Kleine dynamo of Stappenmotor

Dag beste leden allemaal!

Ik heb een vraagje voor het zoontje van mijn broer in school.
Daar knutselen ze ook al een beetje met elektriciteit.

Hij is op zoek naar een kleine dynamo met een asje en aandrijfwieltje erop. Maar ik kon ook niks vinden, fietsdynamo dat wel.

Hij wil een kleine dynamo met behulp van een klein waterrad stroom laten maken. Dat moet tegen eind van het jaar klaar zijn als een eigen inbreng.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat stapmotoren goed als dynamo zijn te gebruiken?

Kan iemand mij helpen, wat ik het beste neem of waar ik een kleine losse dynamo kan vinden. Ik denk dat het ook redelijk lichtlopend moet zijn om met een klein waterrad te doen werken.

Alvast bedankt allemaal! Groetjes, Maaike

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
GJ_

Moderator

Een gewoon DC motortje gaat ook uitstekend hoor. Alleen moeten ze behoorlijk hard draaien.

Klopt, met bepaalde stappenmotoren kun je ook bij een laag toerental al een redelijke spanning halen.
Ik had er eentje waarbij je door de as tussen je vingers te draaien al een paar ledjes kom laten branden.
Het vermogen blijft natuurlijk wel beperkt, maar een beetje stappenmotor draait vaak soepeler (edit: onbelast) dan een (fiets)dynamo.
En je kan ze vaak makkelijk slopen uit o.a. scanners.

zit sinds 2009 in de PV.
GJ_

Moderator

Hoe soepeler het draait, hoe minder vermogen er uit komt...

Wel de oudere scanners dan, de scanners en printers van de laatste 10 jaar of zo gebruiken steeds vaker DC motoren met encoders in plaats van stappenmotoren. In oude, 5.25" floppydrives zaten ook altijd bruikbare stappenmotoren, maar die zijn ook heel schaars geworden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hoi
Een klein stappen motor is goed geschikt. (5.25" floppydrives)

Ik heb in het verleden een hamster wiel gemaakt.

Zie filmpje:
www.youtube.com/watch?v=kEOosfCb0JU

Ik heb nog wel een stappen motor uit een 5.25" floppydrives liggen.
Als je er een wilt hebben moet je maar even mailen.

Zie ook :
http://www.thebackshed.com/windmill/assemblyMini1.asp

Groetjes Lowa1

Mijn god, alweer een moeilijke vraag eigenlijk.

Hoe komt het toch dat dat allemaal zo moeilijk te vinden is.
Het idee is eigenlijk poepsimpel te noemen...

Naar wat ik hier kan afleiden is een oude stapmotor dus nog het beste.
Tja even kijken ok ik in de sloop wat kan vinden, indien niet bedankt lowa1!

En een stapmotor kopen, is dat te duur?

Een hamster die stroom opwekt... Het idee alleen al :-)

Dat windmolentje is eigenlijk zoiets dat hij zoekt, dat komt in de buurt! Maar dan met een waterrad.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 13 oktober 2013 21:32:53 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
jerome

Golden Member

Kan je niet zo een zaklamp met zwengel slopen. Dan heb je er direct de tandwieloverbrenging bij.

Het probleem met "dynamo" is dat het toerental waarbij meetbare spanningen ontstaan vrij hoog ligt. Dus als je een normale DC motor direct op de as van het waterrad wil monteren, zal het waterrad iets van 1000RPM moeten draaien voordat je 1V aan spanning krijgt. (en dat is al een beetje optimistisch). Waterrad kennende: die doen eerder "max 60RPM". Kortom dat scheelt nogal een slok op een borrel.

Een stappenmotor heeft vaak een aantal posities waar ie graag in wil blijven staan. D'r is wat kracht nodig om hem aan te slingeren. Ook dat kan bij een 'klein waterrad' een probleem zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 oktober 2013 20:17:22 schreef lowa1:
Hoi
Een klein stappen motor is goed geschikt. (5.25" floppydrives)

Ik heb in het verleden een hamster wiel gemaakt.

