Hallo allemaal,
Ik ga verhuizen naar een huis waar het niet duidelijk is of er nu wel of geen aarde is aangebracht naar een centraal aardpunt (CAP) in de badkamer. (Dus ook niet duidelijk of Bad, douchebak, radiator, aardingsmat geaard zijn)
Het huis is van jaar 2001 (betonnen vloeren). In principe zou er rechtstreeks een 4mm2 vanuit de meterkast naar het CAP moeten gaan conform de toen geldende NEN 1010.

Er gaat wel een 4mm2 draad vanuit de meterkast naar boven, maar is verder niet te volgen.

Daar het niet duidelijk is en er misschien betegeld is over het CAP is mijn vraag het volgende:

Is er een manier om het CAP op te sporen?
Kan dit bijvoorbeeld door bij de meterkast een frequentie op de 4mm2 aarddraad te zetten en dan met een censor in de badkamer het CAP op te sporen? Of zijn er andere manieren?
Welk bedrijf zou zo iets voor me kunnen uitvoeren, heeft er iemand een suggestie.

Gr,.M101

bij mijn weten was in die tijd het al normaal om het cap punt vanuit de centraaldoos van de lichtgroep te aarden. ik woon in een pand uit 2002 en hier is dat ook zo gedaan. er zit wel een inbouwdoos ( aka cap) op de badkamer met allemaal blanke 4mm2 waar de aardmatten, radiator, waterleiding is geaard..

Kijk eens in de badkamer rond of er een kast is waarin zo'n punt aanwezig is.
Badkuipen hebben soms een zogenaamd tegelluikje die uit te nemen is en via het dan ontstane gat kun je bij de afvoer maar ook bij de aarding.
Ik heb het ook al gezien achter de spiegel.

Punt is dat die inbouwdoos in mijn geval niet is te vinden (Zonder sloopwerk). Dus onduidelijk is of er op de juiste manier is geaard en of de aarde aanwezig is naar alle geleidende delen vanuit één punt.
Op de radiator is ook geen aarde te vinden. (Kunststof leidingen?)

Je ziet ook niet uit de muur bij de wastafel een 4mm2 komen die dan de waterleiding van de wastafelkraan aard. (Koperen leidingen)

Vaak achter een spiegel, of net onder de wasbak.
Soms ook achet eern radiator (mag eigenlijk niet)
Maar in dezelfde muur als de badruimte, maar toegankelijk vanuit een naastgelegen ruimte kan en mag ook.

Hallo Pietplof,

Nee, .. er is nergens een aarddoos te vinden zonder sloopwerk. De badkamer is mooi strak, maar niets te bespeuren of er deugdelijk is geaard.

Hallo Toeternietoe,

Niets te vinden dus???

De vraag is dus,.. is het CAP op te sporen via meetapparatuur.
Ik heb wel over geavanceerde meetapparatuur gelezen voor het opsporen van leidingen, maar die meetapparatuur maakt in veel gevallen juist gebruik van een gedegen aarde als referentie. In mijn geval is het juist noodzakelijk die aarde te vinden in de badkamer. De meetapparatuur die ik tot nog toe heb gevonden is daar niet geschikt voor.

Maar misschien weet iemand wel een bedrijf die de aarde toch in de badkamer kan lokaliseren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]

Een huis van 13 jaar oud. Dat moet toch uit te vlooien zijn door welke bouwer dat neergezet is. Dan is toch ook de installateur te achterhalen. Tenzij die badkamer achteraf gemodified is. Dan word het weer iets moeilijker.

Edit: vraag of je bij de buren een beetje stroom mag aftappen. Rol een haspeltje uit naar de buren. Sluit een beltrafootje aan op de haspel. Maak je eigen aansluiting geheel spanningsloos. Maak dan in de verdeelinrichting waar dat 4 kwadraatje naar boven vertrekt, een verbinding met een bos draad, ( hoeft niet dik te zijn, beldraad volstaat ) naar dar beltrafootje. Nu nog met een tweede draad naar de radiator in de badkamer, met gebruikmaking van een voltmeter of lampje. Na de radiator ook nog even de douchekranen checken.
Als blijkt dat de kranen geaard zijn, wat is dan nog het probleem ?

