Lijnbewaking 100 volt audio systeem

Hallo,

Ik ben op zoek naar een idee om een 100 volt luidsprekerlijn te bewaken. Het zou moeten functioneren op elke willekeurige 100 volt versterker en via 2 aderige kabelsystemen. Iemand idee-en die simpel uitwerkbaar zijn?

Marcel

Bewakingsfirma inhuren. Bv: Securitas

Meten is weten
High met Henk

Special Member

wat wil je bewaken?

er is altijd 100V in theorie, in praktijk zakt het nog weleens in...
dus wil je niveau bewaking of wil je signaal bewaking?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik wil de luidsprekerlijn bewaken of die nog functioneert.

M.a.w.: als de kabel op de helft doormidden is gegaan, wil ik dat d.m.v. een meting weten.

Wel op een simpele manier, ik weet dat er heel leuke ic's voor zijn, zoals de 78M6613 van Maxim, maar dat is me een beetje te overdone. Zit zelf meer te denken aan iets in de vorm van een aardlekschakelaar, gecombineerd met een spanningsmeting.

En als je een 100 volt versteker op half vermogen zet, komt er echt geen 100 volt op je luidsprekerkabel terecht, maar dat terzijde.

Arco

Special Member

Ik zou niet weten wat voor zinnigs een ALS hier zou kunnen doen...
Als je echt de kabel wilt bewaken kan dat door de totale weerstand van de aangesloten luidsprekers te meten, wijkt die af dan is er wat mis.

...er is altijd 100V in theorie...

Alleen op vol volume, ik neem aan dat er ook wel eens wat zachter wordt gedraaid... ;) (bij geen geluid staat er ook geen spanning op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat is functioneren? Is er altijd muziek? Dan is een spanningsmeter aan het eind van de lijn voldoende. Verzwakken, gelijkrichten, buffer en versterker waarmee je een relais aanstuurt waarmee je een alarm triggert of de versterker uitschakelt of wat dan ook. Heel quick & dirty kan je de boel gelijkrichten, stabiliseren met een zener en daarmee een relais aansturen.

Als er niet altijd muziek is, zul je actief moeten meten. Bijvoorbeeld aan het eind van de lijn een meetspanning zetten die je bij het begin meet en vergelijkt met een referentie.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 7 november 2014 15:39:31 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

sorry, ik ging uit van het ouderwetse 100V systeem, waarbij er bij de speakers zelf gedimd werd..

maar kan idd ook centraal op de versterker.

tja, spannings meting bij begin en einde volstaat hier al...

en dat door een venster comperator om leiding verliezen tegen te gaan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zie dat ik mijn vraag niet echt heel duidelijk heb geformuleerd, zal proberen wat duidelijker te zijn.

Ik verhuur en verkoop geluidsapparatuur, en in die verhuur zijn vaak systemen met een groot aantal aangesloten hoornluidsprekers.

Bij vaste installatie's moeten ontruimingsystemen voldoen aan nen-2575. Voor verhuur bestaat er geen normering. Maar toch wil ik mijn systemen zo uitrusten dat zelfstandig alle functie's worden gecontroleerd op werking. Heb alles al uitgewerkt, zit nu alleen nog met een simpele manier om de luidsprekerlijn te bewaken, dus of die gaat werken als hij gebruikt moet worden.

Ik kan aan het eind van een luidsprekerlijn terug gaan met mijn 100volt kabel, en dan het retoursignaal meten.
Maar zoek een manier om dat vanaf het versterkerrack te constateren, zonder een retourkabel te moeten leggen.
Dit scheelt namelijk enorm veel opruimwerk.

High met Henk

Special Member

nou dat gaat dus nu net niet.

dat gaat prima als je geen 100V systeem zou hebben, maar het idee is nu net dat ONGEACHT het antal speakers, de spanning hetzelfde blijft.

