Beste mensen,

Tot mijn grote blijdschap mijn oude Harman/Kardon reciever weer aan de praat gekregen.
De tuner deed het niet meer en 1 kanaal werkte niet en gaf 12 Volt DC op de uitgang.

Nu meet ik na afregelen nog 30 mV DC Offset op 1 kanaal, en na meten kwam ik er achter dat er 2 stuurtorren een behoorlijk ongelijke hFE hebben.
Het andere kanaal zit op bijna 0 mV.

Nu dacht ik eraan een paar nieuwe stuurtorretjes te bestellen van het type 2SC2240(BL), die er origineel in horen.

Tot mij grote afgrijzen zijn deze niet (meer) te krijgen, maar wél het type 2SC2240 , dus zonder de aanduiding (BL)

Het enige verschil volgens de data sheet is dat de (BL) versie een hFE heeft van 350.
En de versie zónder (BL) toevoeging een hFE heeft van 200, minder versterking dus.

Je voelt hem al aankomen, kan ik deze zonder problemen vervangen, of raden jullie mij dit af?

Alvast bedankt voor het meedenken.

http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=59391 Lees dit eens op je gemak door wellicht zet het je op het juiste spoor. SUC6

hFE is de DC versterking. De GR is 200 tot 400, de BL 350 tot 700. Verder is het alles behalve een vaste factor. Daarom staat er in datasheets meestal bij voor bv welke stroom.
Een goed ontwerp is niet afhankelijk van de h parameters. En als dat wel zo is zul je ook gematchte weerstanden en condensators moeten gebruiken en zeker ook thermische koppeling.

Op 17 december 2014 15:40:28 schreef SteekVlam:
Tot mij grote afgrijzen zijn deze niet (meer) te krijgen, maar wél het type 2SC2240 , dus zonder de aanduiding (BL)

Het enige verschil volgens de data sheet is dat de (BL) versie een hFE heeft van 350.
En de versie zónder (BL) toevoeging een hFE heeft van 200, minder versterking dus.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Je kan zelf ook de transistors matchen op gelijke versterkingsfactor.
Daar heb je geen dure spullen voor nodig. Met een paar meters, een regelbare voeding in een hulpschakeling volstaat.
Heb je er 10 van dan meten, en de beste twee gebruiken. Verschillen zijn meestal niet groot als ze uit dezelfde productierun komen.

De KSC1845F heeft een Hfe van 300...600

Dank U allen, ik ben alweer iets wijzer geworden.

Ik vroeg mij gewoon af ( door gebrek aan diepgaande kennis hierover) of er rare dingen zouden gebeuren als de hFE een verschil zou hebben van 150 vergeleken met het origineel.

Het matchen van de transistoren is op zich geen probleem, hier ben ik in het recente verleden al met succes mee bezig geweest, een Peak DCA heeft mij hier erg mee geholpen.

Je hebt gelukkig al goede antwoorden gekregen, maar even over je vraag zelf. Ik las je kop en vond hem wat dubbelzinnig; het kon twee kanten op (als de vervanger een wat hogere hFE heeft gaat het meestal goed, andersom niet, maar dat werd in je vraag al snel duidelijk). Met koppelt een eigenschap, dus het is een transisor met een lage hFE. Met kan ook een middel aan een handeling koppelen, dus een transistor vervangen door een andere transistor met (behulp van) een soldeerbout.

Er zal geen raketlancering door foutlopen en in dit geval hield het gewoon de spanning er nog even in ;) Ik wil ook zeker geen vliegen afvangen of zeiken, maar ik denk ik meld het toch maar even gewoon ter kennisgeving. Niet omdat ik graag over taal zeur (maak alle typ- en spelfouten verder die je wilt, schrijf desnoods in msn-taal als het maar duidelijk is), maar omdat de betekenis van een constructie handig is als je iets uitlegt dat snel begrepen moet worden.

Ik snap, nu ik het zelf nog eens lees de mogelijke verwarring helemaal.
Hier kan zelfs eens goed verstaander van in de war raken. ;-)