Dit is mijn trafo:
Ik neem dus aan dat de lamellen in het midden de shunts zijn. In principe kan ik deze er natuurlijk uithalen, maar de vraag is dan, hoeveel? Hoe kan ik de stroom van de trafo meten na het verwijderen van een shunt? Ik heb geen amperetang ter beschikking, alleen een standaard multimeter.
secumdair niet
of je moet een stervensduur ding hebben. lijkt me leuk gezicht, 8kv oid. door je multimeter
Mja, omdat een multimeter in stroommeting een hele lage weerstand heeft zal er geen 8kV over komen te staan als het overige circuit hoogohmig is. Hoe kom ik alleen aan iets hoogohmigs (maar <100kohm, om max stroom uit de trafo te krijgen) dat bovendien ook nog eens meer dan 500W kan verstoken?
de verhouding tussen het opgenomen primair en secondair blijven toch hetzelfde ?
dan moet je gewoon meten hoeveel je nu primair opneemt en je weet al hoeveel hij secondair kan leveren dus dan kun je de verhouding uitrekenen. dus als je dan de shunts ertussen uithaalt word er ook meer stroom primair opgenomen dan kun je met de verhouding uitreken hoeveel er secondair kan lopen.
(tenminste dit denk ik ben op dit moment niet helemaal helder.)
Hee, das idd wel een goed idee. Je denkt iig helderder dan ik
Goh dat ik daar niet eerder aan gedacht heb... OK, dan ga ik morgen eens even een paar shunts er tussenuit tikken. Ik ga voor iets tussen de 30-40% extra vermogen. Voor de korte tijdsduur dat de NST aanstaat (tot nu toe nog nooit langer dan een halve minuut) moet dat makkelijk kunnen.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
MM moet eigelijk wel kunnen, secondaire amperage meten met een suffe multimeter. Als je maar met je fikken van de multimeter afblijft gedurende de meting. En zorgt dat er niks om de meter heen is van ander potentiaal, aarde ed.
Goed geisoleerd opstellen dus.
Volledig zonder shunts zorgt de secondaire van 4,6 kOhm al dat de stroom niet groter kan worden als 1,7 A.
Je moet niet echt gehecht zijn aan de mulitemeter en er zeker van zijn dat hij op AC amperemeting staat 
Geen enkele garantie op deze wijsheid, opgeblazen multimeters en eventuele verwondngen en erger zijn op eigen risico 
Ik heb nog wel een oudje liggen, dan test ik het daar wel mee. Dan loop ik iig niet het risico mijn goede multimeter op te blazen.
edit
ik zie net dat die oude MM geen wisselstroom aankan, alleen DC stroom. Daar heb ik dus niet zoveel aan. Maar ik zat ook nog ff verder te denken he. Als je de NST dus kortsluit met een amperemeter zodat de maximale stroom gaat lopen, wat gebeurd er dan precies met het voltage en het vermogen?
Is het niet zo dat de kortsluitspanning van de trafo vele malen lager is dan de 8kV nominaal? En waar gaat de 500W aan vermogen heen? Volgens mij wordt dat allemaal in de secundaire wikkelingen verstookt. Dat kan toch niet echt lang goed gaan lijkt me?
[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op ]
ArjanEmm
Ik zou even wachten met die shunts wegtikken, killerb. Meer vermogen is niet perse langere streamers.
Ga eerst eens stemmen en haal het optimale hier uit.
200 bps is bij mij echt max met een statische vonkbrug.
Kan bij jouw anders zijn natuurlijk.
Als ik er dan meer vermogen in gooi neemt de vonklengte af door dat de vonk in de brug niet goed meer dooft. Nog meer vermogen en de vonkbrug brandt constant en er zijn niet of nauwelijks streamers meer.
Dus een grotere primaire capaciteit of een draaiende vonkbrug met veel bps 
Een beetje mierenneuken misschien, maar streamers zijn ontladingen de lucht in. Groundstrikes of ontlading naar aarde is toch wel wat anders. Streamers kunnen iedere bang uitgroeien naar bijv. een geaard punt en vervolgens een veel langere groudstrike geven als mogelijk met het voltage wat de spoel opwekt. Bij streamers is er een grote weerstand tussen aarde en de toroid. secondaire resonantie blijft heel lang door gaan, terwijl de streamer oplicht. Bij een groundstrike is alle energie direct uit het systeem en alle resoantie stopt direct.
