Quadrocopter (multiwii - arduino - ESC - motor)

Hey,

Ik zit in mijn laatste jaar Industriële Wetenschappen en maak als eindwerk een quadrocopter.

We (mijn klasgenoot en ik) hebben hem al bijna helemaal mechanisch in elkaar gestoken, behalve een ontvanger, daar zijn we voor het moment aan het zoeken.

Onze componenten:

We hebben het programma (open source) van MultiWii 2.1 erop gezet (via arduino) en in het tabblad config.h een werkende keuze gemaakt (en aangepast a.d.h.v. onze componenten).

Ik kijk even op youtube en ik zie af en toe een filmpje dat men hun ESC automatisch calibreren zonder dat ze al een ontvanger hebben aangesloten. Ik heb dus ook via de source code dat actief gezet, en normaal zou ik dus vanaf ik mijn lipo aansluit, dat de ESC normaal vanzelf zouden moeten calibereren, maar ik heb de indruk dat zelfs mijn MultiWii FC niet eens onder spanning komt te staan (geen LEDjes die oplichten...)
http://i44.tinypic.com/r7izck.png

Mijn opstelling voorlopig (zonder een receiver dus):
http://plaatjesdump.nl/upload/8c5a2173976f0ee294284018f1c71564.png
http://i40.tinypic.com/21blw2b.png

Ik heb me al suf gezocht op het internet, ik vind niet wat ik verkeerd doe, daarom dat ik dit forum maak, iemand een suggestie?

Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt,
Laurens

misschien dat ik over iets heenkijk

maar ik kan zowel in je schema als op de foto's niet opmaken waar de MultiWii controleer zelf zijn voeding vandaan haalt?

ik zie alleen maar draden weglopen naar de motorcontrollers, maar nerges van een accu naar de multiwii

Dat weet ik, maar ik heb gelezen dat de ESC's voor de voeding zorgen om de motors te besturen... dus ik dacht zelf al dat er daar ergens een voeding naar toe moest, maar ik zoek op internet waar ik dat aan moet verbinden (of solderen), maar ik vind het nergens, enig idee?

EDIT: om de motors te caliberen haalde hij de spanning via USB van zijn pc, maar dan heb ik weer ergens gelezen dat voor te calibreren de batterij er aan moet, maar niet de USB aan de pc, dat dat enkel is om programma up te loaden...

[Bericht gewijzigd door gun2killer op zaterdag 11 januari 2014 13:53:08 (30%)

nee de controller heeft inderdaad geen usb-data-verbinding met een pc nodig

maar er moet wel ergens spanning op dat ding komen anders gebeurd er niks.
vreemde vind ik dat er normaal op een losse arduino al een powerjack zit, een plek om voeding op te zetten als je arduino standalone werkt

die zie ik zo snel op zo'n multiwii niet zitten, de enige manier om voeding daarop te krijgen is via de usb poort,

als dat je pc niet is, kun je tijdelijk proberen om zoiets als een telefoonlader te gebruiken, dat is ook 5V usb zonder data

Probleem gevonden:

Mijn ESC's hebben geen BEC (appart circuit om spanning af te tappen)

Ik moet dus appart van mijn batterij spanning aftappen naar mijn multiwii, het enige probleem: hoe? en waar aansluiten?

Het eenvoudigst: één ESC met BEC gebruiken.

OPTO ECS's zijn meestal gewone ESC's waarvan het BEC gedeelte niet bestukt is. Bij een niet geschakelde BEC is dit meestal een SMD uitvoering van een 7805, vaak gewoon 2 parallel.
Als je bij één van uw ECS's de plastiek opensnijdt kun je dit gemakkelijk terugvinden en eventueel bestukken.

PS: uw aansluitingen naar de ESC zijn verkeerdom geplaatst; bruin (massa) moet naar de rand van de print.

Edit: Afbeelding toegevoegd
http://www.swanrobotics.com/sites/default/files/images/servoconnect.jpg

PS2: uw schroeven staan verkeerd.

http://www.multiwii.com/wp-content/uploads/2011/01/QUADX_328-291x300.jpg

Edit: afbeelding toegevoegd:
pijl aan USB connector duidt vliefrichting vooruit aan

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/27033(1).jpg

[Bericht gewijzigd door Pertinax op zaterdag 11 januari 2014 14:52:58 (11%)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 11 januari 2014 14:39:06 schreef Pertinax:
Het eenvoudigst: één ESC met BEC gebruiken.

OPTO ECS's zijn meestal gewone ESC's waarvan het BEC gedeelte niet bestukt is. Bij een niet geschakelde BEC is dit meestal een SMD uitvoering van een 7805, vaak gewoon 2 parallel.
Als je bij één van uw ECS's de plastiek opensnijdt kun je dit gemakkelijk terugvinden en eventueel bestukken.

PS: uw aansluitingen naar de ESC zijn verkeerdom geplaatst; bruin (massa) moet naar de rand van de print.

