Hallo techniekers.
Ik ben bezig met een mooi water orgel met 10 plexiglas buizen 50mm,-
1 meter lang, alles gaat in een zelf gemaakte houten kast/frame.
150 cm x 30 cm.
Er komen in de plexiglas buizen elk 1 12 volt mini dompelpomp.
waar in de 50 mm buis een sproeier komt en die het water in de plexi-glas buis spuit op de maat van de muziek.
De 10 pompen worden aangestuurd door een relais print plaat waar op,een ook 10 fotocellen komen die met een led die brand en zo, het relais aanschakelt en bv pomp 6 laat draaien.
De 10 led worden geregeld met LM 3916
Maar er is een klein probleem met de 10 relais die op de maat van de muziek steeds klikken en tikken, ik had op deze site gezien dat er een schakeling is van een opto coupler met een triac.
Kan een triac bv tic 206 ook 8 vlot tot 12 volt schakelen,de pomp mag maar 8 tot 12 volt hebben.
of met je met een transistor en een optocoupler werken.
Groeten,
Bandje 66.
Triac is voor AC spanning.
Kan je je pompjes niet schakelen via een ULN2803 ofzo? Desnoods neem je 2 uitgangen parr.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Wisselspanning?
Als het gelijkspanning is dan zou ik gewoon een simpele transistor (eventueel fet) nemen. Op 12 volt heb je niet echt een optocoupler nodig.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op 12 volt heb je niet echt een optocoupler nodig.
De TS gebruikt een LM3916, die uitgangen kunnen niet rechtstreeks aan een fet of transistor, dan is het gebruik van een opto wel makkelijk.
Je zou het zo kunnen doen, zie schema.
Maak even een proef opstelling op een breadboard, dan kan je een beetje experimenteren.
De onderdelen zal ik bestellen, en testen.
Eerst moeten de pompen in de plexiglas buizen gezet worden.
Het gaat nu allicht wat te ver, maar zou het niet veel leuker zijn er een spectrum analyser van te maken ? 
@ bandje 66,
Ben wel reuze benieuwd hoe dat eruit gaat zien, lijkt me een heel leuk project. 
@ Aart,
En dan met allemaal kleurtjes, dat zou te gek zijn. 
EDIT:
Heb even een proef opstelling gemaakt met het getoonde schema, en dat werkt goed. De motor wordt met 12VDC aangestuurd, en de optocoupler met 5VDC. Maar dat kan natuurlijk met elke spanning, wel even de voorschakel weerstand aanpassen voor de led in de optocoupler. Ik heb het getest met een 470E weerstand in de 5V (in het schema staat daar een vraagteken).
De motor stroom was 8A, en bij die stroom hoef je de IRF1405 niet te koelen, die wordt iets lauw. Let er wel op dat het geheel niet kortsluit vast is, als je dat wil wordt het een stuk uitgebreider. Dan moet je de stroom gaan meten, en als de stroom dan boven de ingestelde waarde komt de fet uit laten schakelen.
En zorg ervoor dat je een vrijloop diode neemt die de motorstroom aan kan van je pompjes. We zien het resultaat wel. 
[Bericht gewijzigd door Lambiek op (71%)]
Het water orgel werkt alle 10 pompen worden aangestuurd door de Fet IRF 1405 met optocoupler PC 817 alle 10x op een print gesoldeerd.
Met het schema van lambiek.
De weerstand van 470 ohm werkt goed, op PC 817 pin 2 en het signaal komt van IC LM 3916.
Het mooie is dat door de sterkte van de muziek en of bass de water straal in verschillende hoogte kan laten gaan.
Boven op de plexiglas buizen zijn gekleurde smd led strips op een plexiglas deksel,in een ronde vorm gemonteerd, geeft een mooi effekt in de buis als de waterstraal net als een komeet spuit.
De foto volgen nog.
Bandje 66.