Nighthunter
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
Naar mijn idee is het beter om een voeding/driver te nemen welke iets meer Watt/Ampère kan leveren dan de LED nodig heeft. Op de forums van DX zelf staat dat zelf met een minder voeding de led gewoon iets minder vel brand en dat het niet schadelijk is. Maar naar mijn weten is het niet optimaal om een voeding constant op zn max te draaien. Dit dit lijkt me niet correct.
Het kan overigens ook gewoon een defect zijn op mijn voeding, dat ik een defect exemplaar heb ontvangen. Dit komt nog wel eens voor uit ervaring.
Overigens hoeft het 30watt/50watt idee nog niet eens minder lichtopbrengst te geven. Het ligt er maar net aan hoe de optiek er mee om gaat. de ELMO is maar een 800x600 pixels beamer en heeft zeer kleine LCD's. mocht die van jouw grotere LCD's hebben is de kans groter dat er meer licht uiteindelijk tot aan het witte doek komt. Echter verwacht geen wereldschokkende resultaten met welke LED dan ook. Als dit zo was dan hadden fabrikanten de UHP lamp al lang van de lopende band gegooit. Maar voor in donkere ruimtes is het een ideaal alternatief. Wat je ook nog kan proberen is net zoals mij een HID(Xenon) lamp te bestellen. Ik weet niet of deze in jouw lamp compartiment past.
Mijn lcd's zijn 1.7cm met als resolutie 1024X768. Ik ga nog moeten uitzoeken hoe ik mijn licht op de meest efficiënt mogelijke manier kan richten, daar moeten toch formules voor bestaan zou ik denken.
Ik hoop maar dat mijn driver en led niet beschadigd geraken, heb mijn led al kunnen laten vervangen.
Voor het relais schema, wat wordt in de praktijk veel als methode gebruikt?
[Bericht gewijzigd door ronny_the_king op (11%)]
Nighthunter
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -
De LCD's van mijn Panasonic zijn 20,32mm (+/- 2cm) dus zijn iets groter, en ideaal voor xenon licht.
Formules zijn er inderdaad voor, zo heb ik mijn HID ook in de reflector optimaal weten te krijgen. mijn reflector bevat tevens een lens dus geld dit basisprincipe:
1/f = 1/v + 1/b (f=brandpuntsafstand, v=voorwerpsafstand, b=beeldafstand)echter is dit 1 lichtbron. en niet 30 of 50 individuele lichtbronnen. Dan worden die formules zo massaal en zul je haast een speciale prisma moeten hebben om alles goed te krijgen. Wellicht dat het met bestaande reflectoren kan.
Op zich is het licht met de reflector en lens van DX redelijk goed, wellicht als er tussen de lens van de LED en die van de beamer nog een reflector tussen kan moet het kunnen. Helaas heb ik geen toegang tot een LED projector. wellicht dat iemand dat heeft zodat wij er hier van kunnen leren?
over de relais, persoonlijk lijkt me het beste om de relais met het stuursignaalvoltage aan te sturen ipv deze eerst te downscalen. Wat ook nog een idee is om de octocoupler te gebruiken van de ballast print. en de 5v benodigd voor de relais ergens van het mainbord zelf af te halen. dan is het probleem ook opgelost.
Het beeld is in werkelijkheid iets witter en is 2,5m bij 2,3m. Het is geprojecteerd op mijn wit/marmer kleurig plafon vandaar het prisma achtige uiterlijk en de 2 verticale strepen, dit zijn de plafon platen. het beeld is nu zelfs in daglicht zichtbaar. Niet goed maar het is zichtbaar. De vlekken aan de bovenkant zitten op de lens, hier kwam ik pas achter na het maken van de foto's
1024x768 [2,5m x 2,3m] panasonic PT-LB60nte - HID(Xenon):

Gister heb ik mooi 2 episodes gekeken van "Through the Wormhole - met Morgan Freeman". Het kijkt goed weg, vooral met al die sterren en kleurrijke ruimte beelden in de serie. Momenteel ben ik zeer tevreden met het bereikte resultaat. voor 19 euro een nieuwe lamp i.v.m. 250+ voor een UHP lamp vind ik het een goed alternatief. Momenteel is het nog wel een lomp geval met de PC voeding en HID ballast aan de buitenkant. Maar we moeten ergens beginnen niet? Er valt nog veel te bereiken en te onderzoeken/leren, dus dit project loopt nog wel even.
