Hallo,

Ik heb hier een VDO-Dayton CD1327 autoradio met CD speler die kraakt als je FM radio speelt. Soms is het een minuut goed, en dan begint het gekraak weer. Tussen het gekraak door varieert het volume van hard naar zacht, en lijkt het alsof hij wat van de zender afloopt. Als de AM band wordt gebruikt werkt de radio prima, en ook het afspelen van CDs is ok. Ik dacht daarom dat het LF gedeelte uitgesloten kan worden, en het probleem in de tuner zit (metalen kastje aan de linkerkant). Voor zover ik nu heb kunnen vaststellen is het geen mechanisch probleem (geen losse contacten of slechte soldeerverbindingen).

Heeft iemand van jullie een idee waar ik de oorzaak moet zoeken. Een schema van deze radio zou ook welkom zijn.

Zit hij nog in de auto of ligt hij op tafel met deze klacht?

Op 20 mei 2013 12:00:07 schreef Amateur19:
Zit hij nog in de auto of ligt hij op tafel met deze klacht?

Hij ligt uit elkaar op m'n werktafel. CD gedeelte er uit zodat ik goed bij de rest kan. Zonder CD functioneert de radio ook.

Mijn eerste idee gaat uit naar het "metalen kastje" maar het kan ook iets verderop, bv. in het middenfrequentgedeelte zitten.

Kan je een foto maken van het gedeelte met de tuner en de IC's daar in de buurt?

http://www.uploadarchief.net/files/download/foto_vdo_1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto_vdo_2.jpg

Zoals je ziet zitten er op de "moederprint" niet veel IC's. Aan de achterkant van de tuner zit wel een grote chip: het type is LA1787.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Mocht het niet lukken met de huidige...
Ik heb hier nog een VDO CD421 Liggen, Mag je voor niets hebben

Misschien zit daar hetzelfde frontend in en kan je dat overzetten.

Je zou met behulp van de datasheet van de LA1787 kunnen kijken of je iets kan meten aan de voedingsspanning voor het FM-circuit.

Het IC wordt niet met een I2C-bus aangestuurd, dus met een scoop zou je een eind moeten kunnen komen qua storingzoeken.

Of gewoon de hele radio swappen :P

Dat was bij MBS E2E Services ook het reparatiebeleid voor autoradio's; er werd gewoon een nieuwe besteld bij Harman Kardon. Binnen garantie voor niks en buiten garantie met iets bijbetaling.

Bedankt voor jullie reacties. Zal inderdaad de voedingsspanningen eens nameten. Misschien iets simpels als een elcootje of zo. Zo niet dan gaat ie het grondarchief in denk ik.

Toch altijd jammer als zo'n apparaat voor de rest wel functioneert...

je hebt begrepen dat ik je een vervangende radio voor "niets" aanbied

Op 24 mei 2013 02:52:44 schreef Gadget_inc:
je hebt begrepen dat ik je een vervangende radio voor "niets" aanbied

Ja, sorry dat ik niet eerder reageerde. Is van die radio het FM gedeelte nog goed of mankeert er helemaal niets aan? Enig idee of het front end hetzelfde is?

Ik was deze radio voor een kennis aan het bekijken, en had hem al op eenzelfde manier geholpen met een radio die ik nog had liggen. Omdat deze nog op m'n werkbank lag wilde ik nog een poging wagen. Daarom heb ik niet direct een vervanger nodig, en als jouw radio nog helemaal goed is, maak er dan maar iemand blij mee die er een nodig heeft. Bedankt voor het aanbod.