Ik ben op het moment bezig met een Monoblock versterker te repareren.
En nu kom ik een onderdeel tegen die moeilijk te verkrijgen is, namelijk deze. Ik ben dus op zoek naar BA10ST regulator. 5 pins TO220
Datasheet: http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets2/12/122688_1.pdf
Of is hier een equivalent voor te vinden of misschien iemand die een vervang schakeling ervoor heeft?
Ander probleem wat ik tegen kom in deze versterker, dat de spoel trilt, en wil deze opnieuw verlijmen. Nu zie ik dat het al eerder is gedaan met een soort van blanke lijm. Maar vraag mij af of ik hier ook gewoon dubbele componenten lijm voor kan gebruiken?
Een spoel (met kern) is geen standaard onderdeel van een versterker. Gaat het soms om auto-spulletjes ?
Heel misschien heeft de versterker zelfs wel een merk en een typenummer.
Dan wordt het voor ons een stuk duidelijker waar we het over hebben.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Of is hier een equivalent voor te vinden of misschien iemand die een vervang schakeling ervoor heeft?
Ja, dit is 1 Ampere instelbare stabilisator een LM317 is een populaire vervanger.
Maar hiervoor is het wel belangrijk wat de uitgang spanning moet zijn.
Heb je een schema of kan je dit herleiden uit het schema?
Het gaat inderdaad om een een auto versterker, maar het is wel een heel hoogwaardige versterker, niet een vermogens stamper maar eentje die prachtig mooi klinkt. Merk: genesis Type: Monoblock. Helaas is er geen schema beschikbaar.
Ik ben op het moment bezig met de voeding zijde, en deze heeft wat probleempjes. Vandaar dat ik opzoek ben naar een BA10ST maar dit is een 5 pins uitvoering.
Uitgangspanning 10 volt, zie hier op pagina 2 en 3, schema en uitgangspanning, http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets2/12/122688_1.pdf
Op 5 februari 2014 18:43:31 schreef Gamma_ed:
Ik ben op het moment bezig met de voeding zijde, en deze heeft wat probleempjes. Vandaar dat ik opzoek ben naar een BA10ST maar dit is een 5 pins uitvoering.
Die is obsolete, het handigste is de boel ombouwen naar een LM317 circuit. Weet je zeker dat die stuk is, die is eenvoudig uit de schakeling te testen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (47%)]
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Ha die Ed, de wikkelingen van de trafo kan je inderdaad weer vastlijmen (doet Genesis zelf ook), maar aangezien de trafo wel warm wordt neem lijm die daar tegen kan.
12V HiFi
Welnee, 60 graden hooguit. Lijkt me geen probleem en eigenlijk denk ik dat Genesis dezelfde lijm gebruikt.
Die BA10ST zit in het remote circuit zag ik, de on/off aansluiting van die regelaar is tevens de remote ingang. Led en fan wordt ook met die 10V aangestuurd. Ga je die vervangen door een normale 3-poot regelaar, dan zal de remoteingang dus meer stroom trekken dan met een BA10ST.
Het is blijkbaar nog niet zo gemakkelijk om iets anders voor te vinden, vanwege de extra schakeling tov een 7810.
Iemand een ideetje? mss een 7810 met minirelais in serie en spoel voor de remote ingang gebruiken?
Sonytech heeft het schema, toch wel erg handig! Dank!
Gisteravond 2 componenten lijm erop gesmeerd, eens kijken of het vandaag niet meer zo piept.
[Bericht gewijzigd door Gamma_ed op (23%)]
Natuurlijk wel, da's geen enkel probleem.
Ik zal straks even tekenen hoe je dat kan doen. Wordt wel vanmiddag dat ik tijd heb omdat even netjes te tekenen.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Heren,
Ik geloof direct dat dit een zeer goede versterker is...
Het is een Mark Alexander ontwerp! Current Feedback design.
Voor het orgineel, kijk hier...
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&…
Mijn 2 cent tussendoor 
O ja, vergeet het bijna, een LM317 gaat het niet redden, de dropout is hierbij te hoog t.o.v. de BA10ST.
Je kan een andere regelaar gebruiken met low dropout eigenschappen van het LM317 type en dan met een transistor de weerstand tussende ADJ en ground kortsluiten.
Ik ken geen directe vervanger voor dit type.
Maar kijk eens bij de regelbare uitvoering van de Linear Technology LT1764A
Deze heeft een shutdown en voldoende stroom capaciteit.
Als ik het goed heb is dit het part nummer voor de regelbare uitvoering in TO220: LT1764AET
Gegroet,
Blackdog
Zie ik dat nou goed? is dit nou echt wat ik moet hebben?
http://www.farnell.com/datasheets/1747230.pdf
order nr BA10CC0WTO220FP-5
http://nl.farnell.com/rohm/ba00dd0whfp-tr/ldo-adj-1-5-16v-2a-hrp-5/dp/…
12V HiFi
Je hebt de fixed voltage 10V variant nodig, daarvan is pin 5 n.c. Maar als je die niet kan krijgen kan je de adjustable er ook wel inklussen met twee weerstanden extra om die 10v te krijgen. http://www.farnell.com/datasheets/1747235.pdf
Helaas is de vaste niet te leveren, en farnel hanteert 50 euro minimale bestelling kosten. De variabele is wel te krijgen, reken zo snel met weerstand verhouding 7/1/
mss toch een 7810 met relais?
Ik heb mijn voeding weer op orde, maar kom dan weer een probleem tegen. Als je de remote vanuit aan stand, weer snel uit en aan zet, duurt het heul erg lang voordat de relay weer aantrekt.
De optocoupler 4N32 heb ik al vervangen voor een 4N37 want die had ik nog liggen, led zijde, meting tussen pin 1 en 2, altijd netjes 1,2 volt. Maar de probleem zijde is dus pin 5, de zener diode 33v die er tussen zit, deze laat niet altijd door. Zou ik deze kunnen vervangen voor een weerstand? (Moet de stroom nog meten door de zener diode)
Indien pin 5 wel spanning krijgt, dan zie je dat de zener diode 39 volt staat weg te snijden. Had dat niet 33 volt verlies moeten zijn? Kan een zenerdiode in waarde verlopen. De ingang van de zenerdiode is dus altijd 63 volt. maar eruit laat te wensen over, soms wel, soms niet.
Grt, Eddy
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Ha die Gamma_ed,
Als je in de datasheets van de 4n32 en de 4n37 kijkt zie je grote verschillen.
De gene die er in zat is een Darlington type, dus zeer hoge versterking (current transfer ratio).
Je kan die niet door een 4n37 vervangen, de transistor aan de uitgang komt nooit goed in geleiding.
Meet de spanning maar eens tussen pin 4 en 5 van de 4n37 als het relais aangetrokken moet zijn.
Ik denk dat dit je probleem is.
Gegroet,
Blackdog
Ik heb het vervangen voor een weerstand, en het werkt nu perfect!
De stroom door de optocoupler en zener diode is idd lager geworden, dit doordat ik het relay vervangen voor eentje met een spoel weerstand van 3k ohm, en voorheen was deze 1 k ohm.
Maar vermoed heel sterk dat de zener niet 100% was, ik heb het nooit eerder meegemaakt, maar als hij dan warm was, wilde hij niet meer opnieuw geleiden.