joopv
Golden Member
Ik begrijp niks van de topologie. Een ethernet netwerk is een ster met de switch in het midden. Hoe kun je nou spreken over "het eind van het netwerk"?
Misschien kun je het beter even uittekenen.
Overigens - tenzij je dagelijks DVD iso bestanden van gigabytes over het netwerk sleurt, - 100Mbit is ruim voldoende voor alle toepassingen die je maar kunt bedenken.
Op 27 oktober 2014 22:03:00 schreef Tidak Ada:
Ach mans, dan vergeet ik het en ik wil de flapdoos ook wel eens binnen in de huiskamer gebruiken. (foto'tjes laten zien) Niet iedereeen hoeft de zooi op mijn bureau te zienEn Mans, er zijn ook nog van die brugjes, die je in het stopcontact kunt steken. Dan gaat ook alles uit en hoef je niet eens naar de meterkast te lopen
@Arco, hieronder:
Dan zal ik een andere moeten kopen...
Die heten Fuse destroyers....
Andere oplossing: Vertraagd afvallend relais. Door een drukknop gaat het relais (en router) aan en valt na bijvoorbeeld 4 uur automatisch weer uit. Zo heb ik het thuis ook. Bevalt prima.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik snap de topologie ook niet helemaal, uittekenen kan zeker helpen bij het bedenken van oplossingen.
Maar ik kan me wel indenken dat er 1 kabel naar het tuinhuis gaat, waar vervolgens een switch zit voor alle apparatuur daar (hobbyhok) en aan diezelfde switch een wifi AP voor laptoppen in de tuin.
Maar uit het verhaal begrijp ik dan dat die switch dus altijd aan moet blijven, dus dan kun je beter een wifi-router als switch gebruiken en gewoon altijd aan laten.
Of ik begrijp het verkeerd, maar ik weet wel dat als je dit draadloos gaat oplossen, er OOK altijd sluipverbruikers zullen zijn.
PoE lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing. En als je dat te duur vindt, kun je toch ook zelf spanning injecteren vanuit binnenshuis? Hetzij door dat als losse kastjes te bouwen met ruim in de handel verkrijgbare ethernet-trafo'tjes, maar makkelijker is natuurlijk om gewoon in de switches even de middenaftakking van de al aanwezige trafo's te gebruiken. Dat is lang niet altijd SMD (trafo's zitten ook wel vaker IN de connector), maar zelfs als het een losse trafo in SMD is, dan hebben we het niet over high-pitch, dus met de leesbril op prima te solderen.
Dit kaliber soldeerwerk gaat het dan over, dat groene en witte draadje. Kan dus met de loodgieters-bout.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
De tekening maakt het nog niet veel duidelijker. Ik begrijp eruit dat de switch (switch met wifi) nog in huis staat en dat je de verbinding naar het AP in het tuinhuis met wifi overbrugt. Hangt je lapdoos dan weer bedraad aan het AP in het tuinhuis?
Normaliter zou die 25 mtr. tussen switch in huis en lapdoos achter in de tuin geen probleem mogen zijn voor wifi (gebruik evt. een richtantenne). Het AP lijkt mij dan overbodig?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Jochem
Die blokjes ja. Er zit in zo'n blokje voor elk aderpaar een trafo, en soms zitten er in één blok inderdaad genoeg trafo's voor 2 complete poorten.
Haal je router maar eens los en zoek de datasheet van het typenummer op. Zie je geen blokjes, dan kan het in de connector zitten, maar ook dat is bruikbaar.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je hebt in de text verteld dat de router in de tuin bedraad ethernet heeft, maar in je plaatje staat dat niet getekend.
WIFI en "Internet" hebben zelden behoefte aan > 100Mbps. Als zo'n router gigabit heeft, dan is dat omdat je dan van ethernet poort1 de fileserver op poort2 goed kan bereiken.
Heb je een moderne 300Mbps wifi router, dan nog is dat handig als je vol continue met line-of-sight wireless zit te werken, maar is de afstand hoger of zit er iets tussen of wil je wat fotos laten zien, is dat toch niet haalbaar of overbodig. Kortom, Ik zou zeggen, regel z'n power op "hobby manier" over de overige twee ader paren.....
