Ik wil bij mijn vriendin in de winkel een wasmachine plaatsen. Die moet dan in de kelder komen. Het probleem is echter dat de afvoer pijp om ca 2 meter hoogte van de vloer zit. Dus vraag ik me af tot hoe hoog kan een gemiddelde wasmachine pompen. De wasmachine moet ik nog kopen en weet dus niet welke het gaat worden.

Ik kan eventueel ook een kast maken waar de wasmachine inkomt zodat hij wat hoger van de vloer is. Maar dat kan ook weer niet te hoog want mijn vriendin is zelf maar 1.60.

een normale machine gaat geen 1,5meter boven z'n eigen bovenkant halen met pompen. de afvoerslang in een emmer hangen met daar een vuilwaterpomp in welke de sprong naar het riool neemt is wrs beter..

Je kunt het ook proberen met een wat dunnere slang. Met 2x kleinere diameter kom je 4x zo hoog...

@arco. Dat klinkt goed. Maar doet een wasmachine pompen totdat het reservoir leeg is? om doet het een x aantal seconden pompen?

@testman. Dat was ook mijn eerste gedachte maar ik hoop het toch zonder extra pomp te kunnen oplossen. Er blijft dan altijd een laag water in de emmer staan als je met een dompelpomp gaat werken.

Op 4 maart 2015 19:34:28 schreef Arco:
Je kunt het ook proberen met een wat dunnere slang. Met 2x kleinere diameter kom je 4x zo hoog...

Wat zit daar voor logica achter? De pomp blijft toch gewoon dezelfde druk leveren?

Het gewicht van de waterkolom wordt 4x zo klein...

Op 4 maart 2015 19:56:26 schreef Arco:
Het gewicht van de waterkolom wordt 4x zo klein...

En de oppervlakte ook, zodat de druk netjes gelijk blijft.

Of gaan we de druk op de ene plaats combineren met de oppervlakte wat verder? Vergeet dan de leidingweerstand niet.

[Bericht gewijzigd door RalcoBe op (22%)]

Mijn eerste reactie was: werkt dat nou met een kleinere diameter slang?
De pomp bouwt toch een druk op en geen kracht?
Maar ging even googelen en vond de Darcy-Weisbach vergelijking.
Zoek maar eens, bijv Wikipedia.
(Pi?zometrische) opvoerhoogte in principe omgekeerd evenredig met de (hydraulische) diameter, of zoiets. Niet mijn vakgebied.

Op 4 maart 2015 20:38:10 schreef RalcoBe:
En de oppervlakte ook, zodat de druk netjes gelijk blijft.

Nouja, de statische druk hangt puur af van de hoogte, de diameter heeft daar geen invloed op. Of je nou een slang van 1cm2 doorsnee hebt, of een complete ocaan, 10 meter water geeft 1 bar druk. En als je pompje maar 0.9 bar doet, dan redt ie dat niet.

In combinatie met de leidingweerstand verwacht ik juist dat je met een dunnere slang minder hoog komt.

Op 4 maart 2015 20:47:10 schreef klein is fijn:
[...]Nouja, de statische druk hangt puur af van de hoogte, de diameter heeft daar geen invloed op.

Ja, dat weet ik. Heb ik ook niet anders gesteld.

Op 4 maart 2015 20:47:10 schreef klein is fijn:
In combinatie met de leidingweerstand verwacht ik juist dat je met een dunnere slang minder hoog komt.

Ik ook. Daarbij gaat op een bepaald moment de stroming plots van laminair naar turbulent (zie Reynolds getal) en dan is het hélemaal gedaan.

Kijk eens bij www.eekels.eu.
Daar staat een rekentool.
Als je daar een kleinere diameter invoert en de rest van de getallen gelijk houdt, krijg je een grotere opvoerhoogte.
Het is toch de moeite van het proberen waard, het gaat niet om zoveel meer hoogte.
Te dunne slang geeft natuurlijk weer andere problemen, zoals zojuist al aangeroerd.

zowieso lukt het niet, het moment dat de pomp stopt, komt er dus 2meter gevulde leiding weer omlaag gestroomd.
wasmachine in een bak laten pompen en van daaruit met een opvoerpomp die ervoor gemaakt is

Op 4 maart 2015 21:20:52 schreef fcapri:
wasmachine in een bak laten pompen en van daaruit met een opvoerpomp die ervoor gemaakt is

Met een schakelaar voor niveau hoog, eentje voor niveau laag, drukmeting om te zien of er iets verstopt zit, en timer om te zien of het niveau echt zakt bij ingeschakelde pomp. Met een alarm dat de wasmachine stillegt.

Prima project voor op CO :-)

Ja, maar als je de leiding een factor 0,7 dunner kiest , komt er toch niet meer water van 2m hoogte naar beneden dan van een dikke leiding die afpompt op 1m hoogte?
Dus een inw. diameter van 14 mm naar 2m bevat ongeveer hetzelfde als 20mm naar 1m hoogte.

