VC99 Digital Multimeter

Beste

Ik heb momenteel de Velleman DCM267N Stroomtang maar helaas kan deze geen DC stromen meten.

Nu ben ik opzoek naar een multimeter die ook DC stromen kan meten. Nu ben ik de volgende meter tegen gekomen op ebay VC99 Digital Multimeter
Wat is jullie gedacht hierover? Ik ben nog maar een beginneling dus een dure Fluke zit er nog niet in denk ik :p

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Je moet eerst bepalen hoe je stroom wilt meten. Er zijn ook stroomtangen te koop die wel dc current kunnen meten...

Leuke namaak fluke !!!

Maar kijk eens op marktplaats voor een gebruikte fluke .

Mischien 2 tientjes duurder.

Zelf heb ik hier ook al verschillende metertjes gescoord.

Heb iets meer waar voor je geld .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Henk H.

Golden Member

Hoe groot zijn de stromen die je wilt meten? De meeste multimeters kunnen 8 a 10 A continu en soms 20 A kortstondig meten. Metingen met een multimeter zijn meestal een stuk nauwkeuriger.

Hewlett

Honourable Member

Deze meter is vrij uitgebreid op eevblog aan de tand gevoeld:

http://www.eevblog.com/forum/testgear/vichy-vc99-multimeter-review-and…

en over het algemeen is het niet al te best. 10A stand is maar met paar 100 mA afgezekerd (print spoor?), er zijn veiligheids vraagtekens m.b.t de isolatie (dan nooit kopen), autoranging is langzaam en de meter schijnt in de ohm stand niet betrouwbaar te zijn omdat de autoranging niet altijd werkt. Wat moet je ermee? Ik zou er geen geld aan uitgeven en doorsparen voor een (gebruikte) kwaliteitsmeter: Fluke, Agilent, Gossen Metrawatt...

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Is een UT136A/B/C niet wat? Of een UT61C/D/E?

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op donderdag 12 juni 2014 13:04:32 (13%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
fred101

Golden Member

Ik gebruik eigenlijk nooit de stroom meetstand. Ik vind externe shunts veel handiger.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henk H.

Golden Member

Amprobe zou je ook nog kunnen overwegen. Is geen Fluke maar ik heb de indruk dat de kwaliteit en veiligheid goed zijn terwijl de prijs wat lager ligt.

Ik heb nog een gebruikte Fluke 83-V in de aanbieding (zie vraag en aanbod) maar dat is wel een paar keer de aanschafprijs van de VC99.

EDIT:

Extech is wellicht ook redelijk goed en veilig en oa te koop bij Conrad.

END EDIT

Ik heb nav. deze review http://www.eevblog.com/forum/testgear/review-uni-t-ut136b-tired-of-the… een UT136B voor ik meen 13 Euro op Ebay gekocht.
Bevalt als huis-tuin-en-keuken DMM erg goed, autoranging, AC/DC stromen, condensatortestertje etc.

YMMV

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
High met Henk

Special Member

UNI-T was met stip echt de slechtste multimeter die ik ooit kocht.

De voltcraft en de 5 euro gamma meterstjes waren beter.
Maar beide zou ik ook niet adviseren.

Heb nu een Hung Chang / ProTek, maar sinds ik die kocht zijn de prijzen 3x over de kop gegaan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 juni 2014 13:32:47 schreef High met Henk:
UNI-T was met stip echt de slechtste multimeter die ik ooit kocht.

Welke problemen had je er dan mee? Ik heb namelijk ook wel eens met gamma metertje gewerkt, maar mijn UT136B/C (weet ik even niet uit mijn hoofd) werkt toch echt 10 keer chiller.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 12 juni 2014 13:32:47 schreef High met Henk:
UNI-T was met stip echt de slechtste multimeter die ik ooit kocht.

De voltcraft en de 5 euro gamma meterstjes waren beter.

Ter info... ik heb een UT136B en die is identiek aan een Voltcraft.
Zie ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/117223
En ik ben toch wel tevreden over dit model.

Het zal dus een beetje afhangen van het daadwerkelijke model UNI-T meter.

maartenbakker

Golden Member

Voltcraft (Conrad) voerde vroeger ook vaak Hung Chang-modellen. Wellicht kopen ze in waar de prijs het laagst is. Met Hung Chang heb ik zelf prima ervaringen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Voltcraft wisselt blijkbaar regelmatig van fabrikant.
Ik heb een Voltcraft multimeter waar aan de binnenkant met grote letters Metex op staat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

TS gebruikt een amperetang, en wil nu ook gelijkstroom gaan meten. Het feit dat TS een amperetang gebruikt zegt iets over zijn toepassingsgebied, denk ik.
Als TS stomen etc. in bijv. auto's wil gaan meten is een tang veel handiger..

