4 borstels DC motor

Heb een 12V dc motor ( van servosturing uit een auto) , met 4 koolborstels , en als stator permanente magneten. Denk dat de 4 borstels dienen om een groter koppel en om de hoge stroom wat te verdelen.
Wil deze motor gaan gebruiken als generator . Veronderstel dat de 4 borstels in 2 aan 2 in parallel staan. Kunnen die in serie worden gezet om de geleverde spanning op te drijven?

Dat ligt eraan; het lijkt erop dat er steeds 2 sets spoelen bekrachtigd zijn, maar dat het zou kunnen dat er een faseverschuiving in zit om de koppelrimpel te verminderen, waardoor je niet helemaal op de dubbele spanning uitkomt. Als er geen verschuiving in zit, en de borstels dubbel uitgevoerd zijn om een grotere stroom te kunnen voeren, zou het zomaar kunnen zijn dat de contacten op de collector ook doorverbonden zijn. Het lijkt me dus zinvol om eerst met een multimeter vast te stellen of de koolborstels onderling doorverbonden zijn (zonder aanpassingen in de motor), en dan de doorverbinding op de stator te verwijderen, en de meting te herhalen.

Ik neem aan dat er maar 2 draden aan het ding zitten, of komt er van elke koolborstel een eigen draad naar buiten? Het zou kunnen dat die extra borstels op de een of andere manier worden gebruikt voor de terugmelding van de rotatie, en gewoonlijk dus geen grote stroom voeren? Heeft het ding intern of extern een positie sensor?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De simpelste manier om 4 borstels te gebruiken als 2 niet genoeg is, lijk me door gewoon de twee borstels naast mekaar op 1 commutator te zetten. Er IS dan maar 1 spoel die bekrachtigd wordt.

Wil je als fabrikant een langere periode dat de spoelen bekrachtigd zijn, kan je ze in de draai richting na mekaar zetten. Ook dan is er maar 1 spoel die niet in serie met zichzelf gezet kan worden.

Maar mogelijk hebben ze een hele andere configuratie gekozen en kan het wel. Te weinig info. Fotos?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew ,wil geen 4 borstels gebruiken maar in de motor zitten er 4 borstels , geen idee waar ze voor dienen.
Sparky , de borstels die over elkaar staan zijn doorverbonden (Zie foto borstelbrug dewelke origineel zijn doorverbonden.
Hier moet normaal de + en - worden aangesloten.Op de stator zijn geen windingen , zijn perman. magneten .
Heb 2 overstaande borstels(180* verschil) aan de + en - gelegd, de andere 2 afgekoppeld en met +/- 1000 t/min krijg maar 1,0V.

http://i627.photobucket.com/albums/tt351/walterschil/Photo6-1.jpg

Op 6 oktober 2011 22:38:45 schreef wschil:
geen idee waar ze voor dienen.

Het is een vierpolige motor met vier magneten in de stator.
Niks vreemds voor een DC servo.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Dus waar een klassieke motor twee magneten aan de zijkanten heeft NZ, heeft deze er vier (NZNZ). Dus waar een ouderwetse motor 1x van spanning wisselt per omwenteling, doet deze dat twee keer. (of 2 -> 4, hoe je het zien wilt).

Anyway.... Als je geinteresserd bent in het bedrijf als generator, dan denk ik dat je hier geluk hebt. Volgens mij kan je deze in serie zetten. Als je ze met de klok mee 1, 2, 3, en 4 noemt, dan kan je dus 2-3 kortsluiten en op 1 en 4 de dubbele spanning verkrijgen (*).

Dit is nog wel een beetje afhankelijk van hoeveel sectoren de commutator verdeeld is. Mogelijk moet je het eens voorzichtig meten.

(*)Nu dus rood-1, zwart-4, je moet dan dus 1-3 en 2-4 doorknippen en 2-3 doorverbinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ok , bedankt zullen het eens testen.