Op 4 maart 2015 21:35:06 schreef Magnetron:
Ja, maar als je de leiding een factor 0,7 dunner kiest , komt er toch niet meer water van 2m hoogte naar beneden dan van een dikke leiding die afpompt op 1m hoogte?
Dus een inw. diameter van 14 mm naar 2m bevat ongeveer hetzelfde als 20mm naar 1m hoogte.

Waarbij de druk er wel heel anders uitziet :-)
Maar misschien staat er wel een klep tussen?

Bovendien kun je de wasmachine ook nog eens op een plateautje zetten.
Spaart ook nog eens de rug van je vriendin.

Op 4 maart 2015 21:03:01 schreef Magnetron:
Kijk eens bij www.eekels.eu.
Daar staat een rekentool.

Spijtig dat ze nagelaten hebben te vermelden wat welke eenheid nu precies betekent, en welke aannames er werden gedaan, of moeten gedaan worden.

Capaciteit met het symbool van debiet en Verticale opvoerhoogte als gegeven, evenals de diameter?

--> Completely useless zonder het bijhorende boekje, of nota's van de ontwikkelaar.

Zo erg is het ook weer niet.
Eenheden staan erbij.
Natuurlijk zijn er aannames gedaan.
Het ging om het principe

Ik zal de machine inderdaad op een plateau plaatsen en er een iets dunnere slang aan zetten. Het kan hooguit niet werken.

Ik kan er ook een terugslag klep tussen plaatsen hoewel dat ook weer extra weerstand oplevert.

Wat me ineens te binnen schiet als ik dan toch een pomp moet plaatsen kan ik dat ook gelijk misbruiken om er nog een tapkraan en een spoelbak te plaatsen.

Op 4 maart 2015 21:57:06 schreef Magnetron:
Zo erg is het ook weer niet.

Ja dat is wel erg, gaat om een compleet onbruikbare tool of niet

Eenheden staan erbij.

Maar niet de juiste, en wat betekenen ze? Welk plannetje werd er gevolgd?
Leg jij eens het daar specifieke verschil uit tussen "Verticale opvoerhoogte" en "Totale opvoerhoogte"

Natuurlijk zijn er aannames gedaan.

Welke waar waarom en hoe.

Het ging om het principe

Welk principe? Dat onduidelijke webtools niets aantonen? Of dat ze ondoorwinterden op een héél verkeerd been kunnen zetten?
Toch telkens weer gevaarlijk zo'n tools te gebruiken in combinatie met het Dunning-Kruger effect.

neem een gewone emmer van 10 liter met deksel erop, daar een pompje in met vlotter en klaar. zet ook een keerklep in de riool zodat een evt overdruk door hevige regen niet de kelder blank zet..

Op 4 maart 2015 22:07:38 schreef testman:
neem een gewone emmer van 10 liter met deksel erop, daar een pompje in met vlotter en klaar. zet ook een keerklep in de riool zodat een evt overdruk door hevige regen niet de kelder blank zet..

Niet slecht, al zou ik er een extra lekbak ondersteken die groter is dan het waterverbruik van 1 wasbeurt.

de pomp slaat aan zodra er water in loopt dus zal de emmer niet vullen tenzij de pomp niet aanslaat. kom je na een wasbeurt de was uit de machine halen en de vloer is nat dan weet je dat.. anders als bij een boiler welke al weken een zwembad aan het maken en de hele keldervloer blank staat omdat de pomp niet werkt. heb dat wel gezien, kelder van 6x6 mtr met een 60cm water en je komt erbij omdat de cv branders onder water staan en het dus koud is..

je kunt ook een bak van 15 liter nemen natuurlijk, neem je met deksel krijg je geen broeinest voor muggen en stank..

veel machines kunnen in de nadagen van de levensduur nog maar net boven de machine uit komen met de afvoer. mede door slijtage pomp en warm water pompen, gaat minder goed als koud water..

[Bericht gewijzigd door testman op (14%)]

De tool rekent idd raar.
Ik had een aantal vast getallen ingevuld en toen de totale opvoerhoogte berekend.
Daarna had ik de diameter verkleind en zag de totale opvoerhoogte toenemen.
Nu wat meer totale lengte en opvoerhoogte gevarieerd en zag dat de totale opvoerhoogte toenam en steeds groter was dan de opvoerhoogte.
Laten we dit tooltje maar even vergeten.
Ik denk dat de D-W vergelijking wel blijft staan en het principe dus wel werkt.
En natuurlijk kiezen we op CO liever voor een electrische oplossing.

Ik kies liever voor makkelijke oplossing :P.

Ik ga dus wel een plateau maken en dan probeer ik het eerst met de standaard slang wat te verlengen. Werkt dat niet een iets kleinere diameter en als dat ook niet werkt dan een maar de pomp in een emmer methode.

Zou je ook de pomp van de wasmachine kunnen opvoeren? Door er bv een sterkere motor aan de hangen of is dat 1 geheel?