Edit: Afbeelding toegevoegd
[afbeelding]

PS2: uw schroeven staan verkeerd.

[afbeelding]

Edit: afbeelding toegevoegd:
pijl aan USB connector duidt vliefrichting vooruit aan

[afbeelding]

Dus ik zal de ESC aansluiting omdraaien en de propellors allemaal 1 plaatsje opschuive

en zou het mss werken als ik van een willekeurige ESC de rode en bruine draad (+ en - dus) wegdoe en via een BEC voed?

EDIT: merci voor die propellers, dat zou ik niet gezien hebben

Nieuwe foto's: juiste aangesloten
http://i42.tinypic.com/281h7ps.png
http://i39.tinypic.com/6hmgck.jpg

[Bericht gewijzigd door gun2killer op zaterdag 11 januari 2014 16:04:46 (11%)

Graag gedaan, uiteindelijk had je dit zelf wel gezien :)
Maar laat ze er af tot je uw eerste vlucht doet.

Calibratie vanuit de Multiwii ben ik nog niet tegengekomen.
Op de site van Multiwii zelf:
ESC_Calibration

En onlangs nog iets gelijkaardig hier op CO:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/117160

De rode middenste draad op uw ESC's is wel aanwezig maar daar zal normaal geen spanning opzitten. Zie foto in topic hierboven.
Het eenvoudigst lijkt mij een nieuwe gelijkaardige ESC met BEC aan te schaffen.
Anders voorlopig met een losse 7805 5V te maken vanuit uw Lipo.
De connectors van de bestaande ESC's mogen blijven, je kan één van de andere connectors op het Multiwii bordje gebruiken om extern 5V aan te sluiten.

Heb je al een sketch in de Multiwii ge-upload?
Met de configsoftware kun je dan via USB al één en ander controleren en configureren.

Voor de zender en ontvanger neem je best een eenvoudige model op 2.4GHz vanwege de korte antenne.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 11 januari 2014 16:06:55 schreef Pertinax:
Graag gedaan, uiteindelijk had je dit zelf wel gezien :)
Maar laat ze er af tot je uw eerste vlucht doet.

Calibratie vanuit de Multiwii ben ik nog niet tegengekomen.
Op de site van Multiwii zelf:
ESC_Calibration

En onlangs nog iets gelijkaardig hier op CO:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/117160

De rode middenste draad op uw ESC's is wel aanwezig maar daar zal normaal geen spanning opzitten. Zie foto in topic hierboven.
Het eenvoudigst lijkt mij een nieuwe gelijkaardige ESC met BEC aan te schaffen.
Anders voorlopig met een losse 7805 5V te maken vanuit uw Lipo.
De connectors van de bestaande ESC's mogen blijven, je kan één van de andere connectors op het Multiwii bordje gebruiken om extern 5V aan te sluiten.

Heb je al een sketch in de Multiwii ge-upload?
Met de configsoftware kun je dan via USB al één en ander controleren en configureren.

Voor de zender en ontvanger neem je best een eenvoudige model op 2.4GHz vanwege de korte antenne.

Dit ander topic is echt handig thx, dat kan ik zeker gebruiken voor mijn ESC dan te kalibreren

Ik heb de versie 2.1 open source code upgeload, voorlopig gewoon eropgezet, met config.h aangepast, maar nog niet op auto calibration

We zaten er aan te denken om eventueel te sturen met smartphone, dus zouden we een bluetooth of wifi ontvanger willen... maar daar zijn we nog naar op zoek, anders wel een 2.4GHz ontvanger...

OPLOSSING:

Opdat mijn ESC's geen BEC hebben kunnen ze dus niet zelf het MultiWii boardje van spanning voorzien, dus moet ik appart 5V naar het bordje brengen. De BEC zorgt om 11.1V (batterij) om te zetten naar 5V.

De BEC wordt aan mijn powerboard gehangen en de 5V zal op pin D12 komen . Deze plaats is normaal voor een 5e motor (voor hexacopter, octocopter...) Deze pin is dus zeker vrij.

Dit kan zeker geen kwaad want alle + en - zijn onderling met elkaar verbonden. Intern zit er ook een 5V naar 3.3V converter die dan de LEDs enzo zal aansturen (standaard op MultiWii aanwezig)

Voor wie geïntereseerd is:

  • TURNIGY 3A UBEC Dit is mijn BEC die ik hierboven heb besproken.
  • Omdat ik ook bedrading zal nodig hebben voor de ontvanger, direct draadjes JR Radios Wires erbijkopen (transportkosten zijn dan verminderd) :)
  • Tenslotte nog een testertje, een Splitter Lead, zodanig dat ik al mijn motoren in 1 keer kan kalibleren (LET OP8 er zijn 5 aansluitingen, voor 4 motoren, zorg ervoor dat 5e geïsoleerd is!)

