Hallo allemaal,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik vind dit echt een te toffe site.
Op zolder had ik een Grundig T.V. staan type P37-342/900
die het al een tijdje niet meer deed. Na het lezen van jullie forum ben ik aan het spitten gegaan en heb de printplaat grotendeels doorgesoldeerd. Ik heb nu ineens weer geluid maar het lukt mij niet om er beeld uit te krijgen. Bij nader nazien, zie ik ook geen gloeidraden oplichten op de beeldbuis, terwijl dit volgens mij toch wel hoort. Wie geeft mij het verlossende antwoord op deze vraag??
Alvast bedankt voor jullie meedenken
Groeten,
Dirk
dexter
It's a good day for science!
Lijntrap (hoogspannings opwekking en horizontale afbuiging) werkt niet zo te lezen. Hoor je wel iets knetteren of heel hoog piepen?
Weet je zeker dat de soldeerverbindingen ok zijn? Met name in de lijntrap willen nogal eens lastig-te-vinden-slechte-soldeerverbindingen voorkomen. Controleer dat gedeelte grondig en vervang de soldeerverbindingen door eerst het overtollige tin af te zuigen voordat je nieuw tin toevoegd. De lijntrap is te herkennen aan een trafo waaruit aan de bovenkant een (meestal rode) dikke draad komt die naar de achterkant van de beeldbuis loopt. De lijntrap wordt gevormd door die trafo en omringende onderdelen.
Anders wordt het foutzoeken natuurlijk wat moeilijker. Dan kan het de voeding, de schakeltor, de lijntransistor of de lijntrafo zijn. Aansturing van de lijntransistor kan ook afwezig zijn, maar komt minder vaak voor. Eigenlijk heb je hier een scoop voor nodig.
PAS OP: Laat de tv eerst een kwartiertje uitstaan voordat je gaat solderen. In de lijntrap komen erg hoge spanningen voor die, ook als de tv uit staat(!), nog enige tijd blijven staan!
Hoi dexter,
Ik hoor niets knetteren of piepen.Er komt uit een trafo een rode draad die naar een blok gaat waar volgens mij de focus regeling op zit en daarvandaan gaat er een dikke blauwe draad naar de pcb op de beeldbuis. Een scoop heb ik maar ik weet niet wat en waar ik moet meten om te zien of de voeding, de schakeltor of de lijntransistor werkt. Wanneer mogelijk graag nog wat meer info, ik beging het nu echt leuk te vinden met hulp van anderen op deze site.
Dirk
zweetvoetje
Free the whales!
Als de gloeidraad het neit doet, kan je het wel schudden. dan zal je een nieuwe beeldbuis moeten hebben ben ik bang. Laat m eens een tijdje aan staan, en voel of de beeldbuis dan bij de hals (nou ja, dat dunne uiteindje) warm wordt. Daar zit als het goed is degloeidraad, meestal zie je die wel oplichten volgens mij.
dexter
It's a good day for science!
@zweetvoetje:
NEEEEE. Dit ga je niet menen!
Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat de beeldbuis kapot is! Als de lijntrap kaduk is lichten de gloeidraden nl ook niet op...
@disk46:
Eerst even enkele veiligheids-issues:
In een tv zijn erg hoge spanningen aanwezig (tot zo'n 25kV!!!). Dit hoeft geen probleem te zijn, maar zorg er wel voor dat je nooit in aanraking komt met de lijntrap, voeding, beeldbuis-printplaat en hoogspanningsonderdelen als de tv aan staat. Zorg er ook voor dat er niks per ongeluk in de tv kan vallen. Let er ook op dat de (schakelende) voeding niet van het lichtnet gescheiden is en je de massa van die kant niet zomaar aan de massa van je scoop kunt hangen. Liefst dus altijd een scheidings-transformator gebruiken.
Snelle analyze is dat de hoofdvoeding iig werkt, maar dat de lijntrap niet werkt. Het kan nu zijn dat er in de hoofdvoeding een diode of veiligheidsweerstand het begeven heeft zodat de voedingsspanning voor de lijntrap afwezig is of doordat de lijntrap zelf niet werkt.
Een scoop maakt het een stuk makkelijker. Je hebt wel meet probes nodig met een 1:10 omschakeling. De eerste check om te controleren wat de lijntrap doet is door het signaal op de collector van de lijntransistor te meten. Let op: hier komen puls-spanningen van ongeveer 800v op voor! Als het goed is, is er een schoon pulsje (dus zonder een soort van echo's er achter aan) van ongeveer 800v te zien.
