Beste forumleden.

Al vele jaren kom ik vaak op deze site, vooral in mijn zoektochten naar antwoorden voor hobby electronica zoals Arduino en simpele circuits (ben een student Industrial Design). Ik maak wel eens prototypes en heb dus ook wel een beetje kennis van electronica.

Nu heb ik onlangs een leuk apparaatje gekregen uit een erfenis. Ik heb echter geen idee wat het precies is, wat ik er mee kan doen en of het wellicht verkoopbaar is zodat iemand anders er wel iets mee kan.

Ik heb wat foto's gemaakt ter verduidelijking:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/4548386/Wandel/P5210006.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4548386/Wandel/P5210007.JPG

Ik heb me helemaal suf gezocht op google en forums, maar kan er eigenlijk niet zoveel over vinden. De terminologie zegt me ook niet zoveel. Het is volgens mij wel een professioneel apparaat, maar heeft het ook nut voor een hobbyist?

Het is een Wandel Goltermann SPM-33. In de koffer zit alleen een oplader, er gaan 2 x 9 volt batterijen in en verder zat er geen meet-probe bij...

Edwin

Ik krijg 404 errors als ik die plaatjes wil bekijken

Wandel & Goltermann maakten audio en communicatie meetapparatuur in het verleden.
Die SPM33 is een levelmeter voor (digitale) telefonie signalen zo te zien.
http://www.testequipmentconnection.com/specs/Wandel_Goltermann_SPM-33A…

Oeps

De foto's zijn nog aan het uploaden. Ik heb ze opnieuw er op gezet nu.

Edwin

Telecom spul uit het analoge tijdperk. Afgedankt toen digitaal en glasvezel in zwang kwam.
Door het specifieke toepassingsgebied maar beperkt inzetbaar voor andere zaken.

Misschien heb je hier wat aan? http://www.mbmt.com/data/SPM-33.pdf
Even goed je zoekopdracht invullen in een zoekmachine en ik heb al tientallen hits...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (17%)]

Hoi

Misschien moet ik even verduidelijken dat ik veel van de dingen die jullie nu vinden ook al doorgekeken heb, maar er niet veel mee kan. Ik zou graag in een beetje lekentaal uitleg hebben over wat het nu precies kan en of ik hem bijvoorbeeld weg kan gooien omdat hij niks meer waard is.

Hoe kan je hem bijvoorbeeld gebruiken? Ik ben niet onbekend met electronica maar dit gebied zegt me gewoon erg weinig en ik hoopte dat iemand me dat kon uitleggen.

Zoals in die PDF staat:

Qualification of copper lines up to 2 MHz (with generator PS-33A)
Maintenance of FDM transmission systems with up to 600 voice channels
Maintenance of VFT (Voice Frequency Telegraphy) systems

Wat word daar dan ongeveer mee bedoeld?

mvg
Edwin

[Bericht gewijzigd door EdwinMeijne op (22%)]

Het gaat hier te ver om een komplete telecom cursus over transmissienetwerken te geven. In het kort kun je dit apparaat gebruiken om te kijken of telefoonkabels geschikt zijn voor datatransmissie, dan moet je ook de bijbehorende generator hebben.

Oke, dat zegt al wat meer.

Zoals je al zei is het dus een apparaat met een specifieke functie. Heeft het apparaat voor een hobbyist zoals hier op dit forum ook nog ergens nut voor? Zou ik er nog iemand blij mee kunnen maken? (zoals in jouw ondertitel zo mooi staat :P)

Nu heb ik ook wat prijzen gevonden op het net, rond de 2000+ dollar. Dat lijkt me nogal veel voor een oud apparaat... is het nog wat waard?

Met de bijhorende PS-33A generator zou het misschien nog interessant zijn in landen met een oudere telecom infra structuur. Uit het verleden weet ik dat er ook erg veel afgedankte apparatuur van PTT / KPN naar 3de wereldlanden is gegaan. Zit er nog een calibratiesticker op trouwens ?

Zet het op ebay en kijk wat je er voor krijgt.

Er zit geen calibratiesticker op. Uit de handleiding haalde ik wel dat hij zichzelf kalibreert, maar dat zal wel niet ben ik bang.

Maar buiten telefonie kan je er dus niks interessants mee meten voor de hobbyist? (ik ben zelf nog jong, wellicht dat ik er ooit wel wat aan ga hebben?)

Ik ga hem denk maar op eBay zetten, misschien heb ik geluk. Op marktplaats geef ik mezelf iig weinig kans, daar is de markt volgens mij te klein voor.

Niemand hier die interesse heeft?

Maar buiten telefonie kan je er dus niks interessants mee meten voor de hobbyist?

Als je iets met filters doet zou je die er mee kunnen testen. Ook icm met een functiegenerator zou je er iets mee kunnen voor versterkers.

Eventueel zou ik 'm wel met je willen ruilen tegen een Philips scoop PM3233, neem in dat geval even contact per mail op.

Hoi

Toevallig ben ik geluidstechnicus en ben ook bezig met een IR communicatie projectje. Ik ga dus maar even met het apparaat wat bevriende techneuten af en kijken wat we er mee kunnen voordat ik hem omruil met iemand.
Wat voor kabel zou ik er bij moeten halen om handig iets te meten? Zitten daar nog eisen aan? Ik ken wel van die connectors die dan 2 gorillaclipjes hebben en er op zouden passen..

Voor audio kun je die prima gebruiken.

Nu ik er wat meer van weet denk ik toch dat ik er niet zoveel aan heb, ik zal hem voorlopig niet gebruiken en ook denk ik niet dat ik er veel mee zal gaan doen. Mocht ik ooit wat serieus willen meten doe ik dat wel op de universiteit.

Is er iemand die interesse heeft deze over te nemen?