etsen

hee

was vanmiddag bij de conrad ff een printje en ontwikkelaar en etsmiddel halen. maar ze mochten het niet meer verkopen ivm dat er duitse opschrift opzat zei de verkoper.
weet iemand in enschede of almelo waar je dit nog wel kunt halen?

vr grt

mark

Wat is dat nou weer voor verkoop kolder.

Zeker omdat wij hollanders dat niet kunnen lezen?????????

Ik woon niet in die omgeving maar vind dat echt weer een CONRAD actie. :):):):):):):):)

GR Richard.

ja ik was zondag lekker alles aan het voorbereiden printlayout, hoe moet ik etsen? wat moet halen? hebben ze het niet meer. op internet staat er nog steeds trouwens nog steeds op.

[Bericht gewijzigd door mark m op maandag 25 oktober 2004 16:17:15

Wegens strenge mileu wetten mag het spul niet meer verkocht worden. of ie dat niet wil vertelen of omdat ie het niet wist blijft natuurlijk de vraag.

wel slecht trouwens :P

Nu maar een andere manier zoeken om te etsen.
Het spul zal al maar moeilijker te verkrijgen zijn.
Michel:)

Si vis pacem para bellum.

Fijn etskristal toch niet ???? Ijzer3 Chloride wel.

Of toch allebei??

:(

Ammoniumpersulfaat (fijnetskristal) is hier nog bij elke elektroboer te krijgen.

ik zal morgen eens naar explorer in almelo gaan. iemand anders nog iets in enschede misschien?

Hallo,

Explorer elektronica in Almelo. Meer info: www.dos.nl

Op 25 oktober 2004 17:05:05 schreef mark m:
ik zal morgen eens naar explorer in almelo gaan. iemand anders nog iets in enschede misschien?

oke ben dus net te laat, je bent er zelf al achter :-)

Groeten

Ijzer3cloride is inderdaad sinds de laatste milieueisen verboden. Het mag dus helemaal niet meer verkocht worden. Fijnetskristallen (ammoniumpersulfaat ed) zijn met eerdere milieueisen al belast. Daardoor kost een zakje voor een literoplossing 10 euro. Het mag echter nog wel verkocht worden.

Als je gaat beginnen met etsen raad ik je daarom aan hetzelfde te doen als ik, begin met een methode die nog goed te verkrijgen is: de zoutzuur + waterstofperoxide manier.

Op 25 oktober 2004 15:46:02 schreef mark m:
hee

was vanmiddag bij de conrad ff een printje en ontwikkelaar en etsmiddel halen. maar ze mochten het niet meer verkopen ivm dat er duitse opschrift opzat zei de verkoper.
weet iemand in enschede of almelo waar je dit nog wel kunt halen?

vr grt

mark

he mark

ik woon in almelo en daar zit bij het politiebureau, en elektronicaboer (ertegenover op het hoekje)

[edit]
ik ets nooit dus het zou kunnen dat ze het daar ook niet verkopen

Op 25 oktober 2004 17:28:32 schreef Bliksem:
Ijzer3cloride is inderdaad sinds de laatste milieueisen verboden. Het mag dus helemaal niet meer verkocht worden. Fijnetskristallen (ammoniumpersulfaat ed) zijn met eerdere milieueisen al belast. Daardoor kost een zakje voor een literoplossing 10 euro. Het mag echter nog wel verkocht worden.

Als je gaat beginnen met etsen raad ik je daarom aan hetzelfde te doen als ik, begin met een methode die nog goed te verkrijgen is: de zoutzuur + waterstofperoxide manier.

Ammoniumpersulfaat kost hier 2.95 voor een zakje waarmee je 1 liter aan kan maken.

Ik heb gezocht naar de spullen voor zoutzuur+waterstofperoxide, maar de oplossingen zijn hier alleen in 3% te krijgen.

Op 25 oktober 2004 17:05:26 schreef Datron:
Hallo,

Explorer elektronica in Almelo. Meer info: www.dos.nl

goeie tip!! jammer dat er geen prijsen bijstaan.

Op 25 oktober 2004 17:31:05 schreef cociedecooc:
[...]
he mark

ik woon in almelo en daar zit bij het politiebureau, en elektronicaboer (ertegenover op het hoekje)

[edit]
ik ets nooit dus het zou kunnen dat ze het daar ook niet verkopen

volgens mij is dat explorer(weet het niet cker kijk orgen wel ff)

Op 25 oktober 2004 17:28:32 schreef Bliksem:
Als je gaat beginnen met etsen raad ik je daarom aan hetzelfde te doen als ik, begin met een methode die nog goed te verkrijgen is: de zoutzuur + waterstofperoxide manier.

vertel eens wat mee over hoe in z'n werking gaat en waar je het kunt kopen.

mark

Op 25 oktober 2004 19:25:03 schreef mark m:
[...]

goeie tip!! jammer dat er geen prijsen bijstaan.