Jochem
De tekst is wat verwarrend, omdat er over ontvangst bij het tuinhuis wordt gesproken. Maar zoals ik het begrijp, moeten we het tuinhuis geheel buiten beschouwing laten. De wifi-router in de schuur zorgt voor de ontvangst in de tuin, en dat is degene die op afstand uit moet kunnen. Kennelijk hoeven de PC's en de A3 printer aldaar ook lang niet altijd een netwerkverbinding te hebben.
Tidak Ada, verbeter me alsjeblieft als ik het verkeerd heb.
Natuurlijk is gigabit opgeven een theoretische optie. Die printer hoeft het sowieso niet, en een PC ook zelden. Hebben de PC's in de schuur wel beiden een Gb netwerkkaart?
Maar ik kan me ook indenken dat je nu eenmaal Gb hebt, en dat dan ook liever wilt behouden. Met een DYI PoE-oplossing is uitschakelen ook best haalbaar, en als dat soort oplossingen te bewerkstelligen aansluit bij je hobby... waarom dan niet? 
Tidak Ada
Het schijnt toch dat lezen soms moeilijk is, hoewel ik toch duidelijk een en ander vet schrijf.
@joopv:
Ik schreef duidelijk dat de switch aan het eind van het bedrade netwerk zit!
@rew:
Die laptop zal ik dus meestal in het 'tuinhuis' (eigenlijk meer een afdakje) gebruiken. Tussen schuur en tuinhuis zitten nogal wat obstakels, zoals bomen en een golfijzeren plaat. Ik moest daarom dat WiFi accespoint zo ver mogelijk achter in de schuur zetten. Een switch had ik ook al nodig in de schuur, vanwege die twee PC's en de Printer.
@Jochem:
Het gaat inderdaad om een GB netwerk. Daarom wil ik niet een deel van de bedrading voor PoE gebruiken. Er is één PC in de schuur met een GB-kaart, de andere wordt minder gebruikt. Het gaat dus om de communicateie dussen de snelle PC in de scuur en de studeerkamer. Grote foto's (72MB) en het dumpen van CF-kaarten moeten snel kunnen.
Op 27 oktober 2014 23:20:23 schreef ohm pi:
Een suicidale oplossing voor ca e150,-
http://www.conrad.be/ce/nl/product/092654/Ethernet-relaiskaart-Vellema….
Deze neem je op in je netwerk. Met het relais schakel je de router uit. Omdat je router uitgeschakeld is kan je 'm niet meer inschakelen. Dat moet dan weer met het handje.
Voor € 145,-- kan je router al heel wat uren maken 
Tidak Ada
In verban det aanpassing van mijn routers, op advies van Jochem, zoek ik de datasheet van de LFE8731H-R meervoudige lijntrafo. Dat is een meervoudige lijn trafo voor 100/1000-T UTP verbindingen.
Google verwijst steeds naar All-Datsheet, maar die geeft nul op het request. Blokjes zitten in een 8 poorts Netgear router.
WIE....?
Op 28 oktober 2014 15:54:32 schreef Tidak Ada:
Grote foto's (72MB) en het dumpen van CF-kaarten moeten snel kunnen.
Met 100Mbit duurt zo'n foto net geen 8 sec en een CF kaartje van 4GB duurt dan bijna 7 minuten. Als het CF kaartje dat ook aan kan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Datasheet: http://www.datasheetdir.com/LFE8731+download
Tidak Ada
Bedankt! Helaas alleen geen gegevens hoeveel DC er per input door kan in verband met die PoE aanpassing.
Blijkt overigens dat die router toch 100-T is inplaats van een 100/1000-T 
@Hensz:
Bij wat voor een kabellengte en hoe ligt die kabel? Bij mij duurt het echt stukken langer.
4MB CF kaarten zijn er bijna niet meer. 8MB nog net maar de trend is 16 en 32MBM Ik had liever die van 2 en 4, want dan blijf je ten kan je je zaakjes beter sorteren en bovendien ben je niet gelijk alles kwijt als je CF kaart het begeeft. Dat is me pas nog overkomen: Nieuwe kaart in de camera en na zo'n 4 foto's een foutmelding (Error-2). Kaart naar de knoppen! Wat was ik blij dat de rest op 2MB kaarten stond!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die trafootjes zijn niet geschikt voor PoE. De centertaps van de TX en RX zitten intern aan elkaar, daar kun je dus geen + en - op zetten...
