Hallo mensen,
Ik heb van mijn Opa en Oma een tv gekregen die het niet zo bijster best meer doet.

Het is namelijk zo dat als je de tv inschakeld, het beeld gewoon aangaat, daarna na een seconde of 10 een paar keer flikkerd en daarna gaat de tv in stand-by.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb geen ervaring met tv's maar weet wel wat van electronika af...

Het gaat om een 'Grundig T55-540 text' ookwel CUC5301.
Ik heb er al wel een schema van gevonden maar word er niet erg wijs uit.

Alvast bedankt.

Jup, daar gaan we weer :p

Eerst een disclaimer:

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

- In een tv zijn extreem hoge spanningen aanwezig (tot 25000 volt!). Wees dus erg voorzichtig met het repareren ervan.
- Raak nooit ook maar iets in de tv aan als deze aanstaat.
- Spanning kunnen ook nog enige tijd blijven staan, ook al staat de tv uit. Laat de tv dus altijd minimaal een kwartiertje 'afkoelen' voordat je er weer aan gaat sleutelen
- Trek NOOIT de anode aansluiting (zuignap bovenkant midden op de achterkand van de beeldbuis) en/of beeldbuis print los.
- Als je kabels en/of printplaten hebt losgehaald, plaats deze altijd weer op exact dezelfde plaats terug voordat je de tv weer aan zet. Let ook heel erg goed op dat je niet per ongeluk soldeerklodders maakt elders op de print. Controleer dat altijd!
- Vervang onderdelen altijd door onderdelen met exact hetzelfde type (dit geldt met name voor halfgeleiders, condensatoren en transformatoren).

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Goed, dat was de disclaimer. Je hoeft niet bang te zijn om je tv open te schroeven, zolang je je van de gevaren bewust bent en geen 'domme' dingen doet.