Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
In ieder geval vermijd je met de constructie van één starre as voor die overbrengingswieltjes dat ze onder een hoek op elkaar staanen daardoor ongewenste krachte gaan uitoeffenen, waardoor energieverlies optreedt.
't Zijn maar ideeën; je hoeft ze niet op te volgen, maar ik brainstorm graag 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (16%)]
joopv
Golden Member
Het lijkt mij juist van vitaal belang dat beide vliegwielen gelijke snelheid hebben en in gelijke mate en op gelijke tijd versnellen cq vertragen.
Door het aanbrengen van een tijdelijk verschil in snelheid kun je dan de orientatie van de eenwieler veranderen. Daar zijn mechanismes voor te bedenken (differentielen). Die stuur je dan aan met een 2de motor. De vraag is nu of die ook in miniatuur versies te krijgen zijn. Kijk eens op modelbouw websites.
Hetzelfde effect kun je natuurlijk ook krijgen met je oorpronkelijke idee van een apart motortje met klein vliegwiel boven op Pierre.
Je zou ook beide vliegwielen met aparte motoren aan kunnen drijven.
Uitdagingen genoeg 
[Bericht gewijzigd door joopv op (11%)]
Inderdaad, uitdagingen genoeg 
Het lijkt mij juist van vitaal belang dat beide vliegwielen gelijke snelheid hebben en in gelijke mate en op gelijke tijd versnellen cq vertragen.
Dit zou met bovenstaande ontwerp moeten kunnen, indien de kleine wieltjes genoeg grip hebben.
Maar de vliegwielen worden met PWM op gang gebracht, zodat vooral het bovenste goed kan volgen.
Je zou ook beide vliegwielen met aparte motoren aan kunnen drijven.
Dit idee had ik al in het begin van het 2 vliegwiel systeem.
Het probleem was vooral ruimtegebrek.
Ik heb nu mijn ontwerp dusdanig aangepast, dat ik van mijn huidige concept uit kan gaan, en met weinig werk de andere ideeën toe kan passen.
Het is erg leuk dat iedereen hierover mee denkt.
Mijn dank hiervoor.
De kooi, waarin het wiel gaat draaien, en het onderstel met loopwieltje zijn klaar, alsmede de lagerhuizen.
Het vliegwiel is uitgebalanceerd, en de as (spindel) is ook bijna klaar.
Nu nog de motorophanging, askoppeling, en het zaakje assembleren.
Dan is Pierre klaar voor de eerste echte tests.
Dan weet ik pas of een 2de vliegwiel nodig is (denk het wel)
Ik heb er een paar weekjes niks aan kunnen doen (klein ogevalletje) En hij ligt, zoals Johnny, ook op mijn werk, dus het heeft effe stil gelegen.
@karel. Waarom bouw je niet een RC differentieel in waarbij je het huis vastzet op je frame? Moet je er wel 1 hebben met 3 kroon wieltjes, maar het lijkt mij goed te doen en dan heb je nooit slip...
wellicht zijn er ook nog wel DIY kitjes met 3 kroonwieltjes...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
als je geeen LSD heb vermoed ik van wel, maar het schetst het idee iig wel met 3 pinion wielen, ik ben namelijk bang dat je met 2 wieltjes op die toeren juist weer slip krijgt...
je zult iig iets moeten hebben wat (olie) gesmeerd is ivm warmte.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (17%)]
Tidak Ada
Op 25 oktober 2012 11:33:50 schreef High met Henk:
als je geeen LSD heb vermoed ik van wel, [....]
.... begrijp ik niet, want dat heb ik nooit gebruikt 
Ik ken LSD alleen in tabletvorm 
Wat bedoel je daar dan mee?
Ik heb zo'n diferintieel met kroonwieltjes al een keer getekend.
Het zou kunnen werken maar ik heb er zo weinig ruimte en het is best wel lastig te maken.
Daarom heb ik gekozen voor 2 hoge kwaliteitslagers waarover ik een siliconen bandje kan leggen.
Slippen zal hij niet doen, de wielen zullen vrij traag op gang komen en ze hebben onafhankelijk van elkaar geen enkele weerstand.