Zie filmpje:
www.youtube.com/watch?v=kEOosfCb0JU

Geweldig, nu nog je hamster africhten dat ie gaat lopen als je een boek wil lezen :-)

zit sinds 2009 in de PV.

Dat zou dan wel een heel klein waterrad zijn lijkt me, want zo groot is de cogging torque van een stappenmotor in de orde van grote zoals je in een 5.25" floppydrive nou ook weer niet. zodra het ding ook maar een beetje snelheid heeft heb je daar natuurlijk geen last met van.

Een DC motor met overbrenging zou ik zeker afraden, dat is nog veel moeilijker aan te drijven met een heel laag koppel.

Ik zou eigenlijk niet weten in wat voor modernere apparaten je een bruikbaar motortje zou kunnen vinden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Waarom denkt niemand aan printers, die worden sneller weg gegooid dan een scanner.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Lambiek

Special Member

Ik denk dat het met een stappen motor goed te doen moet zijn. Als hij het waterrad iets groter maakt, (met een beetje massa dus) dan werkt dat ook nog eens als een vliegwiel. Neem wel een 200 staps motortje (1,8o) die lopen vaak net iets lichter. Of je haalt er een uit een oude harddisck, die zijn 400 staps (0.9o) per stap.

Dus inderdaad in een printer, of een harddisck driver.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Damic: die heb ik genoemd, maar net als bij de scanners ga je volgens mij geen stappenmotoren meer vinden in de printers van de afgelopen 10 jaar of zo.

@Lambiek: stappenmotoren in harddisks? Dat moeten dan ook wel prehistorische types zijn, lijkt me, want ik ken ze niet anders dan met BLDC spindel motoren en voice coils. Zo'n spindel motor loopt natuurlijk extreem licht (zolang je geen stroom trekt), maar die zijn gemaakt voor 5400rpm of meer op 12V (voor 3.5" exemplaren), dus die moet je ook wel waanzinnig hard aandrijven om er een redelijke spanning uit te krijgen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 14 oktober 2013 12:05:14 (58%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Dat moeten dan ook wel prehistorische types zijn, lijkt me,....

Ik ben ook een beetje prehistorisch natuurlijk. :)

Ja dat zijn de al wat oudere type's, tegenwoordig is het inderdaad BLDC.

Het toerental om een spanning op te weken valt reuze mee, een ledje brand al vrij snel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tja, de "motor constante" zal zodanig zijn dat rond de 5400 toeren gehaald wordt rond de 12V. Rond de 450 RPM per volt dus. Je zal dus richting de 1000RPM moeten gaan om richting de 2V voor een rood ledje te komen. Een slinger met de hand kan wel die richting komen, zeker als je een dun asje tussen je vingers kan nemen, maar met een waterrad lijkt het me tricky.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Neem er dan een uit een 2.5 inch drive, die 'lopen' op single 5V...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Daar wordt het juist erger van; bij hetzelfde toerental krijg je minder dan de helft van de spanning!

Je hebt juist een motor nodig die gemaakt is voor een LAAG toerental op een HOGE spanning.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik dacht al dat het niet zo eenvoudig zou zijn...

Zijn idee is geweldig, maar qua uitvoering...
Het klinkt echt ook heel simpel, maar dat is het niet.

Ik heb hier een oude pc-ventilator met ledjes, en als je die een flinke zwengel geeft, lichten die ledjes op.

Maar ook die moet een veel te hoog toerental maken denk ik om er een serieuze spanning uit te krijgen.

En een stappenmotor heeft een te zware koppeling denk ik, nogal veel torsie dat een klein waterrad niet aankan. Een fietsdynamo loopt ook veel te zwaar.

Tja dat word moeilijk denk ik, en het klinkt echt simpel.Het kan ook maar dan met een serieus groot rad.Voor een jongen van 14 jaar toch een goed idee.