Er zijn nu een aantal mogelijkheden:
- Er is een spanning van ongeveer 100v te meten zonder pieken: De lijntransitor schakelt dus kennelijk niet. Dat kan komen doordat deze of defect is of doordat deze niet aangestuurd wordt. Houdt er rekening mee dat de lijntransistor ook kapot gegaan kan zijn door een ander defect in de lijntrap. Koop er dus meteen een paar van als je deze gaat vervangen. Als ie nu weer meteen kapot gaat, is er dus wat anders aan de hand.
- Er is geen piek te zien en ook geen constante spanning (continu 0v): Er is ergens een open verbinding tussen de collector en de voeding. Dit kan komen doordat de voeding niet de juiste spanning afgeeft of doordat de wikkeling in de lijntrafo onderbroken of kortgesloten is. Dit is in principe ohms door te controleren bij de diverse onderdelen.
- Er is wel een piek te zien, maar er zitten allemaal echo's achter en de piek is aanzienlijk minder dan 800v: Dit duidt meestal op een defecte lijntrafo. Een kortsluiting in (meestal de hoogspanningswikkeling oiv doorslag) een wikkeling van de trafo verandert de resonantiefrequentie van de lijntrap met bovengenoemd plaatje als gevolg. Het kan ook komen doordat de afbuigspoelen onderbroken zijn of een condensator in de buurt van de lijntrafo het begeven heeft. Eerst dat laatste controleren, want lijntrafo's zijn duur.
Let er heel goed op dat als je iets vervang, je het door exact hetzelfde onderdeel vervangt. Met name met condensatoren moet je opletten dat ze de juiste waarde, maximale spanning en afmetingen hebben. Aan de meeste onderdelen in de lijntrap worden extra hoge eisen gesteld (bv puls-vastheid).
Veel succes met meten!
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Ik denk dat als je geluid hebt er ook de lijneindtrap gewoon werkt. Meestal is het zo dat als daar iets mis is de voeding niet opkomt en dus ook geen geluid geeft. Het nalopen van de soldeeringen rond de lijntrafo en de buisvoet lijkt me het beste. Wat je ook kan proberen om te kijken of de lijneindtrap werkt is als hij aanstaat met de achterkant van je hand aan de voorkant van de beeldbuis voelen of je haartjes rechtop gaan staan
dan heb je Hoogspanning. Het zou ook de RGB versterker op de beeldbuisprint kunnen zijn nl. Dan heb je ook geen beeld en het is niet altijd meer te zien of de buis wel of niet gloeit. Ligt eraan hoe de wenheltcilinders zijn gemonteerd.
Succes GR Richard.
Hallo vrienden,
Bedankt voor jullie info tot nu toe. Weet iemand of het mogelijk is een foto mee te sturen met mijn topic,?? dan kan ik een onderdeel laten zien waarvan ik vermoed dat het kapot is.
Groeten,
Dirk
Plaatjes of foto's kan je in je topic zetten door ze ergens op het web te zetten of gebruik maken van het upload archief.
http://www.expandctss.com/upload/
Je kan dan met de UBB-codes [ img ]...url plaatje...[ /img ] (zonder de spaties in [ img ][ /img ]) je plaatje in de post zetten.
Maak je plaatje niet te groot!!!
Amateur19
Overleden
Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Dat is wel mogelijk maar ik weet ook nog niet precies hoe dat in z'n werk gaat. Uhh waar lijkt het op en staat er op de print ook een positie nummer bij R???? of C????
GR Richard
PS zit hier met het schema van een P37-342 voor me neus dus zeg het maae ik denk dat we er wel komen.
[Bericht gewijzigd door Amateur19 op ]
Amateur19
Overleden
Amateur19
Overleden
Amateur19
Overleden
OEPS ik ook altijd met me te grote mond.
Sorry Hugo was zo ook niet bedoeld.
:):)
Samen staan we sterk. Ik denk alleen dat ie naar bed is. Helaas moregn weer een dag.
GR Richard.
BTW. Leuke Ouwe Radio site.
Ik heb nog wel wat HELE OUWE buizen Als je nog wat wil hebben???