Verder verslag kan je hier nog volgen indien u interesse hebt.

Dank je voor alle hulp
Laurens

De rest is al besproken op het andere forum.

De servokabeltjes bij HK staan in backorder.
Ik heb de mijne op E**y gekocht, zonder verzendkosten, item 121147816445.

Voorzie ook iets om de voorkant van uw quad te herkennen. Ledverlichting, fluo ping-pong balletje...

Nog een tip om je wat zoekwerk te besparen:
Ik heb reeds een (vliegende) quad met KK2.0 bordje, en ben nu aan het spelen met Multiwii in zijn oervorm: Arduino met externe IMU (10DOF).

Om één of andere duistere reden kon ik het systeem niet 'armen', noch in de programmeermode gaan via de sticks. De parameters kun je dan op het veld zien op een LCD en aanpassen zonder PC.
De IMU is - op de barometer MS5611 na - niet aangesloten, ik kreeg I2C errors en dacht dat dit de reden was.
Uiteindelijk bleek de uitslag van de sticks van de zender op de normale waarden onvoldoende. Hoe groot de waarden zijn kun je zien op Multiwiiconfig.
Na aanpassen van de uitslag tot 125% (Graupner MX12 zender) lukt het wel.
Dit staat overigens in de FAQ maar vermits het met de KK2.0 wel ging had ik dit genergeerd :) - http://www.multiwii.com/faq#The_motors_do_not_start

De Multiwii lijkt mij verre van eenvoudig, maar er is enorm veel van te vinden (op het schema na).
Lees er dit enorme topic maar op na.
Op CO wordt een topic na +-30 pagina's gesloten. Hier zit men bijna op 2000! Wel interessant is de mogelijkheid om enkel de foto's te tonen uit een topic (tip voor mods?).

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 12 januari 2014 10:48:47 schreef Pertinax:
De rest is al besproken op het andere forum.

De servokabeltjes bij HK staan in backorder.
Ik heb de mijne op E**y gekocht, zonder verzendkosten, item 121147816445.

Mijne zijn besteld, omdat ik zo dicht woon bij het EU warehouse (Nederland) zijn de verzendingskosten maar 1 euro, en in combinatie met mijn BEC is dit nagenoeg verwaarloosbaar, die 1e euro moet ik anders toch betalen voor mijn BEC, kan ik evengoed (in zelfde paketje) mijn servokabeltjes erbij nemen

Op 12 januari 2014 10:48:47 schreef Pertinax:
Voorzie ook iets om de voorkant van uw quad te herkennen. Ledverlichting, fluo ping-pong balletje...

Ik heb express een bordje van een octocopter (8 aansluitingen) genomen, het bestaat ook met 4 en 6 aansluitingen, maar dit was voornamelijk om deze reden: nu kan ik makkelijk LEDs aansluiten en dit waren we van plan: rood langs voorkant, blauw langs achterkant.

Op 12 januari 2014 10:48:47 schreef Pertinax:
Nog een tip om je wat zoekwerk te besparen:
Ik heb reeds een (vliegende) quad met KK2.0 bordje, en ben nu aan het spelen met Multiwii in zijn oervorm: Arduino met externe IMU (10DOF).

Om één of andere duistere reden kon ik het systeem niet 'armen', noch in de programmeermode gaan via de sticks. De parameters kun je dan op het veld zien op een LCD en aanpassen zonder PC.
De IMU is - op de barometer MS5611 na - niet aangesloten, ik kreeg I2C errors en dacht dat dit de reden was.
Uiteindelijk bleek de uitslag van de sticks van de zender op de normale waarden onvoldoende. Hoe groot de waarden zijn kun je zien op Multiwiiconfig.
Na aanpassen van de uitslag tot 125% (Graupner MX12 zender) lukt het wel.
Dit staat overigens in de FAQ maar vermits het met de KK2.0 wel ging had ik dit genergeerd :) - http://www.multiwii.com/faq#The_motors_do_not_start

De Multiwii lijkt mij verre van eenvoudig, maar er is enorm veel van te vinden (op het schema na).
Lees er dit enorme topic maar op na.
Op CO wordt een topic na +-30 pagina's gesloten. Hier zit men bijna op 2000! Wel interessant is de mogelijkheid om enkel de foto's te tonen uit een topic (tip voor mods?).

Dank je voor de tip, maar ik koos echt MultiWii 328P omdat voor ons eindwerk echt de bedoeling is dat we dit zelf programmeren, moest dit gewoon als hobby zijn zou ik ook een makkelijker bordje kiezen om te starten, maar voor ons is het een uitdaging ;)

Naast dit alles heb ik nog een vraag (off-topic). Weet er iemand toevallig een wedstrijd waar we ons mee kunnen inschrijven? Gewoon quadrocopter wedstrijd, maar mag evengoed een wedstrijd zijn voor eindwerken.

Dank je allemaal! :)