Hey allemaal
Ik ben bezig met een projectje om een motor en een aantal leds aan te sturen via een transistor
De spanning is 5V en en de stroom 1A
Nu wil ik dus het motertje en ledjes 30 seconden laten branden
Mijn idee was om dus door een pulsdrukker een condensator op te laden die erna dan 30 seconden de basis van de transistor schakeld waardoor de 5v van de collector na de emiter kan stromen en zo mijn motortje kan voeden
Kan iemand me uitleggen wat voor condensator en weerstand ik nodig heb ?
Volgens een berekening die ik kreeg kom ik uit op een weerstand van 500Kohm en een condensator van 300microfahrat
Dit lijkt mij een erg hoge weerstand voor 5v 1a of zou dit wel kunnen
Alvast bedankt
Welke stroom is 1 Ampére?
Hoe groot de condensator en weerstand moeten zijn hangt af van je schakeling, het type transistor. Op zich is 500kOhm geen heel rare waarde.
Ik zou toch liever een 555 gebruiken.
Het aangesloten LED-gebeuren is getekend zonder voorschakelweerstanden oid., dus je moet dan zelf nog even zorgen dat je LED's op 5V kunnen werken.
Tijd is nu 30 seconden, door de combinatie van de 270kΩ-weerstand en de 100µF-condensator kun je de tijd aanpassen.
Beste sonytech
Ik heb jou schakeling gebouwd
Maar heb op de uitgang van de timer een 5v relais aangesloten zodat ik meer dan 200mA kan trekken
Maar door de trigger 1malig te bedienen blijft de schakeling aan en gaat hij niet na 30 seconden uit
Licht dit aan de schakeling of aan een foutje van mij
http://www.mupload.nl/img/q4ld6yybem8.jpg
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Het schema van Sonytech is OK.
Ik heb wel de indruk dat je voor de timing-condensator een blokje van 100nF hebt gebruikt ipv. een elco van 100µF zoals in het schema. Je krijgt in dat geval een uitgangspuls van 0.0297Sec.
Wat het relais betreft: de 555 kan een relais rechtstreeks schakelen, maar vergeet in geen geval de vrijloopdiode.
Je had in de startpost aangegeven 1A nodig te hebben, dus vandaar dat ik na de 555 een transistor getekend had.
Je schrijft nu dat je een relais gebruikt omdat je meer dan 200mA wil trekken. Betekent dat dan dat je de transistor niet gebruikt en de relaisspoel aangesloten hebt tussen de +5V en pen 3 van de 555? Of heb je de transistor wel gebruikt en zit je relaisspoel op de plaats waar in mijn schema de motor en de LED's getekend zijn?
Hier mijn schakelschema
ik ben er zojuist ook achter gekomen dat ik inderdaad een condensator van 100nF ipv 100µF
en voor de 5v hoofdstroom die door de relais gaat heb ik nog een diode gezet zoals in het schema van sonytech
Ik heb mijn schakeling na gekeken en begrijp het niet helemaal,,
ik heb alles aangesloten zoals op mijn schema en bij de output na de led's en motor een 1N4001 diode toegepast in sper richting
maar als ik de trigger bedien met een eenmalige puls van 5 volt
blijft na 30 seconden mijn relais spanning doorgeven aan mijn output
ik dacht eerst dat het mischien lag aan mijn Condensator van 100µF maar daar licht het niet aan want zelfs na een uur blijft mijn motor en led's aan
Kan iemand mij verder helpen ?
Alvast bedankt mark
en voor als de afbeelding het niet doet
http://www.mupload.nl/img/qeujjphrdvf.jpg
benleentje
Golden Member
maar als ik de trigger bedien met een eenmalige puls van 5 volt
De trigger moet een puls naar de gnd en niet 5V.
Gebruik je ook wel een goede puls schakelaar dus een schakelaar die met 1 keer drukken gelijk terug veert. Je hebt ook schakelaars die blijven ingeschakeld met 1 keer drukken.
Van je relais, waarom is pin 12 aangesloten? Als je ooit er iets achter zet wat spanning behoud dan heb je kortsluiting.
Weet je trouwens zeker dat je de juiste condensator gebruikt? Op je board is dat een elco? Schema heeft er een.
Met al die schaduw is het moeilijk te zien, waarom niet even wat bij gelicht?
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Meet de spanning op pin 5 eens. Die moet ongeveer 3.3V zijn.
Meet dan de spanning over pin 6. Na het indrukken van de startknop moet die langzaam stijgen. Zodra de spanning op pin 6 hoger is dan op pin 5, moet de uitgang terug laag worden, en moet de spanning op pin 6 terug dalen tot bijna 0V.
Allemaal bedankt voor de reacties
ik heb het probleem gevonden mijn relais schakelt niet bij 4.5v die de output van de 555 levert mijn relais schakelt pas bij 5v en dat is mijn probleem
nu kreeg ik dus de hint van school hier een Mosfet voor te gebruiken
Kan iemand mij een goede mosfet adviseren ?
er gaat 5 volt in bij de collector
en moet 5v uitkomen bij de emittor
en hij moet voledig schakelen bij 4v
en ongeveer 2 ampere aankunnen
ben al een uur op internet aan het zoeken maar word er niet wijs uit zijn zoveel soorten en maten
ik bestel zelf alles op elektronica-online.nl maar hier vind ik ook niets
Alvast bedankt
groetjes Mark
Ik denk dat je het jezelf (en ons ook) een stuk gemakkelijker maakt als je eerst eens precies nagaat welke functionaliteit(en) je nodig hebt om je probleem op te lossen.
