Ik heb een probleem met mijn Harman Kardon versterker. Het probleem is dat deze alle bronnen tegelijk laat horen; de ingangskeuzeschakelaar lijkt niets te doen. Ik kan hem op elke willekeurige ingang zetten; hij laat alles horen, ongeacht waar de keuzeschakelaar op afgestemd staat. Mijn cd-speler hoor ik dus over alle ingangen. Wanneer ik meerdere bronnen aan heb staan laat ie die dus ook allemaal horen; een kakofonie van geluid.
Nu heb ik deze versterker net gekocht dus ik weet niet hoe het hoort te zijn, maar wat opvalt is dat er geen 'klik' te horen is bij het wisselen van bron. Ditzelfde geldt voor de rec-out keuze.
Wie weet waar ik moet zoeken?
Ik heb een service manual gedownload, maar ik weet niet of en hoe ik die hier kan uploaden. Ik had hem hier vandaan: http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/26483/HARMAN%20KARDON_HK970.htm…
In de servicemanual zie ik 2 afzonderlijke 'schakelaars' (of chips, of hoe heet dat...) voor line-in en rec-out, maar die zullen niet beide defect zijn. Het lijkt me meer in de aansturing te zitten, alsof de keuze op het frontpaneel niet doorgevoerd wordt naar 'achteren'. Ik hoop dat het iets kleins is want de verkoper geeft geen thuis...
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik hoop dat het iets kleins is want de verkoper geeft geen thuis...
Tsja, dit is niet iets wat je zonder meetapparatuur en ervaring zelf oplost. Had je de versterker getest voordat je 'm kocht ? Beste route mi is toch terug naar de verkoper.
Geeft het display wel de correcte bron aan ?
Ik heb de versterker wel getest, maar er was maar 1 bron op aangesloten, dus dan valt het defect niet op. Ik heb de verkoper (particulier via marktplaats) al benaderd, maar deze geeft aan dat hij niet op de hoogte was van het defect omdat hij maar 1 bron gebruikte. Tja, wat valt er verder aan te doen, ik heb weinig 'rechten' denk ik. Gewoon pech voor mij... dus probeer ik er het beste van te maken.
Ik heb wel soldeerervaring, heb vaker in apparatuur gesoldeerd, maar heb geen technische achtergrond, dus ben niet helemaal thuis in het jargon.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klinkt idd als een opgeblazen bronkeuze ic. vaak gebeurt het met aansluiten van bijv platenspeler en de aarde vergeet terwijl het ding aanstaat. je zult weinig horen klikken, er zit wrs een rotary encoder op het ding wat het ic digitaal aanstuurt, geen relais net als vroeger..
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 22 december 2013 22:07:36 schreef doekoe:Ik heb een service manual gedownload, maar ik weet niet of en hoe ik die hier kan uploaden. Ik had hem hier vandaan: http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/26483/HARMAN%20KARDON_HK970.htm…
Maar die link levert (mij althans) alleen deel 1 van de .rar file, waar is deel 2?
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Deel 2 kun je downloaden op de volgende pagina, als je op "1" klikt.
Heb je toevallig geen bron op een output (tape o.i.d.) aangesloten?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
@DJohnny: tnx!
Hoewel het natuurlijk mogelijk is het ingangskeuze-IC U6 stuk is geloof ik daar niet zo heel snel in.
Ik zou eerst gaan kijken of de boel nog wel wordt aangestuurd door de processor. Dat gebeurt met drie signalen: AN_SW_DATA, AN_SW_CLK en AN_SW_STB.
De te activeren schakelaar(s) worden met een serieel signaal via DATA en CLK geselecteerd en die keuze wordt daarna met het STB signaal geactiveerd. Als een van die drie signalen niet bij het keuze-IC aankomt werkt de zaak niet, of verkeerd.
Gewoon de verbinding tussen de MCU (U301) en het ingangskeuze-IC (U6) kontroleren met een multimeter, van pin tot pin.
Houd rekening met de 33Ω stopweerstandjes R701-R703. Het netwerkje R301 kan ook (deels) defect zijn.
Zelfs de condensatoren C701-C703 kunnen roet in het eten gooien, maar dat is minder waarschijnlijk.
Als alles tot zover heel blijkt te zijn, kun je eventueel met een oscilloscoop nog controleren of de signalen zelf goed zijn, per slot van rekening kan ook de MCU deels defect zijn.
Je hebt daar dan wel een digitale of geheugen oscilloscoop voor nodig, omdat die signalen niet continu aanwezig zijn maar alleen heel even als je de selectie verandert.
Raadpleeg de datasheet voor details over hoe die signalen eruit zouden moeten zien.
Als het ingangskeuze-IC toch stuk blijkt te zijn is het o.a. hier te koop.
Denk toch ook dat het het ingangskeuze IC is. Heb er al eens een paar gerepareerd met dezelfde fout. Te herkennen aan de opgestookte weerstanden in serie met de voeding van het IC.
