Hallo mensen,
Ik heb van mijn Opa en Oma een tv gekregen die het niet zo bijster best meer doet.

Het is namelijk zo dat als je de tv inschakeld, het beeld gewoon aangaat, daarna na een seconde of 10 een paar keer flikkerd en daarna gaat de tv in stand-by.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb geen ervaring met tv's maar weet wel wat van electronika af...

Het gaat om een 'Grundig T55-540 text' ookwel CUC5301.
Ik heb er al wel een schema van gevonden maar word er niet erg wijs uit.

Alvast bedankt.

Jup, daar gaan we weer :p

Eerst een disclaimer:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

- In een tv zijn extreem hoge spanningen aanwezig (tot 25000 volt!). Wees dus erg voorzichtig met het repareren ervan.
- Raak nooit ook maar iets in de tv aan als deze aanstaat.
- Spanning kunnen ook nog enige tijd blijven staan, ook al staat de tv uit. Laat de tv dus altijd minimaal een kwartiertje 'afkoelen' voordat je er weer aan gaat sleutelen
- Trek NOOIT de anode aansluiting (zuignap bovenkant midden op de achterkand van de beeldbuis) en/of beeldbuis print los.
- Als je kabels en/of printplaten hebt losgehaald, plaats deze altijd weer op exact dezelfde plaats terug voordat je de tv weer aan zet. Let ook heel erg goed op dat je niet per ongeluk soldeerklodders maakt elders op de print. Controleer dat altijd!
- Vervang onderdelen altijd door onderdelen met exact hetzelfde type (dit geldt met name voor halfgeleiders, condensatoren en transformatoren).

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Goed, dat was de disclaimer. Je hoeft niet bang te zijn om je tv open te schroeven, zolang je je van de gevaren bewust bent en geen 'domme' dingen doet.

Eerste wat je doet als je een tv gaat repareren is controleren of er slechte soldeerverbindingen zijn. Met name in tv's zijn er onderdelen die erg warm worden en onder invloed van die warmte kunnen soldeerverbindingen bros worden waardoor deze steeds slechter en op een gegeven moment volledig niet meer geleiden. Als ik je klachtomschrijving zie is er een goede kans dat dat in dit geval ook zo is. Inspecteer de printplaat(en) zorgvuldig op slechter soldeerverbindingen en/of onderdelen die los zitten.

NETSTEKKER eruit voordat je de "geaarde" soldeerbout erin zet. :):):) GROTE KLAP - ZWARTE SMOEL :):):)

Lijntrafo opnieuw vastsolderen door eerst het soldeer bij de pennen weg te halen en dan met nieuw soldeertin weer netjes laten vloeien.

Condensatoren, Lijneindtransistor en diodes in de lijneindtrap kontroleren op losse kontakten.

En een kleine aanvulling bij het stukje van Dexter:

Bij defect / verbrande soldeeringen het verkoolde wegkraben, dit wordt nl. hygroscopisch, en dan herstellen.

Defecte componenten in de lijneindtrap ALTIJD en nogmaals ALTIJD vervangen door EXACT de zelfde waardes.

:) Richard

PS. Schema is op vooraad. :)

Heb alle solderingen nagekeken, maar werkt nog steeds niet.
Wat ik nu wel zie zijn vonken die in het kunstof ding dat je achterop je bb drukt overschieten. Dat gebeurt een paar keer, daarna valt de tv uit... Volgens mij hoort dat ook niet...

nieuwe beeldbuis bestellen ;-)

nee, ff serieus, dat witte plastic ding moet je voorzichtig open peuteren en vanbinnen schoonmaken. waarschijnlijk is het vuil en springen er daarom vonken over. Het kan ook zijn dat de focusseerspanning en schermroosterspanning beduidend te hoog zijn, in de beldbuisvoet zit een overspanningsbeveiliging in de vorm van vonkbruggen. Als schoonmaken de zaak NIET verbeterd, dan moet je nagaan of de spanningnen niet te hoog zijn. (dit doe je NIET met je gewone multimetertje, die is dan gelijk rijp voor de schroot. Er staat mss. op dat-ie 1000V aankan, maar dat kunnen de meeste niet (te geringe isolatieafstand)) (bovendien is de focusspanning meestal een 4 a 5 kV)

En hoe kan ik nagaan of die spanningen niet te hoog worden?
Er zit nml helemaal geen vuil of iets in de beeldbuisvoet...

Alsvast bedankt

Ik denk dat je de hoogspannings "zuignap"boven op je beeldbuis voorzichtig zou moeten schoonmaken. MAAR DAAR STAAT EEN HOGE SPANNING OP nl. 25KV.

Als je het toestel al een paar dagen uit hebt staan, kan je met een meetsnoper van je multimeter de hoogspanning ontladen door de kant van je meetrsnoer te nemen die normaal in je meter gaat en die vast te maken aan de blanke draad die om je beeldbuis heen loopt, die zit meestal met een veer aan een hoek bevestigt. Daarna kan je voorzichtig, zonder er doorheen te prikken je meetpen onder de zuignap steken, hiermee ontlaadt je de beeldbuis.

Daarna kan je de zuignap losmaken en je meetpen in het gaatje stoppen van je beeldbuis om het laatste beetje hoogspanning uit je beeldbuis kwijt te raken. Nu kan je met een doekje en wat spiritus de zuignap en je beeldbuis waar de zuignap vandaan kwam schoonmaken. Let bij het schoonmaken van je beeldbuis erop dat je met je doekje met spiritus niet de zwarte graffiet coating die links en rchts van de zuignap aansluiting zit raakt want dan haal je dat weg en dat is net niet de bedoeling. Je moet er tussen blijven en schoonmaken totdat het weer een glad glazen oppervlak is. Daarna de zuignap weer goed vastmaken en kontroleren of hij goed vast zit. Daarna kontroleren of hij goed vast zit. Dat is twee keer, maar beter een keer te veel dan te weinig. Als het goed is dan werkt het weer.

GR

Hey, bedankt...
Het probleem lijkt met het schoonmaken van de zuignap verholpen te zijn.
Ben nog aan het testen of het echt helemaal weg is, maar ik denk hetwel.

Allemaal bedankt voor de moeite!!!!

Kuisen kost niets.
Hersteld voor nul €.
Test ok.