Pas als je dat weet, dan kan je gaan nadenken over hoe je dat het meest efficiënt kan bereiken.
Ik had een schema getekend waarbij de 555 een transistor aanstuurde, zodat de in de startpost gevraagde 1A geleverd kon worden.
Jij komt dan opeens met een relais op de proppen ipv. de transistor. Daarbij laat je dan ook nog de blusdiode weg, terwijl @pros het advies gegeven had die te plaatsen.
Nu krijg je op school (?!?) het advies een FET te gebruiken en ben je op zoek naar een MOSFET waar 5 Volt ingaat bij de collector en 5 Volt uitkomt bij de collector. Dat je die nergens kan vinden, dat klopt. Er zijn namelijk geen FET's met een collector en emitter, maar wel met een drain en een source.
Voor jouw toepassing maakt het weinig verschil of je een FET gebruikt of een gewone (oftewel "bipolaire") transistor zoals een BD135.
Als je toch een FET wil gebruiken dan is het zoeken op Elektronica Online op zich al een uitdaging, want daar krijg je alleen een lijst met de typenummers van onderdelen en verder helemaal geen informatie over wat het onderdeel is cq. kan.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je denkt dat je het probleem hebt gevonden ! Volgens de datasheet die ik vond is de minimale spoelspanning voor dit relais 3,8V.
Klinkt mij eigenlijk als een school opdracht. Maar ik neem aan geen electronica richting als je denkt dat een MOSFET een collector/emitor hebben. Daar ga je niks op vinden. Er zijn meer dan genoeg schakelfets die door de 5V van een uP worden bediend. Zogenaamde logic level versies. Anders een Fetdriver gebruiken.
Weet je zeker dat je dat relais goed hebt aangesloten en getest of het werkt. (voor het solderen met de weerstandmeting welke ingang NC en NO is en welke de spoel. Klinkt alsof het relais zich zelf blijft bekrachtigen.
Je drukte eerst op de knop , schakelde en dan bleef hij aan. Dat klinkt bij mij namelijk alsof hij wel schakelt maar er iets fout in je bouwsel zit. Maar nu schrijf je dat hij niet schakelt ???
Ik snap alleen niet waarom je het schema van Sonytech niet gewoon hebt nagebouwd. Dat moet gewoon werken. De 555 is al zo oud, vaak gebruikt en zo vergevingsgezind dat een standaard opzet zoals deze eigenlijk altijd werkt.
In het schema van sonytech staat de diode parallel aan de motor. Ik neem aan dat je Led wel een vorm van stroombegrenzing heeft en het kale ledje niet direct op 5V zit.
Omschrijf nu eerst eens de opdracht beter want nu heb je het ineens over 2A ipv 1A.
Ik doe de opleiding elektrotechniek op niveau 3 hier krijgen we niets over elektronica geleerd dat gebeurt op niveau 4 dus vandaar dat ik niet weet wat een mosfet is ik hoorde het van iemand en dacht het te kunnen vergelijken met een transistor
Het is dus ook geen schoolopdracht maar iets wat ik voor iemand wil maken
Het moet een printplaat worden voor een vitrine met bijvoorbeeld 10 knopjes en bij elk knopje moet ik een deel voor 30seconden schakelen
Maar nu moet ook nog tegelijkertijd iets knipperen
Hieronder mijn schema nog zonder waardes die weet ik nu uit mn hoofd
Alles functioneert behalve de transistoren want die gaan niet volledig open bij een spanning die de output van de 555 levert daarom ben ik opzoek naar een transformator/relais/weetikwat wat volledig schakelt bij een spanning van 3v maar en het liefst onder de euro per stuk
Het aantal ampere weet ik niet omdat ik niet weet wat allemaal aan de output van deze print komt te hangen maar dit zullen motortjes of leds worden
[Spoiler] http://www.mupload.nl/img/q1iz1qysc7g.jpg [/spoiler]
Ik hoop dat jullie me begrijpen en me verder kunnen helpen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
.... ben ik opzoek naar een transformator/relais/weetikwat wat volledig schakelt bij een spanning van 3v maar en het liefst onder de euro per stuk
Dan heb ik goed nieuws voor je: een BC547B-transistor schakelt al volledig bij 0,7 Volt en kost maar 4,1 eurocent.
Helaas heb ik ook slecht nieuws, want met de gegeven link krijg ik geen schema te zien.
http://www.mupload.nl/img/q1iz1qysc7g.jpg
Hier nogmaals het schema
En waar kan ik die transistoren kopen ?
@sonytech het nadeel is van deze transistor is dat ik maar 200mA kan trekken ik zou liever rond de 1A willen zitten
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nu wil ik dus het motertje en ledjes 30 seconden laten branden
Dan heb je een hogere spanning en meer stroom nodig. 
Ik zie in je schema de BD239 staan, dat gaat niet werken.
Sonytech heeft het al gezegt, neem een BC547 hier voor.
En je relaispoel staat op de verkeerde plaats, die kan je beter tussen de voeding en je collector hangen met de emitter aan de GND.