(Bij PoE trafo's komen alle centertaps apart naar buiten)
CF wordt toch nog maar zelden gebruikt? Door hun grote formaat, en gammele connector zijn ze niet erg geliefd...
Tidak Ada
Daar was ik al bang voor! Eveneen ben ik bang dat de stroom te groot wordt voor die trafo'tjes. De net voeding kan 2A leveren. Helaas geeft de fabrikant geen gegevens over het vebruik en mail met een vraag daarover wordt niet beantwoord.
Ik zit aan die CF kaarten vast vanwege mijn camera met accessoires. Dat setje is te duur om het 'eventjes' in te ruilen en eevolledige nieuwe uitrusting aan te schaffen. De omschakeling naar digitaal heeft me al meer dan genoeg verlies opgeleverd
Mijn analoge spul van meer dan € 10k is ineens waardeloos geworden. Oppotten dus tot de verzamelaars er een redelijke prijs voor gev.n
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (25%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Heeft dat AP dat je aan en uit wil schakelen geen webinterface waarmee je hem kunt configureren?
Dan is er misschien ook wel de mogelijkheid om hem aan en uit te zetten.
Dat moet dan wel via een pc die bedraad op het LAN is aangesloten.
Tidak Ada
Als die PC toevallig aanstaat zou dat kunnen, maar ik ben er toch een beetje te ongeduldig voor. Mijn heel netwerk is uitsluitend bedraad
Die router moet aan als ik óf in mijn tuinhuis ga zitten, òf (en dat is belangrijker) als ik 'eventjes' in de huiskamer mijn laptop wil gebruiken (vind mijn vrouw gezellige en het bezoek dat ik foto's wil laten zien ook).
Om dan eerst naar de schuur te moeten gaan om die router te starten vind ik toch wel erg irritant.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Om dan eerst naar de schuur te moeten gaan om die router te starten
Dat begrijp ik. Maar omdat er nog geen direct werkbare oplossing voorbij kwam, is aan/uit zetten via het LAN een alternatief.
Als je nu in de tuin wil gaan zitten (ik raad het niet aan
) zet je even via een pc het AP aan.
Als ik mijn laptop wil gebruiken zet ik WiFi aan via de webinterface op mijn desktop pc, of via een DECT telefoon. Dat laatste kan toevallig met een Fritzbox.
Tidak Ada
Fritzbox? Wat is dat?
Ik heb hier een set eenvoudige AEG (made in China?) DECT telefoons, maar niet in de schuur. Daar staat een wat oudere, maar ook degelijkere, van Samsung.
GSM zou natuurlijk ook kunnen, maar dat kost dan weer een extra abonnement.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (18%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
TA ik heb nog een stapel CF kaartjes liggen, tot 128MB sowieso, Maar volgens mij zelfs 512MB (Welke niet lekker werken in mijn oude kodak (DC240 Blue & White Transparant cam
)
Je mag ze hebben als ik er maar 1 van 16MB over mag houden, Dat ding schiet zulke fijne plaatjes....
Tidak Ada
Ik heb vanmiddag al zitten kijken naar die PoE injectors en splitters, maar die krengen zijn flink aan de prijs, zeker voor 1000T
(Zou ik nu toch voor kiezen als ik zou gaan investeren).
@Gadget_Inc:
Daar houd ik me graag voor aanbevolen! 
Zitten er daar ook bij die erg dynamisch zijn gebruikt in andere systemen dan camera's? Die zijn riskant, omdat die dingen toch op den duur wel slijten.
Wat bedoel je met een "Blue&W transparant"-cam?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
http://www.kodak.com/global/en/service/digCam/dc240/ownerManual/toc.sh…
Behuizing is transparant net als bij de eerste I-Mac? ding was hier ook speciaal voor gemaakt.
1 van de eerste digitale cams (3500 gulden met 8Mb kaartje, Maar schiet plaatjes....ongekend)