Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik had ook een negatieve ervaring met deze persoon.
Ik vroeg of de persoon even een stapje opzij wilde doen om een doos met spullen uit de looproute te zetten (naast het hek van de lift). Een snibbig antwoord was het gevolg. Ik vond het niet de moeite waard om daar op in te gaan en heb gedaan alsof mijn neus bloedde. Ik vond het echter wel klant onvriendelijk en op zijn zachtst gezegd weinig assertief van de persoon in kwestie.
Later zag ik iets van de discussie tussen Zirconium en die persoon...
Of de persoon nu gewoon moe was of dat het persoon's karakter is kan ik niet zeggen.
Ik ben helaas niet in Rosmalen geweest. Maar ik herken dit gedrag van dit soort kippen (meer dan 100 kg) op beurzen en andere "stands" vanuit mijn eerdere jarenlange werk. Ik heb er wel eens een theorie op losgelaten met beste vriend (ook werkzaam bij ons) over dit fenomeen, maar ik denk dat ik de uitkomst / conclusie hier niet moet gaan posten. 
Ha, die Fred.
Ja, ik heb inmiddels je foto's van jouw Danbridge bank gezien en mijn weerstand bank ziet er van binnen net zo uit met die speciaal gewikkelde weerstanden. Mijn condensator bank is niet helemaal in orde en heeft een probleem in het 100nF bereik, daar moet ik even naar kijken, bank zit vol met PIO condensatoren. Ik schiet nog wel een paar foto's voor het show topic.
Danbridge zei mij ook niet zo gek veel. Ik herkende het logo, vroeger op school hadden we decaden banken met dat logo. Deze twee bankjes zijn onderdeel van een impedantie brug, deze brug lag ook op die stand (Deense verkoper die altijd op die plek staat) maar de andere banken inclusief een L bank en de feitelijk meetbrug hadden een defect sticker en die heb ik laten liggen (en mijn budget voor die dag was ook op
) en zodoende heb ik alleen de delen (op de gok) meegenomen met een "okay" sticker.
Groet,
rbeckers
Overleden
Dit jaar nat geworden en wat kleine zaken bij van Dijken gekocht.
Dat is een traditie geworden.
Verder een 10dB verzwakker met N connectoren van JFW. Getest en blijkt inderdaad 10dB te verzwakken, een test gaf een kaarsrechte lijn tot boven de 3GHz.
Verder een vrij zeldzame Hameg HZ 64
(4 kanalen switcher/adder frontend) om op een scoop maximaal 3 kanalen extra weer te geven.
CO stand bezocht, en met Fred gepraat. 
Leuke beurs dit jaar. Ben vroeg eerst naar CO geweest en dat beviel beter dan vorig jaar, want nog niet zo druk. Verschillende CO'ers gesproken. De rest van de dag vooral gezocht. Geen van de 16 artikelen op mijn lijstje kunnen vinden, wel gestrikt voor wat andere:
- 2 meter rode LEDS (CO)
- 6 velletjes wijfsymbolen: nostalgie (CO)
- 5 Hammond ABS doosjes (CO)
- 2 vellen plakvoetjes (Eur 2)
- 10t Bonens trimmers (sounds like Bourns in chinglish?)
- BNC naar MCX kabeltje, bleek MMCX, retour
- Hirschman poolklemmen
- 2m/70cm camping antenne
- Tektronix P6105A probe
- Arcotronix MKP C's
- het PM5326 manual (nalevering Hoeben, aankoop Bladel)
hobby luke
Honourable Member
Thevel
Golden Member
Wrijfsymbolen werden gebruikt om printen te maken.
Symbolen werden direct op het koper gewreven, daarna werd de print geëtst.
Seno leverde een hele reeks van symbolen, cijfers en letters.
Edit/
Zie dat het nog steeds verkocht word, voorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/seno-seno-symbolen-voor-gedrukte-schakelingen…
[Bericht gewijzigd door Thevel op (33%)]
Je kon ze ook gebruiken voor belettering van frontplaten... en er daarna voorzichtig een laklaagje overheen spuiten.