Ik ga in eerste instantie dan toch met @Antoine mee, want het lijkt me erg sterk dat een niet-geïnitialiseerde NJU7313L alle ingangen tegelijk zou doorlaten. Zou dan eerder verwachten dat geen enkele ingang aan de uitgang doorgegeven werd.
fatbeard
Honourable Member
Op 23 december 2013 02:04:41 schreef fatbeard:
Gewoon de verbinding tussen de MCU (U301) en het ingangskeuze-IC (U6) kontroleren met een multimeter, van pin tot pin.
Houd rekening met de 33Ω stopweerstandjes R701-R703. Het netwerkje R301 kan ook (deels) defect zijn.
Zelfs de condensatoren C701-C703 kunnen roet in het eten gooien, maar dat is minder waarschijnlijk.
Ik heb gemeten van pin-tot-pin vanaf de MCU. Vanaf de MCU naar de ingangskeuze-IC meet ik op AN_SW_DATA en AN_SW_CLK zo'n 33 Ohm. Op AN_SW_STB meet ik 50 ohm.
De weerstandjes R701/2/3 doen allemaal 33 ohm, maar vanaf de MCU totaan de weerstand van AN_SW_STB meet ik ca 16ohm. Kan dat kloppen?
Vooralsnog ga ik ervanuit dat de overdracht tussen MCU en ingangskeuze-IC in orde is.
Een oscilloscoop heb ik niet, kan de signalen dus niet controleren.
Stel dat de ingangskeuze-IC stuk is, zijn er dan nog speciale handelingen bij het vervangen, of is het gewoon oude lossolderen en nieuwe d'r in?
En oh ja, er is dus een NJU7313L (U6) en een NJU7311L (U1). Ik kan zelf niet ondekken welke de ingangskeuze IC is, maar als ik het schema logisch probeer te verklaren dan denk ik dat het de NJU7313L (U6) is. Klopt dat?
fatbeard
Honourable Member
Die afwijkende waarde in de STB lijn is wel vreemd, dat zou ook gewoon 33 Ohm moeten zijn.
Ik zou de betroffen stekkertjes even losnemen, weer terugsteken en nog eens meten, misschien is een van de draadjes bijna kapot. Als die 'valse' 16 Ohm blijft kun je ook het hele spoor op de MCU print goed nakijken, het komt voor dat via's het niet helemaal meer 'doen' (te fixen met een heel dun draadje wat je door de via steekt en aan twee kanten vastsoldeert).
Met een beetje geluk los je op deze manier het probleem nog op ook...
Wat je ook nog kunt meten zijn weerstanden R104 en 105, Antoine had daar wel een goed punt mee. Door de weerstand te meten met het apparaat uit en daarna de spanningsval over de weerstand met het apparaat aan kun je bepalen hoeveel stroom er in die twee selectie-ICs verdwijnt. Op de datasheet kun je dan nalezen of dat binnen de perken ligt: als het IC door ESD intern beschadigd is gebruikt het meer stroom.
Vervangen is idd lossolderen en nieuwe d'r in. Een 'echte' desoldeerbout is een aanrader hiervoor, mijn tweede keus is een desoldeerpomp. Litze werkt eigenlijk alleen goed bij single-layer printen...
Pas wel op met de print, die kan meestal niet zo heel goed tegen teveel hitte. Een truuk om warmte-opbouw in de print te voorkomen is steeds een pin overslaan: pin 1, 28, 3, 26 etc. Als je aan het eind van het IC bent gekomen verdergaan met pin 2, 27, 4, 25 etc.
U6 is inderdaad de ingangsselector.
Nou... geloof het of niet maar hij doet het weer. Nadat ik e.e.a. dus had nagemeten (waarbij ik de printen en kabels los heb gehad) heb ik alles weer in elkaar gezet en aangesloten. Tot mijn verbazing deed ie het toen weer. Verklaring? Ik weet het niet.
Nu maar hopen dat ie goed blijft, anders meld ik me weer!
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Op 23 december 2013 21:07:22 schreef fatbeard:
Het komt voor dat via's het niet helemaal meer 'doen' (te fixen met een heel dun draadje wat je door de via steekt en aan twee kanten vastsoldeert).
Dat 'ie het nu - schijnbaar vanzelf - weer doet dat doet me denken dat @fatbeard weleens op het goede spoor was met z'n idee over de via's.
Ik zou de sporen van de databus tussen U6 en de processor even nalopen en alle via's daarin repareren op de manier zoals aangegeven.
(Over het vervangen van het IC: Ik zou dan liever met een scherp mesje de pootjes vlak langs de behuizing afsnijden, het IC eraf halen en dan pootje voor pootje met een pincet in de ene en de soldeerbout in de andere hand uit de print halen. Daarna met litze de gaatjes openmaken.)
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (21%)]