Als ik een mc phono versterker heb van 0,25 mv / 100 ohm
en ik wil daar een element van 0,5 mv op aansluiten hoe pas ik die dan op elkaar aan?

Ik zou zo graag begrijpen met welke weerstanden paralel en/of in serie ik de ideale match kan maken.

Ik heb een formule gevonden waarmee je de ingangsimpedantie kunt aanpassen maar begrijp dan nog niet hoeveel spanning er op de ingang staat.

Misschien hoort deze vraag eigenlijk bij schoolvragen thuis maar ik hoop dat iemand mij kan helpen zodat bij mij het kwartje valt.

Welke mc-versterker en welk element?
Zou me niks verbazen als die bewuste mc-versterker dat elementje, dat 0,5mV levert (bij een bepaalde signaalsterkte en bepaalde modulatie en snelheid), gewoon zonder probleem kan versterken.

De uitgangsspanning van een element is nogal variabel en die specificaties zeggen niet altijd zomaar alles.
Bij MC elementen is het impendantieverhaal wel erg belangrijk.

Ha Roy, bedankt voor je reactie. Ik zal proberen te vertellen wat ik wil begrijpen. De MC versterker zit in een Rotel RC 1580 waarvan ik nu de MM igang gebruik. MM: 2,5 mv 47K. Nu wil ik de MC ingang gaan gebruiken en ben op zoek naar het juiste element.Er bestaan wel elementen dei 0,25 mv afgeven (ortofon MC20 of Denon 103) maar die zijn of te duur of passen niet qua compliantie. Dat heeft te maken met resonantie en daarvoor staan formules op de site van ortofon.

Er zijn heel veel leuke elementen te koop die voor mij de juiste naaldvorm/compliantie en prijs hebben. Alleen veel geven net teveel spanning. Bijvoorbeeld de Ortofon MC Vivo Blue. Daarom wil ik graag weten hoe ik ze kan matchen.

Het is ook nog mogelijk om te spelen met de igangsimpedantie en dan wordt het iets ingewikkelder maar ook dan moet match te maken zijn.

Ik hoop dat je iets met deze informatie kunt.

Een elementje dat een spanning van 0,5mV afgeeft (= 500uV) kun je zonder enig probleem aansluiten op die Rotel.

Zie de specificatie, gevoeligheid van de MC ingang is 250uV = 0,25mV.
Maximale input is 16mV, geen enkel probleem dus.

http://www.rotel.com/content/manuals/15series/rc1580_manual.pdf
pagina 11 van de pdf staan de specs.

Kwa impendantie, de impendantie heeft invloed op de frequentiecurve, echter moet je dat ook weer niet te letterlijk en te "erg" nemen. Bij de specificaties van bijvoorbeeld de Ortofon MC20 staat bij "recommended load impendance" >10ohm vermeldt. Dus die 100 ohm is prima welke de Rotel heeft. Als je evt iets met die impendantie speelt, kun je de klankkleur wel wat beïnvloeden.

http://www.ortofon.com/images/stories/cartridges/mc%20super%20series/M…

Als je zoekt naar het juiste element, kun je beter flink rekening houden met het type toonarm dat je draaitafel heeft. Dat heeft heel wat meer invloed op je geluidskwaliteit naar mijn mening.
De compliantie komt hier in het spel namelijk.

Als voorbeeld, ik heb een vrij zeldzame Infinity Black Widow toonarm op mijn Luxman draaitafel gemonteerd zitten. Dat is een arm met een effectieve massa van 3 gram, extreem licht dus.
De meeste MC-elementen hebben een lage compliantie, dus hebben een middelzware tot zware arm nodig. Ik heb 3 MC elementen getest met de Black Widow (Benz Micro Gold, Ortofon MC20 enne eeeeeuh, weet ik niet meer). Waren alle drie vreselijk, veel vervorming, instabiel, etc.

Overgestapt naar een Shure V15VxMR in die arm, perfect, helemaal perfect. Ortofon Super OM40, ook perfect.

Ik kan het verhaal niet meer exact vertellen, daar ik hier al te lang niet meer mee bezig ben. De V15 zit intussen toch al 14 jaartjes gemonteerd :)

Op het net is er best veel info over te vinden, dit is wel een leuk verhaal opzich.
http://www.theanalogdept.com/cartridge___arm_matching.htm

Het verschil tussen 0,25 en 0,5 mV (@ 5 cm/s 1kHz) is maar 6 dB.

Douglas Self heeft wat geschreven over MC preamps (Design of ~, 1987), één van zijn conclusies was dat de verschillen binnen een verzameling min of meer bekende elementen voor wat betreft de preamp niet heel spannend zijn. Het kan nuttig zijn om de gain van de preamp een flinke stap aan te kunnen passen, of dat nodig is blijkt snel genoeg in het gebruik.

Jongens, Als ik jullie mag geloven kan ik zonder probleem een element van 0,5 mv aansluiten. Dat neem ik ook direct van jullie aan alleen daarmee begrijp ik het nog niet.