.1 weet je niet hoeveel speakers eraan komen

Dus je kunt de stroom niet meten die je verwacht en de spanningsmeting zegt helemaal niets.

je hebt het over een aardlek, maar bij een aardlek implcieer je dat er stroom weglekt. Als er een kabel doorgaat lekt er normaliter niets weg... En als dat gebeurd in een dergelijke mate... Dan valt denk ik alles al heel snel uit.

dus ook een stroom differentiaal gaat niets uitmaken.

het zou nog ENIGSZINS hout snijden als je 2 kanalen hebt die allebei mono zijn en evenveel dezelfde speakers hebben dat je dan een differentiaal stroommeting zou doen.

maar dan stel ik weer eisen aan je systeem

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Iets van een spoel met een ferrietkern in serie met je speakerkabel opnemen, en kijken wat dat voor signaal oplevert.

Of je kabel door een stroomspoel laten lopen (één ader).

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als ik naar het principe van een aardlekschakelaar kijk, zie ik dat zowel de Fase als de Nul een stroompje opwekken die in evenwicht is. Als deze evenwicht er niet is, valt de aardlekschakelaar om.

Ik weet dat door de transformatoren in de hoornluidsprekers ik er een blindstroom ontstaat, maar zie deze niet als relevant.

Vermogen loopt er toch al over de luidsprekerlijn, ik wil een 19Khz signaal via een mengtafel mengen met een evt. microfoon of boodschappenmachine.

Arco

Special Member

Een aardlekschakelaar controleert alleen of er evenveel stroom door beide draden loopt. Dat is altijd zo, ongeacht of de kabels heel of kapot zijn.
Reageert alleen als de stroom langs een andere weg verdwijnt als door de draden. (bijvoorbeeld naar aarde)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toevoeging op mijn vorige post: aardlekschakelaar is natuurlijk ook een verkeerde benaming eigenlijk, want het is een differentaalschakelaar als ik het goed typ.

Lambiek

Special Member

Het is differentieelschakelaar.

Zie ook een paar posten terug.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ga volgende week es experimenteren met een aardlekschakelaar, kijken wat er gebeurd.

Arco

Special Member

Experimenteren kan ik je uitsparen: er gebeurt niets... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Om te doen wat je wil, moet je denk ik je huidige speakerkabel door drieaderige kabel vervangen. Zo kan je de derde ader als sense kabel gebruiken voor een alarmsysteem bij het begin.
Je zou ook het meetsignaal aan het eind van de kabel kunnen beoordelen en dan een zender gebruiken om het signaal draadloos terug te sturen naar het alarmsysteem.

Een differentieelschakelaar heeft niets te maken met je probleem. Speaker kortgesloten: zelfde stroom door de aders (kortsluitstroom). Lijn open: zelfde stroom door de aders (geen stroom).

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 7 november 2014 17:09:02 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ok, dan mijn vorig idee. Spoel om stroomvoerende uitgaande draden leggen (100volt en O). Dit moet een spanning opwekken in de spoel, deze meten en deze vergelijken.

Lambiek

Special Member

Ik probeer dat ook al te zeggen, maar je leest blijkbaar niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat verwacht je dat er gebeurt in een foutsituatie (open, kortsluiting) en wat verwacht je dat er gebeurt als het werkt zoals het hoort?

Enige wat je kan doen is een impedantiemeting doen bij een referentiesituatie, waarde opslaan, en regelmatig opnieuw metingen doen en alarmeren bij een afwijking. Iedere keer als er een speaker aangesloten/verzwakt/versterkt wordt, moet je de referentie dus opnieuw doen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 7 november 2014 17:11:54 (50%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik weet dat bosch een manier heeft gevonden om op een 2draads systeem een lijnbewaking te maken. Ik heb 5km 2 aderig snoer, en vind het zonde en erg kostbaar om dit allemaal te vervangen door 3aderig.

Arco

Special Member

Spoel om stroomvoerende uitgaande draden leggen (100volt en O). Dit moet een spanning opwekken in de spoel, deze meten en deze vergelijken.

Da's dus hetzelfde als een ALS... :)
Zoals gezegd, de stroom door beide draden is altijd gelijk, dus vergelijken is zinloos.
(Of je moet een meting aan het begin en aan het eind van de kabel doen, en die vergelijken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

sorry lambiek, niet gezien. Mijn eten brandde aan....

Als de kabel stuk gaat verwacht ik een luide melding bij mijn versterkerrack, en kan dan ingrijpen.

en de 0 kant is toch het eind van mijn luidsprekerkabel?