[Bericht gewijzigd door Amateur19 op ]
Hallo iedereen,
Wat hier gebeurd vind ik echt helemaal geweldig. Zoveel mensen die je willen helpen. Te gek gewoon. Ik heb geen service doc. van de T.V. maar wil toch proberen om hem met hulp van jullie weer aan de gang te krijgen en ga morgen alles uitproberen wat mij nu is aangedragen.
Groeten,
Dirk
Op 8 oktober 2004 23:37:55 schreef Amateur19:
...BTW. Leuke Ouwe Radio site.
Ik heb nog wel wat HELE OUWE buizen Als je nog wat wil hebben???
No hard feelings.
Buizen heb ik altjd interesse in. Neem maar via mail contact op.
Die site moet nog steeds een keer echt goed opgebouwd worden. Tijd is een probleem.
CUC3491 heb ik geen service manual van.
Amateur19
Overleden
Goedemorgen iedereen.
Even voor alle duidelijkheid dit chassis is van een TV die ook een 12 V DC voeding kan hebben dus misschien daar vandaan de aanduiding 91 op het CUC nummer. Misschien voor de rest wel iedentiek aan de CUC 3400.Er is een comp. wat behoorlijk het geworden is te zien aan de print maar het comp. is voor mij onduidelijk. Het is een blauw blokje van 6 x 6 mm. vierkant wat ik er uitgesoldeerd heb om te zien wat er op staat. De PCB zegt R617 en op het blokje staat J29 met een paragraaf teken ervoor. Tijdens het uitsolderen viel het kapje van het comp. Er zit tussen 2 metalen vlakjes een stukje rond materiaal wat wel keramisch lijkt. Voor mij totaal onbekend, maar misschien komen we zo toch wel verder.Ben benieuwd.
Dirk
Amateur19
Overleden
Is dat ronde materiaal nog heel of niet??
Ik denk nl. dat dat de demagnetiserings PTC is en die worden best wel heet, maar verklaren niet waarom je wel geluid en geen beeld hebt.
Als de PTC stuk is zou je bijv. kleurvlekken in je beeld kunnen verwachten etc. maar niet dat er wel geluid en geen beeld is. Ik denk dat we verder moeten zoeken.
De CUC3491 is toch wel iets anders als de CUC3400 maar het lijkt wel op elkaar.
PS heeft het blokje 3 pennen??
GR Richard.
Het ronde dingetje is niet gebroken en het blokje heeft 2 aansluitingen. Ik heb de weerstand gemeten en die is 5,3 K
Misschien komen we zo iets verder.
Gr. Dirk
PS De aanduiding R617 komen we daar iets verder mee??
[Bericht gewijzigd door dick46 op ]
Amateur19
Overleden
Kan je er een plaatje van maken en uploaden zoals Hugo had gezegt want nu wordt het wat lastig. Ik kan nu in de CUC3400 geen R617 vinden. Ik zou het nu wel ff willen zien dan wat het is om de lokatie in het schema te bepalen.
GR Richard.
PS het plaatje mailen naar m'n Email adres is misschien makkelijker. Kijk in me profiel voor het adres.
Amateur19
Overleden
OKE dit is de opstart PTC van de voeding en die is dus wel heel, wel warm geworden maar kan gewoon weer terug in de print.
Nou zit er rechts voorin bij de lijntrafo een VERMOGENS weerstandje die hel vaak los zit in deze toestellen en dan heb je geen +B voedingspanning op de lijneindtransistor en dus ook geen hoogspanning en dus geen beeld.
Ik weet niet wat je ervaring is met meten etc. etc. maar ik denk niet dat het een goed idee is om met het toestel aan een en ander na te meten.
Ik zou opnieuw de soldeeringen bij de lijntrafo en lijneindtransistor meestal een BUT11 of BUT12 goed controleren op losse contacten en zelfs als je ze niet ziet er bij de lijntrafo toch nieuwe van maken door eerst het oude tin te verwijderen en dan opnieuw vastsolderen.
Werkt negen van de tien keer.
Het component op de foto is HEEL.
Richard
Bedankt voor de info tot zover. De tor die ik daar zie is een BU508 en deze heeft op de middelste aansluitin basis? een serie weerstand zitten. Ik heb toch de stoute schoenen maar aangetrokken en ben gaan meten. Op de basis? meet ik 107 V DC en op de andere aansluitingen NIETS. Overigens gaan deze punten via een C netwerkje naar een IC TDA 81
Ik neem aan dat de lijntrafo de trafo is met in het rond een 10 tal aansluitingen.
Gr. Dirk