Eerts even terug naar de compliantie. Ik heb een Rega RB300 arm met een effectieve massa van 11,5 gram. Op de site van Ortofon staan mooie formules die je alleen maar in hoeft te vullen en als de resonantiefrequentie rondom de 10 Hz zit je goed. Daar zit het probleem niet.

Ik wil graag met de ingangimpedantie spelen maar begrijp niet precies wat er gebeurt. Laat ik maar gewoon praktisch doen. We nemen de ortofon MC vivo blue die qua compliantie goed past bij de toonarm.
Aanbevolen impedantie hoger dan 10 ohm. Ingangsimpedantie phono is 100ohm dus in orde. Maximale input is 16 mV dus ook geen probleem.

Waar het mij om gaat is als ik nou wil spelen met de igangsimpedantie vanwege de klank ( met name dynamiek)en ik zet een weerstand paralel over de ingang wat is dan het gevolg voor de stand van de volumeknop?

Dat hangt af van de uitgangsimpedantie van het MC element, deze is gewoonlijk relatief heel laag dus is het effect van extra weerstanden op die plek klein. Een paar dB verschil zul je in een niet-AB test niet merken, een volumeknop heeft gewoonlijk tientallen dB regelbereik.

Aart, Stel dat ik een weerstand van 100 ohm paralel over de ingang van de phono versterker zet. Wat gebeurt er dan?

This means that when you are a Jazz addict, you simply
take a pre-pre-amplifier with around 100 Ohm - 200 Ohm input impedance. This produces an extra accent on the
dynamics of the sound. If you rather like classical music or small groups in an acoustical environment, take a higher
impedance value: say around 500 Ohm (also see 23).
So playing with the input impedance means also playing with the sound character.
The influence of the load impedance on the differences in sound is caused by the change of the crosstalk levels and the
amplitude raise at the resonance frequency. The lower the load impedance, the lower the amplitude raise (actually Qfactor),
the higher the current and the more dynamic the sound.
23

Ik begrijp het echt niet op een heel basic niveau. Als ik een extra weerstand plaats over de ingang en daarmee de impedantie aanpas, blijft er dan even veel spanning op de ingang staan maar alleen minder stroom?

Wat u nu doet is storend voor andere gebruikers en niet toegestaan. Lees de FAQ e.d.

Ik kan alleen maar algemene uitspraken doen zonder specificaties op te gaan zoeken. Het minder elektronische deel van audiotechniek heeft -hoewel voor het geheel erg belangrijk- mijn belangstelling niet zo. Er zijn wel anderen hier op Co die daar in voorzien :)

Bij een bron met lage uitgangsimpedantie loopt er bij een de helft lagere afsluitimpedantie de dubbele stroom, de spanning neemt niet zo veel af dus het level ook niet. Dat gaat nog logaritmisch ook.

Zou daar niet teveel over nadenken als ik jou was. Aan de dynamiek verandert weinig tot niks hoorbaars. De klankkleur zal meer veranderen.
Dat engelstalig verhaaltjeijkt van een of ander hi end gebreuzel af te komen ;-)

Wat er gebeurt als je een 100 ohm weerstand parallel zet, geen idee..... Het element heeft een uitgangsimpendantie en de versterker een ingangsimpendantie. Hoe dat verloop is over de frequentiecurve weet je verder niet.

Je kunt er beter voor zorgen dat de afstelling van je draaitafel tot in de perfectie klopt, daar heb je meer plezier van dan geklooi met afsluitimpendanties. Wat proberen zeker niet in de weg staat.
Ik heb daar zelf in het verleden al mee gespeeld met MC elementen.....tsja.......bij microfoons speel ik daar ook mee.
Als voorbeeld bij een Shure SM58 die ik aansluit op een mic ingang met impendantie 3kOhm en dan bijv ga verlagen. Pas als ik rond de 800 ohm zit hoor ik duidelijk verschil in de klankkleur, outpit wordt LAGER, en dynamisch geen verschil.
En dat merk ik bij alle mics, met of zonder uitgangstrafo.

Sorry, was me van geen kwaad bewust maar ik neem aan dat bedoelt dat ik zelf 3 maal post zonder antwoord af te wachten. Zal het niet meer doen.

De engelstalige tekst is afkomstig uit een FAQ van A.J. van den Hul.

De afstelling van de draaitafel lukt wel. Ik heb daar een mooie protractor voor.

Het kwartje valt nog steeds niet bij mij. Ik heb het vermoeden dat als ik een extra weerstand plaats de stroom door de twee weerstanden gedeeld wordt en de spanning gelijk blijft.

Protractor is fijn.
Dan de armhoogte nog, azimuth, massa, anti skating. Het is handig als je een testplaat hebt hiervoor.

Op het impendantieverhaal ga ik verder niet daar het weinig doet, de details niet ken en liever gewoon doe wat de fabrikant aanbeveelt en omdat het mij simpelweg ook niet kan boeien.

Jongens, Bedankt voor het meedenken en de handige links. Ik heb een Ortofon MC10 Supreme besteld en als het goed is ga ik daar volgende week mee draaien.