Ik zoek iets om te zien of er op 868mhz een signaal is met het liefste een indicatie van sterkte.

Mijn probleem is als volgt:
Ik heb een serie 868mhz zenders (20 st hager TDxxx )en deze probeer ik in te lezen op 2x een 868 ontvanger(hager Tr351) maar 99% van de tijd krijg ik geen enkele zender te zien en zenders die uiteindelijk correct zijn ingelezen doen dus daarna ook 99% van de tijd niet wat ze moeten doen.en dan zijn nog niet eens alle kanalen van 1 zender zichtbaar dus bij een zender met 4 kanalen krijg ik met geluk 1 a 2 te zien, de rest komt gewoon niet binnen

Ik kan alleen dus niet zien of de zender werkt.Ik kan ook niet zien of er iets staat te zenden die daarmee mijn communicatiepogingen verstoort.

Of een (2e hands) UHF radio/scanner of een spectrumanalyzer.

Typisch iets om een dabstick te pakken en met een van de vele software pakketten te kijken wat er op en rond genoemde frequentie uitgezonden wordt.

janS

Diodedetector met een bandpass filter (anders slaat hij ook uit spaarlampen, smps , AM stations en wat er nog meer vrolijk straalt)
Ik heb zoiets eens gemaakt en de gevoeligheid was -40 tot +10 dBm.
Die was echter breedband. Wat ook prima kan als je direct op de zender kunt meten.

Je kan ipv een diode detector ook een logdetector uit de serie van AD pakken. Wel weer een filter erbij. De AD8317 (uit mijn hoofd) gaat tot een paar GHz en is gevoelig vanaf -50 dBm

Ik heb van de zomer een satfinder gemaakt. Dat is ook niet meer dan een diode detector. http://www.pa4tim.nl/?p=4301

Ook een counter zou nog kunnen als het signaal sterk genoeg is.

Ebn voor weinig koop je tegenwoordig SDR-RTL usb sticks. Daarmee ontvang je van 40-2400 MHz. Kosten iets van 20- 30 euro. Van Dijken heeft ze.

Iets met zo'n DAB stick klinkt wel makkelijk.
Nog een tip waar op te letten bij aanschaf van zo'n ding? en welke software bruikbaar is?

SDR zou ook nog mooi kunnen, ik ga even neuzen bij van Dijken, dat is hier toch om de hoek.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op (26%)]

Wel bij van Dijken de bijbehorende docs lezen i.v.m. de driver.
Ik ben benieuwd of die stick voldoet.

Ik ga dat ding bij Van Dijken bestellen, eens zien wat we daarmee kunnen.
Van Dijken heeft alle nodige software + drivers erbij staan dus dat moet haast wel goed gaan.

HF is niet mijn ding dus ik houd wel van een kant en klaar dingetje.

Heren bedankt voor de input, ik lijk ontzettend geholpen te zijn.

HF is mijn ding wèl, maar toch ben ik ook gek op mijn stickje (link naar eBay aanbieding). Inclusief verzending was ik precies tien euro kwijt.
Bij ons op het werk hebben veel collega's er ook een gekocht.

Het is zo'n handig dingetje om allerlei signalen even te bekijken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/20130824fet_dme.png
Wie weet wat dit is? Je kunt zelfs zien wèlke... (@jovak mag niet voorzeggen)

URO ?

[Bericht gewijzigd door fred101 op (40%)]

Thaks FET, ik heb er eentje meegepakt voor 7,34 euro :)

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op (16%)]

Mag ik vragen wat URO/GRO inhoud ?

Als het watervaldisplay naar beneden scrollt, zodat de oudste info onderaan staat, kun je de gekleurde banden lezen als morsecode voor 'GRO'.
Inderdaad komt dat uit; een paar seconden voor deze schermdump werd gemaakt had de zender juist deze ID uitgezonden.
Nu verder puzzelen. :)

O ja, ook leuk: de 'spikkeltjes' in het watervalspectrum zijn precies symmetrisch t.o.v. het midden van het spectrum. Ze horen er echt in te zitten. Wat zou daar (of: dan) gebeuren?

