nou ik zit al een tijdje te denken aan een manier om op het net terug te leveren.. dus als dat nu ineens wel mag.
Henk, dat is het grote verschil waarom ze van de farais afwillen zeker die met 1 tarief.
je verbruikt 100 KW en je levertterug dan draait hij gewoon de anderekant op en evtueel terug , het verschil betaal je of krijg je uitbetaald (dat laatste schijnt een groot probleem te zijn)
Bij de nieuwe meter hebben ze 2 tarieven je betaald een euro, en je krijgt (g)een cent terug
de rest gaat op aan transport en de meest idioote toeslagen.
Artikel 4
e. op afstand besturings- en toepassingsprogrammatuur van de meetinrichting aan te passen,
f. op afstand de levering van elektriciteit te onderbreken en te hervatten,
g. op afstand de levering van elektriciteit te beperken en te hervatten,
Ik heb verschillende mensen bij netbeheerders gesproken en zeiden allemaal dat het op afstand uitschakelen en inschakelen niet mag.
en zoals hun zeggen dat het op de nieuwe meters ook niet mogelijk is om dat te doen.
Wat ze wel kunnen doen is de meter op slot zetten op het moment dat er geen leveringscontract is (zodat het niet mogelijk is de meter in te schakelen), of vrijgegeven worden op het moment dat er wel een contract is. maar de meter zal altijd handmatig ingeschakeld moeten worden uit veiligheidsoverwegingen.
Voor wat betreft de telwerken weet ik niet anders dan dat het er 4 zullen blijven, zal ook niet weten wat voor telwerken en dan nog bij zullen moeten komen.
Tja en waarom 4 telwerken? nodeloos ingewikkeld , gewoon een time stamp mee geven. kan je per minuut afrekenen.Daar bij zou groene stroom meer op moeten leveren dan het kost.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Uit het document van Delta:
Het is technisch niet mogelijk om op afstand een meter in- of af te schakelen, of doorlaatwaardes te veranderen, anders dan via een end-to-end-beveiligd, per meter uniek bericht vanaf het CS. (Centraal Systeem)
In de officiële communicatie van Overheid en Netbeheerders kan ik niet vinden dat op afstand in /uit schakelen en bijwerken firmware niet mag.
Op 10 maart 2014 22:35:40 schreef High met Henk:
met mijn meter MAG ik niet eens terug leveren...
Nee je kan hooguit op 0 uitkomen, maar dan reken ze € 200 voor derest
KWh prijs is niet meer van belang, de bulshit er omheen en die word steeds groter. Ik ga maar eens kijken of ik geen gas kan krijgen rechtsteeks van bij Gasporm inl. transport tot aaan de deur. Tis toch vrije markt economie? stroom maar van china 
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (36%)]
Op 10 maart 2014 22:45:53 schreef High met Henk:
als mijn leverancier iets ziet dat ik teruglever, dan wordt ik afgesloten..
Is dat wel volgens de regelen der wet ? je mag toch tegen woordig overstappen naar wie je maar wilt ? Meterbeheer en aansluiting staan daar helemaal los van. de is ook de grootste veranderin de afgelopen jaren geweest de rest is gegoogel met cijfers.
ja, maar elke leverancier wil dat ej leer betaald voor een kw die je bij hen koopt dan 1 die je teruglevert, doe je dat niet, dan krijg je een niet malse boete..
Bij welke zit je dan ?
De Netbeheerder heeft dus altijd het recht om elk kwartier je meter uittelezen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]
Op 10 maart 2014 20:11:04 schreef Roland van Leusden:
Vraag maar om een kalibratie rapport van jouw slimme meter dan, hebben ze niet.
Hebben ze inderdaad niet. De meters worden in de fabriek wel individueel ingesteld zodat ze binnen de wettelijke toleranties komen, maar er wordt niet van elke meter een rapport opgesteld. Daarvoor is het te veel een massaprodukt.
Op 10 maart 2014 22:11:28 schreef Roland van Leusden:
Pfff hier hangt al 15 jaar een ferraris meter, nooit getest of geijkt.
Worden aan huis ook niet individueel gecontroleerd. Metertypes worden steekproefgewijs gecontroleerd. Die steekproef wordt random genomen. Dat kan betekenen dat je 3 achtereenvolgende jaren een controleur aan huis krijgt, maar het kan ook zijn dat je 50 jaar nooit een controleur ziet.