Ik heb hier nog een oude 3.5 inch drive liggen, zou zo een kleine motor uit een cd of dvd player ook bruikbaar zijn? Of de motor van een oude harddisk? Ik weet het niet, iemand ervaring daarmee?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Het is een heel simpel en prima haalbaar idee, en een kleine stappenmotor lijkt me juist prefect voor deze toepassing, maar dergelijke motortjes worden al geruime tijd niet meer toegepast in consumenten apparatuur. De motoren die je in harddisks en cd/dvd spelers vindt zijn echt niet bruikbaar.

Ik zit even te twijfelen over de 3.5" floppydrive; die spindelmotor is juist weer gemaakt om een relatief groot koppel te leveren bij een laag toerental, maar ik zou niet direct weten hoe ze mechanisch uitgevoerd werden. Dat zou nog wel een kanshebber kunnen zijn.

Ik heb zeker nog wat in de rommelbak liggen, en vele andere CO'ers waarschijnlijk ook, maar het wordt wat kostbaar om dat naar belgie te gaan versturen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Voor iedereen die helpt, ik heb meer info qua grootte gevraagd.

Hij zou dat op een oud fietswiel schoepen aan bevestigen zodat het draait met waterkracht.

Zou zo een fietswiel met een naaddynamo een goed idee zijn dan?
Ik dacht het wel, als die schoepen maar groot genoeg zijn, zou dat toch moeten lukken denk ik.

Misschien nu wel wat makkelijker nu we weten hoe groot het gaat zijn.

Bedankt sparkygsx, zou het echt zo duur zijn om een kleine motor te versturen?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 15 oktober 2013 22:03:41 (19%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Een fietswiel?!? Dat is toch wel een stuk groter dan "een klein waterrad" en het idee van een stappenmotor doen vermoeden.

Een naafdynamo kan best een goede optie zijn, maar het toerental moet vrij hoog liggen om daar een leuke spanning uit te krijgen (ongeveer 60-80 rpm geloof ik), en dan nog kun je er maar weinig vermogen uit halen. Een direct-drive motor van een elektrische fiets is dan al beter, maar die zijn dan weer een stuk moeilijker te vinden dan naafdynamo's.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Om er aan te rekenen: Een fietswiel heeft een omtrek van 2.12m (geloof ik, dat heb ik in mijn fietscomputer ingevuld bijna tien jaar geleden).

een normale fietssnelheid is dus 5m/s, dus ongeveer 2.5 omwentelingen per seconde. -> RPM is ongeveer 150 bij de "gewenste" spanning van 6V. Haal je maar 60RPM -> spanning wordt ongeveer 2.4V.

Pak eens een stappenmotor en draai die op 1 per seconde rond. Meet de spanning....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja, toen ze het aan mij vroegen dacht ik ook spontaan aan een klein waterradje op tafelmodel.

Toen in vandaag belde voor meer detail, deed ik hetzelfde als sparkygsx aan de telefoon; Een fietswiel!?

Had dat eerder gezegd!

Een beetje raar dat dit topic plots in robotica zit, dit heeft toch totaal niks met robots te maken mijn vraag?

Mijn bejaarde buurvrouw heeft zo een elektrische fiets.

De motor effe eruit slopen dan maar terwijl ze hem niet gebruikt :-)

Zo een fietsdynamo of naafdynamo zijn al uitgesloten dus, er moet te veel snelheid aan te pas komen om er een zinnige spanning uit te krijgen. En een waterrad zal echt niet zo een snelheid doen.

Als ik alles goed begrijp is het beste dus een niet al te grote lichtlopende stapmotor.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 15 oktober 2013 22:54:43 (23%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
jerome

Golden Member

Een synchroon motortje uit een vroegere programmaklok zal wel voldoende spanning geven. De stroom zal wel laag zijn door de hoge inwendige weerstand. Meten is weten.