die meters hebben de optie om op afstand uit te schakelen. dit is in de software uitgezet, maar de hardware zit er nog wel in.. een farraris meter had dit niet nee, maar deze prullen wel..

Sorry hoor, maar ik ben nog niet mee. Als de meter een mogelijkheid heeft om af te schakelen, dan moet er dus een harde schakelaar in zitten. Daar geloof ik niks van. En uit de tijd dat ik zelf nog in de meters zat herinner ik me dat dat ook helemaal niet mocht.

Heb net een beetje op google zitten rondkijken, en kan er ook helemaal niks van vinden.
Kun je een merk/type geven waar dit toch in zit?

http://tweakers.net/nieuws/94778/slimme-energiemeters-worden-volgend-j…

de oude slimme meters hebben dit nog dus. de nieuwe miss ook wel maar die kan zowel softwarematig uitgeschakeld zijn als hardwarematig. als het alleen software matig is kan het probleem toch nog ooit problemen gaan geven..

Een Landis en Gyr meter bij een kennis heeft de optie om op afstand uitgezet te worden. Deze is bij hem niet gemonteerd.

Dit voor klanten die gewoon erg slecht met betalen zijn, en dus lik-op-stuk beleid moeten hebben om in te zien dat ze gewoon moeten betalen.

Nu is het volgens mij zo dat er in Nederland wetgeving is dat je zo iemand dan niet zomaar zonder stroom mag zetten. Dus deze optie is voor andere landen beschikbaar waar dat wel mag.

Ik heb een ISKRA en die kan je zelf ook uitzetten volgens het boekje wat ik erbij kreeg. Wel handig als je geen hoofdschakelaar hebt.

Linkje: https://www.enexis.nl/Documents/diversen/iskra-algemeen.pdf

Interessante info. Dat betekent dat de inzichten dus zijn aangepast sinds ik met pensioen ben.

Er staat nergens in het document dat de schakelaar een scheidende functie heeft, deze kun je dus niet als hoofdschakelaar gebruiken.

Uitzetten is 1. Maar als ze hem op afstand uitkunnen lezen, kunnen ze dan ook op afstand nieuwe firmware flashen? En dus evt later de functie terug "aan" zetten ?

Wat maakt het allemaal uit ? Het zou gebruikt kunnen worden in geval van wanbetaling. Maar dan zijn er nog een heleboel andere stappen die gedaan worden voordat overgegaan word tot afsluiting. En als je in dat stadium zit, dan ben je desperaat, en dan overbrug je die meter. Zodat de netbeheerder weer een volgende stap doet, en de kabel buiten afsluit. En ja, als je in een galerijflat woont, met kabelstrengen, kunnen ze je ook afsluiten.
Die kill functie is uitgezet, en zoals ik hier al uiteenzet, winnen ze niet veel om het weer te activeren. Er zijn andere manieren.

het gevaar van het uitschakelen van die meter heeft niets met de netbeheerder te maken, maar met evt hackers. dat de netbeheerder een wanbetaler afsluit zal de meeste wat.

leestip
Blackout van Marc Elsberg.
Gaat nu net over het uit kunnen zetten van meters....

Weet je waarom je zo een ding niet wilt hebben

@Jinny,

Of juist wel, nooit meer klagen bij de buren over herrie :-).

>
> Tell node 2355CL48 quit
> -Device OFF

:+

Tweede mogelijkheid inderdaad.. :)

Als jullie de Tweakers link die testman plaatste hebben gelezen dan zou onderstaande alinea ook gelezen moeten zijn:

Het kabinet heeft wel besloten om de 'kill switch' uit de energiemeters te verwijderen. Die zou het mogelijk moeten maken voor netbeheerders om een energiemeter op afstand uit te schakelen, maar volgens het kabinet is er een te groot risico dat hackers de functionaliteit zullen misbruiken. Op energiemeters die al zijn uitgerold zal de kill switch waar mogelijk via een firmware-update worden uitgeschakeld.

(Artikel van 11 maart 2014).

Dus de doemscenario's over het op afstand afschakelen zijn dan onnodig. Alle sites die wel schetsen dat de meter op afstand uitgeschakeld kunnen worden zijn waarschijnlijk gebaseerd op oudere informatie over de eerdere generatie meters.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (11%)]

Dat ze de mogelijkheid om de kill switch te bedienen uit de firmware halen is een goede zaak. Maar waarom maak ik me dan ineens zorgen over de mogelijkheid om remote de firmware te upgraden?.....

@ REW, spot on! het is een wassenneus veiligheid dus. Als je van afstand firmware aan kan passen is alles mogenlijk.

Dan is je meter opeens ook niet meer uitgezet, maar stuk gegaan >:)

En als hetzelfde gebeurt door een hardwaredefect, bijvoorbeeld het Senseosyndroom, dan ben je sowieso ook de Sjaak.

Je kunt waarschijnlijk een firmware maken die een extra subroutine heeft om de update mogelijkheid uit te schakelen. ;)

Op 16 mei 2015 10:26:34 schreef rew:
Dat ze de mogelijkheid om de kill switch te bedienen uit de firmware halen is een goede zaak. Maar waarom maak ik me dan ineens zorgen over de mogelijkheid om remote de firmware te upgraden?.....

Geen idee. Recent bleek dat iedere app-maker die belooft een "gedragscode" te respecteren toegang krijgt tot alle gegevens van alle slimme meters. Rechtstreeks van de netbeheerders zelf.

Als de netbeheeder de gegevens zo makkelijk (bijna) op straat gooit, maak ik me geen zorgen meer over de firmware. Elke beveiliging daarop is een vlag op een modderschuit.

Wat moet ik me voorstellen bij zo'n kill-switch? Ik bedoel fysiek. Zit er soms een relais in?

Dan verwacht ik eerder een SSR

Ik dacht dat een SSR vermogen dissipeert evenredig met de stroom die loopt. (kan het mis hebben hoor)
Als je nou een groot huis hebt en veel stroom verbruikt wordt de energiemeter loeiheet. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Op 2 februari 2009 00:53:21 schreef Sine:
Over een beetje triac valt in geleiding iets van 1V

Als je een meter hebt van drie fasen, 3 x 16A
Dan kan maximaal 48W worden verstookt in de meter. Dat gaat niet lang goed denk ik.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op (39%)]

er zal een pulsrelais inzitten. kost geen houdstroom die de klant moet betalen uiteindelijk..

een ssr is een nutteloos ding hier, kan alleen ohmse lasten aan. niet erg geschikt voor in een kwh meter..

Dus als je het spreekwoordelijke KLAK hoort in de meterkast dan ben je de pineut :)

Op 18 mei 2015 22:59:16 schreef NordRack2:
Dus als je het spreekwoordelijke KLAK hoort in de meterkast dan ben je de pineut :)

Ach in de woonkamer gaat het licht uit, maar de grootverbruikers zoals de groeilampen kunnen ze er niet mee uitzetten. :-)