Edit:
Voor mensen die hun ballast voeding niet verwijderen. Pas vooral op met het spannings val over deze ballast, en tevens de 360Vdc aansluiting die naar deze ballast loopt. Ik heb gister deze procedure even getest met een oscilloscoop(enige apparaat die ik tot mijn beschikking had voor hoge voltages) en de theorie klopt:
The whole point of the couplers is to send control signals between the mainboard and lamp PSU / ballast but without actually making a direct electrical connection.
I did this by mistake once because I was testing a ballast on it's own. When I replaced the lamp and switched on, it blew up and destroyed the mainboard / main ASIC!Most electronic lamp ballasts actually "float" at a couple of hundred volts relative to (pos or neg) the main low-voltage boards.
(see that nasty 380V DC coming from the PSU at plug P2.)
Overigens de site waar ik deze informatie gister vandaan haalde is nu gehackt door een of andere Syrische hackersgroep. Dus mocht je deze informatie zoeken. Dan weet je wat je kan verwachten.
Nighthunter
Beste mensen even een vraag tussendoor. Ik ben langs de lokale bouwmarkt geweest op advies van Henk ivm de zaag die mij op ideeën bracht. en heb de Reflector op maat gezaagd. Helaas kan ik niet weg met de Elektrode(witte staafje op de fotos) Weet iemand of het mogelijk is om deze te verlengen zodat deze door de originele opening in de reflector kan? zoals dat ook zat toen de UHP er nog in zat?
En overigens, momenteel bezit ik dus 2x 35w ballast's en lampen. Nu lees ik hier en daar dat het mogelijk is om een 55w ballast op een HID te zetten en de ballast bepaald dan het wattage. Echter wordt dit niet aangeraden met "aftermarket" HID's. welke ik dus heb.
Weet iemand of er echt 55w aftermarket" HID's bestaan? of zijn ze allemaal het zelfde? Wellicht dat ik met 55w net iets meer licht op het witte doek krijg. en aangezien de HID gekoeld word door een stelsel dat oorspronkelijk gemaakt is voor een UHP lamp die vele mate warmer wordt dan een HID. En in vergelijking met een lampbehuizing(Projector) in een auto waar totaal geen airflow is. moet een 55w HID systeem wel mogelijk zijn toch?
Ik heb totaal geen ervaring met HID's. Wel denk ik dat het mogelijk is (als 55W HID bestaat) om dit te gebruiken, zoals je zelf zegt wordt het gekoeld door een fan in de beamer.
Vandaag leddriver en heatsinkpasta aangekregen.
Over de heatsink gesproken, welke van de volgende 2 zou het meeste warmte afvoeren?
Zou de leddriver ook warm worden zodat er geforceerde koeling of een grotere heatsink nodig is? Link naar de driver: http://dx.com/p/2000ma-30w-power-constant-current-source-led-driver-85…
Ik ga eerst zo eens proberen om te zien wat dit geeft que lichtoutput uit de beamer, daarna ga ik de led proberen te installeren op de originele lampvoet, het glas snijden ga ik proberen te doen met behulp van een dremel.
Nighthunter
Helaas kan ik geen inschatting maken over de heatsink. Omdat de afbeeldingen niet te zien zijn.
