Router draadloos aan/uit schakelen op (te) grote afstand

Ah, Ik dacht dat het iets speciaals was dat Blue&W foto's maakt. Zoiets als de oude blauwdruk. Het ging dus om het huis!

Op 4 november 2014 21:45:53 schreef Tidak Ada:
Fritzbox? Wat is dat?

De Fritz!box 7360 is mijn ADSL modem en tevens DECT basisstation, router en WiFi accesspoint.

Met een kort telefoonnummer kan WiFi aan en uit worden geschakeld.

Ah, dat kan ik hier dus niet. Voor zover ik weet is hier geen ADSL.
Ik internet via de kabel.

Op 4 november 2014 13:51:04 schreef Tidak Ada:
@Hensz:
Bij wat voor een kabellengte en hoe ligt die kabel? Bij mij duurt het echt stukken langer.

Kabel mag dan 100 m zijn. Je kunt dan met 10MByte/sec over die lijn. Haal je dat niet, dan heb je een probleem met de kwaliteit van de kabel, maar waarschijnlijker met de snelheid van één of beide computers aan de uiteinden. Eenvoudige servers uit 2000 konden al probleemloos 100mbit volduwen.

Hoe snel zijn je CF-kaartjes ongeveer?

oude camera's en dito cf kaartjes zijn nogal traag. voordeel is dat lezen sneller gaat als schrijven. je kunt met een N wifi en range extenders ook een heel eind komen, B en G wifi is oude meuk en wil door de naastgelegen netwerken die elkaar wegdrukken niet zo goed dekking meer geven. als je van 2,4 Ghz naar 5Ghz overgaat scheelt het bereik van het wifi als een stuk in een gebied met veel wifi netwerken. ook is het netwerk stabieler als je het kanaal en zendvermogen vast instelt, bijna alle routers staan op auto instelling waardoor ze elkaar steeds vervelen door de amplitude te verhogen en verlagen. hierdoor heb je wel een link maar valt het signaal steeds weg.. een programma als inssider geeft meer inzicht op het wifi in de buurt, en welke kanalen nog vrij zijn..

Op 4 november 2014 22:48:00 schreef Tidak Ada:
Ah, dat kan ik hier dus niet.

Dat is niet het punt.
Je vraag was om op afstand het WiFi accesspoint in en uit te kunnen schakelen.
Als het AP via het LAN bediend kan worden is dat al een stap in de richting, denk ik.

Misschien gewoon het AP op een bewegings-sensor (pir).
Klaar voor €10 bij de bouwmarkt.

Gr. Roel.

Jouw manier met die DECT leek me een ideale oplossing. Ik had immers het plan om draadloos te schakelen (zie de titel van dit topic).
Het is hier alleen al snel overgegaan naar PoE.

Met die DECT is inderdaad een mooie oplossing, maar dat kan alleen als die functie in de router/modem/whatever al is ingebakken, zoals bij de Fritzbox.

wat voor probleem is er eigenlijk als je dradloze router permanent aanstaat tidak?

Tidak is al een echte Zeeuw, oans bin zunig (en daar is niets mis mee, Delta verdient al genoeg...)

Nee hoor Mans en HMH,
Ik heb gewoon alles liefst via koper of eventueel glas. De Aether is zo vluchtig >:) Dat stroomverbruik is maar secundair.

@Hewlett, hieronder:
Wat is X10? Weet je een supplier en/of een site (X10 is niet zo'n handige zoekterm) ?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (28%)]

X10 setje met een afstandsbedieding. X10 schakelaar in de wcd in de meterkast die de router aan en uit kan schakelen en een X10 ontvanger in een andere wcd ergens in huis plus een afstandsbediening. Marmitek maakt daar leuk spul voor.

houd het simpel, voor het een topic met 6 pagina's lang wordt en leg er lekker utp tussen in een buis. kan in de herfst mooi of de lente ivm beplanting en groeien. of over de grond achter de planten door een in een slagvaste pijp, beter als draadloze oplossingen en kost geen stroom..