Mijn uitleg van de werking van tesla's in de vorige thread op pagina 2 en 3 geven misschien wat meer duidelijkheid.
Bij streamers is het blussen van de vonkbrug heel belangrijk.
Als je je spoel wil testen is het handig om het aardpunt zo te plaatsen dat er maar af toe strikes naar aarde zijn. zo kun je goed verschil zien in veranderingen die je maakt.
Edit:
De waarde op een NST zijn beide maxima.
Een 8 kV 50 mA NST levert of 8 kV zonder belasting of 50 mA kort gesloten. Anders als normale trafo's dus.
De VA van de trafo is typisch 2/3 keer het opschift zegmaar, dus 2/3 * 8000 * 0,050=266 VA
okee ik heb mijn nst uit het teer. tenminste tot op de spoelen. wast is nu de beste manier om dat weg te krijgen gewoon weken in benzine ?
ArjanEmm
http://forum.4hv.org/index.php?board=18;action=display;threadid=648;st…
Een thread over de isolatie verwijderen, shunts verwijderen en hoe te meten met een multimeter 
Of zoek met google op pupman.com
depotting
zojuist een nieuwe seconaire spoel gewikkeld voor een sstc.
1000 windingen 0.1mm op een 4 cm pvc buis is wel mooi gelukt. dit weekend de sstc afmaken (coil zelf) aansturing doe ik later.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Wow, das wel klein zeg, 0.1 mm, is dat niet verschrikkelijk vaak gebroken?
Ik heb trouwens vandaag een tv gevonden dus heb ik een tweede flyback.
valt heel erg mee ik heb het op mijn grotere tesla ook zitten (1500 windingen) is nog geen 1 keer geknapt.
tenzij ik het doortrok maar dat was expres dus.
dit is best leuk http://hot-streamer.com/srward16/HVpulser.htm
http://hot-streamer.com/srward16/
kan iemand mij vertellen wat een veriac is
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
ik denk dat je een variac bedoelt.
dit is een regelbare transformator waarmee je meestal het voltage kunt regelen van 0 tot 230 volt.
google anders maar is naar variac
Hee Jorrit, ik weet nu eindelijk waar die diepvrieszakjes vandaan kwamen. Van de Lidl. Mn ma had het verkeerd onthouden, maar ze kwam ze vandaag toevallig weer tegen bij het doen van de boodschappen. Kostte 2 euro voor 75 zakjes op ongeveer A4 formaat. Mocht je dus nog op zoek zijn...
oh, variac = "variabele AC", oftewel een instelbare wisselspanning, meestal tussen de 0 en 240V~ ongeveer.
[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op ]
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
let wel op ik dacht dat een variac in de meeste gevallen een autotrafo is, dus niet galvanisch gescheiden van het lichtnet
hmm ik zit met een probleem
ik heb de spoel voor de sstc (zoals hij op de site stond) ingevoerd in de excel sheet.
nu blijkt dat als ik 4 cm buis neem de verhouding tussen hoogte en dikte niet goed is met 0.1 mm draad.
dus ik zit hier nu met een waarschijnlijk slecht functionerende spoel. agjah moet ik maar weer een andere zoeken heb nog zon 200 meter draad over dus
oke mijn nst is nu echt helemaal dood. van een van de secondaire spoel zijn een aantal windingen helemaal kapot enigste manier is om hem helemaal opnieuw te winden.
dus dat word zoeken naar een nieuwe
als iemand hier nog een nst heeft of ziet van 50 mA zou hij dat dan willen zeggen.
net een monitor gemold zat een joekel van een flyback in en ook nog een andere trafo waar op stond warning high voltage
Staat jammer genoeg geen merknr oid op
zou het ook niet weten is net zoals waarom heet een transistor transistor
maar das een beetje offtopic duzz
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Op 30 oktober 2004 22:28:43 schreef Electrogek:
zou het ook niet weten is net zoals waarom heet een transistor transistormaar das een beetje offtopic duzz
Transistor komt van resistor en van het feit dat de stroom "transfered" trough kan geregeld worden...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Wat is de hoogte en breedte van jou flyback elektrogek?
Deze twee zeggen al veel of de uitgangsspanning veel hoger is dan een andere.
Is het trouwens een gelijkgerichte of een wisselspannings flyback (dus met of zonder diode)
Ik vind het namelijk wel jammer dat die van tegenwoordig allemaal gelijkgericht zijn en dus voor die plasmabol dingetjes niet werken.