Ik heb een oud analoog orgel helemaal gestript en de klavieren ge-MIDI-ficeerd met een midi-encoder van Midi Boutique, zie:
http://www.midiboutique.com/products/productform.php?prod_id=10310
Normaal werkt dat met een Diode-matrix, maar de contacten in het orgelklavier maken gebruik van één algemene BUS, die ik niet kon opbreken in groepen van 8.
Het orgelklavier had echter al bestaande electronica die helemaal vol zat met transistors. En, na wat navraag, dacht ik daarmee het schakelmoment te verplaatsen van de orgeltoets, naar de transistor.
Het geheel werkt ook. Alle toetsen geven via de Midi-encoder een Midi-signaal af als ik de toets indruk.
Echter, als ik 4 of 5 toetsen uit dezelfde Matrix-rij indruk, dan beginnen sommige toetsen uit te vallen.
Zie hier het huidige schema...

Heeft iemand een idee. Ik begrijp kennelijk teveel van electronica om dergelijke projecten niet aan te durven, maar te weinig om ze succesvol af te ronden.
Ik zou heel blij zijn met een oplossing...
Thevel
Golden Member
Mogelijk word de matrix "verstoord" door de stromen door de basisweerstanden en de emitter.
Je kunt proberen de weerstanden te verhogen naar b.v 100K.
Misschien is het nog beter om opto-couplers te gebruiken i.p.v transistors.
MGP
LDmicro user.
Transistoren gebruiken mag niet, het zijn ingangen voor key's of drukknoppen.
Edit: In de manual staan verschillende schema's met andere ingangskaarten, welke gebruik jij?
Nog iets, nooit basissen van transistors los laten hangen, dat is om problemen vragen.
[Bericht gewijzigd door MGP op (55%)]
Druiloor
Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
De matrixdraden moeten "zwevend" worden verbonden.
Kijk eens of je een 8 maal 8 naar 64 converter kunt gebruiken
http://www.midiboutique.com/products/productform.php?prod_id=50100
Allereerst hartelijk dank voor de adviezen...
---
@Thevel
De leverancier zegt nu:
What I suggest is: resistor of 100-200kOhm between each transistor base and the +5V line of hwce (this is pin#1 on "Control2" connector). This will keep each transistor in stable shut-off status when key is not actuated.
Bedoel jij dat ook, en houd dit in dat ik dan voor elke toets (3x64) een extra weerstand moet solderen?
@MGP
Uit de manual gebruik ik de eerste setup: "Appendix C. Wiring diagram for Scan matrix wiring". Dus zonder extra ingangskaarten.
---
De grote vraag is nu of er nog een makkelijke oplossing is om de huidige opstelling (3 klavieren met 61 toetsen, waar ik vele uren op heb zitten solderen) aan de praat te krijgen...
Of (zoals @Druiloor zegt) alles te vervangen met voor elk klavier een keymux64 bordje:
http://www.midiboutique.com/products/productform.php?prod_id=50100
MGP
LDmicro user.
Kun je ons ook zeggen welk type nrs. van ingangs ic's dat zijn, die de contacten inscannen.
Moeilijk te lezen op de manual.
Thevel
Golden Member
Op 18 juni 2014 14:00:33 schreef d-circuit:
Bedoel jij dat ook, en houd dit in dat ik dan voor elke toets (3x64) een extra weerstand moet solderen?
Ja, je moet een extra weerstand plaatsen.
Zoals MGP al eerder schreef, de basis van de transistor hangt nu los als er geen toets word ingedrukt, en dat kan de problemen veroorzaken.
Dus een weerstand aan de basis en +5V
Gewoon proberen met een b.v 10 toetsen, haal dan wel de overige toetsen tijdelijk los van de matrix.
Mensen, hartelijk dank voor de info.
Zeker door het laatste bericht begrijp ik nu wat er eigenlijk loos is.
Ik ga e.e.a. uitproberen en hoop binnenkort mijn bevindingen terug te koppelen.
MGP
LDmicro user.
Kijk eens naar deze schema's, waarschijnlijk werden de interne pullup weerstanden van de controller gebruikt.
Dan kan die 10K weerstand in de basis gebruikt worden om naar de +5V te leggen.
@MGP
Die schema's gaat boven mijn pet. Pull-up weerstanden zegt mij ook niets.
Maar denk jij dat die 10k genoeg zal zijn. Aangezien de fabrikant en @Thevel het over 100k hebben?
Als 10k genoeg is, dan kan ik idd de bestaande weerstanden herbruiken en een hoop werk besparen.
MGP
LDmicro user.
Aangezien het 74HC138'ers zijn hebben die een IoL van 5.2mA.
Moest je nu alle toetsen van dezelfde rij indrukken dan zou je al aan 4mA zitten zonder de basisstromen.
Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen, denk ik.
Het zou inderdaad beter zijn van 100K te nemen.
Edit: gebruik die 10K maar, alles wordt toch gescand en is dus maar heel korte tijd belast.
@MGP
Tussen toetscontact en transistor-basis, nog voor de 10k weerstand leg ik een lijntje naar de +5V.
Maar als ik dat voor alle toetsen op het klavier doe, volgens mij zorg ik er dan voor dat als ik 1 toets in druk alle, dat dan gelijk alle transistor-basissen contact maken met GND en dus in werking gaan.
Oftewel mijn vraag: zal ik nog een diode toevoegen tussen de 10k weerstand en het 5v lijntje?