Wat de ferraris meters betreft, die mogen al heel lang niet meer geplaatst worden. Ik weet niet precies meer hoe lang, maar al zeker 20 jaar. Als je nog zo'n meter hebt zitten, en uit de steekproefcontrole blijkt dat het type nog steeds goed is, dan laten ze hem lekker zitten. Maar als hij eenmaal is weggehaald, dan gaat hij onherroepelijk de schrootbak in.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 10 maart 2014 21:23:43 schreef Ricardo:
[...]
Met het gevolg dat jan en alle man de software in de meter aan past en er idd geen bal klopt van de registraties?
Dat open source onveiliger zou zijn is een veel gehoord misverstand. Dat je in open source software makkelijker fouten en gaten kunt vinden wordt in de praktijk ruimschoots gecompenseerd omdat de 'good guys' die gaten ook vinden.
Of als je die insteek niet gelooft een voorbeeld van hoe closed source op meters kennelijk niet voorkomt dat mensen aanpassingen maken: kilometertellers van auto's.
hoe loopt het in belgie met die slimme meters? ik heb mijn oude teller jaartje terug moeten laten vervangen door een defect (ijzeren staaf tegen het glaasje gevallen en glas was kapot). de meter was zo oud dat ze die niet eens meer hadden. kwam ook uit de bus dat ik een 100A aansluiting had en op papier slechts 40A had. wilden ze niet eens geloven dat die altijd zo is geweest. de binnenkomende kabel mag maar MAX63A leveren (ex-fabrieks gebouw en vroeger mocht dat blijkbaar wel allemaal).
hoe kan ik herkennen of het een slimme meter is? er knipperd om de zoveel seconden wel een groen ledje op. zal vanavond eens een foto nemen daarvan. de ombouw heeft me wel haast 1000€ gekost. eerst ,kwam de tech tijdelijk een andere meter plaatsen voor de veiligheid. ik vroeg dan ook om een dubbeltarief meter te plaatsen erna. kwam een maand later een andere tech de volledige hoofschakelaar/teller unit vervangen, zie ik savonds (na werk) dat die een enkelvoudige heeft geplaats. hebben ze een week later dan langs geweest voor een dubbeltarief te plaatsen.
factuur van dringende interventie, factuur + aankoop van de nieuwe meter, en dan nog een factuur + aankoop andere meter (en mocht dan nog niet eens de oude teller behouden)
2de vraag die ik heb, is het mogelijk een systeem te maken dat je zonnepanelen enkel intern leveren. dus zolang er verbruik is, leveren je zonnepanelen wat ze kunnen, moment dat je meer produceerd dan er verbruikt wordt, moeten ze zelf dimmen. ik wil NIET, absoluut NIET terugleveren. in belgie ga je ook al transportkosten betalen als je terugleverd. dan krijgen ze van mij lekker niks en ga ik gewoon het totaal van de factuur dempen door zelf wat te produceren voor mijn eigen. geen extra kost als 'leverancier' door je zonnepanelen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (20%)]
Op 11 maart 2014 00:02:03 schreef maartenbakker:
[...]Dat open source onveiliger zou zijn is een veel gehoord misverstand.
Open source elektriciteitsmeters zijn zinloos als je niet zelf de software op de meter kunt zetten.
Anders kun je nooit controleren of de software op de meter inderdaad dezelfde is als de source die je van de website van de fabikant/netbeheerder/energieleverancier gehaald hebt.
Andersom zijn meters supersimpel te controleren. Zet alles uit behalve een stopcontact. Zet daarop een (geleende), ge-eikte meter en een waterkoker. Even vergelijken, klaar. Als dat niet klopt kun je met een gerust hart een calibratie aanvragen.
Lastigste is om een geeikte meter te vinden. Maar dat moet voor de gemiddelde CO-bezoeker geen probleem zijn.
Op 10 maart 2014 22:50:19 schreef High met Henk:
ja, maar elke leverancier wil dat ej leer betaald voor een kw die je bij hen koopt dan 1 die je teruglevert, doe je dat niet, dan krijg je een niet malse boete..
Ik krijg evenveel voor elke kWh die ik lever als ik moet betalen voor een afgenomen kWh. Binnen bepaalde grenzen (max 1000kWh meer terug dan afgenomen)
Dat is ruimer dan wettelijk vereist (wettelijk is niet meer terug dan afgenomen, niet meer dan 5000kWh/jaar totaal).
Waarom is jouw situatie anders?