Overigens had mijn LED driver geen extra koeling nodig toen deze in de beamer zat. Hij zat immers in de airflow waar normaal de UHP Ballast zat. Een passieve heatsink moet inderdaad groter zijn, door het grotere oppervlak is er een grote contact met de omringende lucht en kan er meer warmte-uitwisseling plaatsvinden. Echter wanneer de heatsink actief gekoeld wordt is het mogelijk om een kleinere heatsink te gebruiken. Er zitten helaas geen "ribbels" "fins" op de door jou gelinkte Driver. Dus hierdoor wordt het totale oppervlak kleiner en heeft de airflow minder grip om warmte af te voeren. Je zou een heatsink kunnen gebruiken van hetzelfde formaat maar dan met fins zodat het totale oppervlak groter wordt. Denk bijvoorbeeld aan een CV radiator. Deze heeft deuken om meer warmtewisseling mogelijk te maken.
[Bericht gewijzigd door Nighthunter op (27%)]
Ja geen idee waarom de afbeelding niet te zien is, het is nochtans een dropboxlink. Probeer eens rechtermuisknop, afbeelding openen in nieuw tabblad, dan zou het moeten lukken.
Ja dat van de koelvinnen wist ik al, ik krijg in mijn opleiding veel thermodynamica. Was een beetje aan het twijfelen over de airflow op die plaats maar als ik de behuizing bekijk zou het geen probleem mogen zijn aangezien er een verluchtingsraster zit.
Een heatsink met ribbels plaatsen zal helaas niet mogelijk zijn, mijn leddriver is op zich al 2mm hoger dan de ballast. En de ballast heeft op zich ook een (iet of wat) platte heatsink.
Zou een 5V relais 15V als stuursignaal af kunnen?
Vandaag driver aan AC ingang gesoldeerd en getest of de temperaturen van de led en driver binnen de perken blijven. Dit is het geval, zolang fans draaien is de heatsink van de led een beetje warm (10 minuten ingeschakeld). Zonder fans stijgt de temperatuur van de led snel en wordt de heatsink vele warmer.
Hier ben ik een beetje dom geweest, zolang ik geen relaisschakeling (voor de lamp op commando van de beamer in te schakelen) ingebouwd heb, zal de led en driver direct stroom krijgen van zodra de stekker in het stopcontact gestoken wordt. Beter was het om de driver met 1 kabel over de hoofdschakelaar te solderen.
Verder, het beeld van de beamer was scherp op zo'n 30cm afstand, grotere afstanden nam de lichtintensiteit te hard af. Maar deze test is gebeurd zonder het focussen van de lichtstraal van de led, dus straalhoek was nu de standaard 70°. Volgens deze video http://www.youtube.com/watch?v=v1pkCavwGgA is de ideale hoek voor een projector 6°, bij 18° verlies je al 90% van de lichtopbrengst. M.a.w. mijn test setup was met een nog groter verlies.
Hier ga ik nog wat op moeten vinden.
Edit: Bij volgende link http://www.youtube.com/watch?v=LAicQbmsVJQ verwijderd men enkele lenzen aan de lichtingang. Wat zou het beste resultaat geven? Lenzen niet of wel verwijderd?
Nighthunter
Ik heb de heatsinks bekeken. Het probleem is dat je 2x [] hebt gebruikt.
De afbeelding [Quote - ronny_the_king]:
Afbeelding
Naar mij idee lijkt de linker beter. Aangezien de Fan aan de achterkant zit en de airflow hier naartoe wil. Het Asus logo zit bij de rechter in de weg.
Wat je met het AC probleem kan proberen. zoals je al zei de hoofdschakelaar. en als toevoeging zet dan de optie in het menu dat de beamer inschakelt wanneer er stroom op staat. en je hebt een functionele switch zonder te veel gedoe. Helaas niet op afstand bedienbaar. Maar zo kan de LED dus niet te warm worden mocht jij of iemand anders de beamer perrongelijk aanzetten.
