een S variant die kunnen 2A verstoken
je meot ze wel goed koelen.
Maar zoals Fuzzbass al aangaf is een schakelde beter.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Nog wat opmerkingen bij mijn schema:
- De LT1076 is niet zo goed meer verkrijgbaar.
- L1 moet een volledig ingekapselde ferrietspoel zijn (potkernspoel), dus geen ontstoorspoel (choke)
- D1 moet een Schottky diode zijn, dit is een heel snel schakelende diode. Een normale 1N5401 voldoet hier niet.
- C1 is een elko, C2 een tantaal, mag ook 10 μF zijn, C3/C4 moeten goede kwaliteit elko's zijn (105°C), of tantaal. 1 van 220μF mag natuurlijk ook.
Op Ebay vind je dit soort "switching regulators" met bosjes, inclusief instelbare. Dat is goedkoper dan dit schema nabouwen.
[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (12%)]
Sorry, ik had onderstaande net getikt toen bovenstaande gepost werd 
Inderdaad heeft die schakelende inmiddels mijn voorkeur.
Ik wil de componenten bestellen want ik kon plaatselijk niet alles krijgen wat ik vanmiddag wilde halen.Dat bestellen is niet zo'n probleem, behalve de spoel.Aangezien deze schakelende voeding mijn eerste projectje wordt waarin een spoel is opgenomen is de "wereld van de spoelen" helemaal nieuw voor mij.
Bij Conrad kan ik een spoel vinden die wel de specs heeft van het door Fuzzbass geposte schema maar er wat anders uit ziet dan het model op de foto bij het schema.
Het bestelnr. luidt; 433618 - 89 , misschien wil iemand dat nr. even bekijken op de site van Conrad en beoordelen of deze 68uH 3A spoel kan dienen in de schakeling.Eerlijk gezegd zegt de eenheid uH mij niet eens wat, laat staan het nut van de spoel
maar dat ga ik natuurlijk wel opzoeken.
EDIT; OK, opmerkingen/aanwijzingen ter harte genomen, ik zal eens op ebay rondkijken.Nogmaals mijn hartelijke dank!
Arco
Special Member
@Damic: Die switchers bij Action zijn 2A, en kosten iets in de 2 euro. Kun je zelf weinig voor maken...
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
@Arco, je hebt wel gelijk, maar de kwaliteit van die dingen is echt beneden peil, en mijn camera van 1000 euro zou ik daar nooit van z'n leven aan hangen.
@240diesel: die spoel is de feitelijke spanningsconverter, en eigenlijk de kern van de schakeling. De conrad spoel die je opgaf is een smoorspoel (choke), en dus niet geschikt. Conrad heeft dit soort spoelen niet in het programma.
Voor Ebay spullen, kijk eens naar Ebay #111065139312
Aha, dat weten we dan ook weer. 
Ik ben nog steeds aan het rondkijken naar de genoemde schakelende voedingen, o.a. op Ebay.
De suggestie geen slechte voeding aan een dure camera te hangen is een goede suggestie m.i. Maar los daarvan ben ik benieuwd hoe ik ter meerdere zekerheid een overspanningsbeveiliging kan creëren, gewoon voor de zekerheid zoals al eerder aangehaald werd door paulp
Is een zenerdiode daarvoor het aangewezen component?Of hebben we het hier over gevalletje "klok en niet weten waar de klepel hangt".
Arco
Special Member
Nooit van gehoord dus even snel ingetikt; zo zo, dat is geen kattenpis;
http://en.wikipedia.org/wiki/Transient-voltage-suppression_diode
de afgebeelde tvs kan zelfs kortstondig 1,5KW verstouwen aan overvoltage!!
Arco
Special Member
Ik zou er wel een zekering tussen zetten, want bij sluiting is een autoaccu geen partij, dan geeft ook een TVS het op...
(Een autoaccu heeft er geen moeite mee of voor langere tijd 6KW of meer op te hoesten...
)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een transorb gaat in geleiding als de spanning te hoog wordt. Als er kortluiting ontstaat dan doet een transorb niks.
Het staat er een beetje alsof je de zekering in serie met de transorb moet zetten maar dat is vast niet wat Arco bedoeld.
De zekering moet tussen voeding en camara maar voor de transorb . Die zit dus als laatste. Zodra de transorb open gaat en sluiting veroorzaakt, en de gesneuvelde voeding ( want anders spreekt de transorb niet aan) die KW's in de transorb pompt zal die zekering springen en de voeding onderbreken waardoor ook de camara niks meer krijgt.
Een schakelende voeding bouwen ( met nog de broodnodige filtering erbij, die hier niet getekend is) is geen beginners klusje. Of je moet een compleet ontwerp nabouwen met excact de onderdelen ( merk en type) die de ontwerper gebruikt heeft.
Koop een kant en klare waarvan de uitgang schoon is. Camaras kunnen vrij grote stroom pulsen trekken en de regelaar moet die niet alleen snel kunnen leveren zonder dat de spanning inzakt ( gaat niks tuk maar mogelijk stopt je opname dan) maar juist bij het wegvallen van die puls moet de voeding snel volgen en niet ineens een hoge spanningspiek geven want dan stopt je camara mogelijk deinitief. Het ding is gemaakt voor batterij voeding.
Zijn er geen cameras met "zelflerende" batterij monitoren ? Wat doen die in dit geval ?
Arco
Special Member
Ik bedoelde inderdaad een zekering in de 12v aanvoerleiding... 
Meestal heeft de sigarettenaansteker zelf een 16 of 20A zekering, die er ook wel uitgaat,maar beter op zeker gaan.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Kijk eens aan,het wordt steeds leerzamer voor mij.
De gemaakte opmerkingen kan ik allemaal plaatsen en zal ik zeker meenemen in mijn project.
Één vraag/opmerking snap ik niet helemaal;
"Zijn er geen cameras met "zelflerende" batterij monitoren ? Wat doen die in dit geval ?" (Fred 101)
Al met al neig ik toch steeds meer naar een orginele 230V cameravoeding van Canon, t' zou natuurlijk waanzin zijn om het risco te willen lopen een dure camera te slopen alleen om zo nodig wat te besparen door zelf een voeding te knutselen.(in acht genomen dat ik ook nog eens een beginner ben)
Of ik pak een modelbouwaccupack (wat paulp al voorstelde) van 7,4V welke ik alsnog via de dummy-accu aan de camera aansluit.Ik ben dan nog steeds niet aangewezen op dure originele accu's en heb toch een vracht energie.En dat zonder de risico's van te grote spanningen of juist te lage spanning wegens een grote stroomvraag van de camera.
Allemaal bedankt voor de info, ik stel het ZEER op prijs!