Je mooiste meetapparatuur. Deel 7

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Dat is een vreemd ding, er loopt een buisje tussen de slangaansluitingen door. Dus de vloeistof gaat alleen door dat buisje. Aan de 2 aansluitingen voor een meter zitten staafjes. Om het buisje zitten 3 metalen ringen. Een staafje zit aan 2 ringen, de andere zo te zien aan een.
Er staat 28,5 op de voet en de ringen komen niet in contact met de vloeistof. Het meet dus capacitief.

Ik heb net zonder vloeistof gemeten met 1 en 10 kHz.
Op de GR-1620 in C en G kreeg ik geen nul. Dus in ieder geval minder dan 0.01pF en een G die ook buiten het bereik valt.

Op de GR1603 kon ik ook niks meten (in de normale modes, ik heb nog niet Y inverse geprobeerd (dat is een redelijk ingewikkelde manier met het nodige rekenwerk voor hele kleine of grote impedance of admitance
Op de GR-1608 in de Cp stand 4pF maar dat is de capaciteit van de terminals en G moest op 0 dus ook buiten bereik (gaat tot 0.01nmho)
De Agilent gaf 0.54 nS.

Ik ga het later nog een keer met water proberen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred, houd er rekening mee dat H2 en H+ en zelfs He door glas heen kunnen piepen.
Op dat feit berusten ook de waterstof en calomel elektroden van een pH meter

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Leuke oude conductivity cell. Dit is een doorstroomcel. Worden gebruikt om gehaltes ionen te meten (aspecifiek), b.v. in aqua dest systemen om de kwaliteit te bewaken. Er bestaan veel uitvoeringen van. De meting gaat met AC. Volgens mij moet er wel contact met de vloeistof zijn. (Probeer eens met zout water).
Hierin staat iets meer:
www.analytical-chemistry.uoc.gr/files/items/6/618/agwgimometria_2.pdf

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.

Heb eens tijd gehad om deze van binnen te bekijken: Een General radio 1192 counter.

http://www.uploadarchief.net/files/download/gr_front_tmb.jpg (Het is lastig om die nixies natuurgetrouw en kleurecht op de foto te zetten, maar dit komt een aardig eind.)

Er zitten allerlei packages in: plastic met goudkleurige poten, met vertinde poten, keramisch, gelijmd metaalkleurig en gelijmd goudkleurig:
http://www.uploadarchief.net/files/download/gr_main_tmb.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/gr_display%20board_tmb.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/gr_sg83_tmb.jpg

En tot slot:
http://www.uploadarchief.net/files/download/gr_detail_tmb.jpg

Ik wil er nog een advertentie voor maken in V&A (ordegrootte €20), maar als iemand mij die moeite kan besparen is dat natuurlijk mooi meegenomen :+.

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
fred101

Golden Member

Ik moet sterk zijn, ik moet sterk zijn, ik moet sterk zijn, ik moet sterk zijn, ik moet sterk zijn, ik moet sterk zijn, ik moet sterk zijnik moet sterk zijn, ik moet sterk zijn, ik moet sterk zijn, ik moet sterk zijn,ik moet sterk zijn, ik moet sterk zijn,ik moet sterk zijn, ik moet sterk zijn.

wow, wat mooi...

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 17:01:24 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Voor €20,- neem ik hem van je over. Voor nixies heb ik nog wel een plekje

Ik blijf het grappig vinden die ronde banen. Zit daar nog een idee achter of?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Oef, een orgasme!

@Daanvl:
Dar was gewoon in die tijd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Vloeiend zijn ze volgens mij gemakkelijker met de hand te plakken :) Mooie foto's, wat is die 939 ? Een heel luxe uitgevoerde prescaler ?

Tidak Ada

Golden Member

@MonsterVisje:

JE GAAT DAT DING TOCH NIET SLOPEN VOOR DE NIXIES, hoop ik?

Dat zou blasfemie zijn!