Wrijfsymbolen direct op de print? Ik gebruikte die wrijfsymbolen vroeger op kalkpapier en dan de printbanen met Rotring pennen tekenen. Wat een klote werk was dat, vooral wanneer de inkt weer eens onder het liniaal door liep. Krijg weer spontane vloek neigingen 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb, geloof ik, een nieuw persoonlijk record in het gewicht van de buit: 31.3kg (oeps...)
Waaronder een aantal grote IGBT en MOSFET modules, een flinke bos grote thyristors, een paar koelblokjes (waarvan 1 tunnel in 4 galvanisch gescheiden delen), een forse transformator met 1.5 winding secundair van heel dik koper (goed voor 300A), een grote print vol met MKP condensators, wat kleine en hele grote spoelkernen, een paar kleine luchtpompjes, etc.
Het enige waar ik echt naar op zoek was, en niet heb kunnen vinden, was een krimptang voor pinnen van kleine Molex connectors en zo.
Thevel
Golden Member
Op 23 maart 2015 00:56:40 schreef Hewlett:
Wrijfsymbolen direct op de print?
Ja hoor, ging prima, symbolen zijn ets-bestendig.
Voor de lange printsporen had je rolletjes met afwrijfbare banen.
Wat een klote werk was dat
Krijg weer spontane vloek neigingen
Inderdaad, de symobelen wreef je er makkelijk op maar ook zo weer af, kon je weer opnieuw beginnen 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 23 maart 2015 00:57:49 schreef SparkyGSX:
[....] , een forse transformator met 1.5 winding secundair van heel dik koper (goed voor 300A), ...[....]
Een trafo voor weerstandlassen (o.a. puntlassen)? Komt vast uit een buizenfabriek. Is hij lichtgrijs?
@Thevel:
Mecanorma was de belangrijkste leveancier. er waren ook printbanen en bochten en complete footprints voor torren nen IC's.
Plakken op Mylarfolie met een lichtblauw 0.1" raster en dan wel in spiegelbeeld (had je ook speciale letters voor) = componentenzijde. Als je klaar was dan kon je het vel direct op een fotoprint leggen, met UV belichten en daarna ontwikkelen.
Daarvoor deed je het met symbolen van een soort zwart crèpe plakband en eilamndjes met diverse diameters en gaatjes. Liefst in het formaat 2:1 of industriëel op formaart 4:1. dan met een lithocamera fotograferen en verkleinen en de film op de print en belichten (Negatief procedé). Ontwikkelen in 'lekker' ruikende araomtische vloeistoffen. Bekendste leveancier: Brady
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
De wrijfsymbolen op de CO-stand waren met name letters en cijfers. Veel lettertypen, dat wel. Meeste zwart, enkele wit en een uitzondering hier en daar met een sierletter in goud ofzo.
Op 23 maart 2015 00:57:49 schreef SparkyGSX:
Het enige waar ik echt naar op zoek was, en niet heb kunnen vinden, was een krimptang voor pinnen van kleine Molex connectors en zo.
Volgens mij heeft die Duitser met groepenkastjes (MK-elektronik?) altijd diverse tangen liggen. Voor adereindhulzen, maar ik meen ook tangen voor Molex contacten. Althans, zo'n simpele. Hij stond dit jaar op de begane grond een beetje in dezelfde hoek als CO, maar dan ietsje meer naar binnen. Stond ook een hele rij loeplampen (kan ook z'n buurman zijn geweest?). Op Lichtmis staat hij altijd in de uiterste hoek (snelwegzijde, helemaal achterin). Hij zit ook op internet en ebay, en je kunt 'm van tevoren mailen als hij iets speciaals mee moet nemen.
Thevel
Golden Member
Op 23 maart 2015 01:18:54 schreef Tidak Ada:
[...] Als je klaar was dan kon je het vel direct op een fotoprint leggen, met UV belichten en daarna ontwikkelen.