Progger
GMT+1
op zich vind ik de slimme meter niet zo erg, waar ik me zorgen om maak is de beveiliging.
als ze straks steeds vaker gaan meten, weten ze wanneer je op vakantie bent. Eneco mag dat best weten, maar wat als die gegevens op straat komen?
Het zal niet de eerste keer zijn dat een helpdesk-medewerker die tegen een hongerloontje werkt, probeert bij te verdienen door klantinformatie te verkopen.
of wat als er een hack plaatsvind? dat is niet ondenkbaar.
dan heb je ook nog de beveiliging op het apparaat zelf.
als die meter over GPRS werkt, kan ik me voorstellen dat jij zelf een GSM bassistation kan opzetten. die dingen kun je tegenwoordig kant en klaar kopen, en als die niet via een sterke VPN uploaden, gaat jouw meterdata dus gewoon over die ethernetkabel naar buiten.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Andersom zijn meters supersimpel te controleren. Zet alles uit behalve een stopcontact. Zet daarop een (geleende), ge-eikte meter en een waterkoker. Even vergelijken, klaar.
Zo werkt het bij mechanische meters idd, electronische meters waar bij wijze van spreken elke dag andere firmware in kan zitten is een heel ander verhaal. Elke aansluiting elk jaar 50 euro meer laten betalen omdat de meter net op de grens zit is gewoon lucratief.
Energiebedrijven zijn wat dat betreft geen haar beter dan banken, maak het product maar zo complex en ondoorzichtig als mogelijk, dat creert ruimte voor "foutjes" in het voordeel van het bedrijf.
De gemiddelde consument zonder verstand van zaken gaat een dergelijke discussie al niet eens aan, die betaald 50 Euro extra en klaagt dat het leven zo duur geworden is.
KWh prijs is niet meer van belang, de bulshit er omheen en die word steeds groter.
Precies mijn punt.
Op 11 maart 2014 09:19:19 schreef blurp:
Lastigste is om een geeikte meter te vinden.
Inderdaad, nog lastiger te vinden dan een geijkte meter.
Op 11 maart 2014 10:07:57 schreef Roland van Leusden:
Elke aansluiting elk jaar 50 euro meer laten betalen omdat de meter net op de grens zit is gewoon lucratief.
Wat heb je toch tegen energiebedrijven?
Ik heb 33 jaar bij een meterafdeling gewerkt, en er wordt echt niet op de grens geijkt om de klant een poot uit te draaien. Kunnen ze niet eens, want de meters worden bij fabrikage ingesteld, en de meeste meterbedrijven hebben niet eens meer de bevoegdheid om daar iets aan te veranderen.
Dus hou eens op met je ongefundeerde verdachtmakingen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]
Roland van Leusden
KlaasZ
Ik heb ook 1.5 jaar bij een netbeheerder gewerkt, het is niet meer zoals vroeger. Tegenwoordig gaat het niet meer om klanten maar om "share holder" value en winst. En dan praat ik niet over de mensen op de vloer, maar wel over het management daar boven.
Kunnen ze niet eens, want de meters worden bij fabrikage ingesteld, en de meeste meterbedrijven hebben niet eens meer de bevoegdheid om daar iets aan te veranderen.
Met de ferraris meters niet nee, met de huidige meters wel, het updaten van de firmware is zelfs expliciet toegestaan door de overheid.
Dus hou eens op met je ongefundeerde verdachtmakingen.
Ik link naar documentatie van zowel overheid als netbeheerders waaruit blijkt dat het kan en mag. Dat het nu misschien nog niet gebeurt is een ander geval.
De gemiddelde gebruiker heeft trouwens amper voordeel bij de slimme meters blijkt uit duits onderzoek:
Durchschnittliche Zwei-Personen-Haushalte, die zwischen 2000 und 3000 kWh/Jahr verbrauchen, sparen ein Prozent, monetär betrachtet sind das zwischen zehn und 17 Euro pro Jahr.
http://futurezone.at/netzpolitik/datenschuetzer-warnt-vor-fernsteuerun…
Op 11 maart 2014 10:07:57 schreef Roland van Leusden:
Zo werkt het bij mechanische meters idd, electronische meters waar bij wijze van spreken elke dag andere firmware in kan zitten is een heel ander verhaal. Elke aansluiting elk jaar 50 euro meer laten betalen omdat de meter net op de grens zit is gewoon lucratief.
De prijs met 1% verhogen is net zo lucratief, en wel legaal.
Je complottheorie faalt op een paar punten:
- De meter is van het meterbedrijf/netbeheerder, en die krijgt een vast bedrag per meter, ongeacht verbruik. Dus geen motief.