De ideale hoek klopt. echter is dit afhankelijk per beamer. er zijn veel verschillende maten van de desbetreffende "integrator" lens(de lens met een raster van kleine lensen) hoe groter deze lens des te groter de hoek mag zijn. Deze lens zorgt er voor dat de lichtstralen parallel naast elkaar komen te liggen. Bij mijn Elmo is deze relatief groot. tot wel 3cm groter als de Panasonic. Daarom krijgt de Elmo een led en Panasonic een HID. dat is ook precies de reden dat DLP beamers met hun klein diafragma een LED geen optimale keuze is maar wordt vaak gekozen voor Halogeen/Xenon/HID/Topspot of andere gasontlading lampen.
Tevens is het inderdaad mogelijk om een aantal Lensen te verwijderen. Meestal bedoelen ze daar het Infrarood/Ultraviolet filter mee. Een LED verwekt verwaarloosbaar weinig IR/UV, ik dacht zelfs niets(Correct me if I'm wrong). Daarom is dit filter onnodig en velen zeggen dat dit de lichtopbrengst ten nadele komt. Omdat het blijkbaar ook licht uit het zichtbare spectrum verwijdert.
Je kan ook de integrator lens verwijderen, Rede hiervoor is dat een led blijkbaar strakkere lichtstralen produceert door het egale oppervlak van de "Die" echter twijfel ik hierbij en laat ik om zekerheid de integrator lens zitten, om lichtverzadiging op bepaalde punten te voorkomen. Je kunt het proberen ik ben wel benieuwd naar het resultaat. Het IR/UV filter heb ik al reeds verwijdert uit mijn Elmo, de Panasonic heeft deze nog wel omdat een HID(Xenon - Mecury) wel UV/IR produceert, weliswaar minder als de UHP maar niet verwaarloosbaar.
Het is niet mogelijk om een 5v relais met 15v aan te sturen. Het is wel mogelijk om met een diode het voltage te verlagen. maar een voltage drop van 10v is wel veel. Ik zelf zit naar dit circuit te kijken
Klik op de afbeelding voor meer info.
Dit circuit heeft een standaard efficiëntie van 87% en kan zelfs opgehoogd worden met een keuze in andere weerstanden. input voltage is 10v tot 18v en output 5Vdc. Ideaal voor je relais.
Over mijn driver, ik moet blijkbaar het hele zooitje LED+Driver opsturen wederom naar Engeland. Ik snap niet waarom DX dit doet. maar de kosten zijn hoger dan de opstelling waard is. Maar goed mij maakt het niet uit. Als het maar vervangen wordt denk ik maar.
Ja dacht al dat de linker heatsink beter is dus daar is de led tijdelijk met thermische pasta op bevestigd. Ook heb ik beiden met de led getest om te zien welke heatsink het warmste werd en dus het meer warmte van de led afvoert.
Mijn integrator (fresnel) lens is 4.5 op 4cm. Zal het een van de komende dagen proberen om deze er uit te halen. Om de filters er uit te halen ben ik niet echt zo te vinden, ik blijf liever met mijn handen van het optische systeem af
. Heb jij foto's van hoe je deze filters verwijderd hebt?
Voor de relais, het circuit op de door jou gegeven link ziet er gemakkelijk te bouwen uit. Enkel zal de prijs voor 1 component voor mij meer kosten dan bij die persoon zijn totale kring aangezien ik de onderdelen per stuk koop.
P.S. De verzendkosten van mijn kapotte led naar Groot Brittannië was 3,39 euro met bpost (België), ik had deze in zo'n envelop verzonden met beschermende folie als brief (niet genormaliseerde 0-100g)http://www.bpost.be/site/nl/residential/pricing/prices.html#. Enige nadeel is wel dat het zonder tracking is.