Is handig als je meerdere printjes wil maken.
Als hobbyist hoefde ik vaak maar één print te maken, dus wreef ik het rechtstreeks op het koper.
Tidak Ada
Op 23 maart 2015 00:56:40 schreef Hewlett:...vooral wanneer de inkt weer eens onder het liniaal door liep.
Daarvoor hadden wij op de MTS een trucje van de docent geleerd. Je moest onder de liniaal stukjes schilderstape plakken zodat er een kleine ruimte ontstond tussen calc en liniaal. Ondanks dat vond ik tekenles nooit echt leuk, zeker niet het eerste jaar toen je alleen maar met potlood mocht tekenen (en dus altijd zwarte vegen op het papier had).
Tidak Ada
rbeckers
Overleden
Op een grote, in bijna alle standen verstelbare, tafel op kalk met inkt tekenen had ook voordelen. Je dacht vooraf beter na en je wist precies, zonder te kijken, hoe het met je medestudenten ging...
En zoals altijd waren er ook (wat) nadelen. 
Diverse zijn al ter sprake gekomen.
@Tidak Ada.
De onderste pen ken ik helaas ook. Rotring pennen waren een hele verbetering.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (14%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 23 maart 2015 08:26:50 schreef Jochem:
... Volgens mij heeft die Duitser met groepenkastjes (MK-elektronik?) altijd diverse tangen liggen. Voor adereindhulzen, maar ik meen ook tangen voor Molex contacten. Althans, zo'n simpele.
Daar heb ik ook gezocht naar zo'n "jst" achtige tang die je waarschijnlijk bedoeld. Heb ze allemaal in mijn handen gehad die vooraan op tafel lagen. Die zat er niet bij anders had ik er ook wel eentje willen kopen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Zoals je het omschrijft zul je inderdaad bij de stand gestaan hebben die ik bedoel. Dan heeft hij ze dus niet (meer?) en zul je even verder moeten zoeken.
Ik heb er in het verleden eentje via een IA hier op CO gekocht. Die werden meen ik bij Reichelt gekocht, wellicht was het deze.
Ja, je had inderdaad speciale linealen voor het tekenen met inkt. Ik mocht graag mijn geodriehoek gebruiken die ik ook gebruikte om de pcb eerst in potlood te tekenen op ruitjespapier met een 2.54mm verdeling. Helaas had die geodriehoek die speciale voorziening niet
Aan een stukje tape heb ik nooit gedacht....
Lang leve de laserprinter 
Daar heb ik mijn slechtste punten mee gehaald op de MTS. Eerst met de hand tekenen terwijl er el lang computers waren. Daarna autocad.... maar wel met een toen al antieke versie. Leerlingen pesten omdat de docent niet bij wil leren wat mij betreft.
Peter R.
duck-tape does miracles...so do I
Op de MTS was dat inderdaad zo. Docenten liepen wat achter, helemaal op computer gebied. We hadden (ik zat daar van 1986 tot 1989 - stage jaar overgeslagen en naar de HTS gegaan) in het laatste jaar al lang, voor die tijd, hele dikke PCs met Orcad en Ultiboard die daar maar wat stof stonden te verzamelen. Docenten hadden geen idee of waren nog op cursus. In mijn laatste jaar heb ik een Z80 machine ontworpen (een soort printer spooler en protocol converter) en helemaal in Orcad opgezet en de PCB in Ultiboard gedaan, dat moest ik helemaal zelf uitvogelen, docenten hadden geen idee, maar het mocht wel. Overigens heeft die Z80 het via Ultiboard nooit gedaan, iets te veel op de autorouter van Ultiboard vertrouwd (machine deed daar 60 uur over)
Ach ja, onschuld. Toen dat Ultiboard ontwerp uiteindelijk maar met de hand aangepast want dat kon ik thuis doen, weer op kalkpapier met Rotring pennen. Vrij goed eindcijfer mee gehaald.