LSD = Limited Slip Differential (sper differentieel)
[Bericht gewijzigd door Schimanski op (59%)]
Tidak Ada
Ah, gelukkig is zag al sliertjes, confettie, bloemetjes en gekleurde mist tegen een groene hemel terwijl ik een poging tot vliegen doe met een rotsblok als luchtballon 
@Kareltje :
Ah, dan komen ze nog goed van pas 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]
bij conrad hebben ze differentieeltjes en ook onderdelen hiervoor. van heel weinig tot heel duur. als je wieltje niet mocht werken..
be wel benieuwd naar pierre eigenlijk
@HmH: Mocht Pierre totaal mislukken, dan heb ik al een idee om de onderdelen te gebruiken voor de Frigo 
edit: Of uit te wisselen.
[Bericht gewijzigd door Kareltje op (13%)]
kloppertje
Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Ik vraag me toch nog af hoe je de robot nu om de 3 assen wilt stabiliseren. De as loodrecht op de rijrichting regel je met het loopwiel, de as loodrecht op die twee assen (recht omhoog dus) kun je bijregelen met variatie van het toerental van het vliegwiel. Maar hoe doe je het dan als de robot om de as gelijk aan de rijrichting roteert? In deze richting heb je wel een groter massatraagheidsmoment, maar dan valt de robot nog steeds, al duurt het wat langer. Dit kun je niet opvangen met het loopwiel of het vliegwiel, dus hoe wil je dat dan doen?
Tidak Ada
De hoofdgyroscoop houdt hem rechtop alleen moet er iets extra gedaan worden om de door de voortbeweging ontstane trugslag momenten te conpenseren
Ik begrijp niet goed wat jij bedoeld.
Het vliegwiel draait een constant hoog toerental en is verder niet variabel.
Je moet het zien als een ouwerwetse bromtol, je maakt snelheid en de tol blijft staan.
Het llopwieltje is niks meer als een loopwieltje voor de rijrichting, geen onderdeel van de stabilisatie.
De besturing wordt geregeld door een piepklein motortje bovenop, met een klein vliegwieltje.
Wanneer dit kortstondig draait, draait Pierre in tegengestelde richting.
Door dit vertraagt te laten stoppen hoop ik geen tegengestelde kracht op te wekken.
Het enige probleem waar ik tegenop zie is het verschijnsel: precessie
Dit hoop ik op te kunnen lossen met 2 tegengesteld draaiende vliegwielen.
@T A Dit hoop ik met PWM op te lossen, traagdraaiend voor behoud van positie, en snel+kort voor de besturing.
Door dubbele O-ringen als bandjes te gebruiken hoop ik voldoende wrijving te hebben om ongewilde draaiingen te voorkomen.
[Bericht gewijzigd door Kareltje op (13%)]
Getrigget door deze post, http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1578291#1578291 , hoe gaat het met Pierre ?
Hoi Chip,
Het project "Pierre" is diep de ijskast in geraakt.
Ik heb de huidige constructie toen wel getest maar was niet echt bevredigend.
Hoewel het toerental best wel hoog was, blijkt dat het vliegwiel toch te klein is.
Bij voorzichtig loslaten bleef hij bijna overeind, maar veel te onstabiel.
Trillingen door onbalans waren er nauwelijks, maar het totaalgewicht i.c.m. de hoogte/diameterverhouding klopte gewoon niet.
Toch wil ik dit project wel weereens uit het stof halen, en Pierre van een groter vliegwiel voorzien.
Een vervolg zal dit project waarschijnlijk wel krijgen.
Tidak Ada
Kareltje,
Heb jij kortgeleden die robot kubus gezien? Het was geloof ik, op het NOS-journaal op internet of op NU.nl.
Bedoel je soms deze robot? http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1578291#1578291
Helmond
I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed
Tidak Ada
Sorry voor mijn wel erg late reactie.
Ik heb die kubus dus gezien, en het is inderdaad een erg leuk ding.
Die werkt dus ook op die basis die ik voor ogen had (remmen en versnellen) om deze te besturen.
Alleen deze is een stuk complexer gebouwd, en ik vind hem erg gaaf!!