Kleine dynamo of Stappenmotor

Volgens mij heb ik zo'n motortje toen ik klein was uit mekaar gehaald. Zit datzelfde "haar" in als in een bobine: 0.05mm of nog dunner. Zoek op AWG om te weten wat voor weerstand dat heeft bij 1km draad. Volgens mij zijn die dingen gemaakt om op 50% efficientie bij 230V te draaien met een verbruik van 1W of zo. Kan je mee uitrekenen wat de weerstand wel ongeveer zal zijn. Een ledje? Misschien. Meer? Denk het niet.

Maar goed. Een fietswiel betekent dat je een beetje kracht hebt. Een "versnelling" door bijvoorbeeld een wieltje op je asje te monteren en dat met een draad/elastiek aan een groter wiel te laten draaien zou moeten kunnen. Stel je maakt een wieltje met een diameter van 1cm, en op het fietswiel maak je iets van 30cm (stepwiel aan het fietswielvastmaken?) dan heb je een 1:30 versnelling. Met 60RPM op je fietswiel zit je aan de 1800RPM. Kan je acceptabele spanning uit een lichtlopend motortje mee halen.

De truuk die men wel eens toepast is: om een 1.5cm diameter wiel tegen de buitenkant van het fietswiel te duwen, en dan op dat 1.5cm wieltje een dynamo te monteren. Een fietsdynamo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 oktober 2013 23:52:38 schreef rew:

De truuk die men wel eens toepast is: om een 1.5cm diameter wiel tegen de buitenkant van het fietswiel te duwen, en dan op dat 1.5cm wieltje een dynamo te monteren. Een fietsdynamo.

Dat ik daar zelf niet op kwam zeg!

Maar alle gekheid op een stokje, al ooit eens geprobeerd als je zelf fietst hoeveel kracht zo een klein wieltje eist? Dat voel je al gauw op je trappers hoeveel dat het je afremt. Soms lijkt het alsof je rijd met een rem op, zo een naafdynamo doet het dan beslist beter. En kleine bakjes water moeten hetzelfde doen volgens jou?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Tja, bij 5m/s fietsen zal de dynamo nominaal wel 0.5A * 6V = 3W leveren. Ik fiets bij 5m/s ongeveer 70W. Dus ongeveer 5%, dat is merkbaar. Maar het rendement van mechanisch naar electrisch zal niet hoog zijn. Denk aan 50%, dus mechanisch zal de dynamo zeker een belasting van rond de 6-10W vormen. Duidelijk merkbaar zoals je zegt. Kracht maal snelheid is vermogen, reken zelf de kracht maar uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zijn fietslampjes (met dynamo spoel)die je naast het wiel monteert. Een magneet wordt aan de spaken bevestigd.
De magneet passeert tijden het draaien van het wiel de spoel in het fietslichtje.
Elke keer wordt een spanning opgewekt en licht het fietslichtje even op. Spanning is evenredig met de snelheid (rpm!).
Plaats meer magneten (neodymium geven beter resultaat) en je hebt meer spanningspiekjes achter elkaar.
Ook de luchtspleet tussen spoel en magneet zo klein mogelijk houden geeft een hogere spanning.
Voordeel: geen wrijvingsverliezen door mechanische overbrengingen.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.