@Aart:
In die tijd werd een print lay-out met spul als Brady®-tape gebruikt, zwart crêpeplakband van printspoor-breedte. Eilandjes waren kleefrondjes met een gat op maat.
Later kwamen Mecanorma achtige materialen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zou de 1194 dan de 2 extra nixies hebben met de driver ic's erbij? wat voor type zijn die driver ic's trouwens, meen dat ik iets dergelijk ogend had nog, sg xxxx modellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Tidak

ik denk (hoop) dat hij bedoeld:

Op 26 september 2013 23:36:01 schreef MonsterVisje:
Voor €20,- neem ik hem van je over. Voor een apparaat met nixies heb ik nog wel een plekje

Tidak Ada

Golden Member

@TESTMAN:
Ik zie Sprague, TI, Fairchild, ITT

De SG DIL's zijn wsch. specials, hetzij hybride, hetzij military grade.

@Goeievraag:
Die keramisch-metalen IC's worden niet gelijmd, maar met frit aan elkaar gebakken. Ze zijn dan hermetisch gesloten.
Eigenlijk is dit een instrument dat bij fred101 thuishoort !! (of bij mij :9~)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Op 27 september 2013 10:41:41 schreef Tidak Ada:Eigenlijk is dit een instrument dat bij fred101 thuishoort !!

Fred zit in de ontkenningsfase gezien zijn reactie :+

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
blackdog

Golden Member

Hi,

Nu is natuurlijk de vraag...
Is Fred sterk genoeg of, is er een ander persoon met de zelfde aberratie die hem voor is :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Voorlopig heb ik MonsterVisje gemaild...

Op 27 september 2013 09:07:41 schreef Aart: wat is die 939 ? Een heel luxe uitgevoerde prescaler ?

939 is de productiedatum. Wat het is weet ik niet, de enige handleiding die online is te vinden is voor een iets andere versie en die heeft dit IC niet.

[Bericht gewijzigd door Goeievraag op vrijdag 27 september 2013 13:17:37 (13%)

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
blackdog

Golden Member

Hi,

Die counter is een prachtig gemaakt apparaat, zorgzaam samengesteld en gebouwd.

Doet mij denken aan de tijd dat ik nog printen met de hand maakte zoals Tidak Ada aangeeft met de materialen van Mecanorma en Brady.

Kijk eens hoe de trafo en de bufferelco vast zitten, over nog 40 jaar zit het nog zo vast.
Ook het soldeerwerk, prachtig gevloeid!

Ook iets dat ik minder vind?
Ja, er zijn veel bedien elementen op een te klein front, het zit elkaar een beetje in de weg.

Het blijft een beauty!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Inderdaad, vooral de toggleschakelaarthes zitten onhandig t.o.v. de ingangsbus.

Ik denk dat het soldeerwerk van de true holes met een
'golfslagbad' ;) is gedaan', maar ook de solderingen op de BNC's aan de achterzijde zijn helemaal gaaf.
Alleen die .047 mfd keramische schijf, helemaal rechts bovenaan, is wat beschadigd.
Die Mallory elco's kunnen nog wel een mensenleven mee en ik zie zelfs van die mooie tantaaltjes van Union Carbide. Die zie je vrijwel alleen in militaire apparatuur.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik kan jullie verzekeren dat het apparaat niet gesloopt word voor de nixies. Deze komt mooi bij ze andere buizenvriendjes te staan.

fred101

Golden Member

Mooi dat hij zo snel een nieuwe eigenaar gevonden heeft. Dan is voor mij de verleiding gelukkig weer weg ;-) Ik zou hem best willen omdat het een GR is, mooi om de frequentie van de brug oscillators in stijl af te lezen wat ik nu met een 100 MHz Tektronicx doe, maar ik heb al zoveel counters (stuk of 7 waaronder twee met nixies, een HP en een Philips)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mijn nieuwste aanwinst.

Hier gaat ie weer, delta #7

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1270630.jpg

Een delta SM3004-D 0-300volt 600Watt 150v 4A 300V 2A

[Bericht gewijzigd door florick op zondag 29 september 2013 17:57:27 (18%)

expert in percussive maintenance
haasje93

Golden Member

Dat is een mooie voeding. Ik zag ze staan op MP iets van 70 euro toch? Mooie aanwinst voor weinig geld dan.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Daar kan ik om uw veiligheid geen antwoord op geven.

expert in percussive maintenance

Dit topic is gesloten