[...]

volgens mij is dat explorer(weet het niet cker kijk orgen wel ff)

klopt is explorer

[...]

vertel eens wat mee over hoe in z'n werking gaat en waar je het kunt kopen.

mark

Op 25 oktober 2004 19:25:03 schreef mark m:
volgens mij is dat explorer(weet het niet cker kijk orgen wel ff)
mark

Ja klopt dat is Explorer jah

oké dan morgen eens een beetje van shit halen en dan etsen met die handel. kheb zo een voorgevoel dat de eerste paar keer gaat mislukken. maar goed

bedankt voor de service!!

Op 25 oktober 2004 20:01:14 schreef mark m:
oké dan morgen eens een beetje van shit halen en dan etsen met die handel. kheb zo een voorgevoel dat de eerste paar keer gaat mislukken. maar goed

bedankt voor de service!!

graag gedaan :P

Op 25 oktober 2004 20:01:14 schreef mark m:
kheb zo een voorgevoel dat de eerste paar keer gaat mislukken.

Ja dat had ik wel jah. Ben er achter gekomen door gewoon te proberen. Eerst veel proef stukjes maken en experimenteren met de belichtings tijden. Veel succes

Ik heb laatst nog gewoon ijzer3choride gekocht.

besteld bij eilander electronics in ede. Zie hun website:
http://www.eilanderelectronics.nl

Op 25 oktober 2004 19:25:03 schreef mark m:
vertel eens wat mee over hoe in z'n werking gaat en waar je het kunt kopen.

Tip: Neem een kijkje bij de artikelen hier op CO :)

Wie is een ander om te bepalen wat jij wilt doen?

Jullie vergeten TessaTronic in Hengelo !

grtz

ST

Anoniem

ik heb me al vaker verbaast over echte conrad acties en uitspraken conrad is een electronica winkel in nederland kan vrijwel elke electronica winkel ets middelen en ontwikkelaar verkopen BEHALVE conrad want die moeten weer speciaal zijn

Als ik naar een willekeurige goede electronica winkel ga kan ik van alles krijgen op gebied van etsen ontwikkelen en printplaat techniek conrad verkoopt dan wel printplaten en dergelijke maar middelen om printen te bewerken zijn ineens verboden ? JEAH RIGHT

zo ook over hun nieuwe policy LEVERING BINNEN 48 UUR

kijk maar op de voorpagina en in het begin van het boek het staat er dik opgedrukt dus ik bestel afgelopen zondag iets bij conrad krijg ik een mail terug met daarin de geschatte levertijd van 3 tot 5 werkdagen

HUH?

Het was toch 48 uur of ben ik nou blind dus ik belde afgelopen maandag conrad op en legde mijn probleem voor heb ik zo'n tikteef aan de lijn en die verteld me dat het helemaal geen 48 uur kan zijn omdat alles uit duitsland moest komen

Muts ik kan zelfs in america wat bestellen en met 24 uur thuis hebben en dan zou duitsland langer moeten duren ? ga toch weg dus ik heb opgehangen

Een uur later weer gebeld in de hoop dat ik een ander persoon aan de lijn kreeg die mij wist te vertelle ndat het nogal druk was en dat het daarom langer kon duren TUURLIJK

48 UURS LEVERING ? jah vergeet et maar ik heb dat ding nu nog nie

Tip:
Je kunt ijzerchloride ook zelf maken (onderhouden). (wel voorzichtig doen he!)
Je doet gewoon fijn ijzer (liefst poeder) in zoutzuur, verkrijgbaar bij iedere bouwmarkt. dit gaat bruisen (komt waterstofgas vrij, dus buiten doen in open schaaltje).
Dan krijg je de reactie:
FE + 2 HCL --> FE(II)CL2 + H2(brandbaar!)
Je hebt nu ijzer(II)chloride en daar kun je nog niet mee etsen.
Je kunt het wel verder oxideren met zuurstof in zuur milieu (dus er moet nog zoutzuur aanwezig zijn) tot FE(III)CL3. Dus je kunt er gewoon lucht doorheen borrelen.
ofwel:
4 FE(II)CL2 + 4 HCL + O2 --> 4 FE(III)CL3 + 2 H2O

En nu kunnen we etsen!

Daarbij wordt het FE(III)CL3 weer gereduceerd tot FE(II)CL2
En inderdaad! Die kun je weer oxideren naar FE(III) met zoutzuur en zuurstof. Zo doe je veel langer met je ijzer(III)chloride badje. Gewoon zoutzuur toevoegen en af en toe lucht doorborrelen. Zo kun je je uitgewerkte etsbadje weer tot leven wekken.
(liefst alle reacties verwarmen, dan gaat het sneller, en nee niet in de magnetron want dan gaat ie roesten van het zoutzuurgas)

Wel OPPASSEN! Zoutzuur en ijzer- en koper-zouten zijn heel slecht voor je ogen en andere lichaamsdelen als ook voor je kleren. Maarja als je met hoogspanning kan omgaan moet dit ook wel lukken, niet?

P.S. IJzer(III) chloride kan ook heel goed roestvrijstaal etsen. Dus dat geeft doffe vlekken of zelfs etsputten op moeders aanrecht die je niet meer wegkrijgt. Dus niet op het aanrecht experimenteren graag.

[Bericht gewijzigd door la la lampje op vrijdag 19 november 2004 14:09:16