Ik heb een paar jaar geleden al eens een tweetal tesla coils gebouwd wat me aardig gelukt is al zeg ik het zelf
Die heb heb ik letterlijk met troep uit de rommeldoos in elkaar gezet en waren daardoor niet echt optimaal ( veel te lange secundary en geen topload )
Het lezen van dit ( en de voogaande ) topics heb ik weer zin om een coil in elkaar te bouwen, maar nu leg ik de lat een stukje hoger, geen 'mad scientist' vonkbrug en 8kV trafo meer maar een oscillator met een electronen buis.
Ik heb op ebay een paar leuke HF buisjes gescoord, een 811 en een 813, meer dan genoeg power dus 
bij jan wuesten in duitsland heb ik een paar 500pF hoogspannings condensatoren besteld. ( http://www.die-wuestens.de/)
De secundaire heb ik gewikkeld op een glazen buis die waar ooit watedicht een 8W tl buisje gezeten heeft, als wikkeldraad heb ik verzilverd met teflon geisoleerd draad gebruikt ( geen idee welke diameter )
Als top isolator heb ik een klassieke 16A smeltzekering gebruikt waarop ik een schroef gesoldeerd heb ( smeltdraad uiteraard weggehaald ) dit omdat bij mijn eerste coil pvc op een gegeven moment toch doorsloeg onder het hoogfrequent geweld.
Als je twee functie generators en een scope hebt kun je heel eenvoudig het resonantie punt van je spoel bepalen. De eerste generatpor laat je een driehoek van 50 Hz produceren, hier mee stuur je het X kanaal van je scoop en de sweep ingang van de 2e funtie generator, de outpu van de 2e generator hang je via een 33k weerstand aan het y kanaal van je scope en daaraan knoop je de bodem van je secundaire spoel. Zo heb je *bijna* een spectrum analyser 
Mijn resonantie freq zit op 590kHz
En dat levert je dan dit plaatje op
En nu kun je ook heel goed zien wat voor invloed de capaciteit van de topload heeft.
Filmpje
Meer als ik de onderdelen binnen heb ...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
@ elektrogek: hoe ik kan herkennen dat hij gelijkgericht iS?
Powerlabs.org staat dat, 'flybacks with the focus and intensity control built in. Some don't even have the...' Daarvoor staat dat al deze types gelijkgericht zijn (en daar die van jou 2 van die potmetertjes aan de zijkant heeft geeft dat aan dat die gelijkgericht is (je had gisteren op msn zo'n foto der van gestuurd))
@ Sine: dit is inderdaad een heel ander maar wel leuk idee en het zou ook mooi zijn als het gaat werken.
@ sine
je coil ziet er al wel mooi uit veel succes ermee.
ik heb al eens rond gebeld en kan nu wel aan een oude nst komen via een bedrijf ik moet vandaag weerbellen dus.
hmm heb nu een nst gekocht morgen ff ophalen
8 kv 50 mA kost me 35 euro met speciale neon kabel erbij.
wel redleijk prijzig maarjah als ik er 1 via marktplaats haal kost het me nog meer met verzendkosten. er was trouwens 1 bedrijf wie er 150 euro voor vroeg.....
is er trouwens een manieer om het filter te testen aangezien ik 10 k weerstanden gebruik inplaats van 1 k of maakt dat niet uit
wil namelijk niet nog een nst naar de maan helpen
Hee sine, dat ziet er goed uit! Heb je nog filmpjes van de coil in actie? Wat voor voeding had je er eigenlijk bij? Als ik het goed begrijp wil je nu een soort van sstc gaan maken met een elektronenbuis?
Jorrit, 35 euro voor die trafo vind ik best veel, maar ja, iig beter dan 150 
Die 10K is bedoeld voor een laagdoorlaatfilter toch? Meet gewoon even met je functiegenerator welke frequenties erdoor gaan. De 10K zorgt voor nog betere demping van hoge frequenties, maar misschien ook onbedoeld voor de 50Hz. Hangt een beetje af van je C waarde.
oke bedankt. ik ga wel eens kijken voor het filter. moet eerst nog reactie krijgen van baco en een condensator gaan bouwen.