[Bericht gewijzigd door mvdk op (57%)]

waarom is het vinden van dat cap punt belangrijk? het bedrijf wat de boel heeft gemaakt is vaak op de groepkast sticker te vinden of de groepenverklaring.. de apparatuur om het cap punt te vinden heeft een aarde nodig, de kraan is geaard, als het niet via het cappunt is dan wel via de koperen leiding en cv ketel of aardklem op de binnenkomende hoofd waterleiding..

als het cap punt achter een tegel zit, kan tikken op die tegels ook al het eea ophelderen. de doos zal dichterbij de vloer zitten als het plafond, er komen meer aarddraden van onderuit..

ook kan de centraaldoos op de badkamer een leiding bevatten waar alleen een geelgroene aarddraad ingaat, dan zit aan de andere kant van die draad het cappunt..

In NL moet je alle verbindingen kunnen kontroleren en doormeten.
Alleen konstateren dat de zaak geaard is is niet voldoende..
Het is (aanvullende)potentiaalvereffening. Dat alle geleidende delen goed met elkaar doorverbonden zijn is belangrijker dan de echte aarding ervan.

Misschien kun je het CAP punt vinden met een leidingzoeker, gewoon zon goed koop ding uit de bouwmarkt.

als je de leiding in de centraaldoos kunt vinden met 1 enkele aarddraad, is een tikveer / spectrosonde ook een oplossing. de veer in die pijp steken en zoeken naar de tip van de veer, daar zit het laspunt..

Hey Testman,
Dat is een super goed idee.
Ik heb een trekveer, van metaal, mag je die daar ook voor gebruiken?

kan wel, maar de spectrosonde heeft een sensor in de tip van de veer welke je met de bijbehorende ontvanger kunt opsporen als je de doos bijv onder de stuc hebt zitten..

ik heb dat ding op t werk al eens gemaakt, maar dat ding kun je zelf ook maken van een gemodde trekveer en een tracer voor netwerk/telefoonkabels. het ding vangt net als die tracers ook gesprekken op van telefoonkabels door het ding ertegen te houden..

Hoi Testman
Ik vind het een erg goed idee om uit te proberen, ga ik doen.

Verder wil ik iedereen bedanken voor het meedenken:-)

Ik heb ook zo'n spectrosonde liggen.
Die worden gemaakt door Attema. Soms kun je ze ook huren.

huren is de beste optie, de losse sonde was al dik 100 euro. die was op de zaak nl onderbroken ergens in de veer. bij rexel bruto, 506 euro voor het hele ding. het kistje is lekker degelijk, maar de rest is erg 1980 elektor met elektronica in een gammel reservelampendoosje met schakelaar uit een koffiezetter. ze maken betere lasdozen, daar hadden ze het ook in kunnen bouwen..

dit is er 1, die dingen zijn nog steeds zo..

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=…

[Bericht gewijzigd door testman op (32%)]

Hoi iedereen die me heeft geholpen met meedenken, ik heb het met een kunststof trekveer die aan het einde een koper balletje op een veertje hebt zitten geprobeerd. De trekveer zat er bijna helemaal in en toen hij niet verder wilde heb ik hem beneden door mijn vrouw heen en weer laten gaan en kon ik in de badkamer horen waar de trekveer tegen de doos botste.
De installatiedoos zit achter de tegels en ik weet nu de plek waar die zit.
Ongeveer 40 cm vanaf de waterleiding. Na het openslaan waren de aarddraden 4mm2 zichtbaar. Deze zaten nog goed vast dus alles is in orde.

Er gaan er 5 weg. Ik denk dat deze als volgt lopen:
1x douchebak
1x douchebad
1x radiator (in de muur weggewerkt?)
1x waterleiding
1x Aardnet

Nogmaals bedankt allemaal, ik kan nu met een gerust hart douchen zonder vonken.

Ik ben bang dat de radiator niet geaard is. Je hebt namelijk een aardlus in de vloer, en die heeft twee uiteinden. Een radiator in de badkamer moet zelf geaard zijn. Ook als er kunststof leidingen zijn toegepast. Kunststof geleid niet, maar het water wat er door stroomt wel. Er is ook een misverstand dat de leiding naar de radiator geaard mag worden. Dit is niet waar. De radiator moet zelf geaard worden. Het doel van deze aardingen in de badkamer is om onderlinge spanningsverschillen tussen de verschillende delen zo klein mogelijk te maken.