Nighthunter
Ik heb geen foto's gemaakt hoe ik deze lens verwijdert heb. Maar wel even 1 foto van het optische systeem in mijn Panasonic. Het is een kunstwerk van paint. Hoop dat het iets duidelijker voor je wordt hoe de beamer(projector) techniek precies in elkaar steek. Ik weet ook niet als je de basis kennis al eens hebt doorgenomen, omdat je het moederbord nog niet verwijdert heb zo te lezen. Dus heb ik de belangrijke kenmerken vermeld. Er zijn een aantal zaken weggelaten waar je beslist niet aan moet gaan zitten. Deze moeten blijven zoals ze zijn daarom heb ik ze niet vermeld.
En hier een afbeelding met echt alle lensen vermeld. (Niet mijn werk)
Zoals er onder de afbeelding te zien is, blijkt het dus een niet efficiente manier van lichtscheiding te zijn. Tevens is bij mij blauw en rood omgewisseld. Dit heb ik geprobeerd als test om het het blauwe LCD te beschermen. Omdat deze als 1 van de eerste vervalt door de hoeveelheid UV straling afkomstig van de UHP/HID. Bij mij stel ik dus ook het beeld in op rood als de beamer niet gebruikt wordt, Om het rode LCD zo min mogelijk op te warmen. en de andere LCD's 20% meer licht doorlaten zodat deze tegelijkertijd niet opwarmen door de belasting van de HID. Hier heeft een LED dus geen last van en daarom kan de IR/UV op zowel het begin als tussen de LCD en Condenseer(half bolle) lens verwijdert worden. Dat laatste is lastig want de kans dat de LCD losgehaald en niet netjes terug geplaatst kan worden relatief groot is. Je kunt de bolle lens verwijderen omdat de lens van je led het licht al centreert. Echter moet je dit even proberen met of zonder. wellicht dat het jou omstandigheid ook zonder werkt. Overigens bestaat er in deze beamer niet zoiets als een Rood/Blauw/Groen LCD. ze zijn allemaal identiek en monochroom(Zwart/Wit - Licht/Donker) maar zorgen de spiegels door hun geplaatste hoek voor de scheiding van het licht.
ps. een fresnel !=(ongelijk) integrator lens. Ze delen beide hetzelfde doel. Maar werken anders.
en tevens verstuur ik naar DX liever met tracking. Want anders heb ik geen bewijs van aankomst. Zo is het de vorige keer zeer lastig geworden om te bewijzen dat mijn producten verzonden waren. En heeft me heel wat tijd en moeite gekost om het voor elkaar te krijgen. Daar heb ik nu van geleerd haha.
Mooie kunst met paint
. Ik ga de IR/UV maar laten zitten, misschien dat ik deze er later toch uit haal.
Vandaag het originele glas van de lamp aangepast met een dremel zodat mijn led . Het resultaat was niet zoals ik gehoopt had, voor mijn led heeft het helemaal niets uitgehaald.
Er zit dus niets anders op dan een lens te bestellen. Mijn integrator is 40X45mm, is het beter om een lens te kopen van bv 50mm dan een van 35mm?
Vandaag mijn 50mm lens aangekregen van dx. Uiteraard direct getest met de beamer. Het resultaat is enorm verbeterd. Nu kan ik tot op een afstand van maximaal 2 meter (zonder lens 30cm) een fatsoenlijk beeld projecteren (donkere kamer).
Helaas gaat er echter nog steeds enorm veel licht verloren, zelfs met de lampcover op de beamer gemonteerd. Door de koelopeningen straalt zoveel licht dat de beamer een grote oppervlakte verlicht achter de beamer.
De tests die ik gedaan heb was met de lens tot tegen de led, veel plaats om de afstand te veranderen tussen led en lens in de beamer is er niet.
Als ik wat meer tijd heb ga ik proberen om de ideale (zo ideaal mogelijk) afstand tussen led en lens te bepalen.
Wat het lichtverlies zou kunnen beperken is het gebruik van een reflector. Ik heb spijtig genoeg maar 1 passend exemplaar online gevonden en deze is voor een 10W led. Is deze reflector dan wel geschikt voor 30W (materiaal is plastic)?