Kan ik dan niet beter een gietijzeren gasbuis nemen ? (en schaf eens een leesbril aan) >:)

@Hewlett:

Ik heb die dingen van jou even bekeken, een goed idee, maar toch wel prijzig!

Ik probeer eerst eens het spoor van Jochem te volgen en te trachten iets met PoE te doen.
Zijn er losse tussen trafo'tjes te vinden, die je daat voor kunt gebruiken?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (57%)]

@Tidak Ada

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/systeemtopo.jpg
Na het nogmaals doorlezen van de startpost is de bedoeling me toch nog niet duidelijk.

In de schuur staat een switch met daarin een WiFi accesspoint.
Als dat apparaat op afstand wordt uitgeschakeld zijn ook de pc's en de printer onbereikbaar.
Is dat werkelijk de bedoeling, of moet alleen WiFi worden uitgeschakeld zoals ik uit de startpost opmaak?

Da's inderdaad een goed punt, ja... ;)
Verbruik van WiFi switches is trouwens tegenwoordig al zo laag dat 't niet echt verontrustend is. Ik weet niet welk type je hebt?
Router vervangen door een zuiniger type kan je al gauw 50 tot 75% besparen... (zelfs 1 lamp vervangen door een ledlamp geeft je al meer besparing als het uitzetten van de WiFi)

Uit deze opmerking begrijp ik dat stroombesparing niet de voornaamste reden is.
Blijft over beveiliging. Maar dat is goed op te lossen door het AP dicht te timmeren met goede passwords en toegangscontrole op IP- en MAC-address.

Ik ben graag GOED beveiligd, daarom normaliter ook alleen maar bedraad. Het is dus inderdaad de reden dat ik de WiFi graag uitzet.
A3-Printer en computers in de schuur hoeven alleen te werken als ik daar ben, maar de WiFi gebruik ik ook als ik in de huiskamer de laptop gebruik.
Als ik er uit kom met Jochem zijn parametrische filters, dat is de zaak rond.
De aanleg lijkt misschien ingewikkeld, maar daarna werkt het een stuk prettiger.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (10%)]

De voornaamste reden om het zo op te lossen is lekker aan het hobbyen te zijn. Hoop ik.

Want WiFi aan- en uitzetten kan natuurlijk ook door de betreffende webpagina van je router op te roepen met de juiste parameters :)

WiFi is trouwens wel veilig, hoor... ;)
Je moet alleen inderdaad alles wel goed instellen. Veel mensen vergeten dat of weten niet wat ze in moeten stellen. Is echt goed dicht te timmeren.
Veel mensen geven de router als naam hun huisadres (bijv 'spoorstraat 12'), da's om te beginnen al niet erg slim... :)
(en als password het default password of hun telefoonnummer/geboortedatum)

Het is inderdaad wat Jochem zegt, een combinatie met hobbyen, mijn eigen eigenzinnige idee uitwerken (is ook hobby) en het gemak.
Lukt dat niet, dan kan ik altijd nog via de website werken.

@Arco:
Ik houd van veilige wachtwoorden, waar dat nodig is: 16+ tekens.
Daar zijn legio truukjes voor om het onthoudbaar te maken...

Jochem, bedankt voor de links!

Op 6 november 2014 14:31:57 schreef Tidak Ada:
A3-Printer en computers in de schuur hoeven alleen te werken als ik daar ben, ....
Als ik er uit kom met Jochem zijn parametrische filters, dat is de zaak rond.

Mag ik - om de discussie aan de gang te houden ;-) - dan toch nog een paar beren op de weg signaleren?

Je loopt naar de schuur, zet daar een pc aan ... %$@#*& geen LAN-verbinding!
Moet je dan teruglopen naar de plek waar je de router in de schuur kan inschakelen?

Als WiFi via de webinterface aan en uit wordt geschakeld zoals ik al eerder noemde kan dat vanaf elke pc gebeuren, met uitzondering van de niet bedrade laptop.