Op 18 oktober 2014 23:49:43 schreef HenkR:
Ik ben bang dat de radiator niet geaard is. Je hebt namelijk een aardlus in de vloer, en die heeft twee uiteinden.

Oh? Volgens mij moet er een aardmat in de vloer zitten, en die hoeft maar op één punt aangesloten te worden.

Ik heb geleerd dat er een aardmat moet liggen waar een aardlus doorheen gevlochten wordt. En beide uiteinden aangesloten op het centraal aardpunt. In de tijd dat de elektrische installaties nog door het energiebedrijf gecontroleerd werden kon de inspecteur je zelfs precies vertellen hoe lang de aardlus was.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (36%)]

Hmm,.. Ik denk dat je gelijk hebt over de radiator, maar hoe moet ik een designradiator aarden als daar geen bevestiging mogelijkheid voor is?
Voldoen die dingen dan wel aan de normen?

design radiatoren heb je speciale aardklemmen voor, passen over de moeren van de koppelingen heen http://info.klusdiscounter.nl/wp-content/uploads/2012/10/aardklem-voor-radiator.jpg

Hallo Testman,

Dat is een mooie klem, waar haal ik die?

Maar heb ik ook nog een vraag, om het schroefdraad zit een soort van kunststof touw en dat geleid niet. Is de koppeling zelf dan ook niet van de radiator geïsoleerd?

Edit:
Ik moest even denken natuurlijk over mijn gestelde vraag,.. als de koppeling geaard is dan is het water binnen in de koppeling ook geaard en dat water staat in verbinding met de designradiator dus als het schroefdraad van de koppeling de koppeling isoleert van de radiator dan zorgt het water binnenin dat de radiator toch geaard is. Interpreteer ik dat zo juist meneer Testman?

Op 19 oktober 2014 22:04:19 schreef testman:
design radiatoren heb je speciale aardklemmen voor, passen over de moeren van de koppelingen heen [afbeelding]

Hoi,.. ik heb de aardklem gevonden bij elekro Oke.
Nu nog kijken hoe ik daar dan de 4mm2 kan krijgen want die zit helemaal op de andere tegenoverliggende wand.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]

je kunt de draad tussen een voeg in leggen. voeg uitkappen, draad erdoor en hervoegen. ik meen overigens wel dat je 6mm2 moet gebruiken als de draad ingesmeerd is. in een buis mocht 4mm2. heb het ook maar eens gehoord 14 jaar terug, weet niet zeker of dat zo is..

het kan dat er al een draad ligt, als het niet bekend was welke radiator er kwam kan de draad afgeknipt zijn en in de muur zitten nog. soms worden de radiator en cv leiding met 1 draad geaard, doorgelust..

Ze hadden de aarde gewoon goed moeten maken, theoretisch lopen er voldoende draden weg bij het centrale punt dus het zou kunnen dat hij ergens onderweg is afgeknipt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Goede tip van je om dan via een voeg te gaan, ga ik toch echt doen als ik hem niet kan terugvinden. Ik vind gewoon dat de installatie aan de norm moet voldoen, voor de veiligheid van mijn kinderen en iedereen die gebruik maakt van de badkamer.

Volgens mij mag met de laatste Nen 1010 een 4 mm2 rechtstreeks in de vloer zonder bescherming. 2,5mm2 is ook toegestaan met de laatste versie Nen 1010, maar die moet dan zijn beschermd met een buis. Maar ik weet het ook niet helemaal zeker, is voor mij ook jaren terug dat ik er mee bezig was. Maar met zoeken op internet dacht ik dat ik het voornoemde gelezen heb.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Is het risico op electrokutie in je badkamer zo groot? (loopt er een HS kabel onderdoor?)

geaard of niet je badkamere hangt toch aan een 30mA diff. Op lange termijn is die veel belangrijker voor je veiligigheid, of zie ik dat verkeerd?

groeten

Kris