Nieuwe uitdaging "pierre'

@HmH: Mocht Pierre totaal mislukken, dan heb ik al een idee om de onderdelen te gebruiken voor de Frigo ;)

edit: Of uit te wisselen.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op donderdag 25 oktober 2012 20:34:40 (13%)

Ik vraag me toch nog af hoe je de robot nu om de 3 assen wilt stabiliseren. De as loodrecht op de rijrichting regel je met het loopwiel, de as loodrecht op die twee assen (recht omhoog dus) kun je bijregelen met variatie van het toerental van het vliegwiel. Maar hoe doe je het dan als de robot om de as gelijk aan de rijrichting roteert? In deze richting heb je wel een groter massatraagheidsmoment, maar dan valt de robot nog steeds, al duurt het wat langer. Dit kun je niet opvangen met het loopwiel of het vliegwiel, dus hoe wil je dat dan doen?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

De hoofdgyroscoop houdt hem rechtop alleen moet er iets extra gedaan worden om de door de voortbeweging ontstane trugslag momenten te conpenseren

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik begrijp niet goed wat jij bedoeld.
Het vliegwiel draait een constant hoog toerental en is verder niet variabel.
Je moet het zien als een ouwerwetse bromtol, je maakt snelheid en de tol blijft staan.
Het llopwieltje is niks meer als een loopwieltje voor de rijrichting, geen onderdeel van de stabilisatie.

De besturing wordt geregeld door een piepklein motortje bovenop, met een klein vliegwieltje.
Wanneer dit kortstondig draait, draait Pierre in tegengestelde richting.
Door dit vertraagt te laten stoppen hoop ik geen tegengestelde kracht op te wekken.

Het enige probleem waar ik tegenop zie is het verschijnsel: precessie
Dit hoop ik op te kunnen lossen met 2 tegengesteld draaiende vliegwielen.

@T A Dit hoop ik met PWM op te lossen, traagdraaiend voor behoud van positie, en snel+kort voor de besturing.
Door dubbele O-ringen als bandjes te gebruiken hoop ik voldoende wrijving te hebben om ongewilde draaiingen te voorkomen.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op donderdag 25 oktober 2012 22:12:22 (13%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi Chip,

Het project "Pierre" is diep de ijskast in geraakt.
Ik heb de huidige constructie toen wel getest maar was niet echt bevredigend.
Hoewel het toerental best wel hoog was, blijkt dat het vliegwiel toch te klein is.
Bij voorzichtig loslaten bleef hij bijna overeind, maar veel te onstabiel.
Trillingen door onbalans waren er nauwelijks, maar het totaalgewicht i.c.m. de hoogte/diameterverhouding klopte gewoon niet.

Toch wil ik dit project wel weereens uit het stof halen, en Pierre van een groter vliegwiel voorzien.

Een vervolg zal dit project waarschijnlijk wel krijgen.

Kareltje,
Heb jij kortgeleden die robot kubus gezien? Het was geloof ik, op het NOS-journaal op internet of op NU.nl.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed

Yep, die is het, Helmond
Ik moest even weg, daarom kon ik hem niet opzoeken

Sorry voor mijn wel erg late reactie.
Ik heb die kubus dus gezien, en het is inderdaad een erg leuk ding.
Die werkt dus ook op die basis die ik voor ogen had (remmen en versnellen) om deze te besturen.
Alleen deze is een stuk complexer gebouwd, en ik vind hem erg gaaf!!