Stom, Ik had eerst zelfs ORU bedacht maar toen kreeg ik een half helder moment en maakte er URO van. Voor de O en R maakt het niks uit maar die U wordt een G (ik ga me in een hoekje zitten schamen)

Zijn die spikkeltjes de naaldjes op de "zijbanden" ?
Het ding zal wel een luchtvaart baken of geleiding "iets" zijn. Dan zullen die spikkels wel navigatie data bevatten (zeg maar zoiets als rds bij een FM zender )

Morse is een van de dingen die ik niet beheers.
Daar gebruik ik een PC voor. ;)

Oei, wat hi-tech. De vliegers hebben een boekje en vergelijken wat ze horen met de punten en strepen op het plaatje. Klopt het, dan hebben ze het goede baken; anders niet.
De callsign komt 4 tot 10 maal per minuut langs; dat moet te doen zijn voor ze. :)

Al eens gehoord van het meetvliegtuig, dat rapporteerde dat baken NV nog op 'test' stond?
NV is in morse -. ...-
TEST is in morse - . ... -

Verzin dàt maar eens van te voren.

Dat verzin je niet. ;)

Off topic:
Ook het verhaal van het Nato spelalfabet en het spoorpersoneel gevolgd?

Het spoorpersoneel moet van de directie het nato spelafabet gebruiken. Dat personeel heeft daar problemen mee. Is te moeilijk, onveilig en verwarrend!
http://www.nu.nl/algemeen/3554314/treinpersoneel-wil-af-van-lastige-co…

Moet misschien iemand gaan uitleggen waarom o.a. leger en luchtvaart dat alfabet gebruiken?

Oh hemel. Dat van die ambu tussen 1 en 2 had ik trouwens wel meegekregen inderdaad - ònze verkeersleiding maakte zich daar toch ook wel een beetje vrolijk over. Maar het was natuurlijk lastig, als het tenminste waar was - het klinkt me echter een beetje geconstrueerd in de oren.

Maar het doet me denken aan het invoeren van het decimale stelsel in de VS. Paar maanden geprobeerd; wil niet, kan niet, snappet niet, teruggedraaid. Door Reagan, wel te verstaan, zonder verder veel terugkoppeling; hij was tòch al niet zo'n licht. Onder Hoover hadden ze meer kans gehad. :)
Terwijl zelfs in de VS de wetenschap al làng decimaal werkt. De Marslandercrash gebeurde niet omdat 'men zo nodig decimaal moest werken' - wat natuurlijk lekkerder bekt -, maar omdat één afdeling één gegeven per ongeluk NIET decimaal gaf.

Ik heb hier nog een mooi, inmiddels 100 jaar oud, boek, On Wireless Telegraphy door prof. Fleming. Een Brit, en dié werkte al decimaal. In centimeters en grammen weliswaar, maar toch decimaal.

Nog even mijn plaatje. Niet dat dàt nu on topic was, maar goed. Op de horizontale as staan de MHz'en, en aan het spectrum kun je breedte van de (kennelijk toegepaste) pulsmodulatie zien.
De nullen liggen 83,3 kHz uit elkaar.. (hint hint)

Ik heb zo'n Dvb stickje binnen, werkt als een trein.
Even een poging gedaan rond 433mhz, zie daar allemaal korte telegrammetjes langskomen, vermoedelijk een aantal weerstationnetjes hier in de buurt.
Ook de ab van mijn verlichting geeft mooie uitslagen, dus ik verwacht dat ik zeker kan zien of de zenders met problemen iets versturen en of dat er een andere zender mijn communicatie in de war stuurt.

Dank voor jullie kennisdeling.

Ik ga nog even spelen met dat ding.

@FET

Ik ben de naam vergeten, maar ik denk dat het zo'n ding is waar een vliegtuig een pulstreintje naar stuurt en dat dat dan terug stuurt om de line-of-sight afstand te bepalen.

EDIT: weet weer, DME.

Ik vraag me af wat er gebeurd als ik zo'n usb stick aansluit op m'n 2/70/23 vertical hier boven op de flat in Eindhoven-noord.

Wellicht kan ik het beter maar bij het binnenshuis sprietje houden :)

ligt het probleem niet bij de 4g masten die op dezelfde freqentie uitzenden? ook is het hager tebis systeem een ramp om te programmeren en uit te lezen. soms krijg je een module niet aan de gang met de programmer. wissel je de ontvangstprintjes om van 2 modulen werkt het ineens wel, maar evengoed als je het hager spul krijgt geprogrammeerd dan blijft het ook werken..