Dan moet je ff de 1065 andere topics van de TS doorspitten voor een reeel beeld :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

Mijne was een UT30B.. silver edition

hij week op alle standen behoorlijk af.. lees rustig 1 a 2 v, niet erg op 230, maar wel op 12 v

na een half jaar gaf hij er compleet de brui aan.
weggepleurd en voor 35 euro de protek 505 besteld (de uni-t kostte veel meer)
De protek leeft nog steeds. Zonder twijfel mijn beste aankoop ooit

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
flash2b

Special Member

Een UT30B is heel low end en kost maximaal EUR 15 11,45 (laagste prijs op ebay incl free shipping).

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 13 juni 2014 17:38:31 (39%)

High met Henk

Special Member

ik spreek over ZEKER 10 jaar geleden. Maar het is de ENIGE multimeter bij mij, die EN behoorlijk afweek (zelfs meer dan een 5 euro gamma meter) En om onverklaarbare reden ermee stopte....

Kijk als ik ze opblaas PRIMA! MAar ene moment gebruiken, op een klus staan en weigeren??? Dan wordt ik PISLINK....

Voor mij echt de grootste BOCHT die ik ooit zag en NOOIT en dan ook echt NOOIT meer een UNI-T. Ik heb er meen ik iets van 50 gulden voor betaald destijds.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 13 juni 2014 08:21:01 (21%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Dit soort discussies lopen altijd dood. Blijkbaar is het bij goedkope meetapparatuur vooral een kwestie van geluk hebben
(naast natuurlijk de gebruiker zijn invulling van het relatieve begrip "goed")

Helaas is stroom meten nu net dat gene waar je het makkelijkst een meter mee kunt mollen. En goedkope meters missen meestal juist daar elke vorm van beveiliging.
Een losse shunt is veel veiliger omdat je meter niet in de stroom stand hoeft. Je kan dus niet vergeten ze om te steken. En dat is nu net het gevaar. Als de meetsnoeren nog in de stroom aansluiting zitten en jij wilt daarna de spanning van een heel dikke accu of 230V meten dan is dat het einde van je multimeter en als je geluk hebt blijft het beperkt tot dat. Als je pech hebt gaat het ding in de fik of erger en beschadigt meer (zoals de gebruiker zelf).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

fred, meter werd alleen gebruikt voor spanning en weerstand. stroom is er nooit mee gemeten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evdweele

Overleden

Op 13 juni 2014 08:39:12 schreef fred101:
Helaas is stroom meten nu net dat gene waar je het makkelijkst een meter mee kunt mollen.
Een losse shunt is veel veiliger omdat je meter niet in de stroom stand hoeft. Je kan dus niet vergeten ze om te steken.

Mijn ervaring is dat juist dat moeten omsteken van stroom- naar spanningsmeting het grootste probleem is.

Bij mijn digitale Voltcraft (Metex) M4660A moet ik af en toe de zekering in het stroomcircuit vervangen omdat ik weer eens een stommiteit heb begaan.
De analoge draaispoelmeter die ik 50 jaar geleden heb gekocht hoeft niet te worden omgestoken, alleen een ander meetbereik gekozen, en daarin heb ik nog nooit een zekering vervangen.
De AVO8 die ik meer dan 30 jaar intensief heb gebruikt is ook nooit defect geraakt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Waarom niet een amperetang die dc kan meten?
Zelf zou ik nooit voor voltcraft gaan maar goed.
Ik zou eerder fluke metrawatt benning of iets dergelijks zoeken.

Als je toch een voltcraft wil kijk eens naar de VOLTCRAFT VC-521
Kost net zo veel en kan wel dc meten.
Stroom meten met een multimeter kan wel maar heeft wel als nadeel dat als je een keer niet oplet en de pennen in de verkeerde gaten hebt zitten zo spanning meet, dan moet je bij goedkope meters meestal een nieuwe meter kopen en een nieuwe stop in de meterkast steken (belgie) /draaien (nederland)
Zie de reacties van Fred101.
Multimeters gaan meestal maar tot 10 ampère en daar ga je snel over heen.

Henk H.

Golden Member

Misschien helpt het als de TS aan kan geven welke stromen hij zou willen gaan meten.

Voor een 4-20 mA signaal heb je een andere stroomtang nodig dan eentje voor een stroom van 100A. In het eerste geval zou een multimeter natuurlijk prima geschikt zijn. Multimeters zijn meestal ook een stuk nauwkeuriger, wat voor sommige toepassingen ook wel handig is.