Ik heb dit getest, maar dit werkt niet naar behoren.

het voorbeeld is met een 12 vdc motor op 24 vdc:

de motor heeft standaard 4 velden:
1-2 +12vdc
2-3 -12vdc
3-4 +12vdc
4-1 -12vdc

Door koolborstel 2&3 te verbinden en het voltage te verdubbelen krijg je
1-2 +12vdc
2-3 0vdc
3-4 +12vdc
4-1 -24vdc

kortom de motor loopt op 3 van de 4 velden, waarbij 1 van de velden serieus overbelast wordt, gevolg, lager toerental als in orginele config en meer hitteontwikkeling.

Andersom is dit dus ook een generator met hoge verliezen.

pamwikkeling

Special Member

Als je gewoon twee tegenover elkaar staande borstels er uit laat, is je spanning hoger.

Maar ik geef je op voorhand weinig hoop. Om als genenator te kunnen werken heb je per winding [ e = B . l . v . sin α ] nodig
dus een sterk magnetisch stator veld
dus een hoog ankertoerental
dus een lang anker
en veel windingen.

Het probleem gaat wellicht beperkt aantal windingen op het anker zijn. Weinig windingen is weinig stroom.

@pamwikkeling, mv reageeert op een oud topic. Maar hij heeft gelijk dat ik ongelijk had.

Als je de boel als losse batterijen ziet, zou het evt. kunnen werken.

Er zit dan een batterij van 1 naar 2, en van 3 naar 4. Dat werkt. Maar zo is het niet. Er zit ook nog een batterij van 3 naar 2, en van 1 naar vier. Dus de doorverbinding maken die ik voorstelde sluit een batterij kort, en er gaat vanalles mis.

In generator bedrijf zal je het direct merken: zodra je (zonder belasting) de verbinding 2-3 maakt, gaat ie al stroever lopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het leek me wijzer om af te sluiten met correcte info.

De configuratie van FHP 12 VDC motoren is meestal met 4 koolborstels en permanente magneten.

Dit is bedoeld idd om het vermogen te spreiden en er staan er dus 2 aan 2 parallel geschakeld.
Om het koppel te verhogen wordt dan meteen gebruik gemaakt van NZNZ configuratie, waardoor er steeds stroom door 4 spoelen gestuurd wordt (2x negatief, 2x positief)

De configuratie wijzigen betekend feitelijk anders solderen van de commuter of anders wikkelen, niet mogelijk dus.

Maar de meeste electro dc motoren kunnen wel redelijk goed op 50% hogere belasting gedraaaid worden (let op de hitte ontwikkeling)

Op 14 augustus 2013 12:27:51 schreef mv:
De configuratie wijzigen betekend feitelijk anders solderen van de commuter of anders wikkelen, niet mogelijk dus.

Anders wikkelen is iets wat voor sommige wel mogelijk is. Maar niet voor iedereen inderdaad. Voor pamwikkeling vermoed ik dat hij het wel kan.... (volgens mij is het z'n beroep). :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew..ik hoop dat hij dan schema's volgt, want zijn antwoord........ Als je gewoon twee tegenover elkaar staande borstels er uit laat, is je spanning hoger.
zorgt ervoor dat deze 4 koolborstel motor niet beweegt.

Ja, dat is een beetje een rare stelling. Maar omdat ik denk dat ie in een elektromotoren-wikkel-bedrijf werkt, denk ik dat ie weet waar hij het over heeft. Anderzijds, een schrijffoutje kan iedereen gebeuren. Ik denk dat je twee naast mekaar gelegen koolborstels over moet houden. Of de motor dan sneller of langzamer gaat draaien durf ik niet te zeggen. D'r zijn her en der wat tegen-intuitieve effecten bij motoren. (Stel je neemt een motor met veldwikkeling (geen permanente magneten). Draai de spanning over het veld omlaag en de motor gaat sneller draaien.....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

Pamwikkeling geeft met hoogoplopend schaamrood toe, dat hij een malafide oplossing suggereerde voor het gestelde probleem.
Hij engageert zich om vanaf heden elke in zijn perceptie opkomende pedanterie te onderwerpen aan een exorbitante controle voordat er überhaupt sprake kan zijn om deze toe te vertrouwen aan de geachte Circuit Online lezer.
In casu quo er gelaedeerden zijn ten gevolge van deze polyinterpretable reminiscenties, mijn welgemeend excuus.

Het moeten inderdaad de twee borstels naast elkaar zijn zoals collega mv met recht en rede opmerkte.