ik heb iets van 20 bedrijven gebeld hier in de buurt maar dit was echt het goedkoopst helaas. op marktplaats zie je ze ook nauwelijks en op ebay ook niet veel dus en dan krijg je nog weer de verzendkosten erbij van meestal zon 7.50 tot 10 euro dus.
ik hoop dat ik de onderdelen deze week of volgende week krijg dan kan ik tenminste mijn tesla weer is aanzetten aangezien hij net afgesteld is
foto's zullen volgen
Op 1 november 2004 21:24:24 schreef KillerB the Supreme:
Hee sine, dat ziet er goed uit! Heb je nog filmpjes van de coil in actie? Wat voor voeding had je er eigenlijk bij? Als ik het goed begrijp wil je nu een soort van sstc gaan maken met een elektronenbuis?[snip...]
Nee nog geen actie shots, ik heb de condensator en de buizen nog niet binnen, de secundaire is (nog) alles wat ik heb, hopelijk meer ergens deze week
ik heb mijn nieuwe nst. is wel een mooi model niet ingegoten maar met een behuizing wie ik zo los kan draaien.
ik laat hem alleen nog wel ff in zijn behuizing zitten. nu is het nog wachten op de bestelling van baco en moet ik nog maar is een condensator gaan bouwen + een c meter.
Robbes, dit voegt natuurlijk helemaal niets toe aan deze discussie. Als je niets over het onderwerp te melden hebt, plaats dan geen reactie aub! Het is niet de eerste keer dat je dit doet.
[MOD-EDIT]
inderdaad ik verwijder het bericht
alle andere nutteloze berichten zijn ook weg
[/MOD-EDIT]
@Jorrit: ik zou de trafo eerst in de behuizing laten. Achteraf had ik mijn trafo ook liever niet losgehaald, maar ik heb het destijds uit voorzorg gedaan. Maar het bracht een hoop problemen met zich mee.
Een C meter heb ik laatst zelf gemaakt. Simpel met behulp van een PIC16F84 en een NE555. Mocht je broncode of schema's willen hebben, laat het me dan weten.
[Bericht gewijzigd door Jonathan op ]
@ KillerB
jah ik zou de schema's wel graag willen hebben.
ik heb verder geen ervaring met pic's ofzo maar het kan altijd handig zijn. ik ben nu een analoge aan het maken (Zeer simpel schema) wie van 1 pF tot 100 nF komt. maar als je het schema + broncode zou willen sturen graag. (adres staat in mijn profiel als het goed is)
de voeding werkt trouwens goed jacobs ladder kan een stuk wijder. denk zon 4 cm ofzo dat hij nu bovenaan is.
Ik post het hier maar gewoon: Cap Meter
Tis een zipje met daarin sourcecode voor de PIC, een Ultiboard schema (5.72) en een string converter waarmee je makkelijk teksten voor het LCD kan converteren naar Assembly taal.
Ik moet er even bij zeggen dat er een modificatie bij het schema moet. Daar kwam ik zelf pas later achter. Het gaat om een pull-up weerstand van 10Kohm naar pin3 (RA4). De reden is dat het een Open Collector uitgang is, waar ik geen rekening mee had gehouden.
Als je geen ultiboard hebt, dan moet je het even zeggen, dan maak ik er wel een JPG van. Deze meter heeft een resolutie van 0,1nF (100pF) en meet over een bereik van 0 - 320nF. Dit gebeurd redelijk nauwkeurig doordat er een gemiddelde waarde genomen wordt over 50 RC-oscillaties. Bovendien is ie lekker snel, afhankelijk van de aangesloten capaciteit ligt de meettijd tussen de 2 seconden en de 1 milliseconde.
vanhims
soms moeit de duivel zich met m'n schakeling!
Sorry dat ik nu zo een domme vraag stel in jullie ogen, maar wat is nu de bedoeling van de tesla coil? met bliksemschichten schieten naar iemand, zoals in de spelletjes van Red Alert?
Ik zou zeker graag ook wel eens zo een tesla bouwen, maar ik heb geen tijd om me erin te verdiepen, als ik zie hoeveel werk jullie eraan hebben, en opzoekwerk.
Alleszins, SUCCES IEDEREEN!!!!!!!!!! dat het zaakje slaagt!
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Jorrit. mooi dat je een nieuwe trafo hebt 
Zover ik heb gelezen werkt 10k beter als 1k in dat filter. Maar bedenk wel dat die weerstanden verliezen opleveren. Ik denk dat ze met zijn tweeen 50 watt verstoken. Het is veiliger voor je nst maar vonken worden dus wel wat korter.
vanhims, Ik probeer in iedergevel tevoorkomen dat ik "bliksemschichten naar iemand schiet". Ze kunnen nogal dodelijk zijn namelijk. Mijn bedoeling is zo lang mogelijke ontladingen, een zo hoogmogelijk voltage en een mooi schouwspel uit het ding tekrijgen.
Sine, Gave manier van stemmen 
Ik heb geen tweede functie generator, maar het uitgangs voltage van mijn geluidskaart bleek groot genoeg.
Ik heb eerst jouw manier geprobeerd en kreeg het zelfde op de scoop tezien. Ik vond het alleen lastig te bepalen wat de frequentie nou precies was.
Mijn functie gen. geeft bij 0 volt op de VCF precies de ingestelde freq. Hoe hoger het voltage, hoe lager de freq. Bij een negatieve voltage wordt de freq hoger.
Ik heb een driehoeksgolfs op de VCF gezet en chan1 van scoop daarop getriggerd, chan2 heeft een draadje naast de spoel liggen. Het signaal van de funcgen. zit direct op de spoel aangesloten.
Als de twee pieken van chan2 corresponderen met waar de driehoeksgolf door 0 gaat is de ingesteld waarde op de funcgen precies de resonantie freq.
Veel succes met je VTTC !
Ga je de schakeling helemaal zelf ontwerpen ? Ik ben wel een aantal VTTC's tegengekomen op net, sommige met de zelfde buizen als jij hebt als ik het wel heb. Ik kan ze voor je opzoeken als je wilt.
Mijn funcgen reageert het zelfde inderdaad,dus het plaatje op de scope is dus eigenlijk verkeerdom ( links is een hogere freq dan rechts ) maar ik kan m'n X kanaal niet inverteren helaas.
Het leuke van deze methode is vooral dat je 'on the fly' ziet wat er gebeurt als je de omgeving / topload van je coil veranderd.
voor het bepalen van de eigenlijke frequentie draai ik de amplitude van de sweepende generator terug en met de dc-offset kan ik hem dan precies op het resonantie punt 'stilzetten', de frequentie kan ik dan aflezen op de frequentie teller in m'n 2e generator.
( beiden elektuur ontwerpjes btw, waarvan eentje nogal zwaar gemodificeerd, dit sweepen is btw ook goed te gebruiken voor het uitmeten van versterkers ed )
Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden, er staan inderdaad genoeg schema's op het net ( erg veel met de 811 ) en ik heb al ooit een werkende coil gehad met twee van de buisjes, maar na een vergloeid rooster zijn toen alle pogingen met de buizen die ik tot mijn beschikking had mislukt ( *hint* met de PL519 gaat het niet lekker )
Nog altijd geen c-tjes en buizen vanuit duitsland, dus het wordt nog even afwachten voordat er hier wat te knetteren valt 
Als afsluiter nog een leuke pic die ik bij het zoeken naar schema's tegenkwam :
ArjanEmm
Mijn funcgen reageert het zelfde inderdaad,dus het plaatje op de scope is dus eigenlijk verkeerdom ( links is een hogere freq dan rechts ) maar ik kan m'n X kanaal niet inverteren helaas.
Weet je dat zeker ? Ik denk het niet. In mijn plaatje is de frequentie laag als de driehoeksgolf hoog is. Die knoop zit bij mij boven de resonantie frequentie, niet eronder.
Bij met de hand stemmen vindt ik die ook altijd net boven Fres.
Dat is het punt waar de impedantie van de spoel het hoogst is en de last weer van inductief naar capacitief overgaat.
Onderin deze thread meer over dit, eigenlijk tot vlak voor dit punt http://www.circuitsonline.net/forum/view/14846
Dat plaatje ! Hij zal toch wel de draad achter zijn hand langs naar aarde hebben lopen of niet ???
Jup 100% zeker, kijk ook maar eens naar het filmpje, als ik met mijn hand dichter bij de topload kom wordt de capaciteit van de topload hoger en dus de resonantie frequentie lager. en m'n piek op de scope schuift naar rechts.
Het verschil met jouw constructie is dat ik de spanning meet aan de basis van de secundaire en dan zou die knoop
inderdaad wel eens aan de andere kant kunnen verschijnen.
Dat plaatje is blijkbaar geen truuk ( 3x raden waarom hij een griptang met veel contact oppervlak gebruikt )
Het schijn een geintje met HF en skin-effect te zijn
Image googelen op VTTC geeft meer leuke pics
ArjanEmm
Yup je logica klopt.
Bij mijn fotootje, wijken de pieken uit elkaar als ik mijn hand naar de spoel beweeg.
Alleen dan denk ik dat wat bij jouw de knoop is de resonatie frequentie moet zijn in plaats van de piek.
De impendantie van spoel met topload is het laagst bij Fres, dus het voltage aan de basis van de spoel stort in door de 33 k weerstand.
Maar het is al laat, ik kan het fout hebben.
Nee, in tegedeel ... je hebt helemaal gelijk
Het is logisch dat het ding in resonantie de meeste stroom trekt ( en dus ook de knoop op mijn foto is )
Ik heb ondertussen zelf jouw constructie opgezet en daar heb ik helemaal geen knoop ( zal zo morgen ff fototje posten )
En nu zie ik een stuk verder ook z'n harmonischen zitten ( die ik eerst miste )
hmm ik mag nu naar overleg met mijn natuurkunde leraar mijn tesla gebruiken voor een p.p. (persoonlijk project)
dit scheelt mij weer een werkstuk van 40 uur maken. nu moet ik hem alleen laten zien op school en dan zit ik met een probleem namelijk de aarde. het lijkt me namelijk niet zon goed idee om hem op school op de aarde aan te sluiten ivm storingen enzv. en een aarde pin slaan bij school is denk ik ook niet zo succes. kan ik nu gewoon een grote metalen plaat als aarde nemen en die in het klaslokaal leggen of zou dat niet werken ?
ik gebruik hier thuis nu namelijk ook zon plaat alleen heb ik hem buiten op de tegels liggen dit werkt verder wel goed. maar ik vraag me af of dit op de tweede verdieping ook nog zou werken.
Dat zal zeker wel goed werken hoor, maar misschien moet je hem even iets bijtunen. De capaciteit van de toroid kan iets veranderd zijn en daarmee ook de frequentie van de secundaire.
ArjanEmm
Inderdaad een netfilter lijkt me geen overbodige luxe.
Er staan er twee opmarktplaats.
Hier
Baco heeft ze ook op de site staan voor weinig.
Die plaat moet werken. Maar zorg dat er geen draden dicht over lopen en niemand in de buurt ervan kan komen. Strikering ook op de plaat aansluiten.
Dit is ook wel een mooie oplossing. Twee identieke secondaire spoelen. 1 met een primaire. De stroom die normaal naar aarde gaat, gaat hier naar de basis van de tweede secondaire een geeft daar een voltage in de toroid 180 graden verschoven tenopzichte van de andere toroid.
Twee keer zolange vonken tussen de toroids en geen aarde nodig 
Ze moeten wel precies, iid.geval bijna precies dezelfde Fres hebben. En meer werk natuurlijk.
zon netfilter heb ik hier nog wel ergens liggen.
zou hem er dan wel ff tussen zetten.
voor of na de variac maakt toch niet veel uit of wel ?
@fry
dat is ook wel een mooi systeem jah wie weet bouw ik het wel een keer voor mijn tesla. zon 2de coil heb ik zo gewonden alleen de toroids zijn wat lastiger...
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
ArjanEmm
Die gast van die website die ik net gaf maakt een fout helaas. Het maximum voltage in de toroid wordt 1,41 keer zo laag met een tweede secondaire. Wet van behoud van energie en E=0,5CV2 etc..
Dus als je eerst tussen toroid en aarde 350 KV had, heb je dan 2*350 kV/1,41 =500kV tussen de twee toroids.
hmm ik zie net dat het lijnfilter wie ik nog had liggen maar tot 1 A geschikt is. moet ik maar ff kijken of ze op school er nog 1 hebben liggen ofzo.
@fry
hmm dat is jammer dan scheelt het niet zo heel erg veel meer maar wie weet ga ik het nog wel een keer proberen aangezien je dan geen aarde pin meer nodig hebt