- Als de helft van de huishoudens een slimme meter heeft, en je gaat 10% van een andere (foute) firmware voorzien dan staan er 350000 foute meters in .NL. Als 0.1% van de huishoudens gaat kijken of de meter klopt zijn er ineens 350 mensen die ontdekken dat de meter niet klopt. Dat valt heel snel op.
Op 11 maart 2014 10:18:10 schreef KlaasZ:
[...]Inderdaad, nog lastiger te vinden dan een geijkte meter.
Mijn andere hobby is houtbewerking. Dus mijn meter is geeikt. Op frans eikenhout.
Roland van Leusden
blurp,
Netbeheerders en energie bedrijven hebben nauwe banden en dat is logisch want het was vroeger gewoon 1 bedrijf.
Mijn standpunt blijft dat een "slimme meter" amper voordeel voor de consument biedt en daarnaast een groot aantal mogelijkheden introduceerd kwa monitoring en manipulatie waarvan ik me afvraag of dat wel gewenst is.
Dat dergelijk manipulatie / monitoring idd plaats vindt kan ik niet bewijzen, maar zowel technisch als binnen de regelgeving is het mogelijk en dat is mijn punt van zorg.
Roland,
Dat slimme meters nieuwe mogelijkheden voor problemen geven ben ik met je eens.
Maar de oplossing daarvoor is niet halstarrig vasthouden aan ferraris-meters, of ongefundeerde complottheorien verkondigen.
De opkomst van zonnepanelen, windmolens en WKK geeft een veel gevarieerder aanbod. De opkomst van elektrische auto's geeft interessante mogelijkheden tot buffering.
Dat kun je stom/lelijk/jammer vinden, maar het is een feit dat we niet meer een elektriciteitsnetwerk uit 1950 hebben.
Gevolg is wel dat je slimmere sturing in je netwerk moet hebben (Als het waait en er goedkope windstroom is wil ik mijn boiler tot 80 graden opwarmen. Anders maar tot 60 graden. Als de zon schijnt wil ik mijn auto op mijn werk overdag opladen. Anders doe ik dat thuis 's nachts.)
Daarvoor moet er meer intelligentie, maar ook sturing en registratie in het netwerk komen.
Slimme meters zijn een eerste stap, en de meterbedrijven zijn aan de beurt om te laten zien dat ze dat betrouwbaar en met respect voor de privacy doen.
Qua regels is het redelijk dichtgetimmerd.
Of de overheid die regels controleert en in stand houd (of aanpast als nodig), tsja, als dat je grootste probleem is dan kun je het beste maar in een hoekje wegkruipen. Of in een land zonder overheid gaan wonen. Somalie bijvoorbeeld. Zonnepanelen doen het erg goed daar 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 11 maart 2014 09:19:19 schreef blurp:
[...]Open source elektriciteitsmeters zijn zinloos als je niet zelf de software op de meter kunt zetten.
Anders kun je nooit controleren of de software op de meter inderdaad dezelfde is als de source die je van de website van de fabikant/netbeheerder/energieleverancier gehaald hebt.
Daarvoor hoef je hem toch alleen maar uit te kunnen lezen? Schrijfbeveiliging lijkt me inderdaad wel handig om fraude te voorkomen.
Andersom zijn meters supersimpel te controleren. Zet alles uit behalve een stopcontact. Zet daarop een (geleende), ge-eikte meter en een waterkoker.
Daarmee kan je een domme meter voor ruwweg 1/3 controleren (want je test geen capacitieve en inductieve lasten), maar een slimme voor nog geen procent. Je kan immers nooit alle omstandigheden nagaan die de meter zou kunnen onderscheiden. Software testen is verdraaid lastig omdat je wel eerst alle potentieele grensgevallen in je testcases moet opnemen.
Nou denk ik opzich ook niet dat het grootste probleem van slimme meters in de calibratie zal zitten. Indien de software redelijk foutloos is kan je vast wel met 3 tests volstaan en ben ik het wat dat betreft dus met je eens, maar niet wat het controleren van de rest van de software betreft waar onbekende problemen in kunnen zitten die niet direct met de meting te maken hebben.
Op 11 maart 2014 10:49:22 schreef blurp:
[...]De prijs met 1% verhogen is net zo lucratief, en wel legaal.
In een zogenaamde vrije markt is het helemaal niet zo lucratief om openlijk prijsverhogingen door te voeren.
Je complottheorie faalt op een paar punten:
- De meter is van het meterbedrijf/netbeheerder, en die krijgt een vast bedrag per meter, ongeacht verbruik. Dus geen motief.
Dat maakt het inderdaad lastiger.
- Als de helft van de huishoudens een slimme meter heeft, en je gaat 10% van een andere (foute) firmware voorzien dan staan er 350000 foute meters in .NL. Als 0.1% van de huishoudens gaat kijken of de meter klopt zijn er ineens 350 mensen die ontdekken dat de meter niet klopt. Dat valt heel snel op.
Dat valt toch keurig binnen alle marges? Voor een bedrijf met stakeholders maakt langetermijnbeleid trouwens ueberhaupt niet uit. Helaas. Als energiebedrijven inderdaad de kant van banken opgaan, berg je dan maar.
Overigens denk ik ook niet dat Ferrarismeters zaligmakend zijn, maar de meeste klachten daarover gaan toch over (niet tijdig ontdekken van) verlopen en mankementen. Dat is simpel op te lossen op de manier waarop men dat preventief met watermeters doet.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]
Heb een klein stukje tekst gevonden
E M staat voor energiemaatschappij
Aanbieding van de slimme meter
E M is op 1 januari 2012 gestart met het aanbieden van slimme meters bij haar klanten. In 2012 plaatste ze ruim 250.000 slimme meters in onder andere nieuwbouwhuizen, huizen waarbij een renovatie plaatsvindt en bij klanten die versneld een slimme meter (prioriteitsaanvraag) willen hebben.
Toekomstvaste aansluiting
Tot 2020 biedt Liander aan ruim vier miljoen klanten twee miljoen slimme meters aan.
Klanten die een slimme meter van het E M geplaatst krijgen, hebben bij vertrek van de monteur een meterkast die klaar is voor de toekomst. Alle werkzaamheden in de meterkast waarvan we nu al weten dat deze in de komende jaren moeten worden uitgevoerd, worden nu, op het moment dat de slimme meter wordt geplaatst, in één keer uitgevoerd. Dit vergroot, naast de veiligheid van de meterkast, ook de kwaliteit van de aansluiting waardoor er relatief minder storingen zullen plaatsvinden.Eigen mobiel telecommunicatienetwerk
Het E M verwacht in 2016 een slimme meter (DSMR 5.0) én een slimme meterketen aan te bieden waarmee via het eigen een mobiele telecommunicatienetwerk (CDMA technologie) kan worden gecommuniceerd. Hierdoor nemen de kosten af ten opzichte van de huidige GPRS oplossing. Daarnaast wordt verwacht dat de slimme meter in de toekomst goedkoper gaat worden.
Ambitie
E M ambieert om in 2020 bij 80% van haar klanten een slimme meter te hebben geplaats en dat zij enthousiast zijn over het inzicht dat ze hiermee krijgen in hun energieverbruik, opwek en teruglevering. Dit wordt het eindbeeld genoemd en is uitgeschreven in de meteringstrategie. De strategie is vertaald in een film. Hierin wordt beschreven hoe de E M en zijn klanten tot aan 2020 omgaan met de slimme meter. Naast de net genoemde doestelling zijn de belangrijkste punten uit deze strategie:
•De totale kosten gedurende de gehele levenscyclus van de slimme meter zijn gelijk of lager dan bij andere Nederlandse netbeheerders.
•E M gaat haar energienetten digitaliseren zodat onze klanten nu en in de toekomst zo min mogelijk te maken krijgen met storingen (leveringszekerheid).
•Procesverbeteringen faciliteren bij energieleveranciers, andere marktpartijen en onszelf.In de film komen daarnaast een aantal belangrijke pijlers terug:
•zorgvuldige klantbenadering;
•goede in- en externe samenwerking;
•kwalitatief hoogwaardige en efficiënte uitvoering van de meterplaatsingen;
•de meter- en systeemtechnologie;
•de daaraan gekoppelde aanbesteding/sourcing;
•het beheer van het meterpark.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
joopv
Golden Member
Dit is een leuk topic. Grappig om al die privacy fanaten tekeer te zien gaan.
Er wordt niet rationeel over gedacht. De mensen die zo tekeer gaan op de (eventuele) inbreuk op privacy vanwege een slimme meter zijn vaak dezelfde mensen die zonder blikken of blozen hun oude belasting/pensioen/bank/verzekerings papieren met het oud papier aan de